Haalbaarheid passieve voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
Haalbaarheid passieve voorversterker
Setup is volgende:
CD speler met balanced output --> preamp --> actief filter --> 4x buizen power amp.
Nu zou ik wel eens willen experimenteren met een passieve pre-amp. Iig is mijn CD-speler XLR output 7 Vrms met een lage impedantie. Het actieve filter heeft daarentegen een input impedantie van 10kohm. Wat is jullie advies? Is 10kohm te hoog?
Dank,
Ramon
CD speler met balanced output --> preamp --> actief filter --> 4x buizen power amp.
Nu zou ik wel eens willen experimenteren met een passieve pre-amp. Iig is mijn CD-speler XLR output 7 Vrms met een lage impedantie. Het actieve filter heeft daarentegen een input impedantie van 10kohm. Wat is jullie advies? Is 10kohm te hoog?
Dank,
Ramon
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
10 kOhm is niet te hoog, soms eerder te laag voor een passieve regelaar (meestal niet meer dan een potmeter of een stappenschakelaar met weerstanden)... voorversterker wil ik het niet eens noemen.. ér wordt namelijk niets versterkt..
Die passieve verzwakkers hebben vaak een impedantie van ca 100k. Door die af te sluiten met een lage impedantie (zoals jouw 10k) wordt het regelbereik aardig beinvloed (een soort logaritmisch in het kwadraat)
Zoek dan in ieder geval een verzwakker met een relatief lage weerstand.. ook iets van 10k bijv..
Nog beter is het om de volume-regelaar NA je actieve filter te plaatsen, maar dan heb je wel veel dekken nodig om het mooi synchroon te laten lopen (zie ook het artikel van sound-excel bijv..)
Kees
Die passieve verzwakkers hebben vaak een impedantie van ca 100k. Door die af te sluiten met een lage impedantie (zoals jouw 10k) wordt het regelbereik aardig beinvloed (een soort logaritmisch in het kwadraat)
Zoek dan in ieder geval een verzwakker met een relatief lage weerstand.. ook iets van 10k bijv..
Nog beter is het om de volume-regelaar NA je actieve filter te plaatsen, maar dan heb je wel veel dekken nodig om het mooi synchroon te laten lopen (zie ook het artikel van sound-excel bijv..)
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Jep CT2 balanced versie met balanced versie CT3 selector.
Maar ik las net iets op internet. Iemand heeft een test gedaan van zo een paasive preamp. Nu is dat niet zo wild, maar leuke is dat hij een Electrocompaniet geïntegreerde versterker heeft gebruikt, maar dan slechts voorversterker deel (dus via preout). Dit schijnt dus een passieve voor'versterker' te zijn. Laat ik hier nu ook mee draaien op dit moment, in afwachting van de verkoop van deze versterker. En de huidige steup klinkt al verdraaid goed. Kortom, passief werkt wel in mijn setup.
Maar ik las net iets op internet. Iemand heeft een test gedaan van zo een paasive preamp. Nu is dat niet zo wild, maar leuke is dat hij een Electrocompaniet geïntegreerde versterker heeft gebruikt, maar dan slechts voorversterker deel (dus via preout). Dit schijnt dus een passieve voor'versterker' te zijn. Laat ik hier nu ook mee draaien op dit moment, in afwachting van de verkoop van deze versterker. En de huidige steup klinkt al verdraaid goed. Kortom, passief werkt wel in mijn setup.
Supermalloy Transformer Attenuator
Passieve pre kan ook met een "Transformer Attenuator".
Ik heb een setje van deze liggen.

Deze winnen het qua klank en uitgangsweerstand van een weerstand netwerk regeling.
Je mag ze wel eens uitproberen, stuur maar een PM als je interesse hebt.
Voor meer info over deze Supermalloy Transformer Attenuator: http://www.sacthailand.com/
Ik heb een setje van deze liggen.

Deze winnen het qua klank en uitgangsweerstand van een weerstand netwerk regeling.
Je mag ze wel eens uitproberen, stuur maar een PM als je interesse hebt.
Voor meer info over deze Supermalloy Transformer Attenuator: http://www.sacthailand.com/
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Kees,sacthailand.com schreef:Although several manufacturers are now introducing transformer volume control but non match (or even come closer) the accuracy of winding, number of attenuations, highest inductance with lowest insertion loss of our new 2009 model SILK STA-522A. We build this transformer to under 0.5% precision with highest quality parts and craftsmanship available anywhere. The best thing is that everyone can afford it. At $395USD/pair it is the best value and performance. Guaranteed!
Niet goedkoop maar wel erg lekker!
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Hierbij de aansluit schema's van de STA-522. Zoals je kan zien ook gebalanceerd te gebruiken.
Of 7Vrms nog een beetje goed gaat weet ik niet, ik zal het volgende week een testen.
Of 7Vrms nog een beetje goed gaat weet ik niet, ik zal het volgende week een testen.
- Bijlagen
-
- STA-522.pdf
- (368.25 KiB) 389 keer gedownload
Hoi Paul en Martin,
Dank voor jullie tips. Ik ga de volume control en input selectie in de behuizing van het actieve filter plaatsen. Dus kabellengte is zonder rca/xlr overgangen van volumepot naar actief input. Dat zal wel goed uitwerken. Verder: (misschien een domme vraag) maar hoe kom je op een 10k volumepot uit en waarom niet 20, 50 of 100k?
Dank en groet,
Ramon
Dank voor jullie tips. Ik ga de volume control en input selectie in de behuizing van het actieve filter plaatsen. Dus kabellengte is zonder rca/xlr overgangen van volumepot naar actief input. Dat zal wel goed uitwerken. Verder: (misschien een domme vraag) maar hoe kom je op een 10k volumepot uit en waarom niet 20, 50 of 100k?
Dank en groet,
Ramon
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
10k is de ingangsimpedantie van jouw filter.
Daar moet je geen 50 of 100k volumeregelaar voor zetten.
Ten opzichte van de potmeter is die ingangsimpedantie dan héél laag en zal het de regeling niet ten goede komen.
Heb je geen mogelijkheden om dat actieve filter een hogere ingangsimpedantie te geven?
Aan de andere kant zal het met een 10k volumeregelaar best goed gaan.
Daar moet je geen 50 of 100k volumeregelaar voor zetten.
Ten opzichte van de potmeter is die ingangsimpedantie dan héél laag en zal het de regeling niet ten goede komen.
Heb je geen mogelijkheden om dat actieve filter een hogere ingangsimpedantie te geven?
Aan de andere kant zal het met een 10k volumeregelaar best goed gaan.

