Buizenversterkers simuleren.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenversterkers simuleren.
Jullie zijn goed bezig, ben zelf ook al een tijdje bezig met lt-spice.
Maar het lukt me niet om een karakteristiek te maken , zoals bij een curvetracer
heeft iemand een voorbeeld van hoe dat moet?
Maar het lukt me niet om een karakteristiek te maken , zoals bij een curvetracer
heeft iemand een voorbeeld van hoe dat moet?
Re: Buizenversterkers simuleren.
Kijk als je dit nu ook even doet voor de 12ah7gt en de 6sl7gtmtb schreef:Ik heb het model van de 12AX7 uitgewerkt:
Zie http://www.luidsprekers.org/LTspice/ voor het .asc-file.
Want ik vindt dit vrij complex om uit te gaan zoeken.
Re: Buizenversterkers simuleren.
@johan283: mijn voorbeeld is toch een "curvetracer" of bedoel je wat anders?
@nl3prc: als je de parameters van je buizen opgeeft, of een link naar een data-sheet, wil ik het wel proberen te modelleren.
@nl3prc: als je de parameters van je buizen opgeeft, of een link naar een data-sheet, wil ik het wel proberen te modelleren.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Dat zou mooi zijn hier volgen de pdfjes die ik gevonden heb.
- Bijlagen
-
- 6SL7-GT-rca.pdf
- (132.45 KiB) 69 keer gedownload
-
- 12AH7GT.pdf
- (59.99 KiB) 83 keer gedownload
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ik heb een klein vraagje
ik heb gevonden hoe je een sinus golf kan simuleren maar ben er nog steeds niet hoe je nu een blokgolf maakt
weet één van de forum leden mischien of dat wel kan met LTSPICE
ik heb gevonden hoe je een sinus golf kan simuleren maar ben er nog steeds niet hoe je nu een blokgolf maakt
weet één van de forum leden mischien of dat wel kan met LTSPICE
Re: Buizenversterkers simuleren.
RTFM, zit er geen help in je simulator programma? Koop nu toch eens een PSice tekst/leerboekje
Een blokgolf maak je met een pulse source i.p.v. een sine source.
Een blokgolf maak je met een pulse source i.p.v. een sine source.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Kan je wel met reed the f*ckin manual beginnen.
Maar ik was daar al mee bezig krijg hem alleen niet in blokgolf wel alemaal trapezium ships maar blokgolf ho maar
Ook komt eruit onderstaande simulatie niet het gewenste.
Zie ik hier wat over het hoofd of begrijpt ltspice dit gewoon niet.
Maar ik was daar al mee bezig krijg hem alleen niet in blokgolf wel alemaal trapezium ships maar blokgolf ho maar
Ook komt eruit onderstaande simulatie niet het gewenste.
Zie ik hier wat over het hoofd of begrijpt ltspice dit gewoon niet.
- Bijlagen
-
- voeding.rar
- (607 Bytes) 57 keer gedownload
Re: Buizenversterkers simuleren.
Misschien iets langer simuleren dan 150ms. Capa is nog niet opgeladen! Na 1s zie je volgens mij normale gedrag van bruggelijkrichter met afvlakcondensator.
Met een amplitude van 6,3V als ingang verwacht ik zonder belasting een uitgangsspanning van ongeveer 4,9V (=6,3V - 2 diodespanningen)
Dat is ook ongeveer wat eruit komt.
Wouter
Met een amplitude van 6,3V als ingang verwacht ik zonder belasting een uitgangsspanning van ongeveer 4,9V (=6,3V - 2 diodespanningen)
Dat is ook ongeveer wat eruit komt.
Wouter
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ook met een sim van 10 sec vindt ik de uitkomst niet inline met de waarheid.
Je zou toch verwachten dat er minstens 6 volt dc uit zou komen of zie ik dat verkeerd.
Nu geeft het 0
Je zou toch verwachten dat er minstens 6 volt dc uit zou komen of zie ik dat verkeerd.
Nu geeft het 0
Re: Buizenversterkers simuleren.
Je moet geen eenheden opgeven in de definities van de bronnen/onderdelen, spice begrijpt wel waar het om gaat en kan anders in de war raken.
Hier een voorbeeld van verschillende bronnen: Je kan ze makkelijk editten met de rechtermuistoets als de cursor op de bron een handje of stroomprobe weergeeft.
Gebruik a.u.b. labels (het A-icoon in de top-bar) op je meetpunten, dat is duidelijker.
Hier een voorbeeld van verschillende bronnen: Je kan ze makkelijk editten met de rechtermuistoets als de cursor op de bron een handje of stroomprobe weergeeft.
Gebruik a.u.b. labels (het A-icoon in de top-bar) op je meetpunten, dat is duidelijker.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Opm: Het is verstandig om de stijg en daaltijd van de blok niet nul te maken om er een perfecte blok van te maken. PSpice kan dan problemen met convergeren krijgen. Hou die minimaal iets van 1u in dit geval, is ook afhankelijk van de algemene convergentie settings en de stap resolutie van de transiënt simulatie, maar dat voert te ver nu
Re: Buizenversterkers simuleren.
Inderdaad Pjotr, zoals in mijn voorbeeld.
@nl3prc je kan de achtergrondkleur van je metingen beter op grijs instellen met Tools voor je screendumps, dan is het een stuk beter te zien.
@nl3prc je kan de achtergrondkleur van je metingen beter op grijs instellen met Tools voor je screendumps, dan is het een stuk beter te zien.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Dat met die zaagtand en bijna blokgolf had ik ook gevonden inderdaad precies zoals je het hebt gedaan.
Vind het alleen jammer dat als je een voedings schakeling maakt er niet de te verwachte spanning in dc wordt getoond
Zal de kleur aanpassen ik dacht iets te zien van 192 op alle drie
Vind het alleen jammer dat als je een voedings schakeling maakt er niet de te verwachte spanning in dc wordt getoond
Zal de kleur aanpassen ik dacht iets te zien van 192 op alle drie
Re: Buizenversterkers simuleren.
Je voeding doet het toch gewoon:
Na 0,5 sec. heb je 4V8dc, dat is 6V3 minus twee diode-overgangen van 0V75.
Met zo'n grote elco kan je beter wat flinkere (Schottky) diodes gebruiken.
Met zo'n grote elco kan je beter wat flinkere (Schottky) diodes gebruiken.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ja als je het zo bekijkt wel.
maar in de praktijk heb je dan meestal iets van 9 volt over die elco staan onbelast.
maar in de praktijk heb je dan meestal iets van 9 volt over die elco staan onbelast.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Als je de schakeling in de praktijk zou opbouwen zoals je ze ingevoerd hebt in Spice, zal je ongeveer dezelfde resultaten krijgen.
Met een ideale spanningsbron die een sinusoïdale spanning levert met een amplitude van 6,3V kan je op deze manier geen 9VDC krijgen, zelfs niet onbelast.
Ik vermoed dat je doelt op een voeding met een transformator die onbelast een hogere dan nominale secundaire spanning zal hebben als die onbelast is. Als je dit wil meenemen in Spice, zal je een model moeten zoeken/opstellen voor een transformator dat dit gedrag simuleert.
Met een ideale spanningsbron die een sinusoïdale spanning levert met een amplitude van 6,3V kan je op deze manier geen 9VDC krijgen, zelfs niet onbelast.
Ik vermoed dat je doelt op een voeding met een transformator die onbelast een hogere dan nominale secundaire spanning zal hebben als die onbelast is. Als je dit wil meenemen in Spice, zal je een model moeten zoeken/opstellen voor een transformator dat dit gedrag simuleert.
Re: Buizenversterkers simuleren.
De waarde die je opgeeft in PSpice is de top waarde. Bij trafo's is de RMS waarde opgegeven. Voor een juist resultaat moet je dus de RMS waarde van een trafo vermenigvuldigen met wortel(2).
Blijft i.d.d. dat je op zijn minst de inwendige weerstand(en) van een trafo mee moet simuleren.
Blijft i.d.d. dat je op zijn minst de inwendige weerstand(en) van een trafo mee moet simuleren.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ja das allemaal leuk en aardig maar het blijft wel zo dat spice een 0 volt aan DC Operating point laat zien.
Je zou toch verwachten dat er iets uit zou komen.
Je zou toch verwachten dat er iets uit zou komen.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Het DC-operatingpoint is voor AC-analysis, bij .TRAN laat LTspice het aan het begin van de simulatie zien, 0Vdc dus!
Re: Buizenversterkers simuleren.
Hierbij een praktische voeding met een 1VA/6Vrms Block-printtrafo'tje:
Je kan met LTspice ook makkelijk het vermogen meten (zie de Help), er komt bijna 0W5 uit, terwijl er 2W5 in gaat:
een rendement van maar liefst 20% dus!
Het .asc-file staat op mijn site: http://www.luidsprekers.org/LTspice/
een rendement van maar liefst 20% dus!
Het .asc-file staat op mijn site: http://www.luidsprekers.org/LTspice/
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ik krijg een fout melding
Can't find definition of model "1N4007"
Can't find definition of model "1N4007"
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ik ben zelf ook nog even aan het spelen geweest en kwam tot het volgende
- Bijlagen
-
- Transformer3-test.rar
- (1.45 KiB) 62 keer gedownload
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ik heb het model van de 1N4007 in AC-adapter.asc op mijn site gezet.
Verder heb ik de trafo aangepast met gegevens van Block: nullastverlies=0W9, nullastspanning=11V2top.
Het rendement komt nu op 33% uit.
Verder heb ik de trafo aangepast met gegevens van Block: nullastverlies=0W9, nullastspanning=11V2top.
Het rendement komt nu op 33% uit.
