Buizenversterkers simuleren.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door johan283 »

Jullie zijn goed bezig, ben zelf ook al een tijdje bezig met lt-spice.

Maar het lukt me niet om een karakteristiek te maken , zoals bij een curvetracer

heeft iemand een voorbeeld van hoe dat moet?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

mtb schreef:
Ik heb het model van de 12AX7 uitgewerkt:
Afbeelding
Zie http://www.luidsprekers.org/LTspice/ voor het .asc-file.
Kijk als je dit nu ook even doet voor de 12ah7gt en de 6sl7gt
Want ik vindt dit vrij complex om uit te gaan zoeken.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

@johan283: mijn voorbeeld is toch een "curvetracer" of bedoel je wat anders?
@nl3prc: als je de parameters van je buizen opgeeft, of een link naar een data-sheet, wil ik het wel proberen te modelleren.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Dat zou mooi zijn hier volgen de pdfjes die ik gevonden heb.
Bijlagen
6SL7-GT-rca.pdf
(132.45 KiB) 69 keer gedownload
12AH7GT.pdf
(59.99 KiB) 83 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ik heb een klein vraagje
ik heb gevonden hoe je een sinus golf kan simuleren maar ben er nog steeds niet hoe je nu een blokgolf maakt
weet één van de forum leden mischien of dat wel kan met LTSPICE
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door Pjotr »

RTFM, zit er geen help in je simulator programma? Koop nu toch eens een PSice tekst/leerboekje :roll: :D

Een blokgolf maak je met een pulse source i.p.v. een sine source.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Kan je wel met reed the f*ckin manual beginnen.
Maar ik was daar al mee bezig krijg hem alleen niet in blokgolf wel alemaal trapezium ships maar blokgolf ho maar

Ook komt eruit onderstaande simulatie niet het gewenste.
Zie ik hier wat over het hoofd of begrijpt ltspice dit gewoon niet.
Bijlagen
voeding.rar
(607 Bytes) 57 keer gedownload
voeding.JPG
Gebruikersavatar
Thorias
Berichten: 27
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 9:30
Locatie: Zele, België

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door Thorias »

Misschien iets langer simuleren dan 150ms. Capa is nog niet opgeladen! Na 1s zie je volgens mij normale gedrag van bruggelijkrichter met afvlakcondensator.

Met een amplitude van 6,3V als ingang verwacht ik zonder belasting een uitgangsspanning van ongeveer 4,9V (=6,3V - 2 diodespanningen)

Dat is ook ongeveer wat eruit komt.
Snap3.jpg
Wouter
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ook met een sim van 10 sec vindt ik de uitkomst niet inline met de waarheid.
Je zou toch verwachten dat er minstens 6 volt dc uit zou komen of zie ik dat verkeerd.
Nu geeft het 0
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Je moet geen eenheden opgeven in de definities van de bronnen/onderdelen, spice begrijpt wel waar het om gaat en kan anders in de war raken.
Hier een voorbeeld van verschillende bronnen:
Signals.PNG
Je kan ze makkelijk editten met de rechtermuistoets als de cursor op de bron een handje of stroomprobe weergeeft.
Gebruik a.u.b. labels (het A-icoon in de top-bar) op je meetpunten, dat is duidelijker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door Pjotr »

Opm: Het is verstandig om de stijg en daaltijd van de blok niet nul te maken om er een perfecte blok van te maken. PSpice kan dan problemen met convergeren krijgen. Hou die minimaal iets van 1u in dit geval, is ook afhankelijk van de algemene convergentie settings en de stap resolutie van de transiënt simulatie, maar dat voert te ver nu
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Inderdaad Pjotr, zoals in mijn voorbeeld.
@nl3prc je kan de achtergrondkleur van je metingen beter op grijs instellen met Tools voor je screendumps, dan is het een stuk beter te zien.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Dat met die zaagtand en bijna blokgolf had ik ook gevonden inderdaad precies zoals je het hebt gedaan.
Vind het alleen jammer dat als je een voedings schakeling maakt er niet de te verwachte spanning in dc wordt getoond
Zal de kleur aanpassen ik dacht iets te zien van 192 op alle drie
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Je voeding doet het toch gewoon:
voeding.PNG
Na 0,5 sec. heb je 4V8dc, dat is 6V3 minus twee diode-overgangen van 0V75.
Met zo'n grote elco kan je beter wat flinkere (Schottky) diodes gebruiken.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ja als je het zo bekijkt wel.
maar in de praktijk heb je dan meestal iets van 9 volt over die elco staan onbelast.
Gebruikersavatar
Thorias
Berichten: 27
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 9:30
Locatie: Zele, België

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door Thorias »

Als je de schakeling in de praktijk zou opbouwen zoals je ze ingevoerd hebt in Spice, zal je ongeveer dezelfde resultaten krijgen.
Met een ideale spanningsbron die een sinusoïdale spanning levert met een amplitude van 6,3V kan je op deze manier geen 9VDC krijgen, zelfs niet onbelast.

Ik vermoed dat je doelt op een voeding met een transformator die onbelast een hogere dan nominale secundaire spanning zal hebben als die onbelast is. Als je dit wil meenemen in Spice, zal je een model moeten zoeken/opstellen voor een transformator dat dit gedrag simuleert.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door Pjotr »

De waarde die je opgeeft in PSpice is de top waarde. Bij trafo's is de RMS waarde opgegeven. Voor een juist resultaat moet je dus de RMS waarde van een trafo vermenigvuldigen met wortel(2).

Blijft i.d.d. dat je op zijn minst de inwendige weerstand(en) van een trafo mee moet simuleren.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ja das allemaal leuk en aardig maar het blijft wel zo dat spice een 0 volt aan DC Operating point laat zien.
Je zou toch verwachten dat er iets uit zou komen.
Bijlagen
voeding1.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door Pjotr »

Volgens die simulatie komt er toch een 4,8V DC uit ???
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Als ik onderin kijk daar staat dc operating point op 0
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Het DC-operatingpoint is voor AC-analysis, bij .TRAN laat LTspice het aan het begin van de simulatie zien, 0Vdc dus!
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Hierbij een praktische voeding met een 1VA/6Vrms Block-printtrafo'tje:
AC-adapter.PNG
Je kan met LTspice ook makkelijk het vermogen meten (zie de Help), er komt bijna 0W5 uit, terwijl er 2W5 in gaat:
een rendement van maar liefst 20% dus!
Het .asc-file staat op mijn site: http://www.luidsprekers.org/LTspice/
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ik krijg een fout melding
Can't find definition of model "1N4007"
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ik ben zelf ook nog even aan het spelen geweest en kwam tot het volgende
Bijlagen
trafo-test.JPG
Transformer3-test.rar
(1.45 KiB) 62 keer gedownload
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Ik heb het model van de 1N4007 in AC-adapter.asc op mijn site gezet.
Verder heb ik de trafo aangepast met gegevens van Block: nullastverlies=0W9, nullastspanning=11V2top.
Het rendement komt nu op 33% uit.
Plaats reactie