Een beginner is meer gebaat met een goed en in de praktijk bewezen concept waar geen kinderziekten meer in zitten. Niet met een idee.Ah!buis schreef:Barry wilde een goedkope UGT,ik zit al een tijdje te denken over PP-versterker >25W met een UGT van 12€50.
Dit om een goedkope oplossing te bieden voor een beginnend buizenjunk.Ik twijfel wel of het verantwoord is,theoretisch ontwerp voor de beginner.
Anne
Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Dacht ik eigenlijk ook,dus ik houd me een beetje in
Maar dan merk je dat er wel animo is maar dat de kosten een bezwaar zijn.
Zelf kan het niet meer uitproberen maar met erop te blijven zitten daar heeft ook niemand wat aan
.
We zien wel
.
Anne
Maar dan merk je dat er wel animo is maar dat de kosten een bezwaar zijn.
Zelf kan het niet meer uitproberen maar met erop te blijven zitten daar heeft ook niemand wat aan
We zien wel
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Post het idee eens Anne, vast wel mensen die het wel willen proberen. Zeker voor dat geldAh!buis schreef:Dacht ik eigenlijk ook,dus ik houd me een beetje in![]()
Maar dan merk je dat er wel animo is maar dat de kosten een bezwaar zijn.
Zelf kan het niet meer uitproberen maar met erop te blijven zitten daar heeft ook niemand wat aan.
We zien wel.
Anne
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Vind ik ook wel een strak plan Anne.Barry2001 schreef:Post het idee eens Anne, vast wel mensen die het wel willen proberen. Zeker voor dat geld
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ja, Anne, post je idee eens. Zet erbij dat het niet voor beginners is, maar een experiment voor de meer gevorderden.
Wat betreft die Gyrator... we willen toch geen solid-states in de signaalweg van onze buizenversterkers?
Dan inderdaad liever een gestabiliseerde voeding, met name voor gevoelige versterkertrapjes.
Wat betreft die Gyrator... we willen toch geen solid-states in de signaalweg van onze buizenversterkers?
Dan inderdaad liever een gestabiliseerde voeding, met name voor gevoelige versterkertrapjes.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Hoi Anne,
Is dit idee nog ooit van de grond gekomen?
Bart
Is dit idee nog ooit van de grond gekomen?
Bart
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ah!buis schreef:Nee,geen elektronisch equivalent,gewoon met een UGT van 12€50
Er zijn wel buizenversterkers zonder UGT ,de serie-balans,ook wel als OTL angeduid.Je hebt er wel LSs voor nodig die (on)behoolijk hoogohmig zijn.Philips maakte vroeger die dingen van 800 ohm.Heb ooit zo'n versterker gebouwd met 2xEL86,werkt heel goed.
Anne
Philips heeft die versterkers (HF303?) met een belasting van 800 ohm met duizenden in z'n radio's gestopt en was een mooi geconcipieerd en goed uitgewerkt ontwerp. Ik kan me voorstellen dat een UGT met een wikkelverhouding van 10* (800 Ohm : 8 Ohm) de wereld niet kost bij een beperkt vermogen.Pjotr schreef:Een beginner is meer gebaat met een goed en in de praktijk bewezen concept waar geen kinderziekten meer in zitten. Niet met een idee.
groet,
Aat
* bijvoorbeeld een nettrafo'tje van 230V / 24V
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Waarom niet ?RobertD schreef:we willen toch geen solid-states in de signaalweg van onze buizenversterkers?
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
bij buizen-adepten ligt dat nu eenmaal gevoeligTubeHead schreef:Waarom niet ?RobertD schreef:we willen toch geen solid-states in de signaalweg van onze buizenversterkers?Zolang het maar goed klinkt. Menig signaal bron bestaat uit honderden solid-states
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ach het karakter van een buizengelijkrichter is ook bijna helemaal goed te krijgen door een serie weerstand te plaatsen voor de diodesRobertD schreef:Ja, Anne, post je idee eens. Zet erbij dat het niet voor beginners is, maar een experiment voor de meer gevorderden.
Wat betreft die Gyrator... we willen toch geen solid-states in de signaalweg van onze buizenversterkers?
Dan inderdaad liever een gestabiliseerde voeding, met name voor gevoelige versterkertrapjes.
Maar er valt zo voor een paar euro per stuk PCB's te maken.
Dat is geen enkel probleem.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Klopt, Philips paste het ook veel toe in televisies. Overigens zijn nettrafo's nou niet erg geschikt. Er zit veel goedkoper blik in: Boven de 50 Hz boeit niet --> eddy currents en de spreidingsinductie is meestal veel te hoog --> beperkte vermogensbandbreedte.AatV schreef:Ah!buis schreef:Philips heeft die versterkers (HF303?) met een belasting van 800 ohm met duizenden in z'n radio's gestopt en was een mooi geconcipieerd en goed uitgewerkt ontwerp. Ik kan me voorstellen dat een UGT met een wikkelverhouding van 10* (800 Ohm : 8 Ohm) de wereld niet kost bij een beperkt vermogen.
groet,
Aat
* bijvoorbeeld een nettrafo'tje van 230V / 24V
Maar eigenlijk doelde ik meer op de vele ontwerpen die afgelopen jaren in de Elektuur Audio Speciaal hebben gestaan.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Als iemand er toevallig een heeft liggen wil ik hem op het werk best even in de X-ray leggen om te zien wat er in zitTheoK schreef:Dat vraag ik me ook af.Barry2001 schreef:Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Maar denk dat we daar nooit achter komen.
Of gewoon eentje aanschaffen en open snijden. Zonde van het geld.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Leuk trafo'tje voor een gitaar amp. Zo kan je thuis toch flink scheuren zonder de hele buurt mee te laten genieten.koifarm schreef:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Peter schreef,
.
Kijk maar bij deze (Zwitser?),die heeft het geprobeert,de 807SRPPV3,en de meetresultaten erbij gegeven
.
http://picasaweb.google.com/vapkse
Anne
Dat kon best wel's mee vallenOverigens zijn nettrafo's nou niet erg geschikt. Er zit veel goedkoper blik in: Boven de 50 Hz boeit niet --> eddy currents en de spreidingsinductie is meestal veel te hoog --> beperkte vermogensbandbreedte.
Kijk maar bij deze (Zwitser?),die heeft het geprobeert,de 807SRPPV3,en de meetresultaten erbij gegeven
http://picasaweb.google.com/vapkse
Anne
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Hij is de enige niet. Peter Dieleman beschrijft in zijn boekwerkje "Theorie en praktijk van buizenversterkers" een EL84 PP versterker waarin hij nettrafo's gebruikt. Dit versterkertje zou een heel behoorlijk geluid hebben.Ah!buis schreef:Peter schreef,Dat kon best wel's mee vallenOverigens zijn nettrafo's nou niet erg geschikt. Er zit veel goedkoper blik in: Boven de 50 Hz boeit niet --> eddy currents en de spreidingsinductie is meestal veel te hoog --> beperkte vermogensbandbreedte..
Kijk maar bij deze (Zwitser?),die heeft het geprobeert,de 807SRPPV3,en de meetresultaten erbij gegeven.
http://picasaweb.google.com/vapkse
Anne
Laat onverlet dat veel nettrafo's ongetwijfeld bagger zijn. We moeten het wellicht in de ringkernhoek zoeken, wat het niet goedkoper maakt.
groet,
Aat
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ja, kijk uit hoor, als Aat over z'n buizen boeken begint ben je wel even zoet.... 
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Voor ECC 83 enz. Dit lijkt mij meer iets voor koptelefoonversterkers of zo.koifarm schreef:
Ook het formaat is erg klein om in een buizenversterker te gebruiken.
Volgens berekeningen in oude el.jaarboekjes van dr. Blan, kom je primair op
enkele duizenden windingen.
Bij 48 mAmp van een EL84 heb je al gauw 0,2 mm nodig en dan red je het echt niet met de ruimte op zo'n kleine kern.
Voor het gebruik van nettrafo's niet vergeten om het blikpakket te veranderen om een luchtspleet te maken tegen het verzadigen van de kern.
Aad
-
palermaaudio
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
- Locatie: Oberlangen
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
even weer over de vervanging van de smoorspoel. Kun je geen VR tubes (OB3 OD3) aangstuurd door solid state gebruiken? Zoals besproken op http://www.scintilla-buizenversterkers.nl/ bij de Scylla?
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
De OB3 en OD3 zijn opgwaardeerde neonlampjes.Ze zorgen voor een konstante spanning als er een stroom(binnen bepaalde grenzen)doorloopt,net zoals een zenerdiode
.
Daarvoor zit dan een schakeling die voor een vaste stroom zorgt,idd lijkt op de mosfet-schakeling.
Behalve dat PNP-transistors voor hoge spanning en stroom van enige betekenis niet erg gangbaar zijn is hier maar één vaste uitgangsstroom.Bij de mos is het vanzelf aanpassen,enerzijds door de grote steilheid+hoge ingangsweerstand en anderzijds doordat de spanningsval wat verandert.Zou met een "gewone" transistor ook wel kunnen maar minder goed wegens de benodigde basisstroom.
Anne
Daarvoor zit dan een schakeling die voor een vaste stroom zorgt,idd lijkt op de mosfet-schakeling.
Behalve dat PNP-transistors voor hoge spanning en stroom van enige betekenis niet erg gangbaar zijn is hier maar één vaste uitgangsstroom.Bij de mos is het vanzelf aanpassen,enerzijds door de grote steilheid+hoge ingangsweerstand en anderzijds doordat de spanningsval wat verandert.Zou met een "gewone" transistor ook wel kunnen maar minder goed wegens de benodigde basisstroom.
Anne
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Beetje (veel) overdreven als je toch een stroombron in de anode hangt om daar eerst nog zo'n OB3 voor te hangen. Roomser willen zijn dan de paus zou ik zeggen.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Hmm.. Zoon OB3 zou dus mooi kunnen functioneren voor de screen grid van een penthode buis waarvan de spanning beperkt is tegenover de anode. ICM voorversterker buizjes
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Elektor heeft inmiddels ook kennis mogen maken met de solid-state smoorspoel:
http://www.elektor.nl/nieuws/nieuwe-ele ... 2162.lynkx
http://www.elektor.nl/nieuws/nieuwe-ele ... 2162.lynkx
