Dayton RS150 Mini Monitor
Moderator: Beheerdersteam
Dayton RS150 Mini Monitor
Beste Allemaal,
Ik had nog een set dayton drivers liggen en ik vond dat het tijd werd om daar eens een leuke monitor mee te maken. Het is een 10L kastje geworden dat is afgestemd op 48Hz. Ik ben voornemens om het geheel hoogglans wit of rood de spuiten. Ik ben daar nog niet uit. De tweeter is de silk dome van Dayton. Niet de allerbeste tweeter maar dat mag de pret niet bederven. De woofer is de RS150-8 6"Reference. Goed filteren zal belangrijk zijn. Ik kijk alvast uit naar de eerste klanken, in ieder geval zal de filterkit van Caps & Coils zal goed van pas komen.
Alle kanten zijn netjes afgerond ivm diffractie. Tevens is de tweeter op ongelijke afstanden van de boven en zijkant gemonteerd. De poort is totaal 9 cm en is aan de voorzijde afgerond. Basismateriaal is een dikwandige PVC buis van 40mm. Binnendiameter 33.5mm.
De buitenmaat van de kast is 300x300x180mm. Opgebouwd uit 18mm MDF. Ik heb tijdens het lijmen een tussenschot geplaatst tussen de twee buitenwanden waar de basket van de woofer op rust. Alle drivers zijn iets dieper verzonken zodat er ruimte is voor een of meerdere pakkingen om de driver exact level te monteren met de lak.
Ik heb ook alvast gaatjes gemaakt voor van die nippeltjes voor de grille.
Gr,
Bukem
Tussentijdse BOM
2x Dayton RS150S-8 34,95/st = 69,90
2x Dayton DC28-FS-8 20,34/st = 40,68
MDF = 10,00
Speakernippeltjes MBF-85 3,13/8 st = 3,13
Luidsprekerklemmen +/- 6,50/st voor nette = 26,00
Tussenstand = 149,71
Ik had nog een set dayton drivers liggen en ik vond dat het tijd werd om daar eens een leuke monitor mee te maken. Het is een 10L kastje geworden dat is afgestemd op 48Hz. Ik ben voornemens om het geheel hoogglans wit of rood de spuiten. Ik ben daar nog niet uit. De tweeter is de silk dome van Dayton. Niet de allerbeste tweeter maar dat mag de pret niet bederven. De woofer is de RS150-8 6"Reference. Goed filteren zal belangrijk zijn. Ik kijk alvast uit naar de eerste klanken, in ieder geval zal de filterkit van Caps & Coils zal goed van pas komen.
Alle kanten zijn netjes afgerond ivm diffractie. Tevens is de tweeter op ongelijke afstanden van de boven en zijkant gemonteerd. De poort is totaal 9 cm en is aan de voorzijde afgerond. Basismateriaal is een dikwandige PVC buis van 40mm. Binnendiameter 33.5mm.
De buitenmaat van de kast is 300x300x180mm. Opgebouwd uit 18mm MDF. Ik heb tijdens het lijmen een tussenschot geplaatst tussen de twee buitenwanden waar de basket van de woofer op rust. Alle drivers zijn iets dieper verzonken zodat er ruimte is voor een of meerdere pakkingen om de driver exact level te monteren met de lak.
Ik heb ook alvast gaatjes gemaakt voor van die nippeltjes voor de grille.
Gr,
Bukem
Tussentijdse BOM
2x Dayton RS150S-8 34,95/st = 69,90
2x Dayton DC28-FS-8 20,34/st = 40,68
MDF = 10,00
Speakernippeltjes MBF-85 3,13/8 st = 3,13
Luidsprekerklemmen +/- 6,50/st voor nette = 26,00
Tussenstand = 149,71
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door Bukem op zo 01 feb 2009, 19:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Ben benieuwd wat voor filter je er voor gaat maken. Toen er een tijd geleden hier een group buy voor PE was heb ik deze units ook laten komen en er 2 luidsprekertjes mee gemaakt, ook basreflex.
Van de week eens kijken of ik nog kan terugvinden wat ik er zelf voor gemaakt heb. Moet nog ergens op de PC staan, anders wordt het lastig, want ze zijn potdicht
Van de week eens kijken of ik nog kan terugvinden wat ik er zelf voor gemaakt heb. Moet nog ergens op de PC staan, anders wordt het lastig, want ze zijn potdicht
Ik heb een eerste meting gedaan van alleen de midwoofer, alleen ben ik niet zeker of mijn window te kort of te lang is en of de lengte van de impuls die ik heb gekozen ok is. Als iemand mij nog wat tips zou kunnen geven...
Ik heb ook nog even twee standaardjes in elkaar geknutseld zodat het effect hiervan meegenomen kan worden in het filterontwerp.
Mvgr,
Bukem
Ik heb ook nog even twee standaardjes in elkaar geknutseld zodat het effect hiervan meegenomen kan worden in het filterontwerp.
Mvgr,
Bukem
Hey Bukem, leuk ontwerp.
Als je een idee voor je filter wit hebben dan kun je naar mijn ontwerp kijken viewtopic.php?t=5737
Als je een idee voor je filter wit hebben dan kun je naar mijn ontwerp kijken viewtopic.php?t=5737
Klopt! Ik heb alleen geen foto's van hoe ze nu zijn, maar wel ff 2 foto's hieronder van tijdens het bouwen. Tegen de zijkant zit uit mijn hoofd 4 of 5 lagen berkentriplex van 5mm.Bukem schreef:Vigier, begrijp ik het goed, heb je met dezelfde drivers ook een tweeweg gemaakt? Dat is wel toeval zeg! Hoe klinken ze?
Gr,
Bukem
Alles is daarna geschuurd en metallic grijs gespoten.
Heb nog zitten kijken en ik heb enkele filterontwerpen liggen, en zelfs gevonden welke ik er uiteindelijk in gestopt heb.
In de excel-attachment vind je het ontwerp inclusief de lspCad resultaten van het filter (met als input de resultaten van de metingen die ik met DLSA pro heb gedaan. Eerst met dempingsmateriaal aan het experimenteren geweest trouwens...)
- Bijlagen
-
- Componenten.xls
- (77.5 KiB) 173 keer gedownload
Zeer bedankt voor de link en het informatieve topic. Jouw speaker mag er zeker ook wezen..!arjank schreef:Hey Bukem, leuk ontwerp.
P.s. Ik zag dat je in jouw crossover (laagsectie) een 2e orde laagdoorlaat hebt in combinatie met een zuigkring op de woofer. Klopt het dat je geen zobel voor de woofer hebt toegepast en zo ja, waarom niet?
Vigier, kan jij iets meer vertellen over jouw filter? Ooops te laat, ik zie dat je jouw post al hebt aangepast. Thanx
Gr,
Bukem
Ps. Ik kan pas morgen andere metingen doen..
Nu kan ik vanuit Fuzzmeasure data als .frd exporteren. Ik zou dat graag willen doen om zodoende dat in Boxsim te importeren. Nu mijn vraag, moet ik een gemiddelde curve pakken van de nearfield en 1M 0 graden meting?
Ik kan ook nog een minimal phase kopie maken en convolve is ook nog een optie? Zijn er nog geleerden hier die me een beetje op weg willen helpen?
Alvast super bedankt!
Gr,
Bukem (ik kan helaas vanavond niet reageren.)
Ik kan ook nog een minimal phase kopie maken en convolve is ook nog een optie? Zijn er nog geleerden hier die me een beetje op weg willen helpen?
Alvast super bedankt!
Gr,
Bukem (ik kan helaas vanavond niet reageren.)
Hoi Bukem,
Ik zou de metingen overdoen.
Zet de speakers en microfoon zo ver mogelijk van alle muren. Breng de mic precies tussen het hart van mid en tweeter. Meet dan op 40cm de respons van de mid en tweeter, zonder de mic te verplaatsen. Doe dit voor 0-15-30-45 graden.
belangrijk! Zorg dat de gating perfect is ingesteld. Dus precies voor de impuls en steeds dezelfde tijd. Dan krijg je de betrouwbaarste fase informatie. Een gating van 5ms is al erg ruim in de meeste gevallen. Hoe korter de gating hoe minder reflecties je ziet, maar te kort kan niet omdat je dan geen laaginformatie krijgt..
Meet de impedanties ook op en sla steeds alle data op. Met boxsim kan je nu de data laden en een filter maken.
edit:
Kan je ook buiten meten? Als je wat geoeffend hebt met binnen meten is het zeker de moeite waard om alles mee te nemen naar buiten..
Ik zou de metingen overdoen.
Zet de speakers en microfoon zo ver mogelijk van alle muren. Breng de mic precies tussen het hart van mid en tweeter. Meet dan op 40cm de respons van de mid en tweeter, zonder de mic te verplaatsen. Doe dit voor 0-15-30-45 graden.
belangrijk! Zorg dat de gating perfect is ingesteld. Dus precies voor de impuls en steeds dezelfde tijd. Dan krijg je de betrouwbaarste fase informatie. Een gating van 5ms is al erg ruim in de meeste gevallen. Hoe korter de gating hoe minder reflecties je ziet, maar te kort kan niet omdat je dan geen laaginformatie krijgt..
Meet de impedanties ook op en sla steeds alle data op. Met boxsim kan je nu de data laden en een filter maken.
edit:
Kan je ook buiten meten? Als je wat geoeffend hebt met binnen meten is het zeker de moeite waard om alles mee te nemen naar buiten..
Heb ik gedaan. Ik heb de speaker zo ver mogelijk verwijderd van de muren, en ook nog eens 50cm hoger gezet.Ik zou de metingen overdoen.
Zet de speakers en microfoon zo ver mogelijk van alle muren.
.Breng de mic precies tussen het hart van mid en tweeter. Meet dan op 40cm de respons van de mid en tweeter, zonder de mic te verplaatsen. Doe dit voor 0-15-30-45 graden
Heb ik gedaan, alleen ik heb op 1M gemeten en de mic met behulp van een laserstraal en meetgereedschap op 0, 15, 30, 45, 60 en 90 graden verschoven. Is het belangrijk dat ik de kast draai in plaats van de mic?
Dat dacht ik al. Alleen welke gating is nog acceptabel voor een meting op 40cm? Tot hoe laag (freq) kan ik dan nog meten? Formule?belangrijk! Zorg dat de gating perfect is ingesteld. Dus precies voor de impuls en steeds dezelfde tijd. Dan krijg je de betrouwbaarste fase informatie. Een gating van 5ms is al erg ruim in de meeste gevallen. Hoe korter de gating hoe minder reflecties je ziet, maar te kort kan niet omdat je dan geen laaginformatie krijgt..
Impedanties heb ik opgeslagen. Ik zal opnieuw meten op 40cm en speaker ipv mic draaien.Meet de impedanties ook op en sla steeds alle data op. Met boxsim kan je nu de data laden en een filter maken.
Ga ik zeker doen! Bedankt voor de tip. Met welke gating en afstand zou je buiten aan de slag gaan?edit:
Kan je ook buiten meten? Als je wat geoefend hebt met binnen meten is het zeker de moeite waard om alles mee te nemen naar buiten..