MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door dre »

dat wordt snel eten! :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door hannesie »

Het ziet er uit alsof het altijd al zo bedoeld was. :lol:

Ben benieuwd hoeveel het gaat schelen in filteren en weergave.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Martijn H »

Mooi gelukt! Zelfde maat als mijn Accuton! Ben benieuwd of je verschil hoort..
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Walt »

Je hebt de vaart er goed in Jeroen, ik ben benieuwd op welk filter en welk crossover punt je uitkomt tussen de C-Quenze en de AMT.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door dre »

ahum!! :sure:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Eerst toch even de afwerking, het kale MDF gaat in de zwarte verf die ik van Arno heb gekregen.
Bijlagen
P1010672.jpg
P1010674.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door dre »

best formaat zo! 8)
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door GeertM2 »

hannesie schreef:
Het ziet er uit alsof het altijd al zo bedoeld was. :lol:
Inderdaad. Ik vind de grotere mid de esthetische verhoudingen ten goede komen. Die AL130 zag er altijd wat klein uit, mede ook omdat je de korf rand niet ziet in de MOB3W.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Ik heb het passieve filter ontworpen, dit zal het zijn, tuning gebeurt met het actieve filterdeel. De scheidingsfrequentie is 2350Hz en de filterhellingen zijn 4de orde Linkwitz-Riley. Ik kreeg het niet mooi genoeg naar mijn zin met lagere orde hellingen en de fase zat zo ver uit elkaar dat ik met 2de orde hellingen de drivers in fase moest zetten en het verschil in respons in of uit fase werd te klein.
Passief_1.png
Maar al met al een mooi resultaat, n.b. de respons is op 30 graden, ik weet uit ervaring met de AMT2340 op de MOB3W baffle dat ik hem op die hoek een vlakke respons moet geven om te voorkomen dat er te weinig tophoog in zit.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Henkjan »

jij bent ook een avondmens geloof ik 8)

zou je ter lering ende vermaeck een de werking van die sper resp zuigkring voor de C-quenze en de AMT eens kunnen toelichten?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Ok, eerst de midwoofer sectie. De notch geeft in combinatie met de seriespoel van 1.2mH een dip bij 900Hz en een piek bij 1500Hz. Die piek heb je nodig omdat je wel kunt proberen de bult van de C-Quenze bij 900Hz te notchen, maar dan ontstaat iets hoger in frequentie weer een dip. Met actieve equalizing zou je hiervoor twee correctie stappen nodig hebben, in het passieve filter gaat het in een keer met een serie sperkring. Het resultaat geeft een rimpel die zit binnen +/- 1dB en dat lijkt me goed genoeg.
Bijlagen
sperkring.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

De AMT heeft een resonantie bij 1400Hz, die wordt weg gewerkt met een zuigkring achter de aanstuurweerstand van 1.5ohm. Als je hier met een sperkring in serie zou werken, net als bij de C-Quenze, dan zou je net beneden de notch frequentie (net andersom dus) een piek krijgen. Die zit er nu toch al en zou hier een ongewenst effect hebben als die nog meer geprononceerd zou zijn. Hier werkt dus een zuigkring het beste.
Bijlagen
zuigkring.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Hier nog een plaatje van het filter met onderdelen zoals besteld. De meeste spoelen had ik nog, veel condensators van grote waarden niet. ClarityCap PWA genomen, die zijn het goedkoopst. De 15uF voor het hoog had ik nog liggen.
Bijlagen
filter_definitief.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Walt »

Is een zeer mooie condensator voor het hoog, heb je daar naar toe gewerkt?

Een volgende keer kun je ook eventueel even checken of ik nog iets heb liggen, dat scheelt je in de kosten en ik kan dan iets terug doen als bedankje voor al jouw hulp bij mijn projecten tot nu toe.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Ik heb daar niet bewust naar toe gewerkt. De C-Quenze gaf in de meting 92 dB rendement rond 2000Hz op 15 graden, dat heb ik als referentieniveau gekozen. Op 30 graden ligt het niveau 1dB lager, daarom heb ik 91 dB als referentieniveau genomen voor optimalisatie van de AMT op 30 graden. Dat betekende een serieweerstand van 1.5ohm en de rest volgde daaruit. De 15uF Audyn Cap Plus was overgebleven van een ander project waarbij ik iemand geholpen heb.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Als ik mijn huidige dipoolcorrectie erop zet, dan ontstaat al een mooi resultaat. Dat betekent dat ik mijn huidige actieve filter kan aansluiten voor een eerste luisterindruk, zodra ik het passieve filter heb gebouwd. Dat is mooi voor een vergelijk met hoe het was met de AL130. Neemt niet weg dat ik alsnog een aparte meetsessie voor het laag ga doen in een grote ruimte, kan ik meteen het hele systeem verder optimaliseren.
Bijlagen
dipoolcorrectie.png
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Ronkel »

Goed bezig Jeroen. Optisch past de nieuwe mid er perfect tussen zo te zien!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de meetopzet zojuist uitgedacht. Om de vloer reflectie uit de meting te houden wordt het een grondvlakmeting. In een grote loods of sportzaal is dan heel goed het laag op te meten. Het bovenste plaatje is zoals de speaker staat bij het luisteren, op 3 meter afstand van de luisterplek. In het onderste plaatje is die situatie nagebootst als de microfoon op de grond ligt.
grondvlakmeting.png
In werkelijkheid luister je natuurlijk wel naar die vloerreflectie. Voor de C-Quenze, die op 80 cm hoogte staat, is het dan alsof er een tweede speelt (gespiegeld door de vloer, dus alsof er een tweede C-Quenze 80 cm onder de vloer staat te spelen). In zekere zin is hiermee wel rekening te houden met het filteren, maar dat is een beetje natte vinger werk. Je hebt dit natuurlijk altijd met speakers. In een dode kamer meting wordt met dit effect ook geen rekening gehouden. Het dikke wollen kleed in de huiskamer dempt de vloerreflectie voor een deel.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Het passieve filter zit erin.
foto passief filter.jpg
Volgende week zaterdag ga ik het laag opmeten, de komende week zal de C-Quenze daarvoor de gelegenheid krijgen om in te spelen met het oude actieve filter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Ze spelen! Dat is een aardige schok in detail vergeleken met de AL130/NEO3PDR monitors. Nu maar eerst lekker laten loskomen, dan meten en dan fine tunen. De basis is meer dan in orde, dat is al meteen hoorbaar. Als er al ergens een tekortkoming is, dan wordt dat nu het laag. Maar terwijl ik dit schrijf hoor ik het laag steeds mooier worden, nu het zaakje warm staat te spelen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef:
Ze spelen! Dat is een aardige schok in detail vergeleken met de AL130/NEO3PDR monitors. Nu maar eerst lekker laten loskomen, dan meten en dan fine tunen. De basis is meer dan in orde, dat is al meteen hoorbaar. Als er al ergens een tekortkoming is, dan wordt dat nu het laag. Maar terwijl ik dit schrijf hoor ik het laag steeds mooier worden, nu het zaakje warm staat te spelen.
Schrijf nou toch niet iedere keer met van die kleine lettertjes joh. :mrgreen:

Ik ben zo nieuwsgierig dat ik ze dan toch wil lezen, en er staat gewoon wat we al verwacht hadden. :sure: :rock:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Leobus »

Gefeliciteerd.

Als (mede)schuldige voor al dit gedoe, hoop ik dat het goed uitpakt.
Nu nog even dat witte vlekje in je avatar verwijderen! :lol:

Groet,

Leobus
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door audioot »

hoi Jeroen,
komen ze mee naar breda?
mvg
(zeer geinteresseerde) audioot
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Nee, dat gaat hem niet worden, maar je kan gerust bij mij thuis komen luisteren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Leobus schreef:
Gefeliciteerd.

Als (mede)schuldige voor al dit gedoe, hoop ik dat het goed uitpakt.
Nu nog even dat witte vlekje in je avatar verwijderen! :lol:

Groet,

Leobus
Het pakt inderdaad goed uit. De diepte, detail en warmte is aanwezig, anders dan bij de AL130. Dit terwijl het filter nog nauwelijks gewijzigd is. Ik heb alleen de notch uit het actieve filter gehaald. Ook heb ik de 3dB shelving lowpass van Linkwitz in het actieve filter gebracht omdat ik het hoog in het passieve filter niet 3dB heb gedempt zoals eerst wel het geval was.

Het rendement van de C-Quenze is hoger dan dat van de AL130, daarom speelt nu het laag relatief wat zachter, dit heb ik nog niet gecorrigeerd. Ik ben heel benieuwd wat voor verbeteringen ik nog kan bereiken na de metingen en optimalisatie van het filter.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”