Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Moderator: Beheerdersteam
Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ik ga een Mable VT86PP Hifi amp bouwen/modificeren.
Ik laat me oa inspireren door deze tread:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=15439
Waar dezelfde amp besproken wordt.
Hopelijk komt vandaag mijn kit met de post binnen!
Ik laat me oa inspireren door deze tread:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=15439
Waar dezelfde amp besproken wordt.
Hopelijk komt vandaag mijn kit met de post binnen!
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Hier staan de berekeningen voor de modificaties die ik tot nu toe heb berekend (met de hulp van Ah!buis)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9&start=25
Verder wil ik de EL84 triode kunnen schakelen, en wil ik de speakers uit kunnen schakelen, om de hoofdtelefoon uitgang te kunnen gebruiken.
Een standby schakelaar of time circuit is is ook nog binnen mijn overwegingen, maar of dit nou echt nodig is?
en de waarde van R6, de feedback resistor wil ik verlagen, maar ik weet niet tot hoever, ik gok in eerste instantie op 2K6
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9&start=25
Verder wil ik de EL84 triode kunnen schakelen, en wil ik de speakers uit kunnen schakelen, om de hoofdtelefoon uitgang te kunnen gebruiken.
Een standby schakelaar of time circuit is is ook nog binnen mijn overwegingen, maar of dit nou echt nodig is?
en de waarde van R6, de feedback resistor wil ik verlagen, maar ik weet niet tot hoever, ik gok in eerste instantie op 2K6
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Leuk, dat je een versterker gaat bouwen. Met het triode schakelen, standbye schakelaar en luidsprekers uitschakelen, houdt altijd in gedachten dat de versterker niet aan mag staan zonder belasting. Ook het in triode schakelen, het is handig als je 'm dan in standbye (dus hoogspanning eraf) kunt schakelen vooraf, ter bescherming van je speakers...
Persoonlijk gebruik ik het nog wel eens als je tussen speakers wilt kunnen switchen, het standbye schakelen, zoals bij de laatste luisterdag in Almelo.
Over het vertraagd inschakelen van de hoogspanning zijn de menignen verdeeld. Ik doe het bij mij KT88 PP versterker wel, die heeft ook solid state gelijkrichters. Wellicht is het beter voor de levensduur van je buizen, kwaad kan het zeker niet. En je kunt daarmee eenvoudig een standbye schakelar bouwen door het relais dat je gebruikt om je hoogspanning te schakelen met deze schakelaar uit te zetten.
Persoonlijk gebruik ik het nog wel eens als je tussen speakers wilt kunnen switchen, het standbye schakelen, zoals bij de laatste luisterdag in Almelo.
Over het vertraagd inschakelen van de hoogspanning zijn de menignen verdeeld. Ik doe het bij mij KT88 PP versterker wel, die heeft ook solid state gelijkrichters. Wellicht is het beter voor de levensduur van je buizen, kwaad kan het zeker niet. En je kunt daarmee eenvoudig een standbye schakelar bouwen door het relais dat je gebruikt om je hoogspanning te schakelen met deze schakelaar uit te zetten.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
TNx, and I knowBarry2001 schreef:Leuk, dat je een versterker gaat bouwen. Met het triode schakelen, standbye schakelaar en luidsprekers uitschakelen, houdt altijd in gedachten dat de versterker niet aan mag staan zonder belasting. Ook het in triode schakelen, het is handig als je 'm dan in standbye (dus hoogspanning eraf) kunt schakelen vooraf, ter bescherming van je speakers...
Persoonlijk gebruik ik het nog wel eens als je tussen speakers wilt kunnen switchen, het standbye schakelen, zoals bij de laatste luisterdag in Almelo.
Ik wil om de speakers te muten, 2 8k2 10W weerstanden op de output schakelen.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Even wat info van de andere thread hier gezet:
Min/max voltages zitten dan op 40V(Vg=-0.5V) en 84V. =44V verschil
dan is Va 85V dus moet er 300-85=215V over de weerstand van Ra(3)+R7 staan, bij een stroom van 0,5mA dus totale weerstand= 430k ohm...
Dus dan is bij 0,5mA Ra(R3) 390k ohm, en R7 39K
Als je de 1e triode op 0.5 mA insteld, dan is Vg -0,95V en Rk wordt dan 1900 ohm, die is dan weer mooi te verdelen in een 1K8 +100 ohm.Ah!buis schreef:Als je de stroom in de fasedraaier op 0,85mA stelt wordt de kathodespanning 85V de spanning over de buis 130V en op de anode dan 215V , plus weer 85V verondersteld +B1=300V.Redelijke verdeling en voeding klopt ook wel ongeveer.
Gevolg de anode van de eeste triode moet ook bijna 85V zijn,niet veel.Daarmee moet ie spanningszwaai van in de buurt van 20V ophoesten.Mag de stroom niet te groot zijn anders haalt ie dat niet...
.... Uitgang is voeding 300V en twee weerstanden van 100k.Dan ga je wat passen en schuiven in de Ia-Va grafieken met een belastingslijn horende bij 2x100k.Om dan een kathodespanning te vinden die een bruikbare spanningsverdeling over de weerstanden en de buis geeft,zodat er voldoende ruimte is voor de wisselspanning voor de eindbuizen.Maar ook dat de daaruitvolgende roosterspanning,die de anodespanning van de buis ervoor wordt,nog voldoende is dat daar ook diezelfde wisselspanning kan gelevert worden (versterking fasedraaier maar 1x naar anode en 1x kathode)...
...we hebben hoogstens iets van 13Vtop nodig om de EL84 uit te sturen
Min/max voltages zitten dan op 40V(Vg=-0.5V) en 84V. =44V verschil
dan is Va 85V dus moet er 300-85=215V over de weerstand van Ra(3)+R7 staan, bij een stroom van 0,5mA dus totale weerstand= 430k ohm...
Dus dan is bij 0,5mA Ra(R3) 390k ohm, en R7 39K
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Wat je ook nog zou kunnen doen voor je aan een project begint is er een spice model van te maken.
Voor de EL84 en ECC83 zijn modelen gemaakt
Dit geeft je dan toch weer wat meer inzicht.
Voor de EL84 en ECC83 zijn modelen gemaakt
Dit geeft je dan toch weer wat meer inzicht.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Bedankt!nl3prc schreef:Wat je ook nog zou kunnen doen voor je aan een project begint is er een spice model van te maken.
Voor de EL84 en ECC83 zijn modelen gemaakt
Dit geeft je dan toch weer wat meer inzicht.
Ik zag ze in 5spice niet staan, heb je wellicht eeb linkje voor me?
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Nee dat klopt wel ze staan niet automatisch in spice
Hier zitten wel wat modellen in en de 6BQ5 is de EL84
Op de site van MTB staat ook nog wat
http://www.luidsprekers.org/LTspice/
Hier zitten wel wat modellen in en de 6BQ5 is de EL84
Op de site van MTB staat ook nog wat
http://www.luidsprekers.org/LTspice/
- Bijlagen
-
- Tubemods.zip
- (86.33 KiB) 132 keer gedownload
-
- 6bq5_5w_amp.zip
- (5.46 KiB) 106 keer gedownload
-
- spice.zip
- (6 KiB) 98 keer gedownload
-
- PushandPullEL84AMPClassAB.rar
- (4.81 KiB) 135 keer gedownload
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Super bedankt! Dat scheelt weer een hoop werk.
Welk spice programma gebruik jezelf?
Ik gebruik nu de freeware 5spice maar die is beperkt in zijn werk ruimte.
Ik wil eigenlijk iets beters...
Tips zijn welkom!
Welk spice programma gebruik jezelf?
Ik gebruik nu de freeware 5spice maar die is beperkt in zijn werk ruimte.
Ik wil eigenlijk iets beters...
Tips zijn welkom!
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ik gebruikt eigenlijk LTSpice versie 4.13r van Feb. 2012
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ah, ik zat net naar LTspice te kijkennl3prc schreef:Ik gebruikt eigenlijk LTSpice versie 4.13r van Feb. 2012
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
De postbode is geweest!
Ziet er goed uit. Inclusief boutjes moertjes tairaps en twisted heater wire.
Power caps zijn rubycon.
Whoehoe

Ziet er goed uit. Inclusief boutjes moertjes tairaps en twisted heater wire.
Power caps zijn rubycon.
Whoehoe
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Succes met de bouw.
Ik heb hem al spelend maar kan niet tegen de HF10 op.
Verder ga ik wachten op de mods en tweaks.
Ik heb hem al spelend maar kan niet tegen de HF10 op.
Verder ga ik wachten op de mods en tweaks.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ik geloof dat ik ff moet wennen aan LTspice...nl3prc schreef:Nee dat klopt wel ze staan niet automatisch in spice
Hier zitten wel wat modellen in en de 6BQ5 is de EL84
Op de site van MTB staat ook nog wat
http://www.luidsprekers.org/LTspice/
Welke site bedoel je met MTB?
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Gebruiker MTB hier op het forum zijn site is http://www.luidsprekers.org/LTspice/
Of in iedergval een gedeelte waar hij veel neer zet
En hier is nog een topic over buizen simulaties http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15275
Of in iedergval een gedeelte waar hij veel neer zet
En hier is nog een topic over buizen simulaties http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15275
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
OK mijn logica verteld me rare dingen...
Als er 600mV binnen komt in de amp, via V1a, en die wordt versterkt tot rond de 17,5 V op de anode van V1A. (lees ik van de loadline af).
Hoe zit het dan met dat voltage op het grid van V1b (fase draaier) die is dan ook 17,5V aan het swingen.
Als ik dan naar de loadline van V1b kijk... dan is die 17,5V belachelijk veel te veel.
ik doe iets mis... kan nooit zijn dat die 600mV 17,5V wordt door 1 buis toch.. ???
Ik moet de boeken weer eens gaan lezen denk ik....
Als er 600mV binnen komt in de amp, via V1a, en die wordt versterkt tot rond de 17,5 V op de anode van V1A. (lees ik van de loadline af).
Hoe zit het dan met dat voltage op het grid van V1b (fase draaier) die is dan ook 17,5V aan het swingen.
Als ik dan naar de loadline van V1b kijk... dan is die 17,5V belachelijk veel te veel.
ik doe iets mis... kan nooit zijn dat die 600mV 17,5V wordt door 1 buis toch.. ???
Ik moet de boeken weer eens gaan lezen denk ik....
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Over welk schema hebben we het hier
Laatst gewijzigd door nl3prc op zo 04 mar 2012, 12:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
bovenaan deze postnl3prc schreef:Over welk schema hebben we het hier
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Je hebt het dan over die amp van fender
In mijn model gaat er zo'n 20 Vpp in en komt er ook 20 Vpp uit dat is dan 10 Vmax gedeelt door wortel 2 is 10v gedeelt door 1,414 = 7 Veff
gemeten op G1 en Anode van de fase draaier
of bedoel je dat niet
In mijn model gaat er zo'n 20 Vpp in en komt er ook 20 Vpp uit dat is dan 10 Vmax gedeelt door wortel 2 is 10v gedeelt door 1,414 = 7 Veff
gemeten op G1 en Anode van de fase draaier
of bedoel je dat niet
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
owja daar staan er 2, ik bedoel die 2e "mods"
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Nog even een andere opmerking je wilt de EL84 ook in triode willen zetten bedenk dan wel dat max aan vermogen dan dramatisch gaat terug lopen naar ik dacht zo'n watt of vier
Nog een vraagje welk model van buis heb je gebruikt want er zijn er meerdere
Ik heb deze gebruikt in mijn preampje en komt toch aardig overeen met gemeten waardes die ik op de scoop zie met de hardware
Nog een vraagje welk model van buis heb je gebruikt want er zijn er meerdere
Ik heb deze gebruikt in mijn preampje en komt toch aardig overeen met gemeten waardes die ik op de scoop zie met de hardware
CODE: Selecteer alles
.subckt 12AX7GT Ax Gx Kx
Ga 0 a Ax Kx 1
Ca 0 a 1n Rpar=1
Gg 0 g Gx Kx 1
Cg 0 g 1n Rpar=1
Bak Ax Kx I= 340n*log(1+uramp(V(a)))*
+ ((75+V(a)+97*V(g))/(1+uramp(V(g)/-8)))**1.4
Bgk Gx Kx I= 5u*uramp(V(g)+0.2)**1.5
Cak Ax Kx 0p5
Cag Ax Gx 1p7
Cgk Gx Kx 1p6
.ends 12AX7GTRe: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
12ax7B, van Shuguang (china)nl3prc schreef:Nog even een andere opmerking je wilt de EL84 ook in triode willen zetten bedenk dan wel dat max aan vermogen dan dramatisch gaat terug lopen naar ik dacht zo'n watt of vier
Nog een vraagje welk model van buis heb je gebruikt want er zijn er meerdere
Triode=minder vermogen, I know, maar volume is logaritmisch... dus valt mee.
ondertussen ben ik over de cathodyne phase inverter aan het lezen...
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Wat ik eigenlijk bedoel is hoe ziet jouw model eruit.
Dat je een chinese buis gebruikt doet er even niet terzake
Of heb je het niet over de simulatie
Dat je een chinese buis gebruikt doet er even niet terzake
Of heb je het niet over de simulatie
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ow zo.nl3prc schreef:Wat ik eigenlijk bedoel is hoe ziet jouw model eruit.
Dat je een chinese buis gebruikt doet er even niet terzake
Of heb je het niet over de simulatie
Ik ben nog niet bezit met LTspice, ik moet dr nog ff inkomen, met al zn code.
Ik ben dus aan het rekenen, loadline tekenen, enzo
