Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Hajha fout! Zien jullie het ook? ;-)
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Zo zit ie wel goed.
Links is input midden is naar linker V1 rechts is naar rechter V1.
En dan bedoel ik natuurlijk de grijze shielded wires.
Bijlagen
IMAG0250.jpg
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Kat in t bakkie
Bijlagen
IMAG0251.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Ah!buis »

Oeijoeijoei,laat die kat er maar uit.Eén poot erin en je hebt kortsluiting :shock:
Waren de draadsteunen op :?: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Hihi
En te bedenken dat ik dit nog wil modden
:rofl:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Kappa7 »

Dat wordt wel lastig zo maar dat is het in deze versterker toch al wel.
Er is gewoon niet veel ruimte.
Zelf bouw ik hem nu eerst op volgens het boekje en ga hem daarna volledig opnieuw bouwen.
Leuk om het verschil te horen.
Ik ben benieuwd waar jij op uit gaat komen.
Helaas kan ik oven mijn vorderingen nog niet veel kwijt, daarvoor even de site van Menno in de gaten houden.

Groetjes George
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_frameset.html
Indedaad inde gaten houden! Ben benieuwd naar de bevindingen.

Helemaal opnieuw opbouwen? Tja ik denk dat dat wellicht nog wel de beste optie is.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door democles »

MMMMMMMMMMMMmmm,,,,,Waar heb ik die bouwwijze eerder gezien :mrgreen:

Ik weet het al weer...!!!!!!!!!!!!!! :rock:
Bijlagen
spider web.jpg
spider web.jpg (13.92 KiB) 269 keer bekeken
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door TheoK »

Daarom laat ik die van mij ook even staan zoals hij nu is.
Ik wacht ook op de mods en tweaks van Menno.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Hihi spinneweb :rofl:

Heb ondertussen de trafoos dr in gezet.
Ik zag bij Menno op de site, de mods van 2011 staan. Ook nice
Bijlagen
IMAG0253.jpg
12 gloei lampje ipv led, rechtstreeks aan gesloten op de gloei spanning
12 gloei lampje ipv led, rechtstreeks aan gesloten op de gloei spanning
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ik heb de standby schakelaar in de headphone positie in gebouwd. Daarvoor heb ik eeen 6A 250V mini schakelaar ingebouwd, een dpdt, waarbij ik beide polen parrallel heb ingezet. De B+ is namelijk iets hoger dan 300V....
Ik schakel hiermee de B+ recht achter de bridge rectifier, dus aan de dc kant.
Ik denk dat dit prima en zonder risico zal werken.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Zo alles zit aan elkaar.
Hoog tijd voor pauze.
Morgen alles checken, en dan de buisjes drin.

Laat ik nou net ook mijn nieuwe speakers binnen hebben. Klisch RB-61 very nice! Gevoeligheid van 95dB. Ben benieuwd hoe dat samen gaat met deze amp.

Ik heb nu een 27k voor R6 gebruikt.
Bijlagen
Soldeerbout uit
Soldeerbout uit
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Zo had ik hem nog niet gezien.
Mooi hoor :-)
Morgen een foto met gloeiende buisjes hopelijk... :)
Bijlagen
IMAG0258.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door sevenup »

evostars schreef:
Ik heb de standby schakelaar in de headphone positie in gebouwd. Daarvoor heb ik eeen 6A 250V mini schakelaar ingebouwd, een dpdt, waarbij ik beide polen parrallel heb ingezet. De B+ is namelijk iets hoger dan 300V....
Ik schakel hiermee de B+ recht achter de bridge rectifier, dus aan de dc kant.
Ik denk dat dit prima en zonder risico zal werken.
Volgens mij moet je juist de schakelaars in serie zetten. Dan dubbele spanning. Nu juist dubbele stroom.

Alleen werkt dat volgens mij officieel ook niet. Afstand tussen schakelcontacten en de buitenkant zou groter moeten worden om isolatie te garanderen. Nu heb je meer spanning bij de zelfde isolatie.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

De vraag is wel of dit echt handig is om de buis met alleen gloeispanning te laten op zogenaamd stb vervuild de buis zich dan niet? :cry:
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

nl3prc schreef:
De vraag is wel of dit echt handig is om de buis met alleen gloeispanning te laten op zogenaamd stb vervuild de buis zich dan niet? :cry:
Ik wil gewoon niet dat er 300 V op de buis komt terwijl deze nog niet gloeit... Gaan ze langer mee.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

sevenup schreef:
evostars schreef:
Ik heb de standby schakelaar in de headphone positie in gebouwd. Daarvoor heb ik eeen 6A 250V mini schakelaar ingebouwd, een dpdt, waarbij ik beide polen parrallel heb ingezet. De B+ is namelijk iets hoger dan 300V....
Ik schakel hiermee de B+ recht achter de bridge rectifier, dus aan de dc kant.
Ik denk dat dit prima en zonder risico zal werken.
Volgens mij moet je juist de schakelaars in serie zetten. Dan dubbele spanning. Nu juist dubbele stroom.

Alleen werkt dat volgens mij officieel ook niet. Afstand tussen schakelcontacten en de buitenkant zou groter moeten worden om isolatie te garanderen. Nu heb je meer spanning bij de zelfde isolatie.
Hmm ik begrijp je niet helemaal. Er gaat hoe dan ook ,>300V doorheen. Met een laag amperage. Ik zie het probleem niet zo.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ik heb de gloeispanning van de 12ax7 buisjes DC gemaakt.
Very basic. Bridge rectifier en een 330 uf tussen de plus en min. Ik heb de 2 x 100 ohm naar aarde laten zitten.
Bijlagen
IMAG0259.jpg
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Het lampje gloeit. :rock:
En geen rook.
Bijlagen
IMAG0260.jpg
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Thank god for fuses...
Ik deed 1 12ax7 dr in, en weg zekering... hmm eens kijken wat er mis is
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Zonder buis (onbelast) meet ik nu 14,6V DC en 31,2V AC over pin 4 en 9 (heaters) van de V1...
Ik had wel verwacht dat ie meer zou geven zonder belasting, maar de 100 ohm weerstanden zitten er ook gewoon in...
Vind het nogal veel volts...
Iemand een tip?

Die Fuse knalde eruit zonder B+, dus moet wel de heater zijn, buiz heeft geen interne kortsluiting...
Bijlagen
acdc.jpg
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Zonder de buizen erin, wilde ik de B+ meten, toestraks ook gedaan, wist de waarde niet.
Maar nu zag ik wel rook... snel wee uit gezet.
T zal toch niet stiekem een 115V Power trafo zijn ipv een 230V...
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

12V AC op de heater van de EL84... onbelast. dat kan toch nooit goed zijn zo hoog... :shock: :?

Ik ga de B+ maar eens ff losknippen en onbelast meten
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

525V AC onbelast op de secundaire spoel!!!!
AAARRGG... even bellen, nieuwe trafo
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Tja dat kan natuurlijk gebeuren... krijg je een trafo drbij met 110V primair ipv 220V...
Hmm, kan ik hier niet iets leuks mee doen? Ik heb nog een variac, maar dat ding is zo lomp groot.
Is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ie dan 235V krijgt op zijn primair...

Maar dit verklaard wel waarom het gloeilampje zo fel was, ik had verwacht een zacht gloeiend draad je te zien, maar dat 12V lampje kreeg ook vrolijk 12,2V ipv 6,3V

pff moet ik daar weer op gaan zitten wachten. helemaal geen zin in :(
Plaats reactie