VIDA is klaar!!! (Vifa XT19TD00-04 & Dayton RS-150)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

arjank

VIDA is klaar!!! (Vifa XT19TD00-04 & Dayton RS-150)

Berichtdoor arjank » wo 23 jan 2008, 14:38

Hallo allemaal (heren en dames),

Lang geleden dat ik weer eens wat van me laat horen.

Sommigen zullen mijn F.A.S.T. "plantenbak" creaties nog wel kunnen herinneren van de DIY2006.
Maar, het jaar daarvoor had ik mijn Dayton tweeweg monitors bij me met de door mijzelf gemodificeerde magnetostaat.
http://home.wanadoo.nl/symfocity/IMG_1122Large.JPG
Om deze speakers gaat het nu, ze worden omgebouwd!

In feite gebeuren er twee dingen:
-kast wordt nu een vloerstaander
-de magnetostaat wordt vervangen door de Vifa XT19 ringradiator (ook wel de Vifa XT200 genoemd)
http://www.lautsprechershop.de/pdf/vifa ... xt200k.pdf

Reden hiervoor is de WAF :D , mijn vriendin vond de losse magnetostaten boven op de kast niet zo fraai. De tweede reden is dat de verticale bundeling van de magnetostaat ervoor zorgt dat het geluid alleen mooi is op de luisterplek en niet mooi verdeeld wordt door de hele huiskamer. En dat is wat we willen, ook een beetje van de mooie muziek genieten buiten de "sweetspot".

Een mooi vervanging vond ik toch wel die 19mm ringradiator van Vifa, goed rondstraalgedrag en lage K3 en K5 vervorming. K2 loopt welliswaar flink op onder de 2,5Khz maar daar maak ik mij niet zo druk om gezien de RS-150 ook geen mega hoge geluiddrukken kan produceren.
De scan speak ringradiator heeft ook flink wat K2 vervorming en die wordt door vrijwel iedereen aangeprezen, dus, no problemo.

Een eerste luistertest bracht de volgende verschillen t.o.v. de magnetostaat:
-vifa xt19 klinkt zeer rustig, warm maar toch helder en laat alle details horen (dit is de eerste keer dat ik "black crow" van Joni Mitchell zonder scherp randje in de stem heb gehoord)
-de gemodificeerde magnetostaat klinkt daarintegen veel directer, m.a.w. instrumenten en stemmen worden ongecomprimeerd weergegeven, dit zal ook wel het gevolg zijn van de sterke verticale bundeling (weinig reflecties van plafond en vloer).

Als ik tijd heb post ik vanvond plaatjes van het ontwerp. Gisteren ben ik begonnen met de kast te bouwen, dus verwacht in de komende tijd een hele hoop plaatjes 8) )
Laatst gewijzigd door arjank op zo 22 mar 2009, 16:07, 10 keer totaal gewijzigd.

arjank

Berichtdoor arjank » wo 23 jan 2008, 19:00

Ok, hier is het ontwerpje gemaakt in sketchup.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door arjank op vr 25 jan 2008, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » wo 23 jan 2008, 19:04

Mooi project Arjank!
Ga zeker het bouwverslag volgen!!
Een gevorderde autist.

arjank

Berichtdoor arjank » do 24 jan 2008, 23:46

Na zo'n twee dagen hobbieën ziet het er zo uit.

Het deel waar de basreflexpijp in zit wordt later gevuld met zand, het zelfde geld voor het deel waar de Vifa tweeter in komt te zitten.
De Dayton RS-150 heeft zo een volume van ca. 19,5 liter, de afstemfrequentie is 39hz.
Laatst gewijzigd door arjank op vr 25 jan 2008, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 25 jan 2008, 9:01

Hoi Arjen, zou je de pics kunen uploaden naar het forum, anders missen we dadelijk een boel interessante plaatjes als imageshack de boel een gaat opschonen oid.

Bvd

WOwly

arjank

Berichtdoor arjank » vr 25 jan 2008, 9:13

Hey Wowly, ik zal later op de dag de pics naar het forum uploaden. Ik hoop dan al wat nieuwe plaatjes te hebben :D

arjank

Berichtdoor arjank » vr 25 jan 2008, 18:07

Hier een foto van de units! 8) (voor degene die ze nog niet kent)

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 25 jan 2008, 20:19

arjank schreef:Hey Wowly, ik zal later op de dag de pics naar het forum uploaden. Ik hoop dan al wat nieuwe plaatjes te hebben :D

Goed werk!! Dank je wel!

Wowly

arjank

Berichtdoor arjank » ma 28 jan 2008, 12:54

Heeft toevallig iemand een aanbeveling mbt zand? Het onderste compartiment komt namelijk vol met zand of iets dergelijks te zitten, tips zijn dus welkom.
Ik heb zelf wel eens zilverzand gebruikt, ging goed. maar misschien zijn er betere oplossingen.

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » ma 28 jan 2008, 12:58

arjank schreef:Heeft toevallig iemand een aanbeveling mbt zand? Het onderste compartiment komt namelijk vol met zand of iets dergelijks te zitten, tips zijn dus welkom.
Ik heb zelf wel eens zilverzand gebruikt, ging goed. maar misschien zijn er betere oplossingen.

Ik gebruik gewoon zand wat in de parkietenbak word gestopt. Dat filter ik ff snel om alle grote delen eruit te halen en dat stop ik er in. Wel verstandig om je naden dan goed dichttekitten :wink:
Safe-Water Drink Beer

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 28 jan 2008, 16:27

ik heb gewoon de zandbak van m'n dochter geplunderd :oops: en dat een half uurtje op 150° in de over laten drogen (ja, het hele gezin lijdt onder m'n hobby :lol: ) en toen gezeefd.

arjank

Berichtdoor arjank » wo 06 feb 2008, 22:32

Eindelijk weer een bovenfrees!
Ik heb iets in elkaar geknutseld om cirkels(uitsparingen) mee te maken, functioneert prima.
Morgen gaat het zand erin en kan de kast dicht 8) .

arjank

Berichtdoor arjank » do 07 feb 2008, 18:20

zandbak! 8)

arjank

Berichtdoor arjank » do 07 feb 2008, 20:12

Nu nog de facetten zagen en dan is de eerste kast "klaar".
Niet helemaal dus, want de voet moet ik ook nog maken en daarna het hele zaakje afwerken.
Volgende week ga ik het filter tweaken en het zaakje meten, ben erg benieuwd.

dre

Berichtdoor dre » do 07 feb 2008, 20:15

gewicht?

arjank

Berichtdoor arjank » do 07 feb 2008, 21:19

Ze wegen nu 31kg, daar komt zo meteen het filter nog bij (met een dikke trafokern spoel) en de voet. Ik schat dat ze zo meteen een kilotje of 35 gaan wegen :D

mischa72

Berichtdoor mischa72 » do 07 feb 2008, 22:49

Een mooi project, maar ik heb toch even een vraagje:

Ga je het filter extern plaatsen of ga je elke keer de zijkant eraf halen? Lijkt me namelijk niet zo geweldig om dat elke keer te doen. Ik zie op de liggende foto ook geen terminals, dus je maakt het wel moeilijk :D

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

arjank

Berichtdoor arjank » do 07 feb 2008, 23:01

Het filter komt gewoon in de kast, en de terminals komen net boven het onderste gedeelte waar het zand in zit. Het wordt wel een beetje passen en meten maar dat gaat wel lukken. Mocht ik ooit veel ruimte in mijn huiskamer hebben dan kan ik nog altijd het filter extern plaatsen. Ik plaats dan gewoon een terminal met 4 aansluitingen, no prob.

Ik heb het woofertje al in de behuizing getest, gaat mooi laag en de bas klinkt lekker droog. Natuurlijk haal je hier geen hoge geluidsdruk mee maar je kan er makkelijk je buren mee gek maken! 35Hz komt er wel uit, ongelofelijk waar die RS-150 van Dayton toe in staat is 8) .

arjank

Berichtdoor arjank » zo 10 feb 2008, 23:08

Het projekt begint vorm te krijgen na een beetje frees en zaag werk.

arjank

Berichtdoor arjank » zo 10 feb 2008, 23:16

En nu een aantal metingen van de tweeter in de kast, mwhoa, ik ben toch wel erg onder de indruk van de Vifa XT19. Alleen een beetje jammer dat hij vanaf 10Khz afvalt, maar daar kom ik op terug in de volgende post.

Dit zijn metingen on axis (tussen de woofer en de tweeter op 1mtr. afstand)
Laatst gewijzigd door arjank op ma 11 feb 2008, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

arjank

Berichtdoor arjank » zo 10 feb 2008, 23:23

Ok, ik kom nu weer even terug op dat afvallende verloop boven de 10kHz.
Gezien ik deze tweeter toch moet dempen (gelukkig is hij 4ohm) heb ik voor te testen even een weerstand van 4,7 in serie gezet met parallel eroverheen een condensator van 3,3 uf. Zie daar, een perfekt frequentieverloop tot 20kHz (and beyond) \:D/
Jammer dat er, ondanks de facetten, nog steed diffractie is aan de zijkanten van de behuizing. Het is echter maar een dipje van 2dB tussen de 3 en 5kHz, en je ziet dat hij onder 15 graden al aan het verdwijnen is. Dus, onder 30 graden ziet het er naar alle waarschijnlijkheid zeer netjes uit.
Deze week probeer ik het complete filter klaar te hebben, dus, nog meer plaatjes
:D

arjank

Berichtdoor arjank » di 12 feb 2008, 9:18

Gisteren heb ik flink aan het filter gewerkt, ik kon het helaas niet zo simpel houden als mijn oude ontwerp met magetostaat. Daar was een 12db/oct filter voldoende, mooie symetrische flanken met een 12db/oct LR karakteristiek.
Bij dit ontwerp met de Vifa ringradiator was het wat lastiger, ik kwam al snel tot de conclusie dat ik voor de tweeter een 18db/oct filter moest gebruiken om het faseverloop goed te krijgen. En voor de Dayton kwam ik niet meer weg met mijn 12db/oct filter, er zat eerst een spoel van 1,8mH voor en een 10uF MKP parallel. Dit sloot echter niet helemaal mooi aan met de Vifa. Toen heb ik de 10uF vervangen door een 3,3uF om de filtering iets later in te zetten, hierdoor kwamen echter de resonantie pieken omhoog :cry: Een zuigkring om die resonanties te dempen was de beste oplossing, een afgewikkelde 0,1mH spoel(nu ongeveer 0,05mH) en een 6,8uF MKP.

Axiaal is er nog steeds dat gat tussen de 3 en de 5kHz, bij ongeveer 20graden buiten de as is dit probleem verdwenen en loopt de frequentie karakteristiek heel mooi van laag naar hoog af (plaatje post ik vanavond)
Dit is eigenlijk meer het verloop dat Jeroen_D (en anderen) als "mooi" ervaren. Het klinkt inderdaad mooi warm, en daar komt nog eens bij dat die Vifa ring radiator totaal niet agressief klinkt. Het hoog zou voor mij op het eerste gehoor ietsje meer mogen zijn, maar ik verwacht dat als ik hier aan gewend ben dat ik niet meer anders wil.

to be continued.

arjank

Berichtdoor arjank » di 12 feb 2008, 17:25

Hier zijn dan de metingen, niet onaardig dacht ik zelf.
Onder 30 graden ziet het er erg mooi uit \:D/

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 12 feb 2008, 17:59

Ziet er zeker strak uit zo. Qua klank ook tevreden?
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

arjank

Berichtdoor arjank » di 12 feb 2008, 18:07

Ziet er zeker strak uit zo. Qua klank ook tevreden?

Het klinkt erg goed, warm maar toch mis je geen enkel detail.
Het meest indrukwekkende is de laagweergave, wat die rs-150 weet te presteren in deze kast is echt zeer goed. Je mist niets, het hele frequentie spectrum is aanwezig. De vifa is een verhaal apart, zelden zo'n rustige tweeter gehoord. En toch ontzettend veel detail.
Die magnetostaten van mijn oude ontwerp hebben meer een "hoorn-achtig" karakter, het knalt er gewoon uit. Dit hebben die vifa's dus niet, begrijp me niet verkeerd want die vifa's zijn uitermate snel.
Maar om het goed te beoordelen moet ik eerst die andere kast gaan bouwen zodat ik het in stereo kan horen.

Terug naar “Oude Showcases”