Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jordo81

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Zoo ik ben even stil geweest maar dat komt omdat er werk aan de winkel was :D
Afgelopen maandag ben ik weer bij Jan van X-ECT geweest om de frontpanel en de bodemplaat aan te laten boren.
De bodemplaat is eigenlijk net te groot voor de frees die hij heeft staan. Ik wilde een uitsparinkje maken voor het IR oog maar dat viel buiten het bereik.
Daarom heb ik dat zelf maar met de hand gedaan. Niet zo heel mooi als het anders zou worden maar toch...
Bijlagen
Remote 1.JPG
Remote 3.JPG
Remote 4.JPG
jordo81

Bericht door jordo81 »

En het Frontpanel:
Bijlagen
Hypex frontpanel assy.JPG
jordo81

Bericht door jordo81 »

En toen kon de kast afgebouwd worden...
Bijlagen
Hypex near final.JPG
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hier de werking van de LEDjes....
LEDje aan, LEDje uit O:)

Ze kunnen nog wat feller als het moet door het verstellen van de potmetertjes
Bijlagen
Hypex Front stby led.JPG
Hypex front on led.JPG
Laatst gewijzigd door jordo81 op vr 09 mar 2012, 0:31, 2 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

En hoe gaat het nu met de naam in het front?

Ga je dat nog laten graveren. :mrgreen:
jordo81

Bericht door jordo81 »

Is ie dan klaar nu?!
Neeej!
Ik moet mijn Mu-muurtjes nog maken voor de shielding van alien straling :sure:
En ook de pootjes moet ik nog bevestigen maar da's geen probleem.

En, mocht je het jezelf afvragen, de lettertjes moeten er ook nog op gezeefdrukt worden :wink:

Ik hoorde ook dat die verdraaide trafo's vanuit Frankrijk mijn kant op zijn verstuurd...
Ik zie wel, ik heb die dingen als eerste besteld en wacht nu al 5 maanden ofzo... (zucht)....
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ik ga binnenkort aan de slag om de shielding in de AMP te zetten.
Ik gebruik daarvoor een plaat van Mu-Metaal maar wil daar ook MU-Copper overheen lamineren.
Overal lees je over zelfklevende koperfolie.

Ik wil absoluut een dun (transparant) laagje aanbrengen om de (warmte) geleiding optimaal te houden...
Heeft iemand suggesties wat ik hiervoor het beste kan gebruiken?
Corprius

Bericht door Corprius »

Hi jordo!

Heb je de ncores en/of de dac al beluisterd? Ik ben zo goed als klaar met de bouw van mijn ncore eindbak. De interne speakerkabel ga ik nog vervangen door een stukje VDH SCS-12 en er moeten nog voetjes onder. Ook wil ik de LED schakeling nog verbeteren omdat de weerstand naar mijn idee te heet wordt. Ik gebruikt de Unregulated Auxiliary Output van de SMPS600 om de LED te voeden. Volgens de datasheet zal dit een 21 Vdc uitgang zijn, maar ik met van + naar - 38 Vdc! Dit is wat aan de hoge kant om een LED te voeden. Wellicht heeft iemand hier daar een elegante oplossing voor?

EDIT: ik zie dat je een kabel over de voeding hebt lopen. In de handleiding staat dat dit ten allen tijde vermeden moet worden. De reden wordt niet genoemd.
Bijlagen
IMG_7701.jpg
IMG_7704.jpg
IMG_7705.jpg
IMG_7707.jpg
IMG_7712.jpg
IMG_7716.jpg
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hoi Corprius!

Dat ziet er ook mooi uit man!
Ik zie dat je de NCore's op een fikse cooler hebt gemonteerd.
Ik heb hem nu dit hele weekend laten draaien in de kast met alle enclosures dicht en de warmteproductie valt me mee moet ik zeggen. Ik heb het idee dat hij eerst warmer werd maar toen had ik er nog geen pootjes onder. Dus dat werkt wel :)

Vollgens de manual zou het voldoende moeten zijn om die NCore's gewoon op de bodemplaat te monteren toch?
Als ik straks het muurtje eromheen ga zetten dan monteer ik ze nog af met heatconductive paste.

Ik zie nu ook dat ik een foutje heb gemaakt bij puntje 12....
Ik zal Bruno even vragen. Ik heb hem al eerder het resultaat laten zien met de vraag of het zijn goedkeuring weg kon dragen en hij had het er eigenlijk alleen maar over dat ik de enige was die de speakerdraden goed had ingeschroefd.
(beide dezelfde kant op getwist waardoor het minste oppervlak nodig is)
Was ook meer geluk dan wijsheid mijnerzijds :mrgreen:

Hoe vind je hem klinken?!
Vwb de LED zou je misschien wel een trafotje kunnen gebruiken van 220-12V...
Misschien wat overdone een hele trafo voor een LEDje.. Misschien kun je ok wat met een transistor doen maar daar kunnen de wijze electronici hier je beter over adviseren denk ik O:)

Grt,

Jordo
Laatst gewijzigd door jordo81 op ma 12 mar 2012, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Bruno »

De reden waarom we zeggen "geen kabels over de SMPS" is omdat de schakelgolf capacitief kan koppelen op zo'n kabel en het strooiveld kan inductief inkoppelen. Het eerste vergroot storingen in het >10Mhz gebied, het tweede in het <10MHz gebied.

Nu kan ik in dit geval wel vertellen dat ik er niet van zou wakker liggen. Het betreft een netkabel die feitelijk enkel dicht bij (en dan nog) de trafo voorbijkomt. Hij kan dus potentieel inductief storingen oppikken. D'r staat echter een common mode smoorspoel aan de ingang die maakt dat die inductieve koppeling feitelijk geen stroom kan opwekken. Het zit dus wel snor zo.

Maar in een montagevoorschrift kunnen we natuurlijk moeilijk in de details treden over wat nou nog net wel of net niet door de beugel kan ('t ken nèt...) want veel mensen vinden 't nu al best ingewikkeld zo. Vandaar dat we schrijven: blijf uit de buurt met kabels. Maar onder ons gezegd en gezwegen, dat is dus vooral gericht aan helden die de kabel strak tussen de componenten doortrekken of onder de print leggen.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hoi Bruno,

Dank je voor dit attente antwoord!
Als je weet waar bepaalde dingen vandaan komen, weet je ook wanneer de uitzondering gemaakt kan worden O:)

Thx! :goedzo:
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hey Corprius, ik zie dat jij een mooie metalen mantel om je powerline heen hebt liggen vor de shielding.
Zal ik dat ook doen?
Waar heb je dat vandaan? Hij ligt aan 1 kant aan massa?
En ga je die dan ook op je voedingsdraden toepassen naar de SMPs-en toe?

Grt,

Jordo
Corprius

Bericht door Corprius »

jordo81 schreef:
Hey Corprius, ik zie dat jij een mooie metalen mantel om je powerline heen hebt liggen vor de shielding.
Zal ik dat ook doen?
Waar heb je dat vandaan? Hij ligt aan 1 kant aan massa?
En ga je die dan ook op je voedingsdraden toepassen naar de SMPs-en toe?

Grt,

Jordo
Dat laat ik geheel aan jou of jij ook een shield om je powerlines wil hebben. Ik vond het zelf wel een mooie oplossing. Ik had de kabel toch nog liggen en deze kan op deze wijze ook mooi bevestigt worden. Ik heb hiervoor trouwens een aantal mooie klemmen gebruikt die normaliter worden gebruikt om waterleiding te klemmen. De kabel is een Lapp ÖLFLEX® CLASSIC 110 CY PVC-besturingskabel. Deze gebruik ik tevens om al mijn audio apparatuur mee aan de spanning te hangen. Ik heb de shielding aan de massa liggen. Het idee hierachter is dat eventueel in het shield opgepikte rotzooi wordt afgevoerd naar de aarde.
ik denk dat ik de voedingsdraden naar de SMPSsen zo laat, maar wie weet... Er kan altijd een stukje shield van een coax-je afgetrokken worden.

Hoe die klinkt? Lees mijn luisterervaring hier
Corprius

Bericht door Corprius »

Oh ja, ik wou eerst de modules onder het koelprofiel hangen, echter was dit te veel gepruts als je bij de kabels moet. Daarom heb ik er voor gekozen om het koelprofiel met de modules omhoog te monteren.
Nadeel: De warmte wordt minder goed afgevoerd. Daarom heb ik ze wat schuin gemonteerd zodat door natuurlijke convectie de warmte richting de rooster worden afgevoerd. Dit werkt op zich prima. Het profiel wordt wel wat warm maar zeer zeker niet heet.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Nou allemaal,

Het wonder heeft mogen geschiedden...
De Trafo's zijn gearriveerd zeg heej! :goeie:

Het heeft even mogen duren en er zijn wat misverstanden en miscommunicaties overheen gegaan.
Maar vandaag kwam er dan toch echt eindelijk, nadat het 10 dagen geleden 'in the process of transport' zat, een slap doosje aan met gewicht er in.

Bij het openmaken lagen de trafos'maar wat door elkaar te banjeren met een enkel stukje papier er tussen.
De voetjes zijn wat krom en her en der is het wat beschadigd.
Niets ernstigs zou je zeggen maar toch wel weer bar slecht verpakt.....

SELECTRONIC: Dat was eens maar noooooooit meer!!
Er zullen (hoop ik voor ze) ook wel mensen met goede ervaringen zijn maar daar kan ik mij niet onder scharen.

Wel betekend dit dat we de boel kunnen gaan doorzetten nu.
Mocht het even stil zijn komt dat doordat ik heel druk bezig ben O:)

Tot snel!

Jordo
jordo81

Bericht door jordo81 »

Zo,

Ik heb de laatste hand gelegd aan de Hypex eindversterker. Het was nog iets meer werk dan ik van tevoren dacht zo'n muurtje zetten. (ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo lang onafgebroken achter elkaar voor een baas heb gewerkt). Maar het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf!
Of ik het verschil hoor?.... nope. Maar daar is wellicht mijn DAC nog niet goed genoeg voor.
Ik denk wel dat ie een stevige zonnescheet zou overeven :lol:

Ik heb de linker kabelbundel zelf maar even afgeschermd op de manier zoals te zien is op de foto.
Ik verwachtte wel dat er vragen zouden ontstaan waarom ik die niet binnen het muurtje heb gezet.
Eigenlijk zou ik daar ook geen goed antwoord op hebben. Vergeten, niet aan gedacht (is hetzelfde) maar ik denk dat ik te veel op de units zelf gefocussed was. Dan maar zo O:)
Bijlagen
Hypex af 2.JPG
Hypex af 3.JPG
Hypex af 4.JPG
Hypex af 5.JPG
Hypex af 8.JPG
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Bruno »

Ik zou ook absoluut geen verschil verwachten tussen met & zonder scherm.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ziet er gigantisch mooi uit, maar...... overdrijven is ook een vak :lol:
jordo81

Bericht door jordo81 »

Jaaa, overdereven is het zeker... Maar ik was het ook maar van plan om 1 keer te doen en dan wel zo goed dat ik geen last ga krijgen van gewetenswroegingen 8-[
Gewone fabrikanten zullen nu wel heel erg hun best moeten gaan doen om mij te overtuigen dat hun versterker beter is dus ik hoop nu dat ik voor mijn leven lang niet meer hierin hoef te investeren :lol:

Zou het verschil wel meetbaar zijn?
Ik heb voor de grap mijn telefoon er in gelegd om te kijken of hij nog bereik heeft. Dat koper zou UMTS signalen moeten kunnen blokken (bij gaps van max. 1 mm). MAar hij ging gewoon af. Ik kon met de deksel erop helaas niet zien of het bereik terug loopt dan, maja het gaat om het idee.

De deksel heeft ook een laag koper ter grootte van de laag op de bodem.
Het muurtje is 1cm miner hoog dan de deksel en de NCore's heb ik gemonteerd met heatconductive paste. Dubbel, boven en onder de koperlaag.
Door het missen van de rand voor de luchtkoeling zou ik nu 12,5% van het oppervlak niet hebben afgeschermd....
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ik heb zojuist de trafo's aangesloten op de voedingen om ze een beetje af te kunnen stellen alvast.
De shunts worden al warm. Ik heb ze nu op hun voltage afgesteld (12V voor de HDBP en 5,25V voor de HD) en met een beetje Shunt Current van zo'n 200mA.
Zo worden ze een beetje warm en kun je ze goed afstellen omdat de voltage iets zakt met het warm worden.
Dus kan ik binnenkort de componenten gaan aansluiten. Ik heb alleen de komende tijd wat minder tijd dus het zal niet zo snel gaan als zou kunnen helaas....

Ik gebruik nu de softstart module nog even maar er is een printje in de maak O:)
Zodra het ontwerp klaar is zal ik hem hier posten.

Oja, ik heb toch nog een gulde oplossing gevonden voor het positioneren van de trafo's!
Niet op het frontpanel maar op hoekstukjes. Zo gaan ze mooi de hoogte in en kan alles wat naar voren schuiven.
Zelfs zo veel dat ik weer vrolijk een muurtje kan zetten om de DAC en de voorversterker modules :lol:
Bijlagen
ADJ PLACID 1.JPG
ADJ PLACID 2.JPG
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Goeiedag, met recht een POWERWALL. Strak bezig!
jordo81

Bericht door jordo81 »

:lol:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik zou alleen die randaarde verbindingen naar je kast weghalen ( ook bij je amp), randaarde wil niet betekenen dat dat schone aarde is, tenzij het een officiele meetaarde is. Maar die vind je niet in een gemiddelde woning! Zorg wel dat de nul van je voeding(en) met de kast verbonden is(zijn).
jordo81

Bericht door jordo81 »

Maar die randaarde is toch juist voor de veiligheid?....
BertDB

Bericht door BertDB »

jordo81 schreef:
Maar die randaarde is toch juist voor de veiligheid?....
de meeste audio-apparaten hebben ofwel een stekker zonder randaarde, ofwel is de randaarde niet aangesloten.
persoonlijk vind ik dat fout, want als je overal goed rekening houdt met je aardingen en alles mooi geisoleerd opzet van de kast, kan je de kast perfect aarden zonder probleem. Veiligheid voor alles !
Gewoon laten zitten die randaarde !
Plaats reactie