Haalbaarheid passieve voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Haalbaarheid passieve voorversterker

Bericht door RSQ8P »

Setup is volgende:
CD speler met balanced output --> preamp --> actief filter --> 4x buizen power amp.

Nu zou ik wel eens willen experimenteren met een passieve pre-amp. Iig is mijn CD-speler XLR output 7 Vrms met een lage impedantie. Het actieve filter heeft daarentegen een input impedantie van 10kohm. Wat is jullie advies? Is 10kohm te hoog?

Dank,
Ramon
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

10 kOhm is niet te hoog, soms eerder te laag voor een passieve regelaar (meestal niet meer dan een potmeter of een stappenschakelaar met weerstanden)... voorversterker wil ik het niet eens noemen.. ér wordt namelijk niets versterkt..
Die passieve verzwakkers hebben vaak een impedantie van ca 100k. Door die af te sluiten met een lage impedantie (zoals jouw 10k) wordt het regelbereik aardig beinvloed (een soort logaritmisch in het kwadraat)
Zoek dan in ieder geval een verzwakker met een relatief lage weerstand.. ook iets van 10k bijv..
Nog beter is het om de volume-regelaar NA je actieve filter te plaatsen, maar dan heb je wel veel dekken nodig om het mooi synchroon te laten lopen (zie ook het artikel van sound-excel bijv..)

Kees
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Ok, thanks.
Ik dacht aan een 10k balanced dact ct2.
Na actieve filter kan ook, maar dan ben ik veroordeeld tot tweeweg.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

RSQ8P schreef:
maar dan ben ik veroordeeld tot tweeweg.
Weet ik niet... je kunt die Dact behoorlijk uitbreiden, meen ik..
Dat je daarbij behoorlijk in je portemonee moet graven, is een nadeel... misschien....
Afbeelding

Kees
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Jep CT2 balanced versie met balanced versie CT3 selector.
Maar ik las net iets op internet. Iemand heeft een test gedaan van zo een paasive preamp. Nu is dat niet zo wild, maar leuke is dat hij een Electrocompaniet geïntegreerde versterker heeft gebruikt, maar dan slechts voorversterker deel (dus via preout). Dit schijnt dus een passieve voor'versterker' te zijn. Laat ik hier nu ook mee draaien op dit moment, in afwachting van de verkoop van deze versterker. En de huidige steup klinkt al verdraaid goed. Kortom, passief werkt wel in mijn setup.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Supermalloy Transformer Attenuator

Bericht door Bergrans »

Passieve pre kan ook met een "Transformer Attenuator".

Ik heb een setje van deze liggen.
Afbeelding
Deze winnen het qua klank en uitgangsweerstand van een weerstand netwerk regeling.

Je mag ze wel eens uitproberen, stuur maar een PM als je interesse hebt.

Voor meer info over deze Supermalloy Transformer Attenuator: http://www.sacthailand.com/
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Die was ik inderdaad vergeten te noemen.. misschien iets minder neutraal, maar wel muzikaler..

Kees
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hoi,

Thanks voor het aanbod, maar is die ook gebalanceerd te gebruiken?
Is ook toch in de Django gebruikt?

Groet,
Ramon
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Volgens mij zijn het inderdaad dezelfde als in de Django voorversterkers.

Je kan ze ook gebalanceerd gebruiken, ik post vanavond wel een schema.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Ik heb 7 volt rms uit mijn cd-speler met een impedantie van 225 ohm.
En een actief filter waarop de passive aangesloten wordt met een ingangsimpedantie van 10kohm.
Is dit haalbare kaart?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

@Bergrans Wat voor prijsje moet ik me daarbij bij voorstellen? Op die site kom ik in ieder geval niets tegen...

Kees
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

sacthailand.com schreef:
Although several manufacturers are now introducing transformer volume control but non match (or even come closer) the accuracy of winding, number of attenuations, highest inductance with lowest insertion loss of our new 2009 model SILK STA-522A. We build this transformer to under 0.5% precision with highest quality parts and craftsmanship available anywhere. The best thing is that everyone can afford it. At $395USD/pair it is the best value and performance. Guaranteed!
Kees,

Niet goedkoop maar wel erg lekker!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ah het stond verstoppertje :lol:
Valt misschien wel mee, maar ik had gedacht dat deze taaipoppen wel wat dumpprijzen zouden hanteren... dat is verleden tijd dus..

Kees
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Ik heb een goed contact met Kittipol Saengoumnuayporn, de baas bij SACThailand. Ik heb de software geschreven voor hun "Invincible Preamplifier".
Als er interesse is kan ik wel proberen een aantal STA-522A's met korting deze kant op te laten komen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De interesse is er wel, maar een toepassing heb ik even niet op het moment..
Een knap kastje er omheen bouwen en dan verkopen levert ook niets op, helaas... zeker hier niet..
Maar als je met een groupbuy de prijs richting 200US$ kan krijgen?? Misschien dat ik me dan toch laat overhalen..

Kees
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Ik zal eens een hengeltje uitgooien, maar 50% korting gaat wel heel ver.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Hierbij de aansluit schema's van de STA-522. Zoals je kan zien ook gebalanceerd te gebruiken.

Of 7Vrms nog een beetje goed gaat weet ik niet, ik zal het volgende week een testen.
Bijlagen
STA-522.pdf
(368.25 KiB) 389 keer gedownload
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Ik las ook al in diverse publicaties dat je dan de trafo gaat oversturen en dus verzadigen. Ik ga denk ik voor een setup met een 41 staps TKD + selector.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Maar hoe kies je dan de juiste versie van je potmeter? Ze gaan van 10k tot 250k. Ik neem aan dat dit de ingangsimpedantie is van de pot. Dus zo hoog mogelijk is het beste toch? Of zie ik iets over het hoofd.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Sorry, even schema cd-speler bekeken.
Output XLR is 4 Vrms en 250 ohm outputimpedantie.
Dan komt dus de passieve.
Deze wordt aangesloten op een actief filter met een ingangsimpedantie van 10kohm.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Idealitair geldt het volgende: uitgangsimpedantie bron . X = impedantie verzwakker . X = ingangsimpedantie ev (in jouw geval actief filter)

Zorg dat de bekabeling tussen verzwakker en filter erg kort blijft, dan zou 10kohm prima moeten werken..
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

10k lijkt mij ook de beste keus om je uitgangs weerstand nog een beetje laag te houden. Gebruik wel laag capacitieve (dus korte) kabels.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hoi Paul en Martin,

Dank voor jullie tips. Ik ga de volume control en input selectie in de behuizing van het actieve filter plaatsen. Dus kabellengte is zonder rca/xlr overgangen van volumepot naar actief input. Dat zal wel goed uitwerken. Verder: (misschien een domme vraag) maar hoe kom je op een 10k volumepot uit en waarom niet 20, 50 of 100k?

Dank en groet,
Ramon
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

10k is de ingangsimpedantie van jouw filter.
Daar moet je geen 50 of 100k volumeregelaar voor zetten.
Ten opzichte van de potmeter is die ingangsimpedantie dan héél laag en zal het de regeling niet ten goede komen.

Heb je geen mogelijkheden om dat actieve filter een hogere ingangsimpedantie te geven?

Aan de andere kant zal het met een 10k volumeregelaar best goed gaan.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hoi Robert,

Dank! Door een weerstand ervoor te zetten?

Gr,
Ramon
Plaats reactie