EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Zo. Het ultieme moment is daar.
Ik heb nog wat plakkers van Barry gekregen waarvoor nog enorm bedankt,
en de versterker afgebouwd.
De smoorspoelen zitten nog niet vast omdat ik twijfelde op de plek waar ze moeten komen.
De variac heel langzaam omhoog en yesss er begint wat te gloeien. :D :D :D
Even later kwam er ook nog geluid uit. Nog een beetje rauw maar laat hem even een paar uurtjes spelen.
Dan gaat het wel beter worden. En hij wil best wel hard zeg.
Toen ik de volumeknop dichtdraaide hoorde ik met mijn oor bij de speakers toch nog mijn beste vriend zoemertje :twisted:
Wel minimaal maar moet er eigenlijk nog wel uit. Zit er nog wat fout bij de voeding?
Zal nog wat metingen verrichten. En nog wat plaatjes erbij.
Bijlagen
P1050223.JPG
P1050225.JPG
P1050226.JPG
P1050227.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Nog wat metingen.

B+ is 320 volt.
Pen 3 EZ81 = 360 volt.

Ecc83 pen1 = 194 volt.
pen6 = 191 volt.
pen8 = 1,55 volt. De spanning over de elko en weerstand.

El84 pen7 = 316 volt.
pen9 = 317 volt.
pen3 = 10,5 volt. Spanning over de elco met weerstand.

Gemakshalve nog even het schema erbij.

Hij speelt nu een half uur en gaat steeds beter klinken. :rock: :rock: :rock:
Bijlagen
Philips HF10 mod. schema, 2011.gif
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Het ziet er wer goed uit Theo! Hoe erg is de brom op de scoop, heb je nog gemeten? Ach, als je de brom alleen hoort met je oor in de speaker, dan valt het bij luisteren niet op toch, of hoor je het ook op luisterafstand?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Is het je vriend zoemertje of brommetje?

Brommetje zou aan de stand van de spoelen kunnen liggen. Die staan in dezelfde richting als de voedingstrafo.

Zoemertje? Nog even geen idee.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Het is heel erg zacht. Op luisterafstand hoor je hem bijna niet.
Ik heb de smoorspoelen ook al gedraaid gehad maar dat hielp niet.
IK zal morgen met de scoop even een plaatje maken.
De gemeten spanningen zijn wel goed?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

En de kroot gaat door (the beat goes on) ,het eindeloze massa-verhaal :lol:
Het deugt niet :o .
De elkos aan de EZ81 met de min aan elkaar en daar het midden van de trafo aan.En die driepunter met één verbinding naar het massapunt.
Wat misschien wel gaat,maar liever anders is de voorversterker+ingang.
Een massadraad van links naar rechts (langs de EZ81) voor de hele voorversterker.het midden daarvan naar masapunt versterker en naar ingang+potmeter.
Eigenlijk moet het maasapunt niet aan het chassis.De massa bij de ingang zou de enige verbinding met het chassis mogen zijn.
Maar door de smoorspoelen komt het vermoedelijk niet zo nou.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Zoals je op de foto's kunt zien Anne heb ik de voorversterkers en eindversterkers allemaal
apart met een draad naar het centrale punt gebracht.
Behalve de voeding dan. Ik ga dat veranderen.
En zal er voor zorgen dat het geen contact met de alu plaat maakt.
Maar als je de audioingang wel met het chassis verbindt dan gaat alles weer mee naar het chassis.
Moet de hele versterker zweven op het chassis?
Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb het hele massa verhaal nog eens doorgelezen maar snap er niks meer van.
Als je de lafayette bekijkt daar zit alles kris kras aan massapunten waar je ze maar bedenken kan.
Geen sterpunt of niks. En die is ook stil.

Net zoals Rein soms aangeeft. "schiet mij maar lek"
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ben er druk mee bezig.
Het houten frame is bijna klaar.
Ik heb de eloc's die aan de EZ81 liggen aanelkaar gezet en die met een draadje naar het centrale punt.
En idd het scheelt weer een klein stukje. Het is bijna helemaal weg.
En heb de scoop er even op gehad. Meetpen op stand 1 en op de audio uitgang gemeten.
Als ik de massadraad van het het chassis los maak dan wordt de brom groter. Dus heb ik die maar weer vastgezet.
Zie plaatjes.

De lijn op de scoop is niet zuiver omdat die beweegt op het scherm.
Dat vond mijn camera niet zo mooi.
Bijlagen
P1050235.JPG
P1050234.JPG
P1050233.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Had in deze opstelling nog een klein detail vergeten aan te sluiten.
De min van de audiouitgang ook aan de massa te leggen. :oops: :oops: :oops:
Die ook even eraan gesoldeerd en hij is nu zo goed als stil.
Ik denk dat ik hem eerst zo laat.
Want alles ligt open en bloot. Zo gauw het houten frame hier is
dan ga ik de boel netjes afwerken.
Hij speelt nu al een aantal uren en de klank is formidabel.

En de Alps uit Hongkong is nu ook binnen gekomen. :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Het is niet veel Theo, brom op de scoop. Op een schaal van 10mV, wat is het, 3-4mV ofzo? Echt gedefinieerd ziet het er ook niet uit, wat ruis/prut. Ik weet niet of er hoogrendement speakers gebruikt worden daar, maar dit zou ik bij mij niet terug horen in elk geval. Netjes opbouwen inderdaad, en mischien kun je dan nog wel wat doen om 'm nog stiller te krijgen. Wat doet de HF10 van jezelf op de uitgang?

Lang op de Alps moeten wachten? Heb begin januari wat besteld bij Dealextreme, is nu binnen. Of dat wil zeggen, bij de douane, fijne brief gekregen dat ik de waarde moet opgeven. Dan nog 2 kleine pakjes waarvan er 1 binnen is, de ander nog steeds onderweg. Het kost niet wat daar, maar pff, je zult er maar op zitten te wachten...

Edit: oja, hoe heb je dit gemeten, met de uitgang belast en de ingang kortgesloten?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ik had de scoop op het chassis Barry en op de plus van de uitgang.
Volumeknop helemaal dicht. Hij is na de laatste aanpassingen zo goed als stil.
Ook deze HF10 komt op een setje BNS speakers te spelen.

De Alps daar heb ik een week op gewacht. Vrij snel nog.
De vorige die ik daar weg had was er in 4 dagen.
Hij had hem direkt opgestuurd met track en trace erbij.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

De elkos aan de EZ81 met de min aan elkaar en daar het midden van de trafo aan.En die driepunter met één verbinding naar het massapunt.
Ik zie aan de twee elko's één draadje,waar is het midden van de trafo :o .
Vraag,
Maar als je de audioingang wel met het chassis verbindt dan gaat alles weer mee naar het chassis.
Moet de hele versterker zweven op het chassis?
Antwoord,
De massa bij de ingang zou de enige verbinding met het chassis mogen zijn.
Makkelijk zo,alleen plakken :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Hahaha. Die plakkerd van een Anne.

Op de bovenste foto van de laatste 3 zie een klemmetje van scoop zitten.
Daar zit het midden van de trafo ook op.
Zo gauw ik het houten frame hier heb zal ik de ingangen alleen op het chassis zetten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Daar was ik al bang voor,midden-trafo zit dus NIET direkt aan de elko's :evil: .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Wat doet de HF10 van jezelf op de uitgang?
Die heeft ook een klein zoemertje aan boord maar niet storend.

Ik zal dat ook veranderen Anne.
Het midden van de trafo rechtstreeks naar de min van de elco's van de EZ81.
En vandaar weer naar het centraal massapunt. Goed zo?
We praten over een stukje draad van pak em beet 2cm.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Ja,dat is zo,maar met de soldeerovergangen erbij,wie weet :-s
Om zo min mogelijk kans op gedonder(brom) te krijgen is het belangrijk om de voeding en de versterker helemaal gescheiden te houden.Dus een voeding levert 2 aansluitingen en die gaan naar de versterker,niets gemeenschappelijk.Spagetti is lekker maar niet in een versterker :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Gisteravond het houten frame binnen van vriend meubelmaker.
Even passen en meten en zit als gegoten.
Zal alles gaan afmonteren.
Even er kort op gezet om te kijken hoe het staat.
Nou moet zeggen dat ik hem nog mooier ga vinden dan mijn eigen HF10. :wink:
Bijlagen
P1050247.JPG
P1050248.JPG
P1050249.JPG
P1050250.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door democles »

:kwijl: :kwijl: :kwijl: =D> =D> =D>

Verder ,helaas, :mrgreen: niets toe te voegen............................. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Handig, zo'n beroep (meubelmaker). Gaat goedkomen dit!
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Dank U.

Heb hem nu aan de praat.
Maar toch weer een klein brommertje erin :evil:
Zal de massa nog een keer nalopen.
Maar toch even showen. Beide HF10 naast elkaar.
En met de bling bling erop.
Vind hem toch mooier dan die van mij.
Bijlagen
P1050252.JPG
P1050253.JPG
P1050254.JPG
P1050255.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door democles »

Zal de massa nog een keer nalopen
Misschien de volgende keer eens consequent ster toepassen :mrgreen:

Ja makkelijker gezegd dan gedaan,,, in mijn eindversterkers zit ook een klein brommetje :evil:

Maar als ik dan muziek speel hoor je het niet meer,,,,MAAR JA,, JE WEET HET..................... :mrgreen:

Ondertussen wordt er toch genoten.....................................JA HEVIGE NOTEN :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Eerste prijs,mooiste versterkermeubel van het jaar :goeie:
Je kunt wel's gelijk hebben,
Vind hem toch mooier dan die van mij.
Maar bedenk dan, ware schoonheid zit van binnen,veel meer zweet enz. :lol: .
Wat dat rest-brommetje betreft,zou met de gloei te maken kunnen hebben.Rest 100Hz met wat gesputter zou van de EZ81 komen doordat alle buizen op dezelfde wikkeling zitten.
Al een ontbrom-potje gebruikt? Of de 5V gelijkrichten,LEDs kunnen blijven.Met vier 1N5822 diodes,10mF/16V erover en de ECC83 (beide) 6,3V eraan.Minkant aan massa.Kosten,bij EOO 4x20c+1€50,vallen wel mee O:) .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Of de gloei aan een gestabiliseerde voeding hangen voor het proberen... Nog weer op de scoop gekeken, dezelfde ruis/rommel of kun je er 50 of 100Hz in ontdekken?

Als je deze inderdaad mooier vindt Theo (zit een stijgende lijn in creaties vaak in verloop van tijd), waarom vraag je de meubelmaker niet een omlijsting voor je te maken.. neem je de maat van je bovenplaat, kun je die er zo op zetten.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Dat de hele versterker op een grotere plaat staat is al veel mooier vind ik.
Het is allemaal wat robuuster.
Zal daar nog eens een nachtje over slapen.

Maar ik heb het brommertje er nu helemaal uit. Eindelijk.
Het was eigenlijk heel simpel.
Even een draadje van de 5 volt aansluiting aan de massa leggen en weg brommerrrrrrrrr. :rock: :rock: :rock:

Hij is nu klaar. Ik zet hem in de kamer neer om nog een dagje op mijn BNS-jes te laten spelen.
Vriend meubelmaker is met de onderplaat bezig. En daar komen ook nog pootjes onder.
Welke weet ik nog niet. Maar zo gauw hij helemaal klaar is zal ik er nog een plaatje van maken.
Missie volbracht.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Dus je houdt 'm niet vast tot de 20e Theo? Dan had ik 'm nog even kunnen zien en horen als ik je Thin Client langsbreng.
Plaats reactie