Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zie ik dat goed? Heeft dat ding een dubbele frontplaat? Dat is wel erg handig met het vastzetten van je display. Begint er goed uit te zien hoor !

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
een dubbele frontplaat?
Sterker nog, een driedubbele zelf.
Eerst het zwarte aluminum front in een U vorm, daarin valt een kunstoffen bak waar het display nu aan vast zit.
en dan zit er aan het frame ook nog een stalen plaat waar de hoofdschakelaar en de nieuwe print met drukknopjes aan vast zit.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 14 feb 2009, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Hierbij een eerste opzet voor DAC en de buizentrap.
Omdat het nu toch wel wat krap begint te worden in de TEAC kast kies ik ervoor om voor de DAC voeding en de DAC zelf een soort "etage- konstruktie" te maken

Als ondergrond gebruik ik een plaat plexiglas, dit heeft als voordeel dat ik niet een hele hoop gaten hoef te boren in het staal van de bodem.
ik bouw de hele unit op de plaat op, en als alles naar wens werkt kan ik hem met een paar boutjes in de CD speler vastzetten.
Bijlagen
RIMG0098.JPG
RIMG0096.JPG
RIMG0113.JPG
RIMG0117.JPG
RIMG0118.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Als je dan toch een etage-constructie gaat toepassen voor de dac/voeding, zou ik de dac omdraaien zodan de uitgang van de voeding onder de voedingsaansluiting op de dac zit.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Je hebt gelijk, dit was even een proefopstelling voor de foto. :wink:
Oh ja, de ECC83'staan erbij voor de show. vooralsnog komt daar de 6N6P te zitten.

Ik ga uit van dit schema:
Bijlagen
HKdac_Lampucera[1].pdf
(29.71 KiB) 308 keer gedownload
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat is hetzelfde schema dat ik ook ga gebruiken. Alleen heb ik een voeding met een buisgelijkrichter en twee buizen die de voeding stabiliseren en regelen.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Heb je 'm klaar voor de ZBA dag? Ik probeer het dan ook af te hebben.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik ga de regelbare hoogspannings voeding van Leeuwarden gebruiken.
Dat geeft mij iets meer vrijheid in de keuze van de hoogspannings transformator.

Maar wat ik mij nu afvraag: Scheelt het nou echt zoveel (qua geluid) als je een buizengelijkrichter gebruikt in plaats van dioden?
RobertD schreef:
Heb je 'm klaar voor de ZBA dag? Ik probeer het dan ook af te hebben.
Ik denk het wel. ik verwacht over ongeveer een maand te kunnen proefdraaien.

Dat is nog niet eens zo'n gek idee, om met de CD speler naar de ZBA dag te gaan. (Als men mijn aanwezigheid op prijs stelt....)
Zal eens even het topic erbij zoeken en de datum in de agenda zetten.
Bijlagen
Voeding (Medium).jpg
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

ik vind zeker wel een verschil tussen gelijkrichten met buis of met diodes, maar het is niet altijd merkbaar (hangt beetje af van de gebruikte buis).

Overigens is dit ook meer om alles met buizen uit te voeren (vaak puur voor het estetische) dan om de klank.., maar het kan merkbaar zijn ja :wink:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

bij een buizengelijkrichter heb je wel het voordeel dat je HS mooi langzaam opkomt
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ray5150 schreef:
Als men mijn aanwezigheid op prijs stelt....
Natuurlijk maat! IEDEREEN is welkom (behalve berlusconi)

Jan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

audioot schreef:
bij een buizengelijkrichter heb je wel het voordeel dat je HS mooi langzaam opkomt
In het buizen topic van leeuwarden staat ook een inschakel vertraging voor buizenvoedingen.
moet nog even uitvogelen welke versie. er staat ook een fout exemplaar tussen.
Wowly schreef:
Natuurlijk maat! IEDEREEN is welkom (behalve berlusconi)
Leuk! wanneer start de inschrijving?
Waarom mag Silvio niet meedoen? mischien heeft wel mooie Sonus Faber's. kan ie makkelijk betalen....
(ik zou Mugabe ook liever niet zien langskomen.)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Pff, het moest weer eens moeilijk. ik was ervan overtuigd dat de HK DAC print en de voedings print exact dezelfde afmetingen hadden.

Nou dat blijkt dus niet zo te zijn. :( :?

De voedingsprint is enkele milimeter groter dan die van de DAC waardoor de bevestegingsgaten niet recht tegenover elkaar zitten.
En de montage op elkaar in etages niet gaat lukken, omdat de draad eindes niet goed gaan uitkomen.

De oplossing? de gaten uitvijlen. aan de DAC print ga ik niets doen omdat het risico op beschadegingen te groot is.
dus is de voeding print het slacht offer. alle hoeken worden dus een paar millimeter naar binnen opgevijld.
Bijlagen
al een heel stuk beter.
al een heel stuk beter.
verschil in afstand, 3 mm.
verschil in afstand, 3 mm.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Zo, een komplete DAC module is (mechanisch) klaar.
Er is een hele lading boutjes,moertje en ringetje is in gaan zitten maar het is wel precies zo geworden zoals ik in mijn hoofd had zitten.

Moet nu voor dit gedeelte alleen nog de onderdelen voor de buizentrap erop solderen.
Het ziet er ook naar uit dat ik op zoek moet naar een kwalitatief behoorlijke haakse RCA stekker, zal nog niet zo makkelijk zijn. heb inmiddels wel een stuk uit het frame geslepen voor de RCA plug.
De draadeinden bij de DAC PCB heb ik ook nog voorzien van extra nylon ringetjes ivm beschadiging of sluiting van dichtbij gelegen sporen en via's.
Bijlagen
RIMG0145.JPG
RIMG0140.JPG
RIMG0139.JPG
RIMG0137.JPG
RIMG0135.JPG
RIMG0134.JPG
RIMG0132.JPG
RIMG0131.JPG
RIMG0128.JPG
RIMG0127.JPG
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 24 feb 2009, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Misschien een duffe vraag, maar waarom heb je niet gewoon de cinch-aansluiting van de dac verwijderd om op die plek een vaste draad te kunnen solderen? Voor de rest ziet het er erg mooi uit :D

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Om het overzicht te bewaren zal ik even een lijstje plaatsen met wat ik nog voor werkzaamheden moet doen.
(in chronologische volgorde)

1) Bouwen en testen buizenuitgangstrap. (lampucera,klaar.)
1A) 2 stuks buizen kopen. (zijn binnen.)
2) Bouwen en testen hoospanningsvoeding tbv buizentrap.(klaar.)
3) Plaatsen customized firmware microcontroller. (klaar.)
4) Plaatsen IR detector. (klaar)
5) Plaatsen power indicator led's (klaar.)
6) Alle modules samenbouwen en testen.(klaar.)
6A) Alle bedrading netjes afwerken. (klaar.)
7) Plaatsen digitale uitgang. (klaar.)
8] Eventueel andere elko's op DAC PCB (klaar.)
9) Eventueel schakelbare uitgang met relais om te kunnen schakelen tussen buizen en LM4562. (klaar.)
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 05 apr 2009, 0:49, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Misschien een duffe vraag, maar waarom heb je niet gewoon de cinch-aansluiting van de dac verwijderd om op die plek een vaste draad te kunnen solderen? Voor de rest ziet het er erg mooi uit. :D
2 Redenen:

Voor ik de soldeerbout in de DAC zet wil ik hem eerst gehoord hebben in originele staat. ik hem hem nu nog niet onder stroom gezet.
En ik wil graag het concept van een modulair en (redelijk) snel uitwisselbaar systeem handhaven.

Maar je hebt wel een punt, zal je eerlijk zeggen dat dat nog niet bij mij is op gekomen. 8)
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 17 feb 2009, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

In dat geval zou ik hem (indien mogelijk) iets verhoogd monteren, zodat je niets aan het chassis hoeft aan te passen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
niets aan het chassis hoeft aan te passen.

Dat zeg ik:
ray5150 schreef:
heb inmiddels wel een stuk uit het frame geslepen voor de RCA plug.
Ik weet het nog niet precies, hoe ik het ga doen. chassis verplaatsen is ook een mogelijkheid. kweet nog niet,
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Zucht, nog meer boren,nog meer zagen,nog meer vijlen....
Bijlagen
RIMG0154.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Maar we gaan de goede kant op.....
Bijlagen
RIMG0155.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Want er kwam vanavond zowaar muziek uit :!: :!: :!:
Bijlagen
RIMG0159.JPG
RIMG0157.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

ray5150 schreef:
Want er kwam vanavond zowaar muziek uit :!: :!: :!:
En hoe klonk dat?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Net zo goed als mijn testspeakertjes! (ik heb dezelfde 8) )

Kees
Bijlagen
t_rimg0159_548.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
En hoe klonk dat?
Jaaah; een fantastische staging, dat podium dat word neergezet.
Fenomenaal! en het zwart, oehh, dat is ook echt zwart,
Oooh die stemmen!, zo sprekend. niet te geloven!!


Zo nu weer terug op aarde.
Robert, wat verwacht je nou?
Een plastic doosje met een 0.5 watt speaker van 4 cm doorsnee.
Het is een omgebouwd computerluidprekertje wat ik normaal gebruik om het signaal van de functiegenerator te kunnen volgen in een audio schakeling.

(het was een best wel heavy geluid want Nevermind van Nirvana zat in de speler.)

Kees, jij komt ook bij de kringloopwinkel? Er zitten geen Mundorf C's in hoor.

Ik ben er nog lang niet. het was alleen om even te kijken hoe en of het werkte en of de DAC het eigenlijk wel zou doen. En hij doet het! Yes!

Mocht Edo dit lezen: jij vond jouw speler zwaar? moet je deze eens proberen op te tillen... :wink: :wink: (ga hem binnenkort eens op de weegschaal zetten.)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

ray5150 schreef:
Kees, jij komt ook bij de kringloopwinkel? Er zitten geen Mundorf C's in hoor.
In dit geval kwam de kringloop naar mij toe, of ik'ze alsjeblieft wilde houden... Ze staan bij mij nog dagelijks te spelen, en ik moet zeggen... er valt best naar te luisteren...voor wat het is dan..

Mooi dat 't tenminste functioneert.. dat is het belangrijkste nu..

Kees
Plaats reactie