In een open baffle moet de mid toch ook aardige uitslagen kunnen maken...?
Groetjes Walter
Moderator: Beheerdersteam
Dat is natuurlijk een schot voor open doel.Walt schreef:Hallo Jeroen,
Welke tweeter zou volgens jou goed bij de flex units passen... AMT?
Groetjes Walter
Een beetje techneut doet in elk geval een poging om het te verklaren, toch?jeroen_d schreef:De surround zelf maakt de dip en creeert een geluidsgolf in tegenfase. Dat dit bij stijve conussen minder geprononceerd is, heeft denk ik te maken met het feit dat de stijve conus juist nog als een perfecte zuiger functioneert tussen 1000 en 2000 Hz zodat de surround geen kans krijgt te gaan resoneren, hij wordt als het ware meegetrokken met de hoofdbeweging van het membraan. Een zacht polypropyleen membraan laat de surround teveel zijn gang gaan, maar heeft weer als voordeel dat hij veel minder hard opbreekt op hogere frequenties (en op de een of andere manier, vraag me niet waarom, muzikaler klinkt. In het geval van Audio Technology NIET meer vergevingsgezind, detail is volop aanwezig!).

Heb je die opening al eens dichtgestopt? Zeker bij hogere frequenties (en bij jou is hij ingezet als mid) is de excursie minimaal en zal koeling door convectie ook nauwelijks optreden (de reden voor die opening lijkt me). Dus misschien heb je er in open-baffle configuratie alleen maar last van.jeroen_d schreef:Klopt.
De AL130 meet op zich een stuk beter dan wat voor deze SEAS unit geldt, echter een grote maar: de ventilatieopening in de magneet is dusdanig gedimensioneerd dat hij fluit bij hogere geluidsdrukken.
Die motor is ook erg groot, de spreekspoel meet 2" t.o.v. die 1" van de AL130. Heb je de respons al zoveel mogelijk identiek gemaakt, mogelijk zit daar ook een verschil?jeroen_d schreef:Ik heb zorgvuldig AL130 exemplaren uitgezocht waarbij dit minimaal is, maar toch. Het verhoogt de hogere harmonische vervorming sterk, dit heb ik destijds gemeten. In een box wordt de backwave gedempt en is dit probleem een stuk minder. Al met al blijft de AL130 een super driver. Maar in de boxen van leobus heeft de AT-driver een grotere en diepere soundstage tot gevolg als wat ik met de open baffle bereik. Dat is natuurlijk gewoon suf en behoorlijk onverklaarbaar. Het kan toch niet anders dan dat het in de constructie van de motor zit, gecombineerd met het specifiek ontwikkelde polypropyleen van AT.
Ik ben benieuwd wat de RMS en QMS is van de kapton versie want die met alu spreekspoel is te hoog RMS 2.2 te laag QMS 1.8 .jeroen_d schreef:Dat betekent dat ik de volgende driver ga aanschaffen: 18 H 52 17 06 SDK
Dat is deze: http://www.flexunits.com/iz.asp?id=4|a|135|||" maar dan met Kapton spreekspoel drager. Hij zal daardoor een iets onregelmatiger respons hebben, daar tegenover staat dat hij geen last heeft van de mechanische verliezen die ontstaan door wervelstromen in de standaard aluminium spreekspoel drager (dat genereert een zelfremmend systeem en dat wil ik niet, ik wil maximale dynamiek zonder compressie).
Wat ik heb gezien is bij een hobby-hifi 3-weg ontwerp met seas excel bas-mid-tweeter alle van magnesium dat bij de driver test inderdaad duidelijk de membraam resonantie 2e 3e 5e harmonische vervorming geeft bij een 90db meting maar eenmaal gefilterd zijn ze verdwenen liet de af gebouwde speaker zien bij een 90db meting , dat houd in dat het weg filteren van een resonantie dus ook een possietief effect geeft om de harmonische vervorming die daardoor ook verdwijnd .bertor schreef:De AL130, met z'n stijve aluminium conus, breekt nogal lelijk op bij 8 Khz. Met een filter op 2 Khz en een extra notch heb je daar in principe geen last van. Echter, niet-lineariteiten in de motor zorgen er voor dat deze resonantie toch wordt aangeslagen door bijvoorbeeld de 4e harmonische van 2 kHz. Ik heb alleen metingen van de AL130 in de K+T ofzo gezien, maar op zaphaudio is veel meer te vinden:
.
Is ook prima voor de economie! En je gaat vast die SLS-en ook nog eens vervangen.jeroen_d schreef:er komt gewoon een Skaaning in.
Ik wou er toch even dieper op in gaan als je het niet erg vindt .jeroen_d schreef:Wat bertor naar voren bracht is op zich wel waar: ook indien een aluminium of magnesium membraan goed is gefilterd, worden op specifieke frequenties hogere orde vervormingsproducten aangeslagen door de membraanresonantie (dit kun je niet wegfilteren),
Ik had deze nog gemist. Ik ken de 18W8531G goed. Heb eraan gemeten en gefilterd en hem beluisterd. Ik zie ook niet in waarom de AT beter zou klinken.markbakk schreef:Ik zie nog niet helemaal waarom deze AT nu beter is/klinkt dan een 18W8531G... en voor de looks zou een 18WU ook aardig zijn. Jeroen, is er trouwens een reden waarom je naar een maatje groter voor het mid gaat?