Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
2 watt? Zal eerder richting de 4 à 5 gaan als het goed is! (pugh pull schakeling)
Ik kan herinneren dat ik bij de m'n 6v6 variant de bias wel verhoogd heb. Het fijna zou ik na moeten zoeken, is alweer even geleden.
Triode komt met name de dempingfactor ten goede, wat in jouw geval de bass met name zal verbeteren als ik het topic zo snel even doorlees!
Ik kan herinneren dat ik bij de m'n 6v6 variant de bias wel verhoogd heb. Het fijna zou ik na moeten zoeken, is alweer even geleden.
Triode komt met name de dempingfactor ten goede, wat in jouw geval de bass met name zal verbeteren als ik het topic zo snel even doorlees!
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ik heb het over per buis in push and pull zal je dan inderdaad zo'n 5 watt hebben.
Hierbij wou ik dus maar even opmerken dat je 2 derde aan vermogen gaat inleveren tenopzichte van pentode geschakelde buizen.
Hierbij wou ik dus maar even opmerken dat je 2 derde aan vermogen gaat inleveren tenopzichte van pentode geschakelde buizen.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ik kan dat vermogen prima missen. Mn volume staat echt niet verder open dan 1/3e....
En dan komt er nog bij dan van 10W naar 1W de HELFT in volume is.
Dus....
En dan komt er nog bij dan van 10W naar 1W de HELFT in volume is.
Dus....
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Hoppa, die 4 mundorf 220uF voor de bias van de EL84's zitten er ook in.
Het zijn wel behoorlijke joekels, maar het past net.
Ben benieuwd hoe het laag zich nu gedraagt.
Het zijn wel behoorlijke joekels, maar het past net.
Ben benieuwd hoe het laag zich nu gedraagt.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ik heb nu ik de amp toch open heb, ook nog de 150nf van de loudness, vergroot naar 220nF (0.22 uF)
de 3dB punten (bij laag volume) liggen hiermee op 68Hz en 12kHz. (eerder op 100Hz wat ik toch nog iets te veel vond).
Ik denk dat ik voorlopig nu wel even klaar ben.
de 3dB punten (bij laag volume) liggen hiermee op 68Hz en 12kHz. (eerder op 100Hz wat ik toch nog iets te veel vond).
Ik denk dat ik voorlopig nu wel even klaar ben.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Het probleem is wel dat je gehoor niet altijd hetzelfde is wat je op het ene moment wel hoort hoor je op een ander moment weer niet je zal dus met je loudness een middenweg moeten zoeken.
Ook kan er omdat je niet een gestabiliseerde voeding voor je amp gebruikt minimale verschillen optreden door variaties in je voeding.
Wel iets om toch rekening mee te houden.
Ook hebben sommige mensen een soort van gehoor die dus samen met hun ogen werkt als het er niet goed uitziet klinkt het ook voor geen meter.
Terwijl het niet met metingen kan worden ondersteund of het werkelijk beter of juist slechter is.
Ook kan er omdat je niet een gestabiliseerde voeding voor je amp gebruikt minimale verschillen optreden door variaties in je voeding.
Wel iets om toch rekening mee te houden.
Ook hebben sommige mensen een soort van gehoor die dus samen met hun ogen werkt als het er niet goed uitziet klinkt het ook voor geen meter.
Terwijl het niet met metingen kan worden ondersteund of het werkelijk beter of juist slechter is.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ben erg blij met de eerste luister sessie. Alles lijkt in balans nu.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Hee waarom heb je in je sim die potmeter vervangen door vaste weerstanden?
je had ook in het model van die pot de n=.855 waarde kunnen veranderen. van n=.01 tot n=.99
je had ook in het model van die pot de n=.855 waarde kunnen veranderen. van n=.01 tot n=.99
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Klopt dat had ook gekunnen. Het was me alleen niet duidelijk of die pot logaritmisch was.nl3prc schreef:Hee waarom heb je in je sim die potmeter vervangen door vaste weerstanden?
je had ook in het model van die pot de n=.855 waarde kunnen veranderen. van n=.01 tot n=.99
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Die was of is dus LOG als de lin zoekt zie hieronder
Dan hoef je alleen maar het spicemodel te veranderen in
CODE: Selecteer alles
.subckt lin 1 2 3 ; linear taper
.params r=25k, n=.475
+ x=limit(.01,n,.99)
Ra 1 3 {x*r}
Rb 3 2 {(1-x)*r}
.ends linCODE: Selecteer alles
lin r=Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Bedankt, maar ik snap die spice codes niet. Ik bedoel waar ik die moet onvoegen enzo
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ik word toch wel erg blij met dit geluid zo. Zelfs op lage volumes klinkt ie vol diep en helder.
Het is nu ook goed afgestemd op mijn speakers (klipsch rb61) die had van zichzelf al een bultje rond de 100Hz.
Samen met die loudness loopt het laag mooi diep egaal door.
Ik heb alleen nog niet op harde volumes geluisterd, dus dat ga ik morgen maar eens doen.
Ik merk nu ook dat het laag een stuk strakker is met die 220uF in de bias.
Erg gaaf, het was niet goedkoop maar ook niet reteduur. Ongeveer 575 euro incl speakers.
Het is nu ook goed afgestemd op mijn speakers (klipsch rb61) die had van zichzelf al een bultje rond de 100Hz.
Samen met die loudness loopt het laag mooi diep egaal door.
Ik heb alleen nog niet op harde volumes geluisterd, dus dat ga ik morgen maar eens doen.
Ik merk nu ook dat het laag een stuk strakker is met die 220uF in de bias.
Erg gaaf, het was niet goedkoop maar ook niet reteduur. Ongeveer 575 euro incl speakers.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Waarde van de potmeter geef je in bij value en de stand van de loper geef je in bij value2
en het ingeven van je spice directive doe je met plakken en knippen onder edit links boven.
Ook kan je door op het directive met je muis te gaan staan met je rechter muisklik het directive openen zodat je kan editen.
Ik maak die directive's ook niet zelf te moeilijk en ik ben geen programeur dus gebruikt ik ze van andere.
Waarom zou ik moeilijk gaan doen en het wiel weer proberen uit te vinden terwijl andere dat allang hebben gedaan.
Die van de potmeters BV heb ik van een voorbeeld van een gitaar ampje
en het ingeven van je spice directive doe je met plakken en knippen onder edit links boven.
Ook kan je door op het directive met je muis te gaan staan met je rechter muisklik het directive openen zodat je kan editen.
Ik maak die directive's ook niet zelf te moeilijk en ik ben geen programeur dus gebruikt ik ze van andere.
Waarom zou ik moeilijk gaan doen en het wiel weer proberen uit te vinden terwijl andere dat allang hebben gedaan.
Die van de potmeters BV heb ik van een voorbeeld van een gitaar ampje
- Bijlagen
-
- Tube-amp.zip
- (3.88 KiB) 46 keer gedownload
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
En dat miste ik op deze versterker.evostars schreef:Zelfs op lage volumes klinkt ie vol diep en helder.
En hoe zit het met de vervorming op wat hoog volume?
Zou je misschien de aangepaste dingen in een schema willen zetten
en hier plaatsen?
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Bedankt nl3prc
Hoge volumes ga ik vanmiddag luisteren.
Hieronder wat ik tot nu toe heb gedaan.
Let wel op, de Loudness is afgestemd op mijn oren, speakers en luister situatie.
Ik ben benieuwd wat Menno zijn clubje nog gaat modden:
http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2012.html
Ik had eigenlijk wel al wat info daar verwacht
Hoge volumes ga ik vanmiddag luisteren.
Hieronder wat ik tot nu toe heb gedaan.
Let wel op, de Loudness is afgestemd op mijn oren, speakers en luister situatie.
Ik ben benieuwd wat Menno zijn clubje nog gaat modden:
http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2012.html
Ik had eigenlijk wel al wat info daar verwacht
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Had eerlijk gezegd ook al wat verwacht van Menno.
Bedankt voor het schema.
Bedankt voor het schema.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ik heb ook nog bij Menno op zijn site even naar de UGT gekeken en kwam tot het volgende
Hiebij ga ik er van uit dat wat in de praktijk geld ook voor de sim geld.
En dat is het volgende als je een weerstand aan de primaire kant zet van een bepaalde waarde en de spanning over zowel spoel als weerstand is gelijk dan weet je ook meteen de RA (weerstand Anode) aangezien je dit dus twee keer hebt weet je ook de RAA waarde in dit geval kom ik dan op 6k4 uit zoals Menno ook gemeten heeft op de hardware.
Ook heb ik die 40% tap veranderd naar 14,5%
Hiebij ga ik er van uit dat wat in de praktijk geld ook voor de sim geld.
En dat is het volgende als je een weerstand aan de primaire kant zet van een bepaalde waarde en de spanning over zowel spoel als weerstand is gelijk dan weet je ook meteen de RA (weerstand Anode) aangezien je dit dus twee keer hebt weet je ook de RAA waarde in dit geval kom ik dan op 6k4 uit zoals Menno ook gemeten heeft op de hardware.
Ook heb ik die 40% tap veranderd naar 14,5%
- Bijlagen
-
- Mable-EL84-PP-OPT-test-20-10-2011.zip
- (1.21 KiB) 49 keer gedownload
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ik heb hem eens flink open gedraaid.
Half open, is die al knetter hard (95dB gevoelige speakers helpt daarbij). Klinkt nogsteeds zuiver.
tegen de 80 procent open, begint hij toch wel te vervormen. maar dan brult het geluid ook zo hard de kamer in, dat het me niks uitmaakt, ik zal dat volume nooit gebruiken.
Half open, is die al knetter hard (95dB gevoelige speakers helpt daarbij). Klinkt nogsteeds zuiver.
tegen de 80 procent open, begint hij toch wel te vervormen. maar dan brult het geluid ook zo hard de kamer in, dat het me niks uitmaakt, ik zal dat volume nooit gebruiken.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Even lastig zijn
De "loudness" heeft alleen effekt als de pot-meter laag staat.Helemaal open is dat boeltje kortgesloten.
Zo'n "stand-by" schakelaar kun je beter vóór de gelijkrichter zetten,schakelt ie wisselstroom.
Dan nog dat UGT verhaal
.
Een Raa van bijv. 8k betekent twee helften van 2k
.Jawel,de impedantie is evenredig met het kwaraat van de windingen (net zoals de zelfinduktie).
Zolang de versterker in klasse A werkt ziet elke buis toch 4k omdat de twee buizen samenwerken(de een steunt de ander).
Zodra de sturing zo groot wordt dat één buis afgeknepen is (andere halve periode de overkant)zitten we in klasse B en moet de ander het alleen rooien en ziet dan gewoon 2k.
Aan de secundaire kant heb je dat ook.De 8ohm tap van 16ohm is niet het midden,dat is de 4ohm
Anne
De "loudness" heeft alleen effekt als de pot-meter laag staat.Helemaal open is dat boeltje kortgesloten.
Zo'n "stand-by" schakelaar kun je beter vóór de gelijkrichter zetten,schakelt ie wisselstroom.
Dan nog dat UGT verhaal
Een Raa van bijv. 8k betekent twee helften van 2k
Zolang de versterker in klasse A werkt ziet elke buis toch 4k omdat de twee buizen samenwerken(de een steunt de ander).
Zodra de sturing zo groot wordt dat één buis afgeknepen is (andere halve periode de overkant)zitten we in klasse B en moet de ander het alleen rooien en ziet dan gewoon 2k.
Aan de secundaire kant heb je dat ook.De 8ohm tap van 16ohm is niet het midden,dat is de 4ohm
Anne
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Dat is precies de reden waarom ik de loudness heb, om op lage volumes meer bass en treble te krijgen dan op hoge volumes.
Waarom schakelen op ac en niet op dc? Omdat het voltage dan lager is ofzo?
Ik gebruik de standby alleen om de buizen rustig op te laten warmen.
Waarom schakelen op ac en niet op dc? Omdat het voltage dan lager is ofzo?
Ik gebruik de standby alleen om de buizen rustig op te laten warmen.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Beter voor de schakelaar.Kijk maar 's naar de toegestane belasting van relais-kontakten.Waarom schakelen op ac en niet op dc?
Anne
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Komt nog wel waarschijnlijk aan het einde van de cursus.TheoK schreef:Had eerlijk gezegd ook al wat verwacht van Menno.
Bedankt voor het schema.
Wil je weten wanneer kijk in de lesdagen agenda, staat ook netjes op de genoemde site.
Evo starts je bent al goed bezig en heb al een paar goede dingen gedaan die ik zelf ook zou doen.
Echter heb ik het idee dat we nog wat verder gaan maar hoe????
Wel leuk om te lezen dat hij nu al zo goed klinkt.
Dat kan ik bij mij niet zeggen.
Eerst de stroom aar eens goed in kunnen stellen dan zal het wel al beter worden.
De buizen zijn niet zo heel erg gelijk bij mijn set.
Verder kan ik hier nog even niets melden tot dat het op de site staat.
Groetjes George
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Dat verhaal klopt inderdaad aardig met de simulaties die ik hier even heb gedaan.Ah!buis schreef:Even lastig zijn![]()
De "loudness" heeft alleen effekt als de pot-meter laag staat.Helemaal open is dat boeltje kortgesloten.
Zo'n "stand-by" schakelaar kun je beter vóór de gelijkrichter zetten,schakelt ie wisselstroom.
Dan nog dat UGT verhaal.
Een Raa van bijv. 8k betekent twee helften van 2k.Jawel,de impedantie is evenredig met het kwaraat van de windingen (net zoals de zelfinduktie).
Zolang de versterker in klasse A werkt ziet elke buis toch 4k omdat de twee buizen samenwerken(de een steunt de ander).
Zodra de sturing zo groot wordt dat één buis afgeknepen is (andere halve periode de overkant)zitten we in klasse B en moet de ander het alleen rooien en ziet dan gewoon 2k.
Aan de secundaire kant heb je dat ook.De 8ohm tap van 16ohm is niet het midden,dat is de 4ohm![]()
Anne
- Bijlagen
-
- Mable-EL84-PP-OPT-test-20-10-2011-1-b.zip
- (1.58 KiB) 49 keer gedownload
