1e ZBA luisterdag Oost-Nederland Almelo 4 februari 2012

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
aaronboumans

Re: 1e ZBA luisterdag Oost-Nederland Almelo 4 februari 2012

Bericht door aaronboumans »

Barry superbedankt
Ik heb erg genoten van de diverse dingen die ik heb gezien. Een paar dingen zijn me opgevallen en bijgebleven (en dan beperk ik me tot de positieve dingen :-# ) Ik weet niet alle namen nog, vergeef me....
In de grote ruimte stond een set met PA-speakers gecomineerd met peerless subs(martijn_m?). Niet het best klinkende set (begrijp me goed; wel gewoon goed!) maar wel met eigenschappen welke erg verrassend zijn! Zoals plaatsing (zittend in het midden natuurlijk), heel weinig kleuring (door ontbreken van een kast) en een erg punchy geluid. Bijzonder.
Dan nog een geweldig stukje mechaniek in de vorm van een luchtgelagerde tangiale toonarm (zo heet dat toch?) in de eerste kamer. Ben geen platenliefhebber (alleen vanuit nostagisch perspectief) maar ik vind het mooi, die arm!
Verder nog een paar tangband transmissiespeakertjes (op de gang, van tubehead?) op wat buizenzelfbouw. Een toppunt van eenvoud en goed geluid voor wèinig (uitspreken met Haags accent). Mooi minisysteem met playstationbron
Oh ja, ook nog een systeem met de woofers in een paar Ikea-halve-bollen, weet de details niet meer en een paar miniluidsprekertjes op Philipszuiltjes, ook erg leuk en verrassend geluid.
Al-met-al leuk om een paar gezichten bij de forumnamen te zien. Volgende keer iedereen van het forum een naamkaartje met forumnaam (verplicht :wink: )? (ja ik had er ook geen....)
Jammer dat ik mijn 'gigaproject' niet kon meenemen zeker omdat ik veel positieve reacties hoorde deze dag!
In ieder geval een mooie dag en volgende keer probeer ik er weer te zijn!
ray5150

Bericht door ray5150 »

:foto:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Barry, van harte bedankt voor de fantastische dag! Ik heb genoten. Het is een hoop werk, maar ik hoop dat je er voor te porren bent om volgend jaar opnieuw een dag als deze te organiseren O:) .

Komt er een topic met ervaringen?
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Ook al was ik erg laat, erg genoten en erg gezellig!

Erg gelachen om Jeroen_d die na het meten van mijn tweeter recht uit zijn hart sprak:
"ow.. huh... eeh... dit is geen tweeter.. dit is een lawaaimaker.. nog nooit zoon slechte meting gezien!"

en idd, het filter wat gesimuleerd had thuis in elkaar gezet...
Het geluid is niet best.. en het geluid jeukt in mn oren... ik weet neit of de DSP hier tegenop kan :)
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ik denk gewoon een mooi nieuw setje bouwen :lol:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Topdag gehad!

Een goeie lokatie en de apparatuur was heel gevarieerd.
De ruimtes waren ook leuk verdeeld en helemaal de grote ruimte was goed!

Een aanwinst vond ik de meetkamer, waar ik ook nog gebruik van gemaakt heb (nog bedankt Jeroen en Henkjan!).

Voor mij was een absoluut hoogtepunt de dipool, van dinges :oops: : neo hoog, Tangband, peerless. Man wat klonk die goed!
De buizen voorversterker en hoofdtelefoonversterker op de gang vond ik ook super gemaakt. Ben niet van de buizen, maar dit was echt heel mooi gemaakt. In combinatie met de needles (dat waren het toch?), klonk het zelfs meer dan leuk. Op normaal nivo doet het gewoon niet onder voor grotere speakers. Was aangenaam verrast.

Speciale dank nog voor Barry! en degenen die de koekjes en cake hadden meegenomen!

Wat mij betreft mag deze meeting volgend jaar weer gegeven worden. :goeie:

Oh ja er zijn foto's genomen, dus die zullen nog wel geplaatst worden. (hadden jullie er maar bij moeten zijn *gnagnagna*)
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Ook ik vond het een geweldige dag, veel gezien en gehoord. Leuke ideeën uitgewisseld en opgedaan. Het was een prachtige locatie met handige luister ruimtes. Ook was er lekkere koffie en ook heel leuk dat sommige mensen er gedacht hadden om koek(jes) met te nemen, fantastisch !!!!! Barry verdient de beste, grootste en meest complimenten die er maar zijn want het was allemaal prima voor elkaar!!

Ik heb heel mooie systemen gehoord, niet goedkoop overigens dat open baffel systeem met die gigantische Audax woofer (met motional feedback?) waar wel heel mooi. Ook de naaldjes op de gang was heel mooi natuurlijk wel enigszins met een knipoog naar de prijs. Een beginnende zelfbouwer kan zo heel veel voldoening van zijn werk en een fijn geluid voor een zeer aantrekkelijke kostprijs halen.

De Thorens met de lucht geveerde tangentiale arm was voor mij ook een toppertje, een oude draaitafel (maar geen slechte) met een prima functionerende zelfbouw arm. Knap werk !!! Jammer dat het vinyl niet meer zo in trek is want het heeft heel wat te bieden. Jammer dat er zo moeilijk zelf een goede draaitafel te bouwen is, althans het lijkt mij een moeilijke klus.

Helaas moeten we weer heel wat geduld hebben voordat de volgende luister dag er weer is maar dat geeft ons wel wat tijd om weer iets nieuws te bouwen voor de komende dag.

Bij deze dus iedereen bedankt voor je bijdrage want dat heeft wel de dag voor mij tot een succes gemaakt .
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Vandaag heb ik me hoofdzakelijk opgehouden in ruimte zes, de grote ruimte. In die ruimte stond namelijk mijn eigen Olympus systeem opgesteld. Het Olympus systeem is nogal een omvangrijk systeem. Het thuis afbreken, daarginds opbouwen en afbreken en opnieuw hier thuis opbouwen kost erg veel tijd. Bovendien denk ik dat morgen wel een paar spieren hier en daar zal voelen van die zware subs. Nu snap ik waarom Bertor er op aandrong om dit keer mijn systeem mee te nemen, in plaats van dat van hem :evil: .

Mijn Olympus systeem bestaat uit twee passief gefilterde ‘satellieten’ met een 12” mid en een 12” waveguide en een drietal subs met Peerless XLS drivers. Het crossover tussen de subs en de satellieten wordt gedaan middels een DSP. De integratie van de subs hebben Bertor en ik vanmorgen gedaan op basis van metingen van de amplitude. Achteraf hadden we er waarschijnlijk beter aan gedaan als we de satellieten een delay hadden gegeven. Nu leek het laag – van de subs die bijna twee meter achter de satellieten stonden – soms wat na te ijlen ten opzichte van het midhoog.

Vorig weekend heb ik nog wat fysieke aanpassingen aan mijn speakers gedaan. Helaas had ik gisteravond pas de tijd om me te buigen over het filter dat door deze aanpassingen ook aangepast diende te worden. Het bleek helaas iets te kort dag om wat dit betreft het puntje op de I te zetten. Ondanks het suboptimale laag (inmiddels clichématig woordgrapje) en het nog niet optimaal aangepaste correctiefilter vond ik dat mijn set wel goed uit de verf kwam. De naar mijn mening meest kenmerkende kwaliteiten (neutraliteit, ongekleurdheid, resolutie, rust en dynamiek) kwamen goed naar voren. De bekende valkuil met een systeem als dit – dat zonder enige compressie harder kan dan onze oren aankunnen – is dat je de volumeknop te ver open draait. Ik had mij voorgenomen daar niet in te trappen, maar soms stond het geluid toch onnodig hard. Goede leer voor de volgende keer ;) .

Het beoordelen van de klank van de sets van anderen vind ik lastig op een dag als deze. De opnames die ik hoorde waren mij veelal onbekend of weinig bekend en ik bevond mij vaak op een andere plek in de ruimte. Bovendien was steeds relatief weinig tijd beschikbaar om naar een set te luisteren - waarschijnlijk te kort om mijn vooroordelen (achja, wie heeft ze niet :p ) over boord te kunnen gooien. Systemen met duidelijk problemen vallen doorgaans wel gauw door de mand. Zo waren er een aantal sets met hoorbare problemen. De meeste speakers in de grote ruimte klonken in mijn oren echter uitstekend.

De grote ruimte was groot, zo’n zeven bij twintig meter als ik me niet vergis. In een dergelijk grote ruimte wordt de directe response van de luidspreker relatief belangrijker dan in een kleinere ruimte. Op een enkele speaker na klonken de speakers in de grote ruimte prima. Er waren wel verschillen hoorbaar, maar minder dan je in mijn ervaring hoort in een kleinere ruimte; waar het afstraalgedrag van de luidspreker veel belangrijker is. Hoewel ik dus wel verschillen hoorde, vind ik het moeilijk om te spreken in termen van beter of minder goed.

De luidsprekers van Herbert (collega van Barry) met de Accuton mid en tweeter en de oude Audax 15” woofer in een dipoolopstelling hebben over het algemeen een positieve indruk bij mij achter gelaten. Herbert vertelde dat het systeem nog in ontwikkeling is en m.i was ook te horen dat het nog niet helemaal af is. Dat er veel potentie in zit is echter wel duidelijk! Het actieve concept spreekt me aan en ik ben benieuwd hoe het afloopt met de bewegingsopnemer/ feedback. Maak je ook even aan account aan, Herbert? 8)

De set van k.p. klonk heel mooi. Hier is weinig op aan te merken, behalve het wellicht net iets te enthousiaste hoog. Dit probleem was echter subtiel en bij hem thuis klinkt het goed in balans weet ik uit ervaring. Op een zeker moment meende ik te horen dat de boel wat vervormde (ja, ook met deze speakers werd tamelijk luid naar muziek geluisterd), maar overall vond ik deze Constant Directivity dipolen zeer overtuigend klinken! Bertor en ik realiseerden ons ineens weer waarom we ooit ook alweer dipolen hadden gebouwd :) .

De prachtig uitziende speakers van Michael B, met Jordan breedbander en met woofers van CSS woofers vind ik ook het vermelden waard. Aanvankelijk zat ik achterin de ruimte. De speakers klonken wat suf. Ik had het gevoel alsof ik even met mijn oren moest ploppen, maar dat hielp niets. Vervolgens ben ik echter helemaal vooraan gaan zitten. Vanaf deze plek was het hoog prima (toen ik op de grond ging zitten, zodat mijn oren op gelijke hoogte met de breedbander kwamen zelfs nog beter) en ik vond de speakers heel neutraal klinken! In deze korte luistersessie kon ik de luidspreker niet op duidelijke fouten trapperen. Het lijkt me dat dit bij Michael thuis met de juiste afstemming van de DSP zeer goed zal klinken. Ik kan het me goed voorstellen dat je dan de hoogafval buiten de hoofdas voor lief neemt.
Laatst gewijzigd door Martijn M op za 04 feb 2012, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Erg leuke dag, perfect georganiseerd en sets van hoog niveau. Tussen het meten door heb ik kunnen luisteren naar de Olympus van Martijn M, de CD dipool van k.p., de set van MichaelB met CSS woofers en Jordan midhoog (door Henkjan en mij ingeregeld, waarbij de AS200.1 moest worden bedwongen) en last but not least Herbert die een fantastische set had met grote woofer met motional feedback en Accuton midhoog, alles op een paneel gebouwd. Helemaal open baffle en zelf ontwikkelde klasse D versterkers erin.

Bijna alles was vertegenwoordigd, breedbanders, sat/sub, d'Appolito, gewoon tweeweg, tweeweg met woofer aan de zijkant, open baffle, tweeters met waveguide, het enige wat nog ontbrak waren grote hoornsystemen. Maar ja, die laatste zie je eigen nooit op onze zelfbouwdagen.

Gave dag en onderweg lekker geleuterd met AatV, dre en cool in de auto. Terugreis ging lekker vlot, 2 uurtjes.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nog even wat betreft de metingen: als mensen nog vragen daarover hebben en meetgegevens willen hebben stuur me dan een PB of geef voor de zekerheid een link naar het topic dat je over je systeem hebt geopend.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Iedereen bedankt voor de geweldige dag !
Barry hardstikke bedankt voor het regelen van de lokatie !
En ook Jeroen_d ontzettend bedankt voor de meting !

=D>

Zal morgen verhaaltje verder typen.. Er wachten nu eerst een paar biertjes op mij in de kroeg.
thijs5653

Bericht door thijs5653 »

Helaas heb ik niet kunnen komen. Ik baal daar eigenlijk wel van. Daar en tegen heb ik de halve dag onder mijn huis gelegen om leidingen te ontdooien en isoleren.
Een beetje dicht gevroren.

Volgende keer beter.

Gr thijs
sander1238

Bericht door sander1238 »

een hoop moois gezien en gehoord, volgend jaar zeker weer!!

barry bedankt voor de goede organisatie :goeie: :goeie: :goeie:

sander
AatV

Bericht door AatV »

Mooie zaken gezien en vooral gehoord. Vind dat de systemen in de grote zaal vaak goed klonken. Vooral de luidsprekers (inclusief eindversterrkers zelfbouw klasse D!) van Herbert klonken erg fraai. Ik ben trouwens van mening dat hij (desnoods gedwongen) de verdere ontwikkelingsgang van deze luidsprekers op dit forum dient te posten. De ESL's "verdronken" een beeetje in de grote zaal. In een kleinere ruimte kwamen ze op een PP KT88 versterker veel beter tot hun recht.
Tenslotte bedankt jeroen_d voor het mee mogen rijden (erg gezellig) en vooral aan Barry, die de luisterdag perfect heeft georganiseerd.

groet,
AatV
Laatst gewijzigd door AatV op zo 05 feb 2012, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zeer geslaagde premiere van de oostelijke luisterdag, veel nieuwe gezichten gezien, diverse bekenden ook, en veel en zeer diverse systemen gezien en gehoord. topdag!
JeroenGRT

Bericht door JeroenGRT »

Ik vond het een zeer geslaagde dag! Barry...nice job! Als er volgend jaar weer een word georganiseerd dan meld ik me zeker aan! Lekker in de buurt! Mijn vader kon helaas op het laatste moment niet meekomen, maar ik denk dat hij het ook erg mooi had gevonden.

Ik heb een paar zeer leuke speakers gehoord, als eerste de ref monitor van Barry...met een mooie buizenbak erachter. Ik vind de oude ref monitor nog steeds erg goed, alleen sprankelde hij voor mijn gevoel in deze ruimte wat minder dan dat ik gewend was. Akoestiek?

Daarna nog even de Scan Speak 10F van hannesie? beluisterd, werd aangevuld met 2 laagkasten. Ik had een grote glimlach op mijn gezicht want ik vond het wel erg goed, de prijs/kwaliteit verhouding is wel erg hoog!

Daarna de CD Dipool van k.p. , het duurde even voordat er geluid uit kwam...we hebben eerst naar veel ruis geluisterd :D
Moest even ingeregeld worden...maar dan heb je ook wat! Liet behoorlijk wat detail horen, en klonk lekker "luchtig" . Het hoog had voor mij persoonlijk wel wat zachter mogen spelen, want ik werd al snel luistermoe. Toen ik er wat verder af ging zitten was het al beter te doen, was in ieder geval wel onder de indruk!

Toen het Olympus systeem van Martijn M, hier was ik erg benieuwd naar. Wat me gelijk opviel was de enorme dynamiek, en snelheid. Yello klonk superstrak, alhoewel het laag bij een stuk van Patricia Barber - Nightclub de subwoofers voor mijn gevoel te lang doordreunde, maar kan ook zijn dat dit met de akoestiek te maken had...ook scheelde het nogal waar je zat. De speakers gaven ook veel detail weer, je hoorde echt alles. Gek genoeg werd ik niet gelijk betrokken bij het geluid..ookal klonk het zeer spectaculair....misschien klonken ze wel te goed...of wellicht houd ik meer van een speaker met wat meer diepte, die niet alles op de voorgrond zet..een wat rustige speaker misschien? Een smaakkwestie denk ik.....
Ik heb er trouwens een filmpje van gemaakt, stukje van Yello op de Olympus...zal hem even uploaden :D

Ook nog even kort naar de luidspreker van MichaelB geluisterd, wow! Ik dacht eerst spelen er nu subs mee....had niet gedacht dat er zo'n mooi en strak laag uit zo'n relatief kleine speaker zou komen. Ik vond deze speaker erg goed in balans, ik moest helaas weg anders had ik nog wel even wat langer naar deze speakers willen luisteren. Bij de eerste klanken hoorde ik al dat dit een speaker was van een zeer hoog niveau. Ik ga zeker even het topic van deze speaker doorspitten. Zeer verrassend!

Barry ontzettend bedankt voor het organiseren van zo'n dag, ook iedereen die zijn spullen heeft meegesleept :)
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik had een fototoestel bij mij, door alle goede en mooie sets had ik alleen maar behoefte aan luisteren, en niet aan plaatjes.

Leuk, gezellig, ontspannen, ruimte om te praten en te wisselen zonder een te strak irriterend schema. :mrgreen:
Alles van af de entree goed en duidelijk aangegeven.

Veel andere als ZBA ers gezien (waarschijnlijk collega's van Barry) die dus echt wel te weten zijn gekomen dat je zelf iets goeds kunt maken.

Een zeker goede organisatie voor een eerste keer, vraagt om meer. :!: :!:

De vernieuwde arm van Kappa7 , nu helemaal veel mooier, geen ouwe moeren en nu zelfs koolvezel als glijder. :kwijl:
Die grote realistisch producerende systemen in de zaal 6, het was weer lekkerbekkend lekker goed.

Barry !! Top. =D> =D> =D> =D>
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mensen, allemaal bedankt voor jullie komst, en de mensen die de moeite hebben genomen spullen mee te nemen in het bijzonder. Dit was de eerste luisterdag dat ik zelf een auto vol had (wat zeg ik, moest in 2 keer) en het is gewoon een heel gesleep. Een geslaagde luisterdag wordt door de bezoekers gemaakt, zonder dit geen luisterdag. Er waren inderdaad ook nog wel wat collega's vandaag, zo van 'heb vroeger eens een luidsprekerset gebouwd, wil nog wel eens een keer', wellicht toekomstige ZBA-ers.

jeroen_d heeft een dag in kamer 3 luidsprekers ziten meten, bedankt daarvoor. Een initiatief waar door veel bezoekers gebruik van is gemaakt en is gewaardeerd.

Overigens heb ik de dag samen met Herbert georganiseerd, dus ook dank naar hem. Trouwens, de mensen die Herbert op het forum willen wens ik veel succes :mrgreen: Denk niet dat 'ie daar veel oren naar heeft. Heeft niets met dit forum te maken hoor, maar hem kennende zijn forum's in het algemeen niet zijn ding. Hij zit op het werk normaal gesproken 2 werkplekken verderop, dus heb al geruime tijd de vorderingen van de speakers door hem gehoord, was ook gaaf (gister voor het eerst) te horen dat ze ook staan als een huis, met die mega Audax woofer 'uit de oude doos'. We zaten de dag na te bespreken, toen hij vertelde dat iemand zei (nadat de volgende set werd aangekondigd) 'laat dit maar staan, hier kan ik de rest van de dag wel naar luisteren'. Wat hem betreft een groot compliment.

We hebben geprobeerd het zo vrij en open mogelijk te houden, met toch een lichte sturing door luisterschema's. Uiteraard krijg je dit niet dicht getimmerd en dat moet je ook niet willen, het vindt z'n eigen weg wel. Er is respect voor elkaars creaties en dat is prettig om te zien. Doordat er meerdere kamers zijn kunnen ook de meer gelijkere sets bij elkaar worden gevoegd, wat in de praktijk goed werkt denk ik.

Ook gaaf dat mensen spontaan wat voor bij de koffie mee hebben gebracht!

Een dankwoord aan enkele collega's die hebben geholpen met praktische zaken als meubilair sjouwen, en in het speciaal aan Koos, onze facility manager, die vandaag op z'n vrije dag aanwezig was. Schaatsen onder de snelbinders wat 'ie tussen door nog is wezen doen :mrgreen: Overigens heb ik 'm namens jullie een traytje gerstennat gegeven hiervoor als bedankje.

Over de sets, daar is al het een en ander over gezegd. Erg gevarieerd en van hoog niveau. Leuk om ook eens ESL's (Dalojan) te horen. Wil afsluiten met wat foto's, ook voor de mensen die niet geweest zijn. Beetje willekeurig, voor 't idee.
Bijlagen
IMG_0008.JPG
IMG_0009.JPG
IMG_0012.JPG
IMG_0016.JPG
IMG_0018.JPG
IMG_0020.JPG
IMG_0025.JPG
IMG_0028.JPG
IMG_0029.JPG
IMG_0030.JPG
IMG_0033.JPG
IMG_0035.JPG
IMG_0040.JPG
IMG_0043.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mooie spullen zeg !!

=D> =D> =D>
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Barry2001 schreef:
We zaten de dag na te bespreken, toen hij vertelde dat iemand zei (nadat de volgende set werd aangekondigd) 'laat dit maar staan, hier kan ik de rest van de dag wel naar luisteren'.
Dat heb ik inderdaad ook gehoord over dat systeem, ik was daar ook wel verbaast over, rustig, open beeld en transparant.
Ik kon alleen de techniek hierachter niet determineren, misschien dat hij dat wel wil uitleggen. :idea:
Het was ook voor mij niet helemaal te herleiden welk type Accuton hij gebruikt.
k.p.

Bericht door k.p. »

Het was een leuke en interessante dag. Petje af voor de organisatie :).

Dit is de eerste luisterdag geweest dat er een creatie van mijn hand te bewonderen was en dat is toch wel een beetje spannend. Gelukkig was men vrij vergevingsgezind wat betreft de ietwat achterover hangende framepjes van de CD Dipool. Het duurde even voordat het set stond te spelen, maar toen het eenmaal speelde was ik zeer tevreden. De aansluiting met de subs van Martijn was prima. Ook het geluidsbeeld verraste me aangenaam. Om eerlijk te zijn was dit ook beter dan thuis. Het formaat van de ruimte en de akoestiek zal hier wel een heel belangrijke factor zijn. Op een gegeven moment was het wel duidelijk dat het systeem tegen zijn limieten liep. Een kleine twist aan de volume knop wist hier verandering in te brengen. Het viel me trouwens erg mee met welk volume de set kon spelen. Qua max SPL kon het misschien niet bij de andere systemen in de grote ruimte in de buurt komen, maar op zich hoeft het systeem ook niet harder te kunnen spelen. In het studentenhok waar ik gehuisvest ben speel je sowieso nooit op dergelijke volumes en ook in een grotere woonkamer zal het systeem prima voldoen.

Ik was een beetje verrast door de vraag naar het hoe en wat van het systeem. Zo onvoorbereid is het toch best lastig om op het ontwerp in te gaan. Sommigen houden zich bezig met heel andere takken van de zelfbouw audio sport en anderen kennen de theorie achter dergelijke principes weer stukken beter. Mede daardoor vond ik het lastig in welke mate bepaalde onderwerpen toegelicht moesten worden. Uiteraard vind ik het leuk dat er ook actief interesse wordt getoond. Mocht ik niet geheel duidelijk zijn geweest of mochten er nog vragen zijn dan wil ik die graag beantwoorden. Als het schikt kan dit hier, maar als het uitgebreider is dan kan het ook in het CD dipool topic of via pb.

Het was heel leuk om te horen dat ook anderen het systeem konden waarderen. Dit uitte zich soms in erg leuke reacties. Ook waren er kritieken welke ik ook zeer waardeer. Een aantal mensen vonden dat er wat teveel hoog in het systeem zat. Ook mij viel het op dat het systeem wat fris klonk. Nu is het zo dat er al een soort Linkwitz shelf in het systeem zit waarmee het hoog 3dB wordt verzwakt. Later heb ik gecontroleerd of deze shelf ook geactiveerd was in de DSP wat ook het geval bleek te zijn. Nu is het zo dat in mijn luisterruimte dit helemaal niet zo opvalt als in de grote ruimte. Toch heb ik thuis nog een kleine aanpassing gedaan. Het hoog heb ik nog eens met een extra 2dB gedempt en hier ga ik de komende tijd naar luisteren. Zo op het eerste gehoor lijkt dit niet negatief uit te pakken.

Bedankt voor de leuke dag!
gr Kevin

Edit: Het was me later opgevallen dat ik een aantal keer had gezegd dat er een tangband werd gebruikt als mid-hoog unit, maar dit is uiteraard de welbekende Omnes Audio bb3.01.
dre

Bericht door dre »

ten eerst barry en collega`s bedankt! 8)

ik kan niet voor me halen dat er ooit zo`n hoog niveau was op een luisterdag!
ik heb echt genoten,zeker van de set van martijn en van de set met de accuton en audax.
echt zeer fraai!
de grote verassing waren de de speakers van michael(goed geschreven? :mrgreen:)
met de ess woofers icm de breedbander,wat een laag!

waar ik nog niet over gelezen had was de zelfbouw streamer van koifarm!
dat werkte echt prima.

de ruimtes waren prima,de mensen vervelend!
ik heb me prima vermaakt! :wink:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

hannesie schreef:
Barry2001 schreef:
We zaten de dag na te bespreken, toen hij vertelde dat iemand zei (nadat de volgende set werd aangekondigd) 'laat dit maar staan, hier kan ik de rest van de dag wel naar luisteren'.
Dat heb ik inderdaad ook gehoord over dat systeem, ik was daar ook wel verbaast over, rustig, open beeld en transparant.
Ik kon alleen de techniek hierachter niet determineren, misschien dat hij dat wel wil uitleggen. :idea:
Het was ook voor mij niet helemaal te herleiden welk type Accuton hij gebruikt.
Was al eerder voorbij gekomen Hans:

Luidsprekers:
Hoog: Thiel (accuton) C30N-6-24 1.2" ceramisch concaaf
Mid: Thiel (accuton) C173-6-090 6" ceramisch concaaf
Laag: Audax HD38S100 15" bas met soepele ophanging

Open paneel voor basspeaker met correctie voor akoustische kortsluiting.
Actief scheidingsfilter met voor iedere luidspreker een eigen ontwerp klasse D eindversterker.
Feedback op de basluidspreker met versnellingsopnemer op de conus.

(Die versnellingsopnemer zat er wel op maar was niet aangesloten)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Erg genoten van de dag gisteren.

Barry en collega's uiteraard bedankt. Ook iedereen die heel zijn set verplaatst heeft bedankt.
Er zullen flink wat spiertjes vandaag zeer doen, door de diverse grote projecten.

Voor mij was de open bafle met de accuton speakers de absolute top van de dag. Dit was een heerlijk neutraal systeem waar ik uren naar zou kunnen luisteren.
Daarnaast waren de andere projecten in deze zaal werkelijk spectaculair, nog nooit eerder heb ik zoiets gehoord.

Ook in de kleinere kamers waren leuke projecten te zien, de mediacenter met bediening, de blanda set die duidelijk erg veel in zich had. Maar nog een beetje last had van de afstelling in de ruimte.
Ook de 'allblack?' en de scanspeak zuilen klonken erg goed, het was alleen jammer dat deze ruimte wat snel last had van het vollopen van het laag.

Al met al heb ik nog meer motivatie om mijn eigen set te gaan bouwen. :mrgreen:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Barry2001 schreef:
Was al eerder voorbij gekomen Hans:
Sorry, niet genoeg opgelet. :oops:
dre schreef:

de ruimtes waren prima,de mensen vervelend!
ik heb me prima vermaakt! :wink:
Was ik nu weer vervelend. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”