Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Sterker nog, een driedubbele zelf.mischa72 schreef:een dubbele frontplaat?
Eerst het zwarte aluminum front in een U vorm, daarin valt een kunstoffen bak waar het display nu aan vast zit.
en dan zit er aan het frame ook nog een stalen plaat waar de hoofdschakelaar en de nieuwe print met drukknopjes aan vast zit.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 14 feb 2009, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hierbij een eerste opzet voor DAC en de buizentrap.
Omdat het nu toch wel wat krap begint te worden in de TEAC kast kies ik ervoor om voor de DAC voeding en de DAC zelf een soort "etage- konstruktie" te maken
Als ondergrond gebruik ik een plaat plexiglas, dit heeft als voordeel dat ik niet een hele hoop gaten hoef te boren in het staal van de bodem.
ik bouw de hele unit op de plaat op, en als alles naar wens werkt kan ik hem met een paar boutjes in de CD speler vastzetten.
Omdat het nu toch wel wat krap begint te worden in de TEAC kast kies ik ervoor om voor de DAC voeding en de DAC zelf een soort "etage- konstruktie" te maken
Als ondergrond gebruik ik een plaat plexiglas, dit heeft als voordeel dat ik niet een hele hoop gaten hoef te boren in het staal van de bodem.
ik bouw de hele unit op de plaat op, en als alles naar wens werkt kan ik hem met een paar boutjes in de CD speler vastzetten.
Je hebt gelijk, dit was even een proefopstelling voor de foto.
Oh ja, de ECC83'staan erbij voor de show. vooralsnog komt daar de 6N6P te zitten.
Ik ga uit van dit schema:
Oh ja, de ECC83'staan erbij voor de show. vooralsnog komt daar de 6N6P te zitten.
Ik ga uit van dit schema:
- Bijlagen
-
- HKdac_Lampucera[1].pdf
- (29.71 KiB) 308 keer gedownload
Ik ga de regelbare hoogspannings voeding van Leeuwarden gebruiken.
Dat geeft mij iets meer vrijheid in de keuze van de hoogspannings transformator.
Maar wat ik mij nu afvraag: Scheelt het nou echt zoveel (qua geluid) als je een buizengelijkrichter gebruikt in plaats van dioden?
Dat is nog niet eens zo'n gek idee, om met de CD speler naar de ZBA dag te gaan. (Als men mijn aanwezigheid op prijs stelt....)
Zal eens even het topic erbij zoeken en de datum in de agenda zetten.
Dat geeft mij iets meer vrijheid in de keuze van de hoogspannings transformator.
Maar wat ik mij nu afvraag: Scheelt het nou echt zoveel (qua geluid) als je een buizengelijkrichter gebruikt in plaats van dioden?
Ik denk het wel. ik verwacht over ongeveer een maand te kunnen proefdraaien.RobertD schreef:Heb je 'm klaar voor de ZBA dag? Ik probeer het dan ook af te hebben.
Dat is nog niet eens zo'n gek idee, om met de CD speler naar de ZBA dag te gaan. (Als men mijn aanwezigheid op prijs stelt....)
Zal eens even het topic erbij zoeken en de datum in de agenda zetten.
In het buizen topic van leeuwarden staat ook een inschakel vertraging voor buizenvoedingen.audioot schreef:bij een buizengelijkrichter heb je wel het voordeel dat je HS mooi langzaam opkomt
moet nog even uitvogelen welke versie. er staat ook een fout exemplaar tussen.
Leuk! wanneer start de inschrijving?Wowly schreef:Natuurlijk maat! IEDEREEN is welkom (behalve berlusconi)
Waarom mag Silvio niet meedoen? mischien heeft wel mooie Sonus Faber's. kan ie makkelijk betalen....
(ik zou Mugabe ook liever niet zien langskomen.)
Pff, het moest weer eens moeilijk. ik was ervan overtuigd dat de HK DAC print en de voedings print exact dezelfde afmetingen hadden.
Nou dat blijkt dus niet zo te zijn.
De voedingsprint is enkele milimeter groter dan die van de DAC waardoor de bevestegingsgaten niet recht tegenover elkaar zitten.
En de montage op elkaar in etages niet gaat lukken, omdat de draad eindes niet goed gaan uitkomen.
De oplossing? de gaten uitvijlen. aan de DAC print ga ik niets doen omdat het risico op beschadegingen te groot is.
dus is de voeding print het slacht offer. alle hoeken worden dus een paar millimeter naar binnen opgevijld.
Nou dat blijkt dus niet zo te zijn.
De voedingsprint is enkele milimeter groter dan die van de DAC waardoor de bevestegingsgaten niet recht tegenover elkaar zitten.
En de montage op elkaar in etages niet gaat lukken, omdat de draad eindes niet goed gaan uitkomen.
De oplossing? de gaten uitvijlen. aan de DAC print ga ik niets doen omdat het risico op beschadegingen te groot is.
dus is de voeding print het slacht offer. alle hoeken worden dus een paar millimeter naar binnen opgevijld.
Zo, een komplete DAC module is (mechanisch) klaar.
Er is een hele lading boutjes,moertje en ringetje is in gaan zitten maar het is wel precies zo geworden zoals ik in mijn hoofd had zitten.
Moet nu voor dit gedeelte alleen nog de onderdelen voor de buizentrap erop solderen.
Het ziet er ook naar uit dat ik op zoek moet naar een kwalitatief behoorlijke haakse RCA stekker, zal nog niet zo makkelijk zijn. heb inmiddels wel een stuk uit het frame geslepen voor de RCA plug.
De draadeinden bij de DAC PCB heb ik ook nog voorzien van extra nylon ringetjes ivm beschadiging of sluiting van dichtbij gelegen sporen en via's.
Er is een hele lading boutjes,moertje en ringetje is in gaan zitten maar het is wel precies zo geworden zoals ik in mijn hoofd had zitten.
Moet nu voor dit gedeelte alleen nog de onderdelen voor de buizentrap erop solderen.
Het ziet er ook naar uit dat ik op zoek moet naar een kwalitatief behoorlijke haakse RCA stekker, zal nog niet zo makkelijk zijn. heb inmiddels wel een stuk uit het frame geslepen voor de RCA plug.
De draadeinden bij de DAC PCB heb ik ook nog voorzien van extra nylon ringetjes ivm beschadiging of sluiting van dichtbij gelegen sporen en via's.
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 24 feb 2009, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Om het overzicht te bewaren zal ik even een lijstje plaatsen met wat ik nog voor werkzaamheden moet doen.
(in chronologische volgorde)
1) Bouwen en testen buizenuitgangstrap. (lampucera,klaar.)
1A) 2 stuks buizen kopen. (zijn binnen.)
2) Bouwen en testen hoospanningsvoeding tbv buizentrap.(klaar.)
3) Plaatsen customized firmware microcontroller. (klaar.)
4) Plaatsen IR detector. (klaar)
5) Plaatsen power indicator led's (klaar.)
6) Alle modules samenbouwen en testen.(klaar.)
6A) Alle bedrading netjes afwerken. (klaar.)
7) Plaatsen digitale uitgang. (klaar.)
8] Eventueel andere elko's op DAC PCB (klaar.)
9) Eventueel schakelbare uitgang met relais om te kunnen schakelen tussen buizen en LM4562. (klaar.)
(in chronologische volgorde)
1) Bouwen en testen buizenuitgangstrap. (lampucera,klaar.)
1A) 2 stuks buizen kopen. (zijn binnen.)
2) Bouwen en testen hoospanningsvoeding tbv buizentrap.(klaar.)
3) Plaatsen customized firmware microcontroller. (klaar.)
4) Plaatsen IR detector. (klaar)
5) Plaatsen power indicator led's (klaar.)
6) Alle modules samenbouwen en testen.(klaar.)
6A) Alle bedrading netjes afwerken. (klaar.)
7) Plaatsen digitale uitgang. (klaar.)
8] Eventueel andere elko's op DAC PCB (klaar.)
9) Eventueel schakelbare uitgang met relais om te kunnen schakelen tussen buizen en LM4562. (klaar.)
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 05 apr 2009, 0:49, 7 keer totaal gewijzigd.
2 Redenen:mischa72 schreef:Misschien een duffe vraag, maar waarom heb je niet gewoon de cinch-aansluiting van de dac verwijderd om op die plek een vaste draad te kunnen solderen? Voor de rest ziet het er erg mooi uit.
Voor ik de soldeerbout in de DAC zet wil ik hem eerst gehoord hebben in originele staat. ik hem hem nu nog niet onder stroom gezet.
En ik wil graag het concept van een modulair en (redelijk) snel uitwisselbaar systeem handhaven.
Maar je hebt wel een punt, zal je eerlijk zeggen dat dat nog niet bij mij is op gekomen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 17 feb 2009, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Jaaah; een fantastische staging, dat podium dat word neergezet.RobertD schreef:En hoe klonk dat?
Fenomenaal! en het zwart, oehh, dat is ook echt zwart,
Oooh die stemmen!, zo sprekend. niet te geloven!!
Zo nu weer terug op aarde.
Robert, wat verwacht je nou?
Een plastic doosje met een 0.5 watt speaker van 4 cm doorsnee.
Het is een omgebouwd computerluidprekertje wat ik normaal gebruik om het signaal van de functiegenerator te kunnen volgen in een audio schakeling.
(het was een best wel heavy geluid want Nevermind van Nirvana zat in de speler.)
Kees, jij komt ook bij de kringloopwinkel? Er zitten geen Mundorf C's in hoor.
Ik ben er nog lang niet. het was alleen om even te kijken hoe en of het werkte en of de DAC het eigenlijk wel zou doen. En hij doet het! Yes!
Mocht Edo dit lezen: jij vond jouw speler zwaar? moet je deze eens proberen op te tillen...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
In dit geval kwam de kringloop naar mij toe, of ik'ze alsjeblieft wilde houden... Ze staan bij mij nog dagelijks te spelen, en ik moet zeggen... er valt best naar te luisteren...voor wat het is dan..ray5150 schreef:Kees, jij komt ook bij de kringloopwinkel? Er zitten geen Mundorf C's in hoor.
Mooi dat 't tenminste functioneert.. dat is het belangrijkste nu..
Kees
