[Project] Devastating precision

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Boven- en onderkant zitten nu ook al vast!

@bartsegers
Mijn laatste ontwerp van de bracing heb ik ook even geüpload.
Bijlagen
IMG_20120131_150523.jpg
schets6.png
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door nxs77 »

Dat was toch vanaf 145db?? :mrgreen:

Ik vind in de auto 90 al hard zat.. hoe moet dat wel niet in de huiskamer wezen?
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

nxs77 schreef:
Dat was toch vanaf 145db?? :mrgreen:

Ik vind in de auto 90 al hard zat.. hoe moet dat wel niet in de huiskamer wezen?
130dB is ook al een béétje vernietigend O:)
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Fotootje van de bracing :)

Kwam er net achter dat ik bovenste verticale delen gewoon vergeten ben:
http://s1231.photobucket.com/albums/ee5 ... chets6.png
Die van 147,25mm en 138mm dus.

Moet uiteraard nog wel wat gaten erin zagen.
Bijlagen
IMG_20120131_173046.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Martijn M »

Mooi hoor! Je maakt er geen half werk van :D .
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Zo meteen ga ik bij de Hubo even de kolomboormachine kapen om mijn tientallen(honderden?) gaten de boren voor de bracing. :rock:
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Welgeteld 172 gaten :shock:

Is het nog nodig om de gaten te schuren? Als het niet per se nodig is, is het natuurlijk wel begrijpelijk dat ik er liever niet aan begin. Gaat me zéker een dag kosten om de randen van alle 172 gaten te schuren.
Bijlagen
IMG_20120201_122852.jpg
IMG_20120201_175302.jpg
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Ronkel »

Of het echt nodig is weet ik niet, maar een bovenfrees met een afrondfrees doet dat klusje zo. Misschien kun je dat ergens lenen?
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door r.ladage »

Holy crap! zeker geen half werk :)
En ook zeker een rap tempo ... keep it up.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Ronkel schreef:
Of het echt nodig is weet ik niet, maar een bovenfrees met een afrondfrees doet dat klusje zo. Misschien kun je dat ergens lenen?
M'n buurman heeft me al de hele dag zijn kolomboormachine en verstelbare gatenboor uitgeleend én hij laat morgen zijn werkplaatsmedewerker de gaten voor de drivers frezen. Maar misschien kan ik vragen of hij mij het frezen wil leren en als ik dan toch bezig ben kan ik die gaten ook wel even snel doen. Als ik de bovenfrees gewoon ondiep instel zodat er net een randje af wordt gefreesd is het toch gewoon even het rondje afmaken en hoeft toch ook niet heel lang te duren?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door markbakk »

japperrrr schreef:
Ronkel schreef:
Of het echt nodig is weet ik niet, maar een bovenfrees met een afrondfrees doet dat klusje zo. Misschien kun je dat ergens lenen?
Nou, volgens mij is dat niet nodig. Als je je druk over zulke randjes gaat maken...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door MechanicalAnimal »

markbakk schreef:
japperrrr schreef:
Ronkel schreef:
Of het echt nodig is weet ik niet, maar een bovenfrees met een afrondfrees doet dat klusje zo. Misschien kun je dat ergens lenen?
Nou, volgens mij is dat niet nodig. Als je je druk over zulke randjes gaat maken...
ik denk dat er hier onderhand meer speakers gebouwd worden mét afgeronde randen dan zonder, just my 2 centjes.

Ik zou die puntjes op de i nog ff zetten, zeker als je ook nog leert te frezen daardoor, 2 vliegen in 1.....172 klapjes :wink:
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Ik kijk morgen wel even hoeveel werk het is, als het meevalt doe ik het wel. Heb de hele middag vrij dus kan volop aan het werk!
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Heb vandaag flink aan de bracing gewerkt en nog een en ander gezaagd en geboord bij de Hubo, maar heel veel is er niet te zien. Daarom geen foto's deze keer. Weet iemand misschien een goede webshop waar ik kabels en connectorplaatjes kan kopen?

Heb op Amazon.de wat gevonden:
http://www.amazon.de/Lautsprecherkabel- ... 002YY4TUW/
http://www.amazon.de/Lautsprecher-Termi ... 000LB4KAE/

Is dit een beetje goed spul? Als ik naar de reacties kijk zou ik zeggen van wel, maar misschien heeft iemand hier wat beters?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Vuurkat »

Misschien zijn SpeakOn-connectoren wat voor je, dan heb je ook minder snel dat de tweeter per ongeluk lage tonen krijgt.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Casper schreef:
Misschien zijn SpeakOn-connectoren wat voor je, dan heb je ook minder snel dat de tweeter per ongeluk lage tonen krijgt.
Had er wel al naar zitten kijken maar ik hang toch een stickertje aan het begin en eind van elke kabel dus zal niet zo snel verkeerd gaan.
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door WielkeB »

japperrrr schreef:
Weet iemand misschien een goede webshop waar ik kabels en connectorplaatjes kan kopen?
kabeltje.com heeft heel betaalbare speak-on's... heb ze zelf ook, lekker het filter extern kun je er ook altijd bij.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

WielkeB schreef:
kabeltje.com heeft heel betaalbare speak-on's... heb ze zelf ook, lekker het filter extern kun je er ook altijd bij.
Was die site ook al tegengekomen maar prijzen zijn naar mijn mening nog te hoog. Denk dat ik morgen maar gewoon bij Amazon bestel :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door dre »

welke heb je nodig?
ik heb er nog aardig wat liggen(nieuw)
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Heb zo'n 40m tot 50m 2,5mm² koperkabel en terminals voor twee keer drie kanalen nodig. Dacht er zelf aan om zes keer deze te nemen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door bartsegers »

pollin.de ?
zendkosten wellicht te hoog...

http://www.pollin.de/shop/dt/MzkzODM0OT ... LS225.html

Of, 50 meter 2x2,5mm2 33€
http://link.marktplaats.nl/1001260583

bandridge-audio kabel:
http://link.marktplaats.nl/527237824
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door markbakk »

MechanicalAnimal schreef:
ik denk dat er hier onderhand meer speakers gebouwd worden mét afgeronde randen dan zonder, just my 2 centjes.
Just my 2ct erbij:
Behalve esthetica kan ik weinig redenen bedenken waarom je die randjes zou gaan afronden. Ik weet dat het hier veel gebeurt, maar dat is in 99,99% van de gevallen 'just to be sure'. Ik denk dat weinig mensen de luchtstromen door die gaten uitvoerig gaan analyseren op wervelingen die langs scherpe randjes zouden kunnen ontstaan én die vervolgens ook nog meet- of hoorbaar zouden zijn. Dat hoeft ook niet, gezond verstand zegt (mij i.i.g.)dat die wervelingen bepaald niet de zwakste schakel zullen zijn: in een open systeem zijn de wervelingen rond de BR-poort maatgevend en in een gesloten systeem de wervelingen rond de korf van de speaker (maar daar zijn ze juist weer nuttig, want ze leiden tot verliezen). Maar mochten mensen zich er druk over maken, dan zouden ze zich ook zorgen moeten maken over de wervelingen die ontstaan bij de rolrand van een willekeurige ingebouwde speaker (de overgang van bewegende conus naar stilstaande baffle).
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Wat is trouwens jullie mening over OFC vs. CCA?
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Vandaag heb ik bij de Hubo geleerd hoe ik met een bovenfrees moet werken, maar nu heb ik even geen tijd om weer aan de luidsprekers te beginnen. Morgen daarentegen heb ik de hele dag de werktplaats van de Hubo voor mezelf dus kan ik volop aan de slag!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door MechanicalAnimal »

markbakk schreef:
MechanicalAnimal schreef:
ik denk dat er hier onderhand meer speakers gebouwd worden mét afgeronde randen dan zonder, just my 2 centjes.
Just my 2ct erbij:
Behalve esthetica kan ik weinig redenen bedenken waarom je die randjes zou gaan afronden. Ik weet dat het hier veel gebeurt, maar dat is in 99,99% van de gevallen 'just to be sure'. Ik denk dat weinig mensen de luchtstromen door die gaten uitvoerig gaan analyseren op wervelingen die langs scherpe randjes zouden kunnen ontstaan én die vervolgens ook nog meet- of hoorbaar zouden zijn. Dat hoeft ook niet, gezond verstand zegt (mij i.i.g.)dat die wervelingen bepaald niet de zwakste schakel zullen zijn: in een open systeem zijn de wervelingen rond de BR-poort maatgevend en in een gesloten systeem de wervelingen rond de korf van de speaker (maar daar zijn ze juist weer nuttig, want ze leiden tot verliezen). Maar mochten mensen zich er druk over maken, dan zouden ze zich ook zorgen moeten maken over de wervelingen die ontstaan bij de rolrand van een willekeurige ingebouwde speaker (de overgang van bewegende conus naar stilstaande baffle).
Mijn centjes zijn ook verre van wetenschappelijk onderbouwd hoor Mark, meer een "gutfeeling" en "just to be sure" zoals je zelf beschrijft.

En ik vond het zelf ook nog eens mooi staan :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”