Dayton RS150 Mini Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Dayton RS150 Mini Monitor

Bericht door Bukem »

Beste Allemaal,

Ik had nog een set dayton drivers liggen en ik vond dat het tijd werd om daar eens een leuke monitor mee te maken. Het is een 10L kastje geworden dat is afgestemd op 48Hz. Ik ben voornemens om het geheel hoogglans wit of rood de spuiten. Ik ben daar nog niet uit. De tweeter is de silk dome van Dayton. Niet de allerbeste tweeter maar dat mag de pret niet bederven. De woofer is de RS150-8 6"Reference. Goed filteren zal belangrijk zijn. Ik kijk alvast uit naar de eerste klanken, in ieder geval zal de filterkit van Caps & Coils zal goed van pas komen.

Alle kanten zijn netjes afgerond ivm diffractie. Tevens is de tweeter op ongelijke afstanden van de boven en zijkant gemonteerd. De poort is totaal 9 cm en is aan de voorzijde afgerond. Basismateriaal is een dikwandige PVC buis van 40mm. Binnendiameter 33.5mm.

De buitenmaat van de kast is 300x300x180mm. Opgebouwd uit 18mm MDF. Ik heb tijdens het lijmen een tussenschot geplaatst tussen de twee buitenwanden waar de basket van de woofer op rust. Alle drivers zijn iets dieper verzonken zodat er ruimte is voor een of meerdere pakkingen om de driver exact level te monteren met de lak.

Ik heb ook alvast gaatjes gemaakt voor van die nippeltjes voor de grille.

Gr,

Bukem

Tussentijdse BOM

2x Dayton RS150S-8 34,95/st = 69,90
2x Dayton DC28-FS-8 20,34/st = 40,68
MDF = 10,00
Speakernippeltjes MBF-85 3,13/8 st = 3,13
Luidsprekerklemmen +/- 6,50/st voor nette = 26,00

Tussenstand = 149,71
Bijlagen
De speaker terminals en plaatje passen zo te zien ook. Way over the top om hier Furutech speakerterminals op te zetten....lagen nog in de hobby doos dus we mogen niet klagen. Nog even droogpassen allemaal en morgen weer verder...
De speaker terminals en plaatje passen zo te zien ook. Way over the top om hier Furutech speakerterminals op te zetten....lagen nog in de hobby doos dus we mogen niet klagen. Nog even droogpassen allemaal en morgen weer verder...
Via de achterkant de poort er in getrokken. Beetje lijm op de buis en deze met een bout en twee afval stukjes strak naar voren trekken. Even de flens afronden op de zelfgemaakte freesplaat en klaar is kees.
Via de achterkant de poort er in getrokken. Beetje lijm op de buis en deze met een bout en twee afval stukjes strak naar voren trekken. Even de flens afronden op de zelfgemaakte freesplaat en klaar is kees.
Even een grote plaat gezaagd en de bovenfrees van onderen gemonteerd. Op die manier kan je heerlijk ronde kantjes frezen zonder dat de frees kantelt.
Even een grote plaat gezaagd en de bovenfrees van onderen gemonteerd. Op die manier kan je heerlijk ronde kantjes frezen zonder dat de frees kantelt.
En vouwen maar. Door de stress met lijmen en plakken even geen foto's genomen. Gewoon dichtvouwen en strak de plakband er over. Nachtje laten drogen..
En vouwen maar. Door de stress met lijmen en plakken even geen foto's genomen. Gewoon dichtvouwen en strak de plakband er over. Nachtje laten drogen..
Tape er tegenaan....ik heb wel wat meer geplakt hoor!
Tape er tegenaan....ik heb wel wat meer geplakt hoor!
Alle panelen netjes gezaagd en op een vlake ondergrond met behulp van een rechte lat achter elkaar gelegd.
Alle panelen netjes gezaagd en op een vlake ondergrond met behulp van een rechte lat achter elkaar gelegd.
Laatst gewijzigd door Bukem op zo 01 feb 2009, 19:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leuk klein ontwerp. Ik heb zelf goede ervaringen met Dayton. Erg leuke drivers. Al een idee qua filtering?
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Nee geen flauw idee, alsook geen ervaring. Suggesties zijn welkom!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Lijkt me een heel erg leuk speakertje voor de prijs.

Heb je niet ene beetje erg kleine BR's genomen, rond de 3,2cm ofzo?

Voor de rest veel succes met je filter, dat wordt meten geblazen :)
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

De poort is 3.35cm binnen diameter. Is inderdaad krap en op het randje voor poort "whistling". Zou net moeten gaan. Echter, een poort met buitendiameter 50 paste niet. De poort zit nu al op 2mm van de zijwand en veel opschuiven zit er niet bij.

Gr,

Bukem
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Ben benieuwd wat voor filter je er voor gaat maken. Toen er een tijd geleden hier een group buy voor PE was heb ik deze units ook laten komen en er 2 luidsprekertjes mee gemaakt, ook basreflex.

Van de week eens kijken of ik nog kan terugvinden wat ik er zelf voor gemaakt heb. Moet nog ergens op de PC staan, anders wordt het lastig, want ze zijn potdicht :)
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Vigier, begrijp ik het goed, heb je met dezelfde drivers ook een tweeweg gemaakt? Dat is wel toeval zeg! Hoe klinken ze?

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Ik heb een eerste meting gedaan van alleen de midwoofer, alleen ben ik niet zeker of mijn window te kort of te lang is en of de lengte van de impuls die ik heb gekozen ok is. Als iemand mij nog wat tips zou kunnen geven...

Ik heb ook nog even twee standaardjes in elkaar geknutseld zodat het effect hiervan meegenomen kan worden in het filterontwerp.


Mvgr,

Bukem
Bijlagen
_MG_4660.JPG
_MG_4664.JPG
Picture 1.png
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

En ook een impedantiemeting van de woofer. Hier is duidelijk de gekozen afstemming van 50hz op te zien..
Bijlagen
RS150 monitor impedance.PNG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voor een goede meting zul je ook verder weg moeten meten, zegmaar op 1meter afstand.

Samen met de dichtbij meting kun je dan mooi baffelstep goed zien.

Daarnaast meten op de as, 15graden en 30 graden naast de as. (meer grotere hoeken mag ook nog)
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Op 1M....
Bijlagen
Picture 2.png
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Er zit momenteel NUL demping in de kast....bewust want dan zie je als het goed is wat er gebeurd en kan je dat aanpakken en het effect er van meten...toch?

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Hey Bukem, leuk ontwerp.
Als je een idee voor je filter wit hebben dan kun je naar mijn ontwerp kijken viewtopic.php?t=5737
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Bukem schreef:
Vigier, begrijp ik het goed, heb je met dezelfde drivers ook een tweeweg gemaakt? Dat is wel toeval zeg! Hoe klinken ze?

Gr,

Bukem
Klopt! Ik heb alleen geen foto's van hoe ze nu zijn, maar wel ff 2 foto's hieronder van tijdens het bouwen. Tegen de zijkant zit uit mijn hoofd 4 of 5 lagen berkentriplex van 5mm.
Alles is daarna geschuurd en metallic grijs gespoten.

Heb nog zitten kijken en ik heb enkele filterontwerpen liggen, en zelfs gevonden welke ik er uiteindelijk in gestopt heb.
In de excel-attachment vind je het ontwerp inclusief de lspCad resultaten van het filter (met als input de resultaten van de metingen die ik met DLSA pro heb gedaan. Eerst met dempingsmateriaal aan het experimenteren geweest trouwens...)
Bijlagen
Hpim0262_Small.jpg
Hpim0258_Small.jpg
Componenten.xls
(77.5 KiB) 173 keer gedownload
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

arjank schreef:
Hey Bukem, leuk ontwerp.
Als je een idee voor je filter wit hebben dan kun je naar mijn ontwerp kijken viewtopic.php?t=5737
Zeer bedankt voor de link en het informatieve topic. Jouw speaker mag er zeker ook wezen..!

P.s. Ik zag dat je in jouw crossover (laagsectie) een 2e orde laagdoorlaat hebt in combinatie met een zuigkring op de woofer. Klopt het dat je geen zobel voor de woofer hebt toegepast en zo ja, waarom niet?

Vigier, kan jij iets meer vertellen over jouw filter? Ooops te laat, ik zie dat je jouw post al hebt aangepast. Thanx

Gr,

Bukem

Ps. Ik kan pas morgen andere metingen doen..
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Toch nog even snel een paar grafiekjes gemaakt!

Ik kom er niet wijs uit....

Gr,

Bukem
Bijlagen
Picture 5.png
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

alleen even de grafiek nog iets groter...
Bijlagen
Picture 6.png
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Nu kan ik vanuit Fuzzmeasure data als .frd exporteren. Ik zou dat graag willen doen om zodoende dat in Boxsim te importeren. Nu mijn vraag, moet ik een gemiddelde curve pakken van de nearfield en 1M 0 graden meting?

Ik kan ook nog een minimal phase kopie maken en convolve is ook nog een optie? Zijn er nog geleerden hier die me een beetje op weg willen helpen?

Alvast super bedankt!

Gr,

Bukem (ik kan helaas vanavond niet reageren.)
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Beste Allemaal,

Ik heb nog een hele reeks andere metingen gedaan, o.a van de tweeter op 1cm afstand. Nu valt het me op dat de gemeten curve in de verste verte niet op die van de datasheet lijkt. Meet ik niet goed of kloppen mijn bevindingen?

Gr,

Bukem
Bijlagen
Picture 7.png
Picture 8.png
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Onderstaand een meting van woofer, poort en tweeter. Allen op 1cm 0 graden. Wat komt er nog een hoop rotzooi uit die poort zeg...
Bijlagen
Picture 10.png
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hi,

die smoothing staat bij jou op 1/24e octaaf, ik heb bij mij alles op 1/6e octaaf gezet, anders is er veel teveel ge-jojo in de grafiek die je toch niet met je filter te lijf kunt gaan.
1/6e geeft een wat egaler beeld en dan kun je makkelijker filters gaan bedenken.

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Beste Joris,

Op jouw advies een plotje van poort, woofer en tweeter op 1m 0 graden, smoothing 1/6 octave.

Gr,

Bukem
Bijlagen
Picture 11.png
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

10uf in serie met de tweeter gezet en een meting op 1m 0 graden gemaakt.
Bijlagen
Picture 13.png
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hoi Bukem,

Ik zou de metingen overdoen.

Zet de speakers en microfoon zo ver mogelijk van alle muren. Breng de mic precies tussen het hart van mid en tweeter. Meet dan op 40cm de respons van de mid en tweeter, zonder de mic te verplaatsen. Doe dit voor 0-15-30-45 graden.

belangrijk! Zorg dat de gating perfect is ingesteld. Dus precies voor de impuls en steeds dezelfde tijd. Dan krijg je de betrouwbaarste fase informatie. Een gating van 5ms is al erg ruim in de meeste gevallen. Hoe korter de gating hoe minder reflecties je ziet, maar te kort kan niet omdat je dan geen laaginformatie krijgt..

Meet de impedanties ook op en sla steeds alle data op. Met boxsim kan je nu de data laden en een filter maken.


edit:

Kan je ook buiten meten? Als je wat geoeffend hebt met binnen meten is het zeker de moeite waard om alles mee te nemen naar buiten..
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Ik zou de metingen overdoen.

Zet de speakers en microfoon zo ver mogelijk van alle muren.
Heb ik gedaan. Ik heb de speaker zo ver mogelijk verwijderd van de muren, en ook nog eens 50cm hoger gezet.
Breng de mic precies tussen het hart van mid en tweeter. Meet dan op 40cm de respons van de mid en tweeter, zonder de mic te verplaatsen. Doe dit voor 0-15-30-45 graden
.

Heb ik gedaan, alleen ik heb op 1M gemeten en de mic met behulp van een laserstraal en meetgereedschap op 0, 15, 30, 45, 60 en 90 graden verschoven. Is het belangrijk dat ik de kast draai in plaats van de mic?
belangrijk! Zorg dat de gating perfect is ingesteld. Dus precies voor de impuls en steeds dezelfde tijd. Dan krijg je de betrouwbaarste fase informatie. Een gating van 5ms is al erg ruim in de meeste gevallen. Hoe korter de gating hoe minder reflecties je ziet, maar te kort kan niet omdat je dan geen laaginformatie krijgt..
Dat dacht ik al. Alleen welke gating is nog acceptabel voor een meting op 40cm? Tot hoe laag (freq) kan ik dan nog meten? Formule?
Meet de impedanties ook op en sla steeds alle data op. Met boxsim kan je nu de data laden en een filter maken.
Impedanties heb ik opgeslagen. Ik zal opnieuw meten op 40cm en speaker ipv mic draaien.

edit:

Kan je ook buiten meten? Als je wat geoefend hebt met binnen meten is het zeker de moeite waard om alles mee te nemen naar buiten..
Ga ik zeker doen! Bedankt voor de tip. Met welke gating en afstand zou je buiten aan de slag gaan?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”