Scimitar, klaar!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Scimitar, klaar!

Bericht door S3R »

Mijn eerste zelfbouwsetje, Lancetta's staan in ruw MDF al een week of wat te spelen.
De klank van de W3-871S bevalt heel erg goed, alleen dat laag...
Zoekend naar een doorgroei mogelijkheid kwam ik de Scimitar van Emil Attid tegen.

Deze zijn opgebouwd uit de Tangband W3-871S breedbander en de W5-876SA woofer.

De kast wordt 18 mm. mdf met een baffle van geperst beuken. De kast wordt hoogglans zilver of zwart afgewerkt.
In eerste instantie komen ze "koud" op de vloer te staan, daarna misschien op korte stands, eerst zien hoe ze bevallen.

Al waar ik nog niet over uit ben is het filter, ik zou het liefst gaan voor de simpele opbouw die Emil heef gekozen, op het Duitse forum kom ik echter andere alternatieven tegen met MOX weerstanden.
Iemand hier die daar iets zinnings over kan zeggen?
Bijlagen
render1_medium.jpg
scimitar_filter1.gif
Laatst gewijzigd door S3R op wo 28 mar 2012, 18:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door meanman64 »

Ik hoop dat die nulletjes er niet bij horen O:)
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door S3R »

Alles achter de comma valt toch weg....
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door meanman64 »

Niet achter de komma maar de meeste begrijpen het schema wel effe de nullen weggedaan
Bijlagen
scimitar_filter1.gif
scimitar_filter1.gif (27.25 KiB) 3627 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door b_force »

Decimalen bedoelt hij :wink:

(of nog mooier, significantie)

Nu zit je op bijvoorbeeld 1,500±0,001mH
Dat is een afwijking van zo'n 0,07%.
Knap als je een spoel zo kunt wikkelen :wink:



Begrijp de opmerking overigens ook niet helemaal, het maakt toch niks uit voor de leesbaarheid? :roll:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door meiborg »

Hoi,

Ik heb deze speakers ook ooit gemaakt echter met een betere breedbander (Tangband w3-1285sg) en was er erg tevreden over. Prachtig geluid, genoeg laag en goede plaatsing, een aanrader!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door meanman64 »

b_force schreef:
Decimalen bedoelt hij :wink:

(of nog mooier, significantie)

Nu zit je op bijvoorbeeld 1,500±0,001mH
Dat is een afwijking van zo'n 0,07%.
Knap als je een spoel zo kunt wikkelen :wink:



Begrijp de opmerking overigens ook niet helemaal, het maakt toch niks uit voor de leesbaarheid? :roll:
Bart,Ik wel voor mij is het duidelijk zoals voor de meeste maar als ik een condensator van 68µF bedoel zet ik niet 68.000µF ik weet ook dat ze dan 68mF nemen.Mijn reactie is niet om een discusie te starten maar om eventuele onduidelijkheden te voorkomen.Bij de weerstanden is het net zo 2.700 is bij de meeste 2K7 Ohm 8)
Genoeg geleuterd van mijne kant ga dit projectje zeker volgen uit intresse O:)
Doet me trouwens weer terug denken aan een van Tony Gee zijn eerste projecten met de Bandor breedbander en de Monacor 165Kep midwoofer
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door ]eep »

Waarom niet gewoon 1e orde filter. Kan toch best? De drivers zijn niet zo lastig te crossen en dan krijg je betere ruimtelijkheid (zei de minimalist).
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door S3R »

@ Jeep, da's geen verkeerd idee. Ik heb echter naar het Filter van Emil gekeken omdat ik zelf met filters uitwerken nog 0 ervaring heb. Mijn klusmaat wel, maar die is op reis.

Houtpakket ligt inmiddels klaar, om niet in massief hout te hoeven frezen worden niet de voor en achterkant hout, maar de zijpanelen. Baffle wordt uit 2x12 mm. verlijmd, foutje met zagen/nesten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door b_force »

Je kunt niet zomaar "eventjes" een filter veranderen.
Het kan zelfs juist (veel) beroerder uitpakken. (bepaalde resonantie niet voldoende dempen en dat soort dingen)
Daarnaast zie ik er ook weinig (geen) voordeel aan
(aangenomen dat dit filter al zo optimaal mogelijk is gemaakt)

Zonder meetdata of kennis van zaken, zal ik dus gewoon bij dit filter blijven.
Anders heb je werkelijk geen idee meer wat je nu precies aan het veranderen bent.
Tenzij je het leuk vind om in het wilde weg wat dingen te veranderen/prutsen, maar volgens mij is het doel een mooie speaker te maken.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door S3R »

@ B-force, klopt, ben ook zeker niet van plan de boel te verzieken. Heb inmiddels met div progje's en wat handboeken aan het filter zitten rekenen en ik kom nog niet op een betere oplossing.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door rho »

Denk je niet dat je een helehoop hoog gaat missen als je ze gewoon op de grond gaat zetten? 't Zijn nu niet bepaald vloerstaanders die de breedbander netjes op oorhoogte zetten.

Voor de rest is dit wel een leuk project. Ik heb die breedbander ook ooit in een needle gestoken en in een BLH en vond het laag ook niet bepaald geweldig.
Ik had nog wel meer problemen met de sound van die 871, maar ik heb hem elders nog gehoord en daar viel ie beter mee. Ik denk dat het veel met het design van die hoorn en de needle te maken had.
Ik denk dat het in dit ontwerp wel wat mooier gaat worden.

Persoonlijk zou ik trouwens voor een hoogglans zwart front gaan. Dan steekt de breedbander leuk af. Dat lijkt me mooier dan dat het subje afsteekt tegen het front.
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door spammetje »

Heb meerdere keren naar dit ontwerp gekeken. Ben benieuwd hoe die van jou wordt en wat je er van vind.
Deze ga ik volgen O:) .
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door S3R »

@ Rho, eerst eens horen wat ik van het resultaat vindt, dan kijk ik weer verder naar de plaatsing.
Het kleinere ontwerp geeft meer mogelijkheden, dus dat wordt uitgebreid schuiven en luisteren.

Hoogglans zwart zou zeker niet misstaan. Eerste optie wordt aflakken in onze off-white interieur kleur.
Dan vallen ze minder op volgens de wederhelft, is de moeite van eht uitproberen wel waard.

Houtpakket is inmiddels bijna klaar, morgen frezen en misschien al een stuk montage.
Filter componenten zijn besteld.

Zit daarnaast wat te tekenen voor een nieuw zelfbouw audio meubel, geinspireerd door de cyrus Hark.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door S3R »

@ spammetje, kom maar eens luisteren als ze klaar zijn, misschien passen ze wel naast je tv...

Vandaag zoals altijd minder gedaan dan gepland.
Eerste baffle halverwege toen liep de dremel vast.... en ik deed slechts 3 mm. per gang.

De zijpanelen zijn langs de frees gegaan voor de radius. Daarna geschuurd en 2x in de whitewash interieurbeits.
Deze grotendeels teruggeschuurd om op sommige plekken bijna weer op blank hout te komen.
Daarna met een 1/4 hoogglans zwart in 1/2 terpentine met 1/4 deel water, 2 keer ingerold.
Het zwart trekt in het hout, hoe dunner de restlaag whitewash, hoe meer verzadiging.
Door dit terug te schuren tot er weer deels whitewash en deels hout tussendoor komt, denk ik onze tafel te kunnen mactchen.

Voor ik het vergeet, ere wie ere toekomt, de ontwerper : http://attlid.eu/p_scimitar.html
Bijlagen
Onbehandeld
Onbehandeld
2 x wash en 1 x emulsie
2 x wash en 1 x emulsie
DSC_0102.jpg
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door S3R »

Helaas lukt het niet naar wens met het hout. De kleur wordt of te geel of te zwart.
De plankjes gaan dus het rek in voor een volgende optie.

18 mm. dik mdf op maat laten zagen voor nieuwe zijkanten.
Kastjes deels in elkaar, braces klaar en aan de slag met de baffles.
Direct kapte de Dremel ermee, met een uur zoeken en proberen niet meer aan de praat gekregen.
Als ik een keer zin heb gehele bedrading en stekkertjes vervangen, maar nu ben ik hem beu.
Nieuwe neppert besteld, kost maar 1/8 van de pro, die ging 4 jaar mee... benieuwd hoe deze het uit gaat houden.

Componenten nog niet binnen, dus de rest van de tijd maar besteed aan het maken van een zaagtafel voor zowel de
circel- als de decoupeerzaag. Zo veel mogelijk werken met de freestafel, wen ik daar ook meteen aan.
Bijlagen
Houtpakket en cheap freestafel
Houtpakket en cheap freestafel
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door spammetje »

S3R schreef:
@ spammetje, kom maar eens luisteren als ze klaar zijn, misschien passen ze wel naast je tv...
Ben benieuwd als ze af zijn kunnen we wel een afspraak maken Woerden is niet ver weg. Zou zomaar net kunnen met me huidige speakers heb ik een paar cm ruimte over.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door S3R »

Inmiddels zijn de baffles gefreesd en is het binnenwerk op maat gemaakt.

Met een creatieve koppelstuk combinatie de buizen voor de W3's gemaakt.
Hiervoor montageringen en een deksel gefreesd.

Vanmiddag de braces afwerken en de kasten op 1 zijpaneel na in elkaar zetten.
Bijlagen
DSC_0107.jpg
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door S3R »

De elektronica is binnen en de kasten zijn klaar voor eindmontage.
Nu de filters in elkaar zetten en alles assembleren.

Ik overweeg nog om een steun te maken die de achterkant van de buis waarin de W3 valt vastklemt tegen de
achterwand. Ik weet alleen niet zeker of dit de klank kan beinvloeden.

De Lancetta's spelen nog steeds, de W3's gaan er uit, iemand interesse in de kasten??

Voor de afwerking een hele mooie kleur gevonden, Lamborghini Balloon White Pearl Mat...
Kost me 50,= aan spuitbussen, eerst afmonteren en gronden tot ze glad zijn. Daarna eerst luisteren...

Plaatjes :
Bijlagen
DSC_0122.jpg
DSC_0124.jpg
DSC_0127.jpg
DSC_0126.jpg
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door S3R »

Frustratie, zaagfout gecombineerd met montagefout, resultaat, scheve kasten die niet goed afsluiten...
Hele houtpakket gaat dus weer uit elkaar. Binnendelen blijven intact.

Van de week naar de bouwmarkt voor (exact gezaagde) panelen voor de buitenzijde.

Tevens ook met mijn gebrek aan soldeerskills een weerstand verziekt, dus maar weer bestellen.
Laatst gewijzigd door S3R op zo 17 jul 2011, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door sjons »

Leuk he, dat zelfbouw... :mrgreen:
Ik ga deze ook ooit nog eens bouwen, volg dus ook met grote belangstelling...
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door S3R »

Na de lessen die de eerste poging opleverde, gaat de tweede een stuk netter, vlotter en prettiger.
Dit keer geen doorgebrande dremel of scheve verbindingen.

Eerste kastje staat in de klemmen, tweede wacht op de lijmklemmen.

Binnenzijde van de kamer waar de W5 in valt is rondom afgeplakt met bitumen en bondum.
De buis voor de W3 wordt opgevuld met BAF, dit kan eventueel verzwaard worden door met bondum te wisselen.
Bijlagen
DSC_0128.jpg
DSC_0129.jpg
hondaman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 8:34
Locatie: Passendale (Ieper)

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door hondaman »

hi,

En hoe spelen ze nu?

Ben reuze benieuwd.

Jeffrey
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door blueznl »

+1
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Lancetta wordt Scimitar

Bericht door S3R »

Hondaman, Bluesznl,
Projectje laat nog even op zicht wachten. Ben een maandje op vakantie in het land van
de tangbands.

Kasten aflakken, filters monteren en luisteren, helaas mag ik over een week pas weer naar huis vliegen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”