Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik heb weer muziek! :D
Geen plop meer te horen en geen DC meer op de outputs!

Ik had opeens wel een locking probleem...
Het enige wat ik anders gedaan heb was de COAX aangesloten maar die had ik nog niet in gebruik...
De Toslink gaf jitter met lockproblemen. De COAX klonk iets beter maar wel met locking problemen.

Loskoppelen van de COAX was de oplossing.... Heb jij dat al geprobeerd Henri met slechts 1 input in de MUX gestoken?

Ik zal dit straks weer verder uitzoeken maar nu gaan we even luisteren..
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

:boos:

Daar is de groundloop weer!!!
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ok ik heb een idee:

1. De XLR pluggen maken van zichzelf contact met de Chassis GND.
2. Pin 1 moet aan de chassis volgens de theorie.

Zodra ik 1 Pin 1 aan de chassis leg wordt de andere XLR geground door bovenstaande voorwaarde 1.
Zodra ik beide Pin 1's aan de Chassis GND leg heb ik een groundloop :-s

Dus slechts 1 Pin 1 per chassis aan Chassis GND leggen.....
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Quote mezelf:
Loskoppelen van de COAX was de oplossing.... Heb jij dat al geprobeerd Henri met slechts 1 input in de MUX gestoken?
Ik zie net dat de problemen met de Locking ontstaan wanneer de COAX aan de '-' is gelegd van de MUX. Deze moet aan de GND als waar de Toslink wél aan de '-' moet komen te liggen... :D :?:
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Niet volgens de Integration guide3 van Leon.
Ik heb al eens met een enkele ingang geprobeerd. Soms werkt het en soms niet. Ik ben nu bezig een spanningsdeler op de toslink modules te bevestigen zodat ik weer consumer level krijg, maar dan moet ik ook de weerstanden van 10K op het 4*SPDIF board veranderen naar 75R. En je weet dat desolderen op die doorgemetalliseerde bordjes zeer moeilijk is.
Hoop dat het lukt.
btw.: Coax SPDIF vanaf een CD speler heeft bij mij nog nooit gewerkt.
grts,
Henri
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Bij TTL level S/PDIF staat:

TTL level S/PDIF + 0V/GND Do NOT use 10KΩ 0Ω

Gek eigenlijk. als je het tabelletje bekijkt en in hokjes verdeeld staat er bij TTL Level S/PDIF:

Connect + on module to --> "+"
Connect - on module to --> "0V/GND"

Pas als je die laatste regel naar rechts doortrekt staat er Do NOT Connect GND... :-s
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Ja dat is vreemd Jordo.
Misschien Leon om antwoord vragen?
grts,
Henri


Update: Ik vermoed dat er bedoeld is: "Connect - on module(4*SPDIF board) to 0V/GND (on Toslink module)
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Hi Jordo,
Ik had een bericht op TPA user forum voor je gepost, maar heb het weer verwijderd ivm met een grove fout. Ik had je gezegd dat SPDIF een gebalanceerd signaal is!!!!! Hoe ik dat heb kunnen verzinnen is me nog steeds niet duidelijk. Het is een galvanisch geisoleerd signaal maar niet symmetrisch. :oops: Brian heeft me daar terecht op gewezen.
Ik heb wel gebalanceerde kabel gebruikt voor de verbinding en dat werkt goed.
Groetjes,

Henri
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Henri ik zag hem staan.
Geen probleem, we blijven mensen. Heb ik ook zo vaak :wink:

Hee maar dat helpt wel he dat doorverbinden van de '-' met de GND op de MUX !! :D
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Hi Jordo,
Ik heb die verbindingen gemaakt met gebalanceerde kabel, omdat ik die per toeval had liggen, maar nu je dat zegt gaat er bij mij een lichtje branden. Zou het kunnen dat die gebalanceerde kabel een mismatch geeft tussen de Toslnk module en het 4*SPDIF board? Ik ga toch eens proberen met 75 Ohm kabel. Ik heb daar eigenlijk niet bij stilgestaan.
Bedankt voor de tip.
Succes en veel muziekplezier :rock:
grts,
Henri
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Corprius »

henri47 schreef:
Hi Jordo,
Ik heb die verbindingen gemaakt met gebalanceerde kabel, omdat ik die per toeval had liggen, maar nu je dat zegt gaat er bij mij een lichtje branden. Zou het kunnen dat die gebalanceerde kabel een mismatch geeft tussen de Toslnk module en het 4*SPDIF board? Ik ga toch eens proberen met 75 Ohm kabel. Ik heb daar eigenlijk niet bij stilgestaan.
Bedankt voor de tip.
Succes en veel muziekplezier :rock:
grts,
Henri
Uit ervaring weet ik dat een kabel met een andere impedantie dan 75 ohm regelmatig unlocken van het spdif signaal kan veroorzaken. Ik had dit probleem namelijk ook toen voor het eerst een losse dac had gekocht. Ik was eerst wat sceptisch over het gebruik van een 75 ohms kabel, maar dit bleek toch onvermijdelijk. Zonder unlockte het signaal afwisselend van eens in de paar minuten tot meerdere malen per minuut.
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Corprius »

jordo81 schreef:
:boos:

Daar is de groundloop weer!!!
Heb je alle jumpers al aangebracht?
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Jep alle jumperts zitten er op O:)

Ik luister al de hele dag naar mooie muziek!
Geen DC meer op de lijn :wink:
En de groundloop lijkt ook weg te zijn maar dat hebben we al vaker gedacht.
Ik heb nu slechts 1 interlink met de XLR pluggen met Pin 1 aan het chassis gelegd.
Zodra je dat bij 2 doet heb je weer een groundloop... althans dat heb ik beredeneerd na doormeten van de weerstand.

wanneer mag jij je pakketje verwachten? Ik zag op het TPA forum dat je al het e.e.a. aan het informeren was? O:)
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Corprius »

Fijn dat de dc nu verdwenen is. Baarde mij toch enkele zorgen al die problemen, aangezien ik ook met de ncores luister. Mijn pakket wordt in de week van 6 mei verstuurd. Ik heb nog wel even, maar ben al druk met het uitzoeken van allerlij zaken. Dit had ik bij mijn vorige projecten (cd-pro2 loopwerk en de ncores) ook gedaan en bleek beide keren zeer nuttig. Het is gewoon prettig als je precies al weet wat je wilt en hoe je dit vervolgens bereikt. Mijn loopwerk wordt binnenkort voorzien van de teleporter module van TPA om het I2S signaal te kunnen gebruiken aafkomstig van de cdpro2. Helaas accepteert de B3 de sample rate van de cdpro2 niet zodat ik de eerst moet converteren mbv de metronome van TPA. Jammer dat zo`n goed loopwerk en een dac die ook zeer goed aangeschreven staat niet 1 op 1 compatible zijn. Ik ga overigens niet voor de dual mono setup zoals jij,maar voor de standaard stereo setup. Is vast ook niet verkeerd. Bovendien heel wat euri`s goedkoper. Uitbreiden kan altijd nog.
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Hallo corprius,
Dank voor je commentaar over de coaxkabel. Dat bevestigt me nog meer in mijn voornemen morgen de 75 Ohm coax te installeren.
groetjes
Henri
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ja (corprius), je kunt beter van fouten van anderen leren :wink:
Ik denk dat een stereo opzet ook zwaar voldoende zal zijn :D
Leuk!
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Nou ik heb vandaag de COAX aangesloten met de GND en de '-' doorverbonden met elkaar op de S/PDIF MUX.
Beide gaan goed nu. Ik weet alleen niet of hierdoor de COAX nog wel galvanisch ontkoppeld is....

Vandaag in het eerste half uur van het opstarten van de versterkers deed zich de brom weer voor. Ik noem het Groundloop maar weet niet zeker of dat het is. Aftikken tegen een groundpoint met een metaal voorwerp helpt.
Het komt daarna ook niet meer terug. Hoe meer aardingsverbindingen ik loshaal, hoe heftiger en plotselinger het zich in ene voordoet maar hoe langer het weg blijft... rara!

Ik heb Bruno maar even om hulp gevraagd. Even checken of ik alles goed doe en of hij nog discrepanties ziet...
Ik heb een tekening voor hem gemaakt O:)

Op schema 2 is te zien dat ik Pin 1 heb losgehaald bij de rechter XLR's van beide Chassis. Dit zou volgens mijn laatste theorie een groundloop moeten uitsluiten...
Bijlagen
Schema 1.png
Schema 2.png
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Wat jammer dat je zo geplaagd bent door dat stomme geluidje! Ben je er zeker van dat dit veroorzaakt wordt door een groundloop? Wat bedoel je overigens met
Aftikken tegen een groundpoint met een metaal voorwerp helpt.
?
grts
Henri
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Henri,

Ook daar komen we wel weer uit denk ik... 8-[

Nou ik heb dus groundpunten zitten zodra ik op een van die punten tik met een schroevendraaier oid. dan is het weg. Alsof het statisch ontladen moet worden ofzo...
Bijlagen
XLR GND.jpg
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Corprius »

Als ik het mij goed herinner dan moet pin 1 (xlr chassis connector) van de B3 niet aan het chassis maar naar de gnd van de IVY. ben nu even niet in de gelegenheid om dit de controleren. Ik was toen ik dit ergens las zeer verbaast, maar het schijnt toch echt de bedoeling te zijn.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Zoals dit hier dus eigenlijk...
Bijlagen
XLR IVY GND.png
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Corprius »

Jij gebruikt de dual mono setup natuurlijk. voor de gebalanceerde uitgangen voor de stereo setup geldt dit sowieso. Dan komt de linker pin 1 aan de gnd tussen de L_out- en L_out+ en de rechter pin 1 dan op de gnd tussen R_out- en R_out+. De aansluitingen aan de zijkant van de IVY. Ik weet niet hoe dit bij een dual mono setup zal moeten. Misschien van pin 1 naar beide gnd's van de SE utigangen? :?: ? Waar jij de lijntjes naar toe hebt getrokken zijn ingangen (Joost mag weten waarvoor...).
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Henri!

volgens mij heb je mij op een idee gebracht!

waarom werk ik vanaf de Toslink module met een 75 Ohm kabel naar de S/PDIF MUX als ik daar een 10 Ohm weerstand heb moeten solderen ipv 75 Ohm?!...
Volgens mij heb ik nu veel transparanter geluid!!
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Leon »

jordo81 schreef:
Bij TTL level S/PDIF staat:

TTL level S/PDIF + 0V/GND Do NOT use 10KΩ 0Ω

Gek eigenlijk. als je het tabelletje bekijkt en in hokjes verdeeld staat er bij TTL Level S/PDIF:

Connect + on module to --> "+"
Connect - on module to --> "0V/GND"

Pas als je die laatste regel naar rechts doortrekt staat er Do NOT Connect GND... :-s
Dat is niet zo moeilijk: De kop van de tabel geeft aan wat je op de module moet aansluiten. De regel geeft aan per type input wat je waar en hoe moet aansluiten.
S/PDIF heeft geen signaal dat met - wordt aangeduid, maar altijd een +/0V of +/GND. De 0/GND pin sluit je dus aan op de - bij de input module, de + op de + en de GND op de de input module wordt NIET gebruikt. Voor de zekerheid herhaal ik het nog eens in de tekst beneden de tabel.

De ground loop is overigens vrij makkelijk te verklaren: je bent die waarschijnlijk zelf aan het creeren. De IVY is een differentieele versterker, ontworpen om floating gebruikt te worden. Als je de pin 1 gewoon van IVY naar nCore module laat lopen en niet ergens naar de aarde verbind heb je de module weer floating gemaakt. Mijn zeer sterke vermoeden is dat je probleem dan ook plotseling zal verdwijnen, mits bij beide modules uitgevoerd.
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Corprius »

Toch goed herinnerd.
Plaats reactie