Centerspeaker met ballen

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Centerspeaker met ballen

Bericht door Edo »

Ik weet niet wat het is, maar de laatste tijd veel Home-cinema dingetjes.
Zal de tijd van het jaar wel zijn.... :)

Ditmaal een centerspeker met ballen om het zo maar te zeggen.
De units die ik ga gebruiken zijn de Peerless HDS-164NOMEX (twee maal) en de Seas 27TFFC.
Afbeelding

Afbeelding

De rede voor deze units is dat ze ook gebruikt zijn in de linker en rechter front luidspreker. En aangezien er geen CRT tv staat, is magnetische afscherming niet echt nodig wat het weer makkelijk maakt qua units.

De kast zal van het type basrefex zijn met een inhoud van 31 liter, heeft een afmeting van 750x220x295mm en gemaakt van 22mm MDF.

In het midden van het front zitten twee verstevigingen waarin een gat zit. Dit om stevigheid maar geen afsluiting te vormen. Aan de achterkant zitten nog een tweetal verstevigings schotjes.
Bijlagen
P1030989.JPG
P1030988.JPG
P1030987.JPG
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Dat wordt een grote en stevige center :shock: .
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Best wel. De achterliggende gedachte is dat als je hem rechtop zet en de baspijpjes naar achteren plaatst je twee frontspeakers hebt. En als tweede dat hij later gebruikt gaat worden in een home-theater kamer met beamer en groot projectiedoek.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Demping

Zoals op bovenstaande foto's te zien is, is er al begonnen met de demping. Als de kast later dicht is wordt het lastig om demping aan te brengen. Daarom is het handig om dat nu te doen, voordat het front erop verlijmt wordt.

De demping bestaat uit Pritex en Vilt.
De gehele achterkant is voorzien van Pritex (noppenschuim).
Aan de zijkanten (en in het midden) nog wat stukjes gezet die ik over had. Of het veel werkt daar weet ik niet, maar om het weg te gooien is ook weer zo zonde. De rest van de kast is bekleed met het bekende vilt (ondertapijt). Als het front later is geplaatst komt er nog wat BAF (wol) achter de woofers en in het middenstuk achter de tweeter.
Bijlagen
P1030992.JPG
P1030991.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Het ziet er weer prachtig uit, Edo.
De tapijthandel in Alphen zal vast heel blij met je zijn. 8)
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

waar zijn de ballen :?: :?: :twisted:
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

danielv schreef:
waar zijn de ballen :?: :?: :twisted:
Praat je vriendin niet na! :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Die ballen komen nog wel....als alles draait, filmpje aan, biertje erbij en dan aan de bitterballen....(of popcorn... :) )

Goed, ondertussen bezig geweest met het front. Alles is netjes op z'n plaats gekomen. Tweeter en BR openingen was vrij snel gedaan. De woofer was wat meer werk vanwege de rechte vlakken. Eerst alles goed uitgetekend en de gedeeltelijke rondingen gedaan. Daarna met een oud stuk plank een geleider geplaatst om de rechte vlakken te doen.
Kost wat tijd, maar is goed te doen. Aan de achterkant van de woofers als laatste nog een afschuining gemaakt zodat de woofer wat meer lucht krijgt aan de achterkant de kast in.
Het font en alle andere onderdelen van de kast zitten verbonden met elkaar d.m.v. deuvels en gewone houtlijm.
De demping zit trouwens vast met bisontix.

Nu de boel goed laten drogen en kunnen we beginnen aan het fineren van de kast.
Bijlagen
P1030999.JPG
P1030998.JPG
P1030996.JPG
P1030994.JPG
P1030993.JPG
Laatst gewijzigd door Edo op ma 02 feb 2009, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ohja, normaal als het front nog loszit gebruik ik een fasefrees voor het krijgen van wat meer lucht aan de achterkant rondom de woofer.

Afbeelding

Mocht het front er nu al opzitten kun je altijd nog m.b.v. een zwaluwstaartfrees van buitenuit een schuine binnenkant maken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Edo, .... wat doe je dat keer op keer weer echt in een sneltrein vaart :roll:


8) 8) 8)

Hebben de woofers elk een eigen compartiment gekregen of niet? Op de foto's lijkt van niet.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Waarom heb je er niet voor gekozen om de woofers en tweeter nog wat dichter bij elkaar te zetten? Dat maakt het filter technisch een stuk makkelijker.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

WMC schreef:
Waarom heb je er niet voor gekozen om de woofers en tweeter nog wat dichter bij elkaar te zetten? Dat maakt het filter technisch een stuk makkelijker.
Was voor het afstraalgedrag misschien wat beter geweest, maar ik heb voor de stevigheid twee bracings geplaatst net tussen de tweeter en woofers, vandaar de ruinte tussen alle units. Denk (hoop) dat het qua filtering wel goed komt.


b_force schreef:
Hebben de woofers elk een eigen compartiment gekregen of niet? Op de foto's lijkt van niet.
Nee hoor, het is 1 grote kast met wat bracing her en der.
En ja, gaat wel snel ja, maar ik had paar dagen vrij en al het hout was al opmaat gemaakt, dus lijmen, klemmen erop etc is niet zo gek veel werk. En het ontwerp is al paar weken bezig, dus had alles al in het hoofd zitten.
Vilt en demping had ik ook nog liggen dus tsja...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En wat eikenfineer erop en later kleurtje geven.
Bijlagen
P1040014.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ondertussen alles klaar en met het filter begonnen. In eerste instantie een 2-weg. Echter de horizontale afstraling was hierbij nog niet optimaal.
Daarom overgegaan naar 2,5 weg. Bleek al veel beter te presteren.
Bijlagen
2,5 weg filter
2,5 weg filter
graden_horizon.gif (9.17 KiB) 2738 keer bekeken
2-weg filter
2-weg filter
graden_horizon-2-weg.gif (7.6 KiB) 2738 keer bekeken
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Met hetvolgende filter.
Bijlagen
filter_25weg.gif
filter_25weg.gif (4.52 KiB) 2724 keer bekeken
x-overs.gif
x-overs.gif (6.98 KiB) 2724 keer bekeken
Impedantie 2,5 weg.
Impedantie 2,5 weg.
IMP.gif (7.56 KiB) 2724 keer bekeken
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Fini... :)
Bijlagen
P1040147.JPG
P1040143.JPG
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Bericht door MarcoSQ »

Netjes hoor, en de response ziet er ook goed uit op het eerste gezicht ! Persoonlijk zou ik het frontje er lekker aflaten, het innerlijk is er mooi genoeg voor. Maar smaken verschillen nou eenmaal he :P ?

Waarmee heb je je fineer gekleurd als ik vragen mag, en hoeveel lagen ? Ik zoek nl. een kleur die er best dicht in de buurt ligt...tikje roder eigenlijk, maar dan weet ik in welke richting ik ongeveer kan zoeken.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Mooi gedaan man! Het doek vind ik ook wel fancy eigenlijk, mooie rondingen. Ziet er net wat beter uit dan een standaard rechthoek.

Jammer dat de reactie van mijn vriendin zou zijn: "WAT?! doet die GIGANTISCHE kast OP! het kastje??!" :shock: :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

MarcoSQ schreef:
Waarmee heb je je fineer gekleurd als ik vragen mag, en hoeveel lagen ? Ik zoek nl. een kleur die er best dicht in de buurt ligt...tikje roder eigenlijk, maar dan weet ik in welke richting ik ongeveer kan zoeken.
Ik heb de kleur gekregen door 4x te lakken met CetaBever interieurbeits. Kun je vinden bij de bekende bouwmarkten.

Afbeelding

Je hebt hierin heel veel kleuren, en voor wat roder moet je eens kijken naar "red wood"
Da's 1 van de vele kleuren die ze hebben.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

MichaelB schreef:
Jammer dat de reactie van mijn vriendin zou zijn: "WAT?! doet die GIGANTISCHE kast OP! het kastje??!" :shock: :lol:
Haha, hij's ook voor hier thuis iets te groot. Die wordt wat kleiner... :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

MichaelB schreef:
Mooi gedaan man! Het doek vind ik ook wel fancy eigenlijk, mooie rondingen. Ziet er net wat beter uit dan een standaard rechthoek.
Bekende rondingen,Edo, waar heb ik die eerder gezien. :?: :?: :?:
(ziet er weer keurig uit,vriend, tis weer vakwerk. :wink: :wink: )
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ray5150 schreef:
Bekende rondingen,Edo, waar heb ik die eerder gezien. :?: :?: :?:
Ehm....gokje..... :D


Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ja! die was het!
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Bericht door MarcoSQ »

@edo : dank je, ik ga eens op zoek !
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey,

Rechtop (met een klien voetje?) zullen twee van deze centers niet eens misstaan, qua looks en prestaties :wink:

Mooi werk, het fineren maakt het wel helemaal af.

Groeten,


Olav
Gesloten