ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

TubeHead schreef:

Aaah ok. Nouja zolang het werkt en je kunt het meten waarom niet ? Dan bereken je de voltages op een gegeven moment om naar dB's ? Log20 ?
Inderdaad, het verschil met de referentie uitdrukken in logaritmes en vervolgens vermenigvuldigen met 20.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Als je de weerstanden R111 en R115 met hun diodes er (nog) niet in heb dan is het -6dB punt van de koppel-C van 68n zo rond 5Hz.Niet erg waarschijnlijk de oorzaak van afvallen op zo hoge frequentie.Ook een faktor 2 verschil rechts-links zou een van de C's twee keer zo dik veronderstellen.
Ik zou het meer in een onbalans van de eindbuizen zoeken,hoe erger hoe meer magnetisatie van de UGT kern met vermoedelijk achteruit gaan van de zelfinduktie.
Meet de gelijkstroomweerstand van de wikkelingen en daarna het spanningsverlies, om daaruit de verschillende stromen te vinden.Of,iets minder precies,gewoom een (m)A meter over elke wikkeling.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

@Anne,

Ik heb de anodestromen i.p. gebalanceerd met behulp van de regelbare schermroosterspanning, maar ik zal het nog eens nakijken.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Als je de weerstanden R111 en R115 met hun diodes er (nog) niet in heb dan is het -6dB punt van de koppel-C van 68n zo rond 5Hz.Niet erg waarschijnlijk de oorzaak van afvallen op zo hoge frequentie.Ook een faktor 2 verschil rechts-links zou een van de C's twee keer zo dik veronderstellen.
Ik zou het meer in een onbalans van de eindbuizen zoeken,hoe erger hoe meer magnetisatie van de UGT kern met vermoedelijk achteruit gaan van de zelfinduktie.
Meet de gelijkstroomweerstand van de wikkelingen en daarna het spanningsverlies, om daaruit de verschillende stromen te vinden.Of,iets minder precies,gewoom een (m)A meter over elke wikkeling.
Anne
Inderdaad is de oorzaak van de problemen waarschijnlijk de magnetisatie van de UGT's.
Ik heb de wisselspanning gemeten op de 4 stuurroosters van de ELL80's. Deze waren recht binnen 0,2 dB van 1000 tot 10Hz! Het verloop van de uitgansspanning echter bleef zoals tijdens de eerste meting. :(
Vervanging van de koppelcondensatoren is dan ook (zoals Anne al aangaf) niet nodig. Ik heb trouwens tijdens de laatste meting de zeners op non actief gezet om de zaak niet te compliceren.

De anodestromen van de ELL80's waren wat mager ingesteld op zo'n 20 mA, maar waren vrijwel gelijk. Ik vrees dat het nu aan de magnetisatie van de UGT's ligt. Er zijn wel methoden om de UGT's wat "op te schudden", maar dit moet ik ergens opsporen (ik geloof dat men destijds tegen een zelfde probleem aanliep in het blad Audio & Techniek, moet ik ergens hebben liggen).
Enfin, in ieder geval zijn er weer een aantal zaken uitgesloten....

groet,
Aat
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door b_force »

Je zou eventueel ook de primaire kant van de UGT kunnen meten.
(of gewoon een ohmse last gebruiken voor de buizen).
Dan zie je helemaal goed wat je versterker incl eindbuizen doet.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

b_force schreef:
Je zou eventueel ook de primaire kant van de UGT kunnen meten.
(of gewoon een ohmse last gebruiken voor de buizen).
Ik zal inderdaad proberen het gedrag van de eindbuizen op zich te meten, voordat ik de UGT's bekijk

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

In de veronderstelling dat je gemeten hebt met 8ohm belasting,doe het 's met 4ohm.Als het het gebrek aan zelfinduktie van de UGT ligt dan moet het dan beter gaan.Niet bedoeld als oplossing,maar alleen als test.
Om te demagnetiseren,eerst alles los.Een trafo 230/24V en enkele amps. op een variac.De 24V op de sec.van de UGT en langzaam terugdraaien tot nul.Pas op heeel hoge spanningen op de primaire 8-[ .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
In de veronderstelling dat je gemeten hebt met 8ohm belasting,doe het 's met 4ohm.Als het het gebrek aan zelfinduktie van de UGT ligt dan moet het dan beter gaan.Niet bedoeld als oplossing,maar alleen als test.
Om te demagnetiseren,eerst alles los.Een trafo 230/24V en enkele amps. op een variac.De 24V op de sec.van de UGT en langzaam terugdraaien tot nul.Pas op heeel hoge spanningen op de primaire 8-[ .
Anne
Anne, je veronderstellingen zijn zo gek nog niet! Zal het inderdaad eens proberen met 4 Ohm. Daarna inderdaad de UGT met 50Hz. gaan losschudden.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Heb gemeten met bij de 4 Ohm uitgang. Helaas was de afval nog iets erger dan bij de 8 Ohm uitgang.
Heb nog even ogezocht wat Menno van der Veen er over gezegd heeft. Dit kwam aardig overeen met wat Anne al vermeldde. Heb even wat plaatjes gescand uit 1995 :
MvdV003.jpg
Heb vervolgens de trafo losgekoppeld en met een variac en een 24 volts trafo aan de secundaire van de uitgangstrafo eerst de zaak opgedraaid naar ca. 23 Volt en vervolgens weer terug naar 0 Volt.
Een paar sfeerplaatjes voor/tijdens de meting :
schudden 1a.jpg
schudden 2a.jpg
Vervolgens de kanalen weer gemeten bij 8 Ohm met als uitkomst .... geen enkel verschil. De laagafval was nog even erg bij beide kanalen en ook een meting met 4 Ohm gaf geen soelaas.
Moet nu even heel erg gaan nadenken wat mijn volgende stappen zijn.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Jammer dat het niks uithaalt :(
Met 4 ohm mogen de zelfindukties ook de helft kleiner zijn,zou (verhoudingsgewijs,niet absoluut,alles minder maar laag minder minder :? ) meer laag moeten opleveren.Ook dat de twee kanten zo verschillend zijn,scheelt een oktaaf :shock: ,is heel eigenaardig.Het zijn toch die twee schuin gemonteerde trafos naast de versterkerprint ?
Die zien er toch behoorlijk uit,niet te klein of zo.Raar :-s .
Met tegenkoppeling is wel wat recht te trekken maar daarmee is het verschil niet opgelost.
Anne
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door TubeHead »

Misschien productie foutje ?

Wat zijn de rust spanningen van de primaire UGT wikkelingen in Rust stand ? Dus B+ naar elke anode van de buizen.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Vrijdag weer verder met meten (bij een ander forumlid, die in de buurt woont en andere UGT's heeft liggen).
Morgen eerst schaatsen!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door b_force »

Zo Aat is net weg met zijn schitterende versterker :)
We hebben alles eventjes samen gestructureerd nagelopen en ik heb wat metingen gedaan middels ARTA.

Wel duidelijk te zien dat die trafo's niet in orde zijn.
Als vergelijking hebben we een INDEL Push-Pull gemeten met een impedantie van 10kohm.
De last was een 8ohm weerstand.
Freq resp ELL80.PNG
Zeker het rechter kanaal (rood). Dat is net een UGT voor een gitaarversterker.......
-3dB punt ligt daar op 90Hz.
Bij het andere kanaal ligt die op 46Hz

Daarnaast heb ik nog even gekeken naar de primaire en secundaire inducties.
De UGT's van Aat hebben een primaire inductie van ongeveer 12H (gemeten van anode-naar-anode aansluiting) en secundair van rond de 10mH
De Indel heeft een primaire inductie van ongeveer 18H en secundair van 16mH.

Zoveel verschilt het dus niet, net een factor 1,5.

edit:
@Aat
Nu ik zo die waardes numeriek zie.
46Hz en 90Hz? Dat is zo goed als een verdubbeling.
Hoe heb je de rest van de aansluitingen zitten?

Wat voor specs geven ze trouwens op?

edit2:
Zo zie je maar, je kunt niet zorgvuldig genoeg zijn.
We hebben dus niet de inducties van rechterkanaal gemeten :(
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Met die grensfrequentie is wel te leven (tegenkoppeling van bijv.15dB) maar het grote verschil R/L is verontrustend.
Misschien mosterd na de maatijd,maar al geprobeerd of de fout mee verhuist als je de trafo's verwisselt?
Anne
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door b_force »

Aat wist mij te vertellen dat beide kanalen zo zijn gebouwd als in het schema.
Ik moet bekennen dat ik hem daar maar op heb vertrouwd (hadden we inderdaad even kunnen controleren). :oops:
Hij zei ook dat hij freq resp had nagekeken vlak voor de grid van de ELL80's
Daar was het gewoon allemaal prima.

Hoe dan ook, ook een -3dB punt op 45Hz vind ik aan de hoge kant.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Hoe dan ook, ook een -3dB punt op 45Hz vind ik aan de hoge kant.
Och,voor een versterkerTJE (ELL80) en zonder tegenkoppeling nog zo slecht niet :D .
Anne
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door b_force »

Heeft een 2-weg monitor direct een laagfrequent beveiliging ;)

Als we bv vergelijken (sorry Aat :lol: :wink: ).
Die Indel is een heel stuk goedkoper, maar die heeft wel hogere bandbreedte (en kan veel meer vermogen hebben volgens mij) :mrgreen:

edit:
Je zou trouwens altijd nog een shelving filter kunnen toepassen om het laag te compenseren :wink:
Mits de trafo marge genoeg heeft, anders gaat die waarschijnlijk dik vervormen -> klinkt misschien wel lekker ranzig :D :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

b_force schreef:
Als we bv vergelijken (sorry Aat :lol: :wink: ).
Die Indel is een heel stuk goedkoper, maar die heeft wel hogere bandbreedte (en kan veel meer vermogen hebben volgens mij) :mrgreen:

edit:
Je zou trouwens altijd nog een shelving filter kunnen toepassen om het laag te compenseren :wink:
Mits de trafo marge genoeg heeft, anders gaat die waarschijnlijk dik vervormen -> klinkt misschien wel lekker ranzig :D :mrgreen:
Even een vaststelling : de computermetingen komen verregaand overeen met wat ik eerder op een primitievere wijze had vastgesteld. :)
1. Ik zal inderdaad nog even de trafo's per kanaal omwisselen als laatste verificatie dat het echt aan de trafo's ligt.
2. Nee, geen DSP en geen shelving :mrgreen:
3. Dat vermogen van die m'n trafo's valt wel mee, de schakeling vervormt eerder (bij 8 Watt) dan de trafo's, alleen die lage tonen willen maar niet....

Tenslotte, bedankt Bart, een en ander geeft weer wat meer inzicht.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door ray5150 »

Zeg, Aat, heb je dat ding echt 4 trappen op en neer gesjouwd ? respect... :goeie: :goeie: :lol:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Zeg, Aat, heb je dat ding echt 4 trappen op en neer gesjouwd ? respect... :goeie: :goeie: :lol:
ja, ik ben een echte bikkel :sure:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door b_force »

Ik vind het altijd wel komisch hoor. Ik loop ze elke dag.
Sterker nog, meestal neem ik twee-drie treden per keer :lol:

@Aat
Shelving zou een laatst redmiddel zijn, maar eigenlijk niet eens zo'n slecht idee. :mrgreen:

Naar mijn mening blijft het gewoon een niet zo'n mooie levering voor dat geld.
Klopt gewoon niet.

Was iig wel weer gezellig :D
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

b_force schreef:
Ik vind het altijd wel komisch hoor. Ik loop ze elke dag.
Sterker nog, meestal neem ik twee-drie treden per keer :lol: :D
Ach ja, de jeugd...
b_force schreef:
Naar mijn mening blijft het gewoon een niet zo'n mooie levering voor dat geld.
Klopt gewoon niet.:D
Ik laat het er voorlopig ook niet bij zitten :evil:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Waarom niet 's wat tegenkoppeling aanbrengen :shock:
R108=68k en R109=10k vanaf de LS bijv. Wel de goeie kan van de sec. aan de massa :wink:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Anne,

Ik zal uiteindelijk wel tegenkoppeling aanbrengen, het blijft immers een penthodeversterker met een relatief hoge uitgangimpedantie.
Ik wil "hem" echter eerst open loop op een aanvaarbaar niveau krijgen, want ik vind het onverteerbaar dat een "kwaliteitstrafo" minder presteert dan een trafo, die nog niet de helft kost. :(
Zal nog wel even duren voor ik hiermee klaar ben, heb gelukkig nog wat andere projectjes op de plank liggen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Zal nog wel even duren voor ik hiermee klaar ben
De versterker is gewaarschuwd :evil: :lol:
Anne
Plaats reactie