het is weer pasen..... (paasproject 2012)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

het is weer pasen..... (paasproject 2012)

Bericht door Henkjan »

... dus tijd voor een Paasproject :rock:

Na het geweld van vorig jaar, dit jaar weer een desktop speakertje, en wel een met een Coax, en wel die 3" van Tangband, de W3-1723.
w3-1723_2.jpg
Uit de HH is al een desktop ontwerp hiermee bekend, de Spiralino. Ik heb een iets kleiner kastje voor ogen, de maat van een stevige stapel A4-tjes (op z'n kant dan wel): 297h210d125b. Wel zullen we volgens t motto "steal with pride" het filter van de Spiralino overnemen:
Filter spiralino.png
waarbij ik nog wel wat ga spelen met die serie weerstand van t hoog, zo met die 4.7 vond ik 'm in de Needle net wat te scherp

Omdat de W3-1723 een redelijk hoge Qt heeft, is een TL of GHP de meest voor de hand liggende kast. Een TL heeft HH al gedaan, een GHP geeft toch niet genoeg diepgang. Dus kiezen we een witte raaf: de BRHP a.k.a. BR5 : een bas reflex met serie condensator. Dit maakt toepassing van een driver met hoge Qt in een BR goed mogelijk, wel in een ruime kast, zie onderstaande sim:
sim op basis van TSP zoals gemeten door HH
sim op basis van TSP zoals gemeten door HH
het wordt dus de zwarte curve. En om helemaal in HH ideeën te blijven, zet ik de BR poort aan de zijkant.

lijm van de eerste 4 plankjes is wel droog, verder naar #5....
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: het is weer pasen.....

Bericht door TubeHead »

Leuk ben benieuwd !
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Henkjan »

IMAG0329.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: het is weer pasen.....

Bericht door SARK »

Hoe werkt die buis Henkjan :?: Zoals ik het nu zie maak je een gat in het zij- en achterpaneel en verbind je die door de buis :-s
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Barry2001 »

Dit ziet er al goed uit. Vraagje, hoe diep wordt de kast?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Arno »

Moet die v-bracing niet andersom? 8-[
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Henkjan »

SARK schreef:
Hoe werkt die buis Henkjan :?: Zoals ik het nu zie maak je een gat in het zij- en achterpaneel en verbind je die door de buis :-s
die lag er zo in omdat die anders niet bleef stilzitten voor de foto....
Barry2001 schreef:
Dit ziet er al goed uit. Vraagje, hoe diep wordt de kast?
210mm
Arno schreef:
Moet die v-bracing niet andersom? 8-[
nee hoor, het gat op die foto was voor de terminal :lol: de baffle staat daar los bij

hier dan de status van nu:
IMAG0331.jpg
baffle ook op z'n plek, BR poort idem. daar moet alleen nog een stukje langer worden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door hannesie »

:sure: Het is ook weer een echt Paasproject met het ei op de foto erbij. :lol:

Het gat in de zijwand voor de BR in de andere kast, moet natuurlijk wel in spiegelbeeld hé. :mrgreen:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: het is weer pasen.....

Bericht door TubeHead »

de BR is dus een bochtje ? Hoe heb je de dia en inhoud bepaalt ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Walt »

Het lijkt wel of de kier tussen de V-schotten nu erg krapjes is...?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Henkjan »

TubeHead schreef:
de BR is dus een bochtje ? Hoe heb je de dia en inhoud bepaalt ?
in de sim is t uiteraard een rechte pijp. ik heb geschat dat dit bochtje overeenkomt met ~4cm lengte (padlengte midden in t ding zeg maar). ik zal straks de afstemming controleren (meten) om te zorgen dat die echt ~55.5Hz wordt
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
:sure: Het is ook weer een echt Paasproject met het ei op de foto erbij. :lol:
eens wat anders dan bier :lol:
hannesie schreef:
Het gat in de zijwand voor de BR in de andere kast, moet natuurlijk wel in spiegelbeeld hé. :mrgreen:
uiteraard
Walt schreef:
Het lijkt wel of de kier tussen de V-schotten nu erg krapjes is...?
het oppervlak er tussen is 1.5*Sd...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Henkjan »

er lag vanochtend een leuke verrassing van Sark in m'n inbox:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3V_bCRmTzJY[/youtube]
:goeie: bedankt Edwin! :goeie:

maar nadat de 1e paasdag door diverse ander paasverplicjhtingen voor de audio grotendeels verloren ging, ben ik vandaag met de BR poort aan de slag gegaan.

Eerst even een toelichting over de uitvoering: ik heb de poort gemaakt van standaard 40mm PVC pijp (3mm wanddikte) van de bouwmarkt, o.a. ook omdat er een bocht in de pijp moest komen en dat daarmee erg makkelijk te doen is. daar gebruik ik dit type elbow voor:
IMAG0332.jpg
Deze monteer ik als volgt: eerst maak ik in een plaatje multiplex van ~5*5cm een gat van 40mm waar de smalle kant precies in past. Dat plaatje lijm ik aan de binnenkant van de wand van de kast daar waar de poort moet gaan komen. met de speedboor maak ik dan een gat in de wand groot genoeg om met de copieerfrees in te kunnen. Dan lijm ik de elbow er in (bruislijm), en vervolgens met de frees ruim ik dat gat in de wand op naar exact de diameter van de PVC pijp, en daarna maak ik een flare er aan met de afrondfrees (10mm). En dan ziet het er van buiten dus zo uit:
IMAG0334.jpg
De poort moet nog wel wat langer worden dan alleen met de elbow, dus een stukje pijp schuif je er gewoon in, in dit geval heb ik het einde van de pijp 45° afgeschuind:
IMAG0333.jpg
5cm lengte van het rechte deel gaf de juiste afstemming (zie volgende bericht)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Koen K »

Gaaf Henkjan!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Henkjan »

Het afstemmen van de BR poort

Mede door de dyi flare, en de knie in de poort is het lastig om de afstemming puur op simulatie en met de duimstok te doen. dus Arta opgestart om de afstemming te meten en zo de lengte van de poort experimenteel vast te stellen. Ik meet dan close range de output van de driver, en waar de dip in de output zit is dus de afstemming van de poort (dit is de echte afstemming [1], het (ook hier) vaak aanbevolen meten van de impedantie en dan het minimum tussen de 2 bulten nemen is niet juist, het komt in de buurt (soms zelf erg dicht) maar waarom iets halfbakken meten als het ook net zo makkelijk goed kan?).

De eerste poging met een 8cm pijpje na de bocht gaf een ietwat te lage afstemming (52Hz). Volgende versie was met een 6cm pijpje en deze was netjes 55Hz:
driver output (6cm).png
poort output (6cm).png
we zien een nette scherpe dip op 55Hz in de driver output, en de bijbehorende poortoutput. Ook valt op dat de 1e resonantie van de poort (~450Hz) zelfs te zien is in de output van de driver :shock: de nog veel hogere output bij 900Hz zie je daar gelukkig minder sterk terug, maar duidelijk maakt het wel dat het een erg goede keuze was om de poort niet voorop te zetten!

Vervolgens (omdat ik de ruimte er toch voor had) heb ik een afgeschuinde poort getest, het rechte deel van de poort 5cm lang bleek te zorgen voor vrijwel exact de zelfde afstemming als de rechte poort met 6cm pijpje:
driver output (5cm schuin).png
poort output (5cm schuin).png
we zien geen significante andere curves met deze schuine poort, dus wat mij betreft kan het kastje nu dicht (of iemand moet nog een erg goed idee hebben hoe ik die pijpreso weg kan houden van de driver :idea: ).
Afbeelding
in vergelijk met deze foto heb ik de pijp al een kwartslag gedraaid zodat de opening naar beneden wijst, en heb ik wat vilt op die bracing geplakt.

Referentie:
1. J. D'Appolito - Luidspreker-meettechniek, ISBN 90-5381-116-8
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Pjotr »

Tja, het geeft getalletjes. Spannender vind ik hoe de totale responsie er uit ziet en of je dan wel de juiste getalletjes te pakken hebt.

Pijp resonantie kun je trouwens een aardig stukje wegwerken door een pluk aquarium filter watten in de poort te stoppen. Gaat de Q-BR wel iets van omlaag.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Spannender vind ik hoe de totale responsie er uit ziet ....
als het goed is zoals die zwarte lijn in deze grafiek:
Afbeelding
de metingen die ik nu gedaan heb zijn nog zonder de HP condensator overigens
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Henkjan »

ipv demping in de pijp (die de output van de pijp sterk verlaagt, iets wat voor dit ontwerp ongewenst is) heb ik die pluk BAF die ik onderin had liggen verplaatst naar tussen de v-brace en de BR pijp. dan meet ik dit:
wel is de reso frequentie ietwat verlaagd nu
wel is de reso frequentie ietwat verlaagd nu
poort output (5cm schuin) demping middenin.png
we zien dus dat die hobbel bij 450Hz in de driver output vrijwel weg is, en dat die piek in de poort output daar ook weg is! dit zou er op kunnen wijzen dat het dus geen reso in de poort was, maar in de lengte richting van de kast :idea:
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 09 apr 2012, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typo
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
ipv demping in de pijp (die de output van de pijp sterk verlaagt, iets wat voor dit ontwerp ongewenst is) heb ik die pluk BAF die ik onderin had liggen verplaatst naar tussen de v-brace en de BR pijp. dan meet ik dit:
driver output (5cm schuin) demping middenin.png
poort output (5cm schuin) demping middenin.png
we zien dus dat die hobbel bij 450Hz in de driver output vrijwel weg is, en dat die piek in de poort output daar ook weg is! dit zou er op kunnen wijzen dat het dus geen reso in de poort was, maar in de lengte richting van de kast :idea:
Ja dat is wel logisch. 450 Hz is iets van een golflengte van 66 cm. Dan zou het poortje 1/2 λ = 33 cm lang moeten zijn en dat ziet er op de foto niet zo uit
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Henkjan »

zo, filtertje in de 2e kast alvast er in, weerstand met croonsteentjes om nog wat te tweaken met t nivo van t hoog
Bijlagen
IMAG0335.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Henkjan »

andere filter zit er ook in, nog een beetje BAF onderin, en ze staan in de lijmklemmen. ff wachten op droog weer om de randen netjes te frezen... [bedenk me net dat t leuk was geweest om nog een foto te hebben van het interieur met alles definitief, maar nu te laat :evil: ]
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Henkjan »

zo, ze staan te spelen bij de PC.... ik heb ze wel eerst afgewerkt: hoeken afgerond met de 10mm afrondfrees, geschuurd, en toen een laag olie (ik had nog een bus Behandla of zo iets van de Ikea staan, wat meurt dat spul zeg). ziet er mooi uit, de olie haalt de tekening van t hout mooi naar voren. ik zal morgen wel een foto maken.

1e indruk is goed, maar laat ik ze nog wat inspeeltijd (ik laat ze vannacht wel aanstaan met Peter Gabriel op repeat) gunnen voor ik echt oordeel..... ik het het filter meteen maar met de 5.6ohm tweeterserieweerstand gepakt (is -1dB tov standaard) en dat lijkt me een goede keuze. ook heb ik de imp correctie meteen maar gedaan, ik sluit niet uit dat ze ooit nog eens op een buizenversterker gaan komen namelijk.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: het is weer pasen.....

Bericht door jeroen_d »

Mooi om te zien dat jij ook gewoon speelt met wat BAF totdat de juiste demping is bereikt ipv meteen alle wanden maar vol te knallen met pritex.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: het is weer pasen.....

Bericht door arjank »

Henkjan schreef:
Het afstemmen van de BR poort

(of iemand moet nog een erg goed idee hebben hoe ik die pijpreso weg kan houden van de driver :idea: ).
Dat had je kunnen oplossen door de V-panelen te vervangen door een simpel tussenschot(12mm mdf) met een gat er in van ca. 3cm doorsnee (gezien de grootte van de driver). Dit werkt dan als een soort akoestische lowpass.
Ik heb dit voor het eerst uitgeprobeerd zo'n 23 jaar geleden. Wist toen niet dat het schot met gat dit als bijwerking zou hebben. Tom Machielse heb ik dit een jaar geleden of zo laten simuleren. De pijpresonantie van de bassreflexpijp was helemaal verdwenen en de output van de baspoort werd niet door dit tussenschot gehinderd.

Edit: na effe verder gelezen te hebben zie ik dat het inderdaad geen poortreso is maar een stande golf in de kast. Dat had je dan weer kunnen oplossen met een interne-helmholz absorber, maar die ken je natuurlijk al :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het is weer pasen.....

Bericht door Pjotr »

arjank schreef:
Dat had je kunnen oplossen door de V-panelen te vervangen door een simpel tussenschot(12mm mdf) met een gat er in van ca. 3cm doorsnee (gezien de grootte van de driver). Dit werkt dan als een soort akoestische lowpass.
Ik heb dit voor het eerst uitgeprobeerd zo'n 23 jaar geleden. Wist toen niet dat het schot met gat dit als bijwerking zou hebben. Tom Machielse heb ik dit een jaar geleden of zo laten simuleren. De pijpresonantie van de bassreflexpijp was helemaal verdwenen en de output van de baspoort werd niet door dit tussenschot gehinderd.
Die V-plankjes met sleuf doen dat toch? Althans dat is de bedoeling er van. Zij het dat het hier natte-vinger-werk is en niet doorgerekend/gesimuleerd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”