Scimitar, klaar!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Lancetta wordt Scimitar, poging 3

Bericht door S3R »

Tja, zoals al te lezen was ([/url]http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... lit=aether)
is de tweede versie van de scimitar kasten door waterschade gesneuveld

Pogingen de kasten te herstellen hebben tot niets geleid. Uiteindelijk de beitel er in en de buisbehuizing voor de W3 a la scrapheap challenge veiliggesteld.

Daarna meteen met de bouwtekeningen door naar de bouwmarkt. Beste paneel 18mm hh multi dat er stond uitgezocht en laten zagen.
Helaas maakte de zaagmevrouw een missertje en heb ik nu voldoende reststukken en twee reservefrontjes ;-)
Daarna de ebay cirkelgeleider ingezet en alle gaten gefreesd. Meteen nieuwe montageringen voor de W3 behuizing.
Morgen de frees weer in de tafel monteren en alle interne afrondingen maken. Daarna monteren.

De filteronderdelen lijken de douche goed te hebben overleefd. Een weerstand heeft de demontage niet overleefd.
Nieuwe is onderweg met een verse portie bondum en pritex.
Bijlagen
IMG_0087.jpg
IMG_0088.jpg
Laatst gewijzigd door S3R op do 15 mar 2012, 18:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Kleuproef

Bericht door S3R »

Kleurproef gedaan op een stukje resthout.
Watergedragen whitewash interieurbeits.
1, 2 ,3 en 4 lagen, deels zonder en deels met blanke lak

Helaas wat wazig op de foto, maar de waf commissie heeft nu inspraak en ik weet zeker dat de beits en lak elkaar niet bijten.
Bijlagen
IMG_0089.jpg
Laatst gewijzigd door S3R op do 15 mar 2012, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door Vinculum »

Voordat je HenkJan op je dak krijgt:
Doe even je plaatjes uploaden naar het forum. Dan blijft dit altijd behouden en hebben we niet over een tijdje allemaal kruisjes in je topic. En dan ook graag wat verkleinen & comprimeren aub.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door sjons »

Vinculum schreef:
En dan ook graag wat verkleinen & comprimeren aub.
Dat doet 't forum wel voor em, foto zoals ie hierboven staat is 1024 bij nogwat, en nog geen 200kb groot, is prima als origineel dus... Wil nog wel wat kunnen zien als ik op de grote-foto-versie druk.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

Nieuwe plaatjes, via het forum.

Demping aangebracht, 4mm. zelfklevend rubber op alle grote panelen, twee vellen per speaker.
De baskamer wordt gedempt met bondum 20, de overige wanden worden voorzien van dunner/losser materiaal.

Deelmontage en demping op de bodem :
Bijlagen
IMG_0090.jpg
IMG_0092.jpg
Laatst gewijzigd door S3R op do 15 mar 2012, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door Vinculum »

S3R schreef:
Nieuwe plaatjes, via het forum.
Top!
Nu die andere berichten nog even bewerken en het is helemaal goed. :D
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

Ook geregeld!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door Vinculum »

Jij bent goed bezig vandaag! Is dat al gezegd?
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

Vinculum schreef:
Jij bent goed bezig vandaag! Is dat al gezegd?
Sommige dingen hoor je nooit genoeg!
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

De beits haalt het niet niet qua waf, alternatief aangeschaft :

En nee het is geen snijplank, maar fineer...
Bijlagen
Voorzijde
Voorzijde
Achterzijde
Achterzijde
Laatst gewijzigd door S3R op do 15 mar 2012, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

Zo, weer wat op kunnen schieten.

Rest demping aangebracht, driver gaten verjongd, binnenkant poort, onderkant kast en drivergaten zwart geverfd.
Alle panelen op de laatste zijwand na verlijmd.
Montageringen voor de W3 pijp pas gemaakt en aan de baffle geplakt :
Bijlagen
IMG_0097.jpg
IMG_0100.jpg
Laatst gewijzigd door S3R op do 15 mar 2012, 19:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door meiborg »

Dat ziet er degelijk uit, dus toch weer verder met de scimitars! Mijn ervaring was dat er nog wel wat meer dempingsmateriaal achter de w5 mag, wel uit de buurt vd basreflex poort houden.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

@Reinder, ja toch eerst maar de Scimitars, anders blijft het maar liggen. Componenten voor de Aether zijn al wel binnen, maar eerst deze klaar. Anders verzand ik in een collectie niet afgemaakte projecten.

Er komt idd nog meer demping achter de W5. Voor het filterpaneel komt 1 laag bondum. Daarna komt over de hele kamer heen nog een dubbel laag sonofil. Zou voldoende moeten zijn, zo niet dan is er het er zo weer uit of aangevuld.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door meiborg »

Ik denk dat je erg tevreden zult zijn met deze mooie luidsprekertjes, mij bevielen ze ook erg goed. Het laag is mooi strak en ik houdt van de klank van FAST luidsprekers, ben benieuwd of het jouw ook kan bekoren.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

De kastjes zijn dicht en met tafelfrees vlakgetrokken. Morgen de spikes er onder en misschien al een start met het fineer.
Ik wil eerst de achterkant doen en die vlak maken,
daarna de voorkant en dan de zijkanten en de bovenkant, kops tegen de voorkant aan laten komen.

De zij- en bovenkant vallen dan over de achterzijde heen.
Volgens mij houd ik zo het minste overgangen in het zicht.
Bijlagen
IMG_0101.jpg
Laatst gewijzigd door S3R op do 15 mar 2012, 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door meiborg »

Vond nog wat fototjes van mijn setje, een voorproefje van je eigen setje zeg maar ;)
Bijlagen
IMGP0188.JPG
IMGP0190.JPG
IMGP0189.JPG
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

@Meiborg, zeer strak!

Ik maak zelf de radius er niet aan, wel schroef ik er ook hoge spikes onder om de baspoort ademruimte te geven.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

Vorderingen, maar wat is dat bamboe taai zeg!
Het vrij maken van de driver openingen is echt een geduldklus.

Op een gegeven moment verkrampt mijn hand van het vasthouden van de scalpel,
dan ligt de klus weer een paar uur stil...
Bijlagen
IMG_0102.jpg
Laatst gewijzigd door S3R op do 15 mar 2012, 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door hrscharft »

Is het niet te doen met een mooi nieuw scherp afkantfreesje?
Mooi op diepte instellen en er doorheen trekken. Of zijn de verzinkingen niet diep genoeg zodat het lager er door past?

Gr,

Harm
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

@ Harm, die optie heb ik overwogen, maar ik was toch te bang voor splinteren en scheuren.
Qua lagering had het bij de W5 gepast, bij de rest niet.

Vorderingen, al het fineer zit er op en inmiddels 2 verdunde en 2 normale lagen eiglans parketlak.
Ze mogen nu uitharden, zaterdag verder.

Als ze klaar zijn maak ik wel foto's met de echte camera, die iphone bakt er bij kunstlicht niet veel van.

Op de foto nog zonder lak :
Bijlagen
IMG_0107 18.44.12.jpg
Laatst gewijzigd door S3R op do 15 mar 2012, 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door Koen K »

Mooie strakke looks!
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door hrscharft »

Nouja zo gaat het idd ook ;) scalpel, een schuurpapiertje en een bak geduld. Persoonlijk ben ik meer van het eerst fineren en daarna frezen. Dit geeft naar mijn idee wel het strakste resultaat.
Risico is wel natuurlijk dat je een freesfout maakt en dan ben je echt in de aap gelogeerd.

Wat betreft de kastjes Puik Werk :) en ben benieuwd naar de 'échte' foto's.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door Henkjan »

sjons schreef:
Vinculum schreef:
En dan ook graag wat verkleinen & comprimeren aub.
Dat doet 't forum wel voor em....
dat doet t forum niet, want de bestanden nemem nog steeds 2MB in, met een beetje jpg compressie en een iets kleiner formaat kan t makkelijk in een kwart of minder.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door sjons »

Henkjan schreef:
sjons schreef:
Vinculum schreef:
En dan ook graag wat verkleinen & comprimeren aub.
Dat doet 't forum wel voor em....
dat doet t forum niet, want de bestanden nemem nog steeds 2MB in, met een beetje jpg compressie en een iets kleiner formaat kan t makkelijk in een kwart of minder.
Meh, oorspronkelijk stond daar een extern plaatje van duizend-nogwat pixels breed en een kleine 200KB aan grootte, en die hoeft ie van mij niet nog een keer te verkleinen voordat ie em op het forum zet. Deze nieuwe jongens van dik 2500px breed en zo rond de 2MB is idd wat te veel van het goeie... Is het misschien een idee om bij het upload dingetje een stukje tekst neer te zetten dat "Het gewenste formaat is ca 1280x1024 pixels, of iets in die buurt, in JPEG formaat met 70% compressie"? Dan heb je denk ik de beste optie te pakken, groot genoeg om de details nog goed te kunnen zien, en klein genoeg dat het aantal bytes niet de spuigaten uitloopt...
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

Inmiddels teruggebracht naar zo'n 650 kb per pic.
Zal ik ze ook nog terugbrengen naar een bepaald formaat?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”