MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Arno »

jeroen_d schreef:
Arno schreef:
Als ik het goed begrijp zijn de AL130 en deze C-Quenze niet bepaald dezelfde diameter. Heb je al een idee hoe je dat gaat oplossen?
Het gat groter maken. :mrgreen:
Daar heb jij vast wel een goed idee voor.
Uiteraard. :) Een cirkelsjabloon maken, en dan met kopiëerhuls het gat groter maken :rock: Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.
Het grote voordeel daarvan, naast het niet nodig hebben van een centerpunt, is dat je niet met de zool over je afwerking gaat en je dus geen krassen krijgt.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Natuurlijk is het subjectief en ik ben het grotendeels eens met wat k.p. en Martijn M. zeggen. Heb ik vaak genoeg ook zelf beweerd. Als je goede drivers hebt dan kun je zelfs verschillende type systemen dicht bij elkaar in de buurt brengen. Het klinkt allemaal goed, mits goed uitgevoerd, de verschillen zijn klein. Ik moet wel zeggen dat ik op het moment een aversie heb ontwikkeld tegen de grote wave guides van bertor en Martijn, ik vind het absoluut niet klinken met klassieke muziek en dat is voor mij heel belangrijk.
Dat kan, maar wat is het dat je precies mist dan, de diepte in het geluid?

Het valt me op in de metingen van de C-Quenze dat de respons tot 2 kHz erg netjes is maar dat bij de AL130 een diepe dip van een dB of 4 te zien is tussen de 1 en 2 kHz. Ik heb even de respons van mijn BruteSPK1 dipool satellieten opgezocht (inclusief crossover naar de Neo3 op 2 kHz dus):

Afbeelding

De rode lijn is 0 graden, en dan in stappen van 15 graden, geel is dus 60 graden. Hier is die dip dus niet te zien (als je de lijnen van 15 en 60 graden even over elkaar denkt), dus ik vraag me af of jouw baffle wel zo optimaal is voor de AL130.

Verder denk ik dat je aan de C-Quenze zeker een betere driver hebt. Ik kan ook alleen maar de voordelen zien van een goed gedempte conus, een breder afstraalgedrag naar hogere frequenties (voor dipool en kast) en de grote spreekspoel.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Klopt, de baffle van MOB3W is niet optimaal gebleken voor de AL130. Dat wist ik ook pas achteraf, wat dat betreft meette de Peerless HDS152 beter op deze baffle en ik had dezelfde metingen van de AL130 verwacht (ondanks dat klonk de AL130 beter dan de HDS152). Ik heb trouwens ook een heel mooi afstraalgedrag weten te bereiken voor het complete plaatje, boven 2kHz steil gefilterd zodat de ellende daar niet mee speelt.

Mijn probleem met de grote waveguides is niet de diepte in het beeld, meer een 'hoorn' geluid. Net alsof je naar een heel goed PA systeem luistert. Maar dat is niet geschikt voor klassiek. Vooral het middengebied klinkt niet fijn, er zit een onnatuurlijke kleuring in. Heel gek, met pop hoor ik er niets van, maar bij de eerste klanken van viool of piano wordt ik onaangenaam getroffen. Het klinkt dus zoals het eruit ziet (een toeter). Maar heel gek dat het bij pop totaal niet stoort. De dynamiek en rust is indrukwekkend. Maar de klank bevalt me niet. Martijn zal te zijner tijd nog eens zijn systeem bij me afleveren, zodat ik de klank balans naar mijn smaak kan afstellen. Puur om erachter te komen of het daaraan ligt of dat het fundamenteel is.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Arno schreef:
jeroen_d schreef:
Arno schreef:
Als ik het goed begrijp zijn de AL130 en deze C-Quenze niet bepaald dezelfde diameter. Heb je al een idee hoe je dat gaat oplossen?
Het gat groter maken. :mrgreen:
Daar heb jij vast wel een goed idee voor.
Uiteraard. :) Een cirkelsjabloon maken, en dan met kopiëerhuls het gat groter maken :rock: Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.
Het grote voordeel daarvan, naast het niet nodig hebben van een centerpunt, is dat je niet met de zool over je afwerking gaat en je dus geen krassen krijgt.
Zo had ik het inderdaad bedacht. :D
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door markbakk »

Wat mij nou blijft bezighouden is dat de discussie heel lang over het afstraalgedrag van AL130 en C-quenze gaat (ja, ook aan de achterkant), terwijl Jeroen geluisterd heeft naar een conventioneel gesloten systeem waarin een AT-driver zat. Ik snap niet hoe verschillen in afstraalgedrag zijn te rijmen met de waarneming van Jeroen dat de AT in het systeem van Leobus de kwaliteit had die hij bij zijn AL130 miste. Je kunt toch een omnidirectionele en bij hogere frequenties redelijk unidirectionele speaker niet vergelijken met een dipool om vervolgens het afstraalgedrag tot de maat der dingen te verklaren?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Dat klopt, de discussie leidt nogal af. Het is fijn dat het afstraalgedrag goed is, dat betekent dat ik een open baffle kan maken met de C-Quenze waarbij dat in orde is. Het is mooi meegenomen dat het zeker niet slechter is dan met de AL130.

Het totaalplaatje met de AL130 gaf prima afstraalgedrag, net als de box van leobus ondanks dat die conventioneel was en geen geluid naar achteren geeft voor de hogere frequenties. Zoals ik al aangaf, een goed systeem klinkt goed of het nu open baffle is of box. De klank komt dicht bij elkaar. Ze verschillen nog het meest in afbeelding, het box systeem geeft een net wat meer gestoken plaatje terwijl bij een open baffle het geluid van nature net wat meer loskomt van de speaker. Dat is niet het verschil wat ik nu verwacht. Met de nieuwe driver komt opnieuw een totaalplaatje met mooi afstraalgedrag. Echter, de bedoeling is dat ik hoop net als bij het systeem van leobus de unieke klank, detail in het midden en ongelooflijke diepte in het beeld ook in MOB3W te verkrijgen.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door k.p. »

markbakk schreef:
Wat mij nou blijft bezighouden is dat de discussie heel lang over het afstraalgedrag van AL130 en C-quenze gaat (ja, ook aan de achterkant), terwijl Jeroen geluisterd heeft naar een conventioneel gesloten systeem waarin een AT-driver zat. Ik snap niet hoe verschillen in afstraalgedrag zijn te rijmen met de waarneming van Jeroen dat de AT in het systeem van Leobus de kwaliteit had die hij bij zijn AL130 miste. Je kunt toch een omnidirectionele en bij hogere frequenties redelijk unidirectionele speaker niet vergelijken met een dipool om vervolgens het afstraalgedrag tot de maat der dingen te verklaren?
Het is ook niet zo dat afstraalgedrag tot de maat der dingen wordt verklaard. Dit zie ik ook niet terug in de discussie. Ik heb alleen aangegeven dat ik op basis van het afstraalgedrag waarschijnlijk de AL170 zou prefereren, maar ook heb ik gezegd dat de respons van de C-Quenze juist weer veel bruikbaarder lijkt om te gaan filteren. Hoe dan ook is het toch interessant om te weten wat het afstraalgedrag is en hoe dit zich verhoudt tot de eerder gebruikte driver? Dat de kwaliteiten ergens anders vandaan kunnen komen wordt hierdoor niet uitgesloten en daar kan ook rustig over gediscussieerd worden en daarom lijkt het mij juist niet afleiden van de algehele discussie, maar juist een bijdrage leveren.

Verder ben ik ook benieuwd naar welke factor(en) deze woofer zo goed zouden moeten maken. Misschien komt het wel door de mindere mate van bundeling. Wat volgens mij vooral betekend dat de randen van de conus minder snel bewegen dan het centrum.

Misschien vind Jeroen straks wel de kwaliteiten van het Leobus systeem terug in zijn nieuwe tweeweg :!:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door meiborg »

Ik dacht dat dit nu net een van de sterke punten was van een polypropyleen conus, de juiste mix tussen interne demping, een beetje "give" op de juiste plekken. Bij de C-quence overduidelijk goed gebruik van gemaakt.

Mvg Reinde
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door markbakk »

meiborg schreef:
Ik dacht dat dit nu net een van de sterke punten was van een polypropyleen conus, de juiste mix tussen interne demping, een beetje "give" op de juiste plekken
Natuurlijk! Sinds halverwege de jaren 80 de polypropconus opkwam weten we dat al. Vooral Seas, Dynaudio en Vifa hadden toen goed leverbare PP-units voor de zelfbouw. Er is een beetje de klad in gekomen (mode hè!) toen papier en metaal opkwamen, maar polypropeen is nog altijd een materiaal met een hoge inwendige demping, uitstekend geschikt voor luidsprekerunits. L'histoire se répète.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door k.p. »

Zojuist even gekeken naar de 6,5" modellen van Peerless. Daar zie je niet heel veel verschil in richtwerking rond de 1-2kHz Boven de 3 kHz zijn er wat meer verschillen te zien en daar lijkt de PP variant iets in het voordeel. Tot de 3kHz lijkt de glasvezel variant iets in het voordeel, maar die laat wat lelijker gedrag zien boven de 3kHz. De metalen variant laat onder de 2kHz ook een net wat minder mooi gedrag zien.

Als je naar de directivity plots op de visaton kijkt kun je zien dat de AL130 meer bundeling lijkt te geven op 2kHz dan de AL170. Hoe dat zou komen snap ik niet zo goed.

Straks allemaal aan de plastic woofers :?:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

In eerste instantie lijken de verschillen niet zo groot, maar op 60 graden valt het sterk weg boven 2kHz met vaak dan weer een piek op een hogere frequentie. Zelfs de HDS-P830874 met PP cone heeft hier last van. De C-Quenze blijft daarentegen veel langer een wenselijk gedrag vertonen. Ik ben erg benieuwd hoe het straks meet in de box van Walt met zijn 2-weg. N.B. de AT flexunit van leobus had ook geen mooi gedrag onder grote hoeken boven 2 kHz en brak daarboven sowieso nogal op, vandaar het relatief lage kantelpunt van 2kHz voor een 15cm membraan dat ik voor zijn speaker genomen heb. Dit mooie gedrag lijkt specifiek voor de C-Quenze unit te zijn en omdat de speaker van leobus dit niet had is dit hooguit een extra feature. Heeft naar mijn idee nog niets te maken met de bijzondere klank die ik (subjectief) heb vastgesteld.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door markbakk »

k.p. schreef:
Als je naar de directivity plots op de visaton kijkt kun je zien dat de AL130 meer bundeling lijkt te geven op 2kHz dan de AL170. Hoe dat zou komen snap ik niet zo goed.
Heeft m.i. te maken met de geometrie van de driver. Zo'n 2kHz komt mooi overeen met de diameter van de conus. Zulke polar plots moet je ook met enige reserves lezen, waarschijnlijk bundelt de AL170 juist meer bij circa 1,5k. Maar die zie je hier net niet. Wél af te leiden is dat het gedrag boven 2k van de 170 snel grilliger wordt. Sneller dan dat van de 130 die bij 4k nog geen karakteristieke interferentiedips vertoont.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Mijn probleem met de grote waveguides is niet de diepte in het beeld, meer een 'hoorn' geluid. Net alsof je naar een heel goed PA systeem luistert. Maar dat is niet geschikt voor klassiek. Vooral het middengebied klinkt niet fijn, er zit een onnatuurlijke kleuring in. Heel gek, met pop hoor ik er niets van, maar bij de eerste klanken van viool of piano wordt ik onaangenaam getroffen. Het klinkt dus zoals het eruit ziet (een toeter). Maar heel gek dat het bij pop totaal niet stoort. De dynamiek en rust is indrukwekkend. Maar de klank bevalt me niet. Martijn zal te zijner tijd nog eens zijn systeem bij me afleveren, zodat ik de klank balans naar mijn smaak kan afstellen. Puur om erachter te komen of het daaraan ligt of dat het fundamenteel is.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Bij pop heb ik er in elk geval ook niks van gehoord, de rust, dynamiek en precieze afbeelding werken altijd wel mee. In de klassieke muziek ben ik te weinig thuis om er echt een oordeel over te kunnen vellen, maar het is me wel eens opgevallen dat ik opnamen met veel ruimtelijke informatie prettiger vind klinken dan drogere opnamen. Dat zal wel komen omdat er meer direct geluid is dan bij normale boxen of dipolen, mogelijk pakt dat bij pop goed uit en bij veel klassieke opnamen weer slecht.

Als je het hebt over de kleuring in het middengebied, op welk frequentiebereik doel je dan?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Ik vermoed het gedeelte rond 2kHz, als ik dat met EQ benadruk lijkt het er enigszins op. Maar het is niet hetzelfde, nader onderzoek is nodig om erachter te komen waar het zit.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door bertor »

Ik ben nu een beetje met eq aan het spelen op klassieke muziek. Als ik het gebied tussen de 1 en 4 kHz een 2 dB demp lijkt er een soort felheid/hardheid een beetje te verdwijnen. Metingen van de spatial average op de luisterplek laten bij mij hier ook meer energie zien dan het gebied daarboven. Maar kun je de klank daarmee vergelijken, een bepaalde hardheid in het geluid?

Overigens, heel veel speakers hebben zo rond de 2 kHz een crossover zitten. Dat geeft meestal een dip in de powerresponse als gevolg van de dip in het verticale afstraalgedrag. Bij grotere waveguides zit de crossover meestal een octaaf lager.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Ja, het is zeker een bepaalde hardheid en kilte in het geluid. Maar breedbanders hebben geen dip op 2kHz en daar heb ik nooit zoiets gehoord.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door bertor »

Ook bij breedbanders van 10" en groter?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Nee, dat niet, breedbanders in combinatie met bundeling zoals bij jouw speaker (waveguide tweeter + cardioid woofer) heb ik niet gehoord. Maar ik stel voor dit punt te parkeren, totdat ik het samen met Martijn verder heb kunnen onderzoeken.
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Tymen »

Allereerst vind ik het erg leuk dat je verder gaat met de ontwikkeling van je MOB3W!
Mooie unit die C-Quenze; loopt de frequentie-respons voldoende door om ook een AMT 2310 te kunnen gebruiken?

Ps. ik ben ontzettend nieuwsgierig wat de invloed van zo'n fasekegel op de magneet voor invloed heeft op het afstraal gedrag naar achteren. Wat zijn jouw ideeen hierover?
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

AMT2310 zou geen probleem moeten zijn, dat is de verbeterde versie van de oude AMT2340 die ik gebruik, met een netter verloop boven 10kHz.

Die kegel wordt mogelijk door de neodymium magneet en heeft een gunstig effect op het afstraalgedrag. Ik ga ontdekken wat deze unit doet zodra CarloPJB zijn paper cone dipool gaat afmaken (in deze post zie je welke mid hij uiteindelijk heeft aangeschaft). Carlo zal de AMT2340 en de SEAS Excel M15CH002 gebruiken, die laatste heeft een hexadym magneet systeem waar je zo'n kegel op zou kunnen zetten. Het zou me niks verbazen als wat in die Lyngdorf Steinway zit een gemodificeerde M15CH002 zit.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

k.p. schreef:
Misschien vind Jeroen straks wel de kwaliteiten van het Leobus systeem terug in zijn nieuwe tweeweg :!:
Hoewel de AL130/NEO3PDR monitor uitstekend klinkt is dit niet aan de orde.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Walt »

Nu de 2-weg vervangende speakers staan te spelen ben ik zeer benieuwd naar de eerste stappen die straks in dit topic gaan worden gezet...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Ik ben begonnen met aanpassing van de baffles. Op de eerste foto zie je het uitfrezen van de uitsparing van het frame, zodat de C-Quenze verzonken ligt. Op de tweede is de opening uitgefreesd.
P1010656.jpg
P1010657.jpg
De C-Quenze is erin gelegd en past perfect.
P1010658.jpg
P1010659.jpg
En daar staat hij, de unit is stevig vastgeschroefd.
P1010660.jpg
Exemplaar nummer 2 is ook aan de beurt geweest :D
P1010664.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door dre »

dat gaat prima zo! 8)

blijft de baffle een beetje dood nu er zoveel matriaal weg is?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Zeker, bovendien wordt de AL130 die zowat niks weegt vervangen door een unit van ruim 3kg!!!

Ik heb al een afdekplaat klaar, hieronder de foto's van het frezen en het resultaat. De andere doe ik straks na het eten. Er kan dus al gemeten worden voor het midden en hoog!
Bijlagen
P1010665.jpg
P1010666.jpg
P1010667.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”