Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Barry wilde een goedkope UGT,ik zit al een tijdje te denken over PP-versterker >25W met een UGT van 12€50.
Dit om een goedkope oplossing te bieden voor een beginnend buizenjunk.Ik twijfel wel of het verantwoord is,theoretisch ontwerp voor de beginner :? .
Anne
Een beginner is meer gebaat met een goed en in de praktijk bewezen concept waar geen kinderziekten meer in zitten. Niet met een idee.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

Dacht ik eigenlijk ook,dus ik houd me een beetje in :sure:
Maar dan merk je dat er wel animo is maar dat de kosten een bezwaar zijn.
Zelf kan het niet meer uitproberen maar met erop te blijven zitten daar heeft ook niemand wat aan :( .
We zien wel :^o .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Dacht ik eigenlijk ook,dus ik houd me een beetje in :sure:
Maar dan merk je dat er wel animo is maar dat de kosten een bezwaar zijn.
Zelf kan het niet meer uitproberen maar met erop te blijven zitten daar heeft ook niemand wat aan :( .
We zien wel :^o .
Anne
Post het idee eens Anne, vast wel mensen die het wel willen proberen. Zeker voor dat geld 8)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Post het idee eens Anne, vast wel mensen die het wel willen proberen. Zeker voor dat geld 8)
Vind ik ook wel een strak plan Anne.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door RobertD »

Ja, Anne, post je idee eens. Zet erbij dat het niet voor beginners is, maar een experiment voor de meer gevorderden.

Wat betreft die Gyrator... we willen toch geen solid-states in de signaalweg van onze buizenversterkers?
Dan inderdaad liever een gestabiliseerde voeding, met name voor gevoelige versterkertrapjes.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door bcvdb »

Hoi Anne,

Is dit idee nog ooit van de grond gekomen?

Bart
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Nee,geen elektronisch equivalent,gewoon met een UGT van 12€50
Er zijn wel buizenversterkers zonder UGT ,de serie-balans,ook wel als OTL angeduid.Je hebt er wel LSs voor nodig die (on)behoolijk hoogohmig zijn.Philips maakte vroeger die dingen van 800 ohm.Heb ooit zo'n versterker gebouwd met 2xEL86,werkt heel goed.
Anne
Pjotr schreef:
Een beginner is meer gebaat met een goed en in de praktijk bewezen concept waar geen kinderziekten meer in zitten. Niet met een idee.
Philips heeft die versterkers (HF303?) met een belasting van 800 ohm met duizenden in z'n radio's gestopt en was een mooi geconcipieerd en goed uitgewerkt ontwerp. Ik kan me voorstellen dat een UGT met een wikkelverhouding van 10* (800 Ohm : 8 Ohm) de wereld niet kost bij een beperkt vermogen.

groet,
Aat

* bijvoorbeeld een nettrafo'tje van 230V / 24V
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
we willen toch geen solid-states in de signaalweg van onze buizenversterkers?
Waarom niet ? :D Zolang het maar goed klinkt (alhoewel ik er niet zo happig op ben ;) ). Menig signaal bron bestaat uit honderden solid-states ;)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door BertDB »

TubeHead schreef:
RobertD schreef:
we willen toch geen solid-states in de signaalweg van onze buizenversterkers?
Waarom niet ? :D Zolang het maar goed klinkt. Menig signaal bron bestaat uit honderden solid-states ;)
bij buizen-adepten ligt dat nu eenmaal gevoelig :-$ :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door b_force »

RobertD schreef:
Ja, Anne, post je idee eens. Zet erbij dat het niet voor beginners is, maar een experiment voor de meer gevorderden.

Wat betreft die Gyrator... we willen toch geen solid-states in de signaalweg van onze buizenversterkers?
Dan inderdaad liever een gestabiliseerde voeding, met name voor gevoelige versterkertrapjes.
Ach het karakter van een buizengelijkrichter is ook bijna helemaal goed te krijgen door een serie weerstand te plaatsen voor de diodes :wink: :sure: :mrgreen:

Maar er valt zo voor een paar euro per stuk PCB's te maken.
Dat is geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Ah!buis schreef:
Philips heeft die versterkers (HF303?) met een belasting van 800 ohm met duizenden in z'n radio's gestopt en was een mooi geconcipieerd en goed uitgewerkt ontwerp. Ik kan me voorstellen dat een UGT met een wikkelverhouding van 10* (800 Ohm : 8 Ohm) de wereld niet kost bij een beperkt vermogen.

groet,
Aat

* bijvoorbeeld een nettrafo'tje van 230V / 24V
Klopt, Philips paste het ook veel toe in televisies. Overigens zijn nettrafo's nou niet erg geschikt. Er zit veel goedkoper blik in: Boven de 50 Hz boeit niet --> eddy currents en de spreidingsinductie is meestal veel te hoog --> beperkte vermogensbandbreedte.

Maar eigenlijk doelde ik meer op de vele ontwerpen die afgelopen jaren in de Elektuur Audio Speciaal hebben gestaan.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door koifarm »

Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door MidiMaze »

TheoK schreef:
Barry2001 schreef:
Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Dat vraag ik me ook af.
Maar denk dat we daar nooit achter komen.
Of gewoon eentje aanschaffen en open snijden. Zonde van het geld.
Als iemand er toevallig een heeft liggen wil ik hem op het werk best even in de X-ray leggen om te zien wat er in zit :)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TubeHead »

koifarm schreef:
Leuk trafo'tje voor een gitaar amp. Zo kan je thuis toch flink scheuren zonder de hele buurt mee te laten genieten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

Peter schreef,
Overigens zijn nettrafo's nou niet erg geschikt. Er zit veel goedkoper blik in: Boven de 50 Hz boeit niet --> eddy currents en de spreidingsinductie is meestal veel te hoog --> beperkte vermogensbandbreedte.
Dat kon best wel's mee vallen :D .
Kijk maar bij deze (Zwitser?),die heeft het geprobeert,de 807SRPPV3,en de meetresultaten erbij gegeven 8) .
http://picasaweb.google.com/vapkse
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Peter schreef,
Overigens zijn nettrafo's nou niet erg geschikt. Er zit veel goedkoper blik in: Boven de 50 Hz boeit niet --> eddy currents en de spreidingsinductie is meestal veel te hoog --> beperkte vermogensbandbreedte.
Dat kon best wel's mee vallen :D .
Kijk maar bij deze (Zwitser?),die heeft het geprobeert,de 807SRPPV3,en de meetresultaten erbij gegeven 8) .
http://picasaweb.google.com/vapkse
Anne
Hij is de enige niet. Peter Dieleman beschrijft in zijn boekwerkje "Theorie en praktijk van buizenversterkers" een EL84 PP versterker waarin hij nettrafo's gebruikt. Dit versterkertje zou een heel behoorlijk geluid hebben.
Laat onverlet dat veel nettrafo's ongetwijfeld bagger zijn. We moeten het wellicht in de ringkernhoek zoeken, wat het niet goedkoper maakt. :(

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door ray5150 »

Ja, kijk uit hoor, als Aat over z'n buizen boeken begint ben je wel even zoet.... :mrgreen:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Aaad »

koifarm schreef:
Voor ECC 83 enz. Dit lijkt mij meer iets voor koptelefoonversterkers of zo.
Ook het formaat is erg klein om in een buizenversterker te gebruiken.
Volgens berekeningen in oude el.jaarboekjes van dr. Blan, kom je primair op
enkele duizenden windingen.
Bij 48 mAmp van een EL84 heb je al gauw 0,2 mm nodig en dan red je het echt niet met de ruimte op zo'n kleine kern.
Voor het gebruik van nettrafo's niet vergeten om het blikpakket te veranderen om een luchtspleet te maken tegen het verzadigen van de kern.

Aad
palermaaudio
Berichten: 169
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
Locatie: Oberlangen
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door palermaaudio »

even weer over de vervanging van de smoorspoel. Kun je geen VR tubes (OB3 OD3) aangstuurd door solid state gebruiken? Zoals besproken op http://www.scintilla-buizenversterkers.nl/ bij de Scylla?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

De OB3 en OD3 zijn opgwaardeerde neonlampjes.Ze zorgen voor een konstante spanning als er een stroom(binnen bepaalde grenzen)doorloopt,net zoals een zenerdiode :o .
Daarvoor zit dan een schakeling die voor een vaste stroom zorgt,idd lijkt op de mosfet-schakeling.
Behalve dat PNP-transistors voor hoge spanning en stroom van enige betekenis niet erg gangbaar zijn is hier maar één vaste uitgangsstroom.Bij de mos is het vanzelf aanpassen,enerzijds door de grote steilheid+hoge ingangsweerstand en anderzijds doordat de spanningsval wat verandert.Zou met een "gewone" transistor ook wel kunnen maar minder goed wegens de benodigde basisstroom.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Pjotr »

Beetje (veel) overdreven als je toch een stroombron in de anode hangt om daar eerst nog zo'n OB3 voor te hangen. Roomser willen zijn dan de paus zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TubeHead »

Hmm.. Zoon OB3 zou dus mooi kunnen functioneren voor de screen grid van een penthode buis waarvan de spanning beperkt is tegenover de anode. ICM voorversterker buizjes
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

Liever niet,ze ruisen nogal :(
Anne
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TubeHead »

Das jammer :D
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Fokko »

Elektor heeft inmiddels ook kennis mogen maken met de solid-state smoorspoel:
http://www.elektor.nl/nieuws/nieuwe-ele ... 2162.lynkx
Plaats reactie