En dan kom je dit op je pad tegen...Mijn god wat een monster...en wat ziet het er uit...
Maar toch "love at first sight" wat mij betreft...
Hij werd mij aangeboden door Aatv voor de spreekwoordelijke appel en 'n ei, hij had hemzelf ook voor 3 keer niks van een ander forumlid overgenomen.
Mijn eerste reactie tegen Aatv was of hij hem soms van de trap had laten vallen...dat bleek dus niet zo te zijn.
Helaas kon ik hem niet in zijn geheel vervoeren, omdat door het eerdere vervoer en opslag de lijm(?) waarmee de versterker-kast mee in elkaar was gezet begon los te laten.
Dit was al aan mij bekend gemaakt door Aat en daarom had ik een grote kunstoffen bak meegenomen om de versterker ter plaatse te demonteren.
Ik vermoed dat de oorspronkelijke bouwer zich een beetje op het mechanische werk had verkeken.
Maar daarover genoeg, deze wolf in schaapskleren schreeuwt gewoonweg om een complete rebuild teneinde de sterren van de hemel te kunnen spelen...
Nu is het niet iets waar ik echt op zat te wachten, Ik heb nu een prachtige John Linsley Hood Klasse A versterker waar ik heel erg blij mee en ook trots op ben.
Ik ben dan ook helemaal niet van plan om die te gaan verkopen of weg te doen.
Aan de andere kant, is het al heel lang een droom van me om eens zo'n bakbeest als dit daadwerkelijk op te bouwen. (ik ga kwijlen als ik een Krell KSA-50 zie...)
Ik heb gemerkt dat er iets typisch mee aan de hand is, de printen zijn eigenlijk opgezet voor een Aleph 4, echter, er is maar de helft van het aantal bedoelde (12) MOSFET's gebruikt.
Waardoor het in feite een Aleph 5 wordt. maakt opzich niet uit, want de 5 is zo te zien exact hetzelfde als de 4, alleen dus met de helf van het aantal MOSFET's.
Hoe ga ik dit varkentje nu wassen ? wel, ik heb er al even over kunen nadenken en heb een soort van stappenplan opgesteld :
- Complete demontage.
- Verwijderen van (waarschijnlijk Epoxy) lijm van alle metalen onderdelen
- Reiniging en inspectie van alle mechanische onderdelen.
- Doormeten en controle van alle electronische componenten.
- PCB's strippen en opnieuw opbouwen.
- De voeding(en) herontwerpen en opnieuw opbouwen.
- Een nieuwe en nette layout van de bedrading opzetten.
- Extra ventilatie toevoegen.
(oftewel een heleboel gaten in de bodem en de bovenkap erbij boren.)
- Een stevige kast construktie opzetten.
- De hele zaak opnieuw opbouwen.
Het uitgangspunt is vooralsnog om hier zo min mogelijk geld aan uit te geven, met zo veel mogelijk opnieuw gebruik van originele onderdelen
Ik zou ik niet zijn als ik niet iets aparts van plan ben, te weten een uitgebreid circuit dat de versterker op verschillende gebieden bewaakt en fouten signaleerd voor temperatuur,
voedingsspanning en DC Protektie voor de uitgangen.
En het heeft ook nog een soft start aan boord.
Ik moet nog zien dat ik dat erin gebouwd krijg want de beschikbare ruimte in de kast is ontzettend beperkt.
Voor het goede overzicht heb ik alvast wat schema's, datasheets, manuals en dergelijke verzameld :
Transformatoren : (per kanaal.) 1 x Amplimo 88057 2 X 28 VAC, 2 X 8,93 A. totaal 500 VA
RCA Connectoren : WBT-0201 serie. Output Connectoren : WBT-0765 serie. Power MOSFET's : Internatiional Rectifier IRFP240. Stuur MOSFET's : International Rectifier IRFP9610 en ZTX450 Source weerstanden : Vitrohm 5 en 9 Watt weerstanden :
De enorme koelblokken zijn van de Duitse firma Seifert, Type KL-271 : Owners Manual Aleph 5 : Service Manual Aleph 5 : Schema :
Bewaking :
Ik wens iedereen veel leesplezier met het volgen van dit topic !
Ongetwijfeld zal ik veel vragen hebben gedurende de opbouw daarom worden alle bijdragen natuurlijk hartelijk op prijs gesteld !
Het uitgangspunt is vooralsnog om hier zo min mogelijk geld aan uit te geven, met zo veel mogelijk opnieuw gebruik van originele onderdelen.
Laat ik voor de volledigheid hier een lijstje plaatsen met de door mij gemaakte onkosten aan deze versterker :
Hornbach, Bevestigingsmaterialen, 20,- Euro.
Rolletje soldeer. 10,- Euro.
PLS-Audio. 2 stuks Audyn Cap 4.7uF. 6,- Euro.
Dick Best, componenten,printen. 18,- Euro.
Action, spuitbussen primer en zwart. 4,-Euro.
Kokkelink, inbusbouten. 6,-Euro.
Dick Best, componenten 10,- Euro.
Kokkelink, koperen plaatje 7,- Euro.
PLS Audio, WBT LS terminal+ inbusjes 26,-Euro.
Dick Best, Componenten. 15,-Euro.
(Dit openingstopic zal ook regelmatig worden ge-update met nieuwe en extra gegevens.)