Linkwitz Orion 3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Barry2001 schreef:
.. mooi dat je weer verder kunt, leuk project!
Dank je! Dit soort berichten worden altijd gewaardeerd :D

Vanmiddag heb ik mijn actieve filters voor het eerst aangesloten. Was erg spannend of er ook iets (destructiefs) zou gebeuren.
Gelukkig geen witte rook, wel 2 groene LEDs die me tegemoet lachten.
Lijkt me ook een mooie manier om het 100e bericht te vullen.

Morgen de test-CD maar even naar het werk meenemen en het filter doormeten. The proof-of-the-pudding moet nog komen.
Bijlagen
Linkwitz Orion-4 ASP LED.jpg
Linkwitz Orion-4 ASP first power on.jpg
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door SuperR »

Wat staat er dan op die CD en hoe wil je iets meten? Ik kan me voorstellen dat hij op een aantal frequenties de uitgangspanning heeft gemeten van het filter en dat je die kan controleren.
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Klopt, dat is wat er gevraagd wordt in de bouwbeschrijving.
Daarnaast zitten er checkpoints op de pcb die je kunt doormeten. Op de 1e foto hierboven zie je checkpoint 5 t/m 8 redelijk goed (links naast de groene LED).
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

SuperR schreef:
Wat staat er dan op die CD en hoe wil je iets meten? Ik kan me voorstellen dat hij op een aantal frequenties de uitgangspanning heeft gemeten van het filter en dat je die kan controleren.
De uitgang voltages kan je met een excel file omrekenen naar dB. Linkwitz adviseert om alle waarden binnen 0,2 dB te krijgen.
Zojuist heb ik de filters doorgemeten en ben ontzettend blij dat het gelukt is :D

Ik heb een screenshot bijgevoegd met mijn meetwaarden.
Linkwitz Orion v3.5 ASP responce check measurements.JPG
Track 5 (4 kHz) ligt ver buiten het frequentiegebied van de mid en lijkt mij niet zo van belang.
De beide filters geven vrijwel dezelfde waardes.
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Zojuist een Parasound HCA-1206 gekocht op de Duitse Ebay. Via een collega Orion bouwer kreeg ik te horen dat het een mooi stabiele versterker zou zijn.
Volgens de gebruiksaanwijzing kan hij 2 Ohm aan, wat een vereiste is als ik de 2 woofers parallel koppel.
http://www.parasound.com/vintage/hca1206.php

Nu wachten tot hij binnen is, dan kan ik de kabels gaan maken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tymen op do 22 mar 2012, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

De vier 6 mm dikke aluminium zijpanelen voor het dipool W-frame zijn binnen.
Ik heb voor aluminium gekozen omdat er 2 vrij zware (10kg) en sterke woofers per kant in komen die toch best wat kracht zullen uitoefenen op het frame.
Het geadviseerde hardboard zou de krachten misschien wel aankunnen, maar ik heb gewoon een zwak voor mooie materialen :wink:
Bijlagen
Linkwitz Orion v3.5 Aluminium side panels.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door jeroen_d »

Ik zou het nooit doen. De klank van het origineel is na veel tunen van het filter geoptimaliseerd en daar speelt het gebruikte materiaal voor de speaker een rol in. If it ain't broke, don't fix it.
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Jeroen, met die gedachte heb ik inderdaad ook gespeeld.
Pas toen ik op het Orion forum las dat ze adviseerden de zijwanden "zo stevig mogelijk uit te voeren, bij voorkeur met een zware hardboard", begreep ik dat het geen kwaad kon.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door jeroen_d »

Ok, je hebt er dus wel goed over nagedacht. Ik ben benieuwd!
RubenV.
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 21 mar 2012, 20:59

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door RubenV. »

Beste Tymen,

Ik volg dit draadje al sinds begin januari. Ik ben zelf opzoek naar een mooi diy-ontwerp. Na heel wat zoeken en googlen op Linkwitz Orion kwam ik hier terecht. Er leuk om dit verslag te lezen en foto's te bekijken.
Ik heb me toevallig vandaag aangemeld op het Linkwitz forum om te kijken of ik ze ergens bij mij in de buurt (zuiden van Nederland) kan gaan beluisteren.
Wat ik mij afvroeg was: hoe hoog schat je de totale kosten?(zonder versterking) En: waar heb je de drivers besteld?

Ik ben zelf van plan (als ze na de luistersessie daadwerkelijk bevallen) om ze van aluminium zijplaten te voorzien :kwijl: .

Op dit moment speel ik met een Audio Research LS17 voorversterker, Antelope Zodiac+ DAC, Emotiva versterking en als weergevers een setje Tannoy's Dimensions TD8. Dit was kwa natuurgetrouwe klank voor mij al een hele upgrade vanaf de B&W CM9's die ik hiervoor had.
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Hallo Ruben,

Allereerst welkom en leuk dat je serieus overweegt de Orions te bouwen! Ik denk dat je positief verrast zult zijn.

Het hangt er altijd een beetje vanaf welke afwegingen je maakt hoe duur het wordt. Ik zal een beetje uiteenzetten welke overwegingen ik heb gemaakt:

De 2 middentoners heb ik via een forumlid tweedehands kunnen kopen. De overige 8 drivers heb ik via Europe-audio besteld. Madisound is een stuk goedkoper door korting als je de gehele Orion set in een keer koopt, maar dan heb je geen garantie.

Verder heb ik veel aandacht aan het actieve filter geschonken. Ik wilde alle waardes binnen 1% tolerantie van wat Linkwitz voorschrijft. Hiervoor heb ik tot 2x toe een grote hoeveelheid condensators besteld bij Mouser en Digikey. Consequentie is dat mijn filter 1,5 keer zo duur geworden.
Daarnaast was ik niet in het bezit van alle tooling. Zo heb ik een gekalibreerde capaciteits-meter van Agilent aangeschaft.
Verder maak ik de dipoolwoofer-zijkanten van 6mm aluminium.

Als ik bovenstaande zaken en de versterker niet meereken dan kom ik rond de 3k euro uit.
Ik zal je zometeen even mijn Excel-sheet met de kosten doorsturen dan heb je een echt gedetailleerd overzicht. In het overzicht kan je alle waardes naar je eigen voorkeur veranderen en zien waar ik alle onderdelen/tooling heb gekocht door de links erachter aan te klikken.

Erg fraaie luidsprekers heb je staan, zullen vast een hoge WAF hebben.
Emotiva versterkers worden vaak positief op het Orion forum genoemd. Kan je die blijven gebruiken?

Ps. Ik weet dat er iemand met een Orion set in de omgeving Eindhoven zit maar ken hem niet persoonlijk.
Misschien kan iemand die dit leest je verder op weg helpen.
RubenV.
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 21 mar 2012, 20:59

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door RubenV. »

Beste Tymen,

Hartelijk bedankt voor je zeer uitgebreide en geautomatiseerde overzicht. Dit maakt een kostenschatting erg makkelijk.
Ik had zelf op het Orion forum al gelezen dat emotiva eindversterkers nog al eens gebruikt worden ipv. de ATI.
Voor mij zou dit voordeliger uitpakken omdat ik al een XPA-5 heb staan, mocht het niet bevallen dan zijn deze ook weer makkelijk van
de hand te doen heb ik al gezien op diverse fora.

Ik had zelf inderdaad al Madisound op het oog om de drivers te bestellen, goed dat je even vermeld dat er dan garantie op zit. Dit had ik zelf nog niet gezien. Ook mooi dat je alle waardes binnen de 1% tolerantie grens hebt gekregen. Als ik het goed heb begrepen dan is het een kwestie van een hoop bestellen en vervolgens uitzoek werk.

Zojuist zie ik dat iemand bij mij in de buurt al aanbiedt om naar zijn Orion's te komen luisteren (via the official audition thread) . Nu komt het allemaal snel dicht bij :kwijl:
Hopelijk kan ik binnenkort gaan bestellen, en dan lekker aan het klussen!

Nogmaals hartelijk bedankt voor het pm'en van je spreadsheet!
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

De Parasound versterker is binnen. Wat een enorm ding is het (en zwaar). Ik heb een poging gedaan op foto vast te leggen hoe groot hij is door mijn DAC1 erop te zetten.
De vraag is natuurlijk; hoe klinkt hij? Ik heb hem alleen als 2-kanaals aangesloten op mijn Vifa Carat's, dus nog niet ge-bi-amped. Om eerlijk te zijn, de Parasound klinkt niet anders dan de Classe CAP-151 die ernaast staat. Dus dat is goed nieuws en ik had ook eigenlijk niet anders verwacht.
Het is altijd een beetje een gevoelig onderwerp maar ik geloof ook niet zo veel in klank-verschillen tussen versterkers. Een interessant artikel hierover is dit:
http://www.matrixhifi.com/ENG_ppec.htm

Verder afgelopen woensdag een lasersnij-cursus gedaan in het FabLab. Zo'n cursus is echt een aanrader voor iedereen die in de buurt van zo'n lab woont. Zit er nu aan de denken om hiermee het frontje uit te snijden en evt te graveren. Altijd leuk als er nieuwe mogelijkheden zijn :-)
Bijlagen
Parasound HCA-1206 6 kanaals versterker
Parasound HCA-1206 6 kanaals versterker
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door dre »

de 1206 is gewoon een heel fraaie amp! 8)
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

dre schreef:
de 1206 is gewoon een heel fraaie amp! 8)
Je bent een van de weinigen die de Parasound kent!
Ben zelf in ieder geval positief verrast. Valt ook erg mee hoe warm hij wordt.
Ik kan alleen nergens vinden hoeveel stroom hij in rust verbruikt.

In het weekend een paar uur vrij genomen om te klussen.
Allereerst de aluminium platen geboord.
Linkwitz Orion Aluminium Woofer Housing.jpg
Linkwitz Orion Aluminium Woofer Housing 2.jpg
En de gaten verzonken:
Linkwitz Orion Aluminium Woofer Housing 3.jpg
En klaar om geschuurd, gepolijst en geborsteld te worden.
Linkwitz Orion Aluminium Woofer Housing 4.jpg
Daarna naar de bouwmarkt om 18mm plaat te halen. Als service boden ze aan om de platen even op maat te zagen.
Bij navraag zouden ze dat wel op de millimeter nauwkeurig kunnen.
Mooi, uur later plankjes ingeladen, naar huis en bouwen maar.
Linkwitz Orion Aluminium Woofer Housing W-frame.jpg
Linkwitz Orion Aluminium Woofer Housing W-frame front.jpg
Bij thuiskomst meteen gepast op de aluminium plaat. Daar blijkt wel wat veel speling tussen de planken te zitten.
Toch maar even alles nagemeten. Conclusie; eigenlijk was geen enkele plank binnen de tolerantie. Eigenlijk was ook niets haaks. En, eigenlijk was elke zaagsnede verbrand. Dat werd weer een ritje naar de bouwmarkt.
Linkwitz Orion hout Gamma scheef gezaagd.jpg
Mijn prof zei altijd: "Mislukkingen bestaan niet, dat noemen we een experiment."
Volgend weekend maar weer verder experimenteren.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door cobaltjeh »

Dat is wel schandalig gezagen ja, ze zouden toch echt wel beter moeten kunnen bij een bouwmarkt!

Net detail ook die mooie verzonken schroeven.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door CoenvanDongen »

Zie ik het nu goed en hebben alle platen dezelfde afwijking?
Dan hebben ze namelijk de zaagmachine gewoon verkeerd afgesteld. Ik vind het sowieso knap dat ze scheef kunnen zagen met dat spul wat ze daar hebben.
Verbrandde randjes hou je haast niet tegen. Beuken is gewoon verschrikkelijk hard! (dat is toch beuken?)
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

@ cobaltjeh

Dank je! Eerst zat ik nog te denken aan bolkop bouten of inbus, maar uiteindelijk dacht ik dat dit de meest cleane oplossing zou zijn.

@ CoenvanDongen

De planken hebben niet allemaal dezelfde hoek. Aan een afwijking van de machine dacht de chef daar ook.
Waarschijnlijk had ik gewoon niet op zaterdag moeten gaan :wink:
Het hout is inderdaad beuken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door richard »

Tymen schreef:
dre schreef:
de 1206 is gewoon een heel fraaie amp! 8)
Je bent een van de weinigen die de Parasound kent!
Ik ben het alleen in de Saturn van Groningen tegengekomen. Maar daar wordt het inmiddels ook niet meer verkocht. Ik denk dat het publiek daar het niet herkent, onbekend maakt onbemind.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door JeroenGRT »

Mooi! Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Weer een pakketje in huis. Dit keer de luidspreker kabel. Ik heb gekozen voor 8 x 2,5 mm2.
Nu kan ik de Neutrik 8-polige stekkers monteren. De dubbele banaanstekkers voor de andere zijde zijn nog niet binnen.

Tijdens het ophalen van het pakketje bij het postkantoor ontstond wat verwarring bij het kassameisje.
Ze zei; "nee er is geen pakketje van 10 meter binnengekomen, dat snap je zelf toch ook wel."
Ehh... kassameisje, nou houdoe dan maar.
Bijlagen
Linkwitz Orion loudspeaker cable 8x2,5 mm2
Linkwitz Orion loudspeaker cable 8x2,5 mm2
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Walt »

Tip met solderen van de 8 polige Speakons: begin van binnen uit! :lol:

En afdek dop eerst op de kabel schuiven alvorens te gaan solderen, anders heb je een probleem.

Groetjes Walter
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door mischa72 »

Walt schreef:
Tip met solderen van de 8 polige Speakons: begin van binnen uit! :lol:

En afdek dop eerst op de kabel schuiven alvorens te gaan solderen, anders heb je een probleem.

Groetjes Walter

Haha, waarschijnlijk tijdens het prutsen om de middelste draden vast te krijgen ook een keer je fikken verbrand?

En waarschijnlijk eens opnieuw moeten beginnen omdat je de dop vergeten was. :wink: Ik vergeet het ook niet zo heel snel meer :rofl: .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Walt »

Ik ben wel meerdere keren de dop vergeten, daar kom je toevallig altijd net achter als het soldeerklusje helemaal af en goed gelukt is.

Ik ben trouwens wel in de war tussen Speakon 8-polig en EP-6 connectors, zijn die 8-polige speakons niet gewoon schroefbaar zoals de 4-polige speakon?

Het is al weer wat jaartjes geleden dat ik volop met PA spul bezig was...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Walt schreef:
Ik ben trouwens wel in de war tussen Speakon 8-polig en EP-6 connectors, zijn die 8-polige speakons niet gewoon schroefbaar zoals de 4-polige speakon?
Ja klopt, die Neutik NL8FC's kan je gewoon met kleine boutjes vastzetten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”