project Amelie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Goed idee, de FRS dan iets hoger plaatsten. Onderste compartiment wordt kleiner, ik denk dat 10cm schelpenzand voldoende is om het zwaartepunt onderin te houden.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Even druk geweest met andere klussen en het project weer opgepakt.
Met het filter ben ik nu bezig, die blijft ongewijzigd.

Ik heb het ontwerp omgegooid. FRS8 als dipool.
Wat vinden jullie van onderstaand ontwerp, mij lijkt het een prima ontwerp en ook makkelijk te modificeren voor later.
Ik kan met dit ontwerp de FRS8 nog in een gesloten behuizing maken of een extra tweeter plaatsen.
Ik kan bijvoorbeeld het filter voorlopig eerst achter de FRS8 plaatsen. Kan ik er altijd bij.
Inhoud blijft ook vrijwel ongewijzigd. Gesloten systeem. +/- 44 liter.
Schuine wand achter om staande golfen tegen te gaan.

Wat denken julllie?
IMG114.jpg
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Dit ontwerp zit me toch niet lekker.
Ik blijf bij het vorige, slank model speaker.

Vraagje, is het erg een bipolaire elco in het hoog filter te gebruiken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Amelie

Bericht door Henkjan »

reddoortranscendence schreef:
Vraagje, is het erg een bipolaire elco in het hoog filter te gebruiken?
liever niet, wat voor waarde is die? prijsverschil met MKP is niet zo groot voor de kleinere waarden
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Eentje van 47 μF. Ik vind een MKT nogal prijzig, dacht iets van 20 euro p./stuk. Gezien het om een expiriment gaat wil ik niet teveel inversteren in het filter, misschien later opwaarderen als het ontwerp bevalt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Amelie

Bericht door Henkjan »

da's wel duur in MKP idd. wat ik in zo'n geval zou doen is ~40µF aan elko (bv 4 stuks à 10µF) en dan een 6.8µF MKT of MKP er bij.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Dank je voor de tip.
40 µF bestaat waarschijnlijk niet? Vandaar 4 x 10 + 1 x 6.8.

Ik heb nog een oude kledingkast in de schuur staan. Massief hout 18mm, kan alle delen er uit halen, scheelt weer ritje bouwmarkt :).
Het is geen grenen maar berken of zoiets, behoorlijk hard kwa structuur.
Alles wel in huis op die 2 MKP/MKT voor het hoogfilter na.
Aan de slag :)
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Net even rondgekeken kwa prijzen. In boxsim getest. 33 µF bipolair i.c.m. met een 15 µF MKP gaat ook prima. Die 15 µF zijn rond de 6 euro de stuk.

Ik ben ook erg benieuwd straks hoe mijn eigen creatie zich verhoudt tot waar ik nu naar luister: Elac EL 100. Die vind ik soms wat bonkerig en agressief. Worden aangestuurd met een Dynavox VR 307 hybride versterkertje (klinkt erg lekker voor het geld, Yamaha RX AV receiver staat op zolder nu werkloos), Dynavox TP-2 phono pre-amp en Thorens TD-166 met Grado Gold element. CD's luister ik nog even met een Sony BD-560 blue-ray speler.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Start met bouwen gemaakt.
filter_basis.jpg
filter_spul.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: project Amelie

Bericht door Wowly »

leuk project, ik ga het volgen!!!
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Nieuwe tekening :)
Bij een hoogte van 1.30 krijg ik +/- 44 liter voor de twee WS17E. Ik vind de response dan mooier dan met 33 liter, dan heeft ie iets een bult in het laag rond 100-150 hz.
freq.jpg
Met als filter:
filter.jpg
filter.jpg (18.07 KiB) 898 keer bekeken
De FRS-8 komt in een modulaire baffle zeg maar :). Met een extra optie erboven voor een tweeter wanneer de FRS-8 alleen het niet trekt.
tekening.jpg
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Intussen rustig de filters in elkaar aan het knutselen en ideetjes aan het uitwerken voor de uitvoering.
Dacht in eerste instante aan witte zijpanelen maar hout staat best chique.
amelie.jpg
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Vandaag filtertjes afgerond, mijn eerste filters gesoldeerd :) !
filter_amelie.jpg
Daarnaast wat geexpirimenteerd met de FRS 8-8 in een kistje en simpel op een plankje gemonteerd.
Prettig speakertje om naar te luisteren. Zodra het volume flink open gaat gaan ze wat agressiever klinken.
Wat ik gemerkt heb is bij een wat grotere baffle ze een stuk ruimtelijker gaan klinken.
Wat laag betreft missen ze body maar dat gaat goed komen in mijn ontwerp :).
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

I.p.v. de oude kast te gebruiken toch maar de gamma. Scheelt me zaagwerk.
mdf.jpg
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Ff korte update.
Kantjes zijn gefreesd, nu wachten op de cirkel mal die mijn buurman aan het fabriceren is.
De zijkanten worden hoogglans Nepal wit, de rest mat zwart.
Dit week-end komt er weinig van, volgend week-end hoop ik wat foto's te kunnen posten.

Intussen aan de slag met m'n playstation als cd speler project :) ( binnenkort maar eens een topic starten )
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Voor de mensen die mijn project interessant vinden. Drukke tijd met veel verjaardagen en overwerk. Al het materiaal heb ik in huis maar de tijd ontbreekt even. Eind van de maand ga ik weer verder.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Intussen zelf een frees gekocht. (alvast een verjaardagskado voor mezelf :) )
Er zit een cirkelgeleider bij. Ik ben benieuwd of ie klein genoeg kan voor de FRS. Nog een weekje en dan aan de slag!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: project Amelie

Bericht door Wowly »

A) net filter
B) CONCENTREER je op de bouw!!!! Laat je niet afleiden.

ben benieuwd hoe ze gaan worden als ze af zijn, mij lijken het namelijk bijzonder mooie speakers te worden....
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Dank je voor het zetje. :) Ik laat andere projecten even liggen.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: project Amelie

Bericht door S3R »

Tip van een ervaringsdeskundige, maak eerst een proefstukje voordat je die nieuwe frees in je frontpanelen zet.....

Filters zien er netjes uit, typisch zba detail, de basis voor je filter verven ;-)
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Ik heb inderdaad eerst een proefstukje gemaakt. Fijne frees, maakt het allemaal een stuk gemakkelijker.

De gaten voor de FRS8 en aansluitbussen heb ik met een gatenboor gedaan.
De randen voor de FRS8 ingefreesd zodat ie er netjes invalt en aan de binnenkant stukje met de 45graden frees zodat de aansluiting mooi vrij is.
Midden gedeelte is verlijmd. Ik moet het allemaal nog passend maken, beetje schuuren, voordat de zijpanelen er tegen aan kunnen. Bij de gamma is het niet mm nauwkeurig.

Volgende stap is een cirkelmalletje te maken van triplex wat ik nog heb liggen. De Ws 17 E heeft een doorsnede van 14,8 cm nodig en dat is net te klein voor de geleider die bij de frees zit.

Morgen weer verder :)
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Volop aan het werk :)

Even aan het testen geweest. Eerste indruk, open, dynamisch, voorkeur voor stemmen, de bas is dynamisch (strak) en lekker droog. Ze spelen de Elacs die er naast staan kwa dynamiek en precisie helemaal weg.
En de FRS 8-8 houdt die twee WS17E met gemak bij, bij hoge volumes zelfs een tikje agressief. De eerste indruk is dat het mooi aansluit. Het klinkt of het laag ook uit FRS komt.

Van de week haal ik ze weer uitelkaar voor de afwerking.
IMG067.jpg
IMG068.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: project Amelie

Bericht door Wowly »

Hallo, dat klinkt veelbelovend zeg!!! Zien er wel "huge"uit mag ik dat zeggen?
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Gaat de goede kant op :)
En ze zijn best flink 130 x 19,6 x 29,6 cm.
3 ruimtes: 2 liter voor de FRS8, 46 liter voor de 2x WS17E, 4 liter onderin voor het filter zodat ik er van onder altijd bij kan.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Meeste staat nog in de mdf grondverf. Work in progress..... :)
IMG073.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”