ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010
Moderator: Beheerdersteam
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
misschien een ideetje Aat... Zie dat je bij de bias leds geen condensator hebt. Had ooit ergens keer gelezen dat 100n parallel erover heen het schakelende ruis van Leds/Diodes kunt killen.
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
@Tubehead,
Een van de leden van DIY-audio heeft een aantal testen gedaan om van diodes, LED' s etc. de ruis te meten.
Bij de rode leds kwam dit neer op zo'n 0,30 uV. Te weing om mij te zorgen te maken, zeker bij een eindversterker!
groeten,
Aat
Een van de leden van DIY-audio heeft een aantal testen gedaan om van diodes, LED' s etc. de ruis te meten.
Bij de rode leds kwam dit neer op zo'n 0,30 uV. Te weing om mij te zorgen te maken, zeker bij een eindversterker!
groeten,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op do 19 mei 2011, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Het zijn wel meer LED's bij elkaar heh
Uiteindelijk wordt het een som van.
Het lijkt me overigens niet iets om je druk over te maken.
Er waren zelfs zeners die het prima deden in die test.
Uiteindelijk wordt het een som van.
Het lijkt me overigens niet iets om je druk over te maken.
Er waren zelfs zeners die het prima deden in die test.
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
@ Barry,
Geen vorderingen, want 's zomers doe ik eigenlijk niet zo gek veel aan mijn DHZ projectjes, maar ben van de week weer begonnen. Binnenkort hoop ik meer te kunnen laten zien!
groet,
Aat
Geen vorderingen, want 's zomers doe ik eigenlijk niet zo gek veel aan mijn DHZ projectjes, maar ben van de week weer begonnen. Binnenkort hoop ik meer te kunnen laten zien!
groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Ik heb er maanden lang naar uitgekeken
maar eindelijk daar is ie dan,
de herfst
Anne
maar eindelijk daar is ie dan,
de herfst
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Hier idem, het is meer een herfst-winter hobby. Maar zoals Rein al zei is de herfst reeds enkele maanden aan de gang, vandaar de vraag. We zien het wel weer verschijnen!AatV schreef:@ Barry,
Geen vorderingen, want 's zomers doe ik eigenlijk niet zo gek veel aan mijn DHZ projectjes, maar ben van de week weer begonnen. Binnenkort hoop ik meer te kunnen laten zien!
groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Zo. na een tijdje niets gedaaan te hebben aan mijn project en een tijdje het land uit te zijn geweest zijn er eindelijk wat vorderingen geweest.
1. Bij het testen van de versterker bleek dat de stroombron van de "stuurversterker" de ECC81 niet werkte. Het geval was dat ondanks alle zogvuldigheid bij het ontwerp, de lay-out niet goed was. Gelukkig bleef het bij het doorkrassen van een printbaantje.
2. Bij het hobbyen heb ik vrijwel altijd een ouderwetse radio aan staan. Wat bleek : bij het aanzetten van de voeding bleek de radio vrolijk mee te gaan ratelen, ofwel een knots van een oscillatie! Wat te doen. In de voeding had ik een gyrator-achtige schakeling opgenomen. Ongetwijfeld was dat de boosdoener. Ik heb heb vervolgens een nieuwe printplaat gemaakt waarbij ik de gyrator vervangen heb door een geregelde voeding, zie onderstaand plaatje: Wat ik als het grootste voordeel zie, is dat de spanning nu "zachtjes" opkomt. Door het variëren van de R en de C kan de tijd verlengd, dan wel verkort worden. Voor de voeding van de schermroosters had ik al een soortgelijke schakeling in gebruik en deze werkt naar teveredenheid.
Na dat al dit leed geleden was, heb ik alle printen in het "kooitje" gestopt en alle verbindingen aangebracht. Voor de achterkant van de behuizing heb ik een stuk plexiglas (o.i.d) genomen en daar de ingangen, uitgangen, de netstekker en een klein ventilatortje gemonteerd. Het ziet er nu zo uit: groet,
Aat
1. Bij het testen van de versterker bleek dat de stroombron van de "stuurversterker" de ECC81 niet werkte. Het geval was dat ondanks alle zogvuldigheid bij het ontwerp, de lay-out niet goed was. Gelukkig bleef het bij het doorkrassen van een printbaantje.
2. Bij het hobbyen heb ik vrijwel altijd een ouderwetse radio aan staan. Wat bleek : bij het aanzetten van de voeding bleek de radio vrolijk mee te gaan ratelen, ofwel een knots van een oscillatie! Wat te doen. In de voeding had ik een gyrator-achtige schakeling opgenomen. Ongetwijfeld was dat de boosdoener. Ik heb heb vervolgens een nieuwe printplaat gemaakt waarbij ik de gyrator vervangen heb door een geregelde voeding, zie onderstaand plaatje: Wat ik als het grootste voordeel zie, is dat de spanning nu "zachtjes" opkomt. Door het variëren van de R en de C kan de tijd verlengd, dan wel verkort worden. Voor de voeding van de schermroosters had ik al een soortgelijke schakeling in gebruik en deze werkt naar teveredenheid.
Na dat al dit leed geleden was, heb ik alle printen in het "kooitje" gestopt en alle verbindingen aangebracht. Voor de achterkant van de behuizing heb ik een stuk plexiglas (o.i.d) genomen en daar de ingangen, uitgangen, de netstekker en een klein ventilatortje gemonteerd. Het ziet er nu zo uit: groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Ter verduidelijking eerst nog het schema :
Nadat ik de schakelaar had omgezet (altijd een spannend moment!) kwam er gelukkig geen rook uit de de versterkerprinten.
Als eerste heb ik de statische spanningen gemeten.
1. Bij de ECC81 waren deze dik in orde. Er liep 5 mA door de stroombron en deze was netjes verdeeld over de linker en rechter buis. voor de statische waarden hoefde ik de stand van P102 niet te wijzigen.
2. Over de testweerstand bij de gezamelijke kathode (R116) van de ELL80's liep slechts 30 mA. Dit zou zo'n 50 mA moeten zijn. Het bleek dat de spanning tussen grid en kathode (ondanks datasheets en eerder metingen over de Led's) toch te hoog was. Ik heb daarom een rijtje Led's kortgesloten (zie het blauwe lijntje in het schema) en na wat tweaken met de schermroosterspanning (deze is immers geregeld en regelbaar) kwam ik netjes uit op 50 mA over de kathodeweerstand. Wel zonde van de Led's die nu stroomloos op de print zitten, maar het is niet anders.
Van het geheel nog een plaatje: In de loop van de week zal ik op de versterker wat signalen loslaten en een aantal zaken bepalen :
groet,
Aat
Als eerste heb ik de statische spanningen gemeten.
1. Bij de ECC81 waren deze dik in orde. Er liep 5 mA door de stroombron en deze was netjes verdeeld over de linker en rechter buis. voor de statische waarden hoefde ik de stand van P102 niet te wijzigen.
2. Over de testweerstand bij de gezamelijke kathode (R116) van de ELL80's liep slechts 30 mA. Dit zou zo'n 50 mA moeten zijn. Het bleek dat de spanning tussen grid en kathode (ondanks datasheets en eerder metingen over de Led's) toch te hoog was. Ik heb daarom een rijtje Led's kortgesloten (zie het blauwe lijntje in het schema) en na wat tweaken met de schermroosterspanning (deze is immers geregeld en regelbaar) kwam ik netjes uit op 50 mA over de kathodeweerstand. Wel zonde van de Led's die nu stroomloos op de print zitten, maar het is niet anders.
Van het geheel nog een plaatje: In de loop van de week zal ik op de versterker wat signalen loslaten en een aantal zaken bepalen :
- Wat is het fequentiebereik van de versterker?
Treden er oscillaties op in de versterker?
Hoog hoog maak ik de tegenkoppeling, ofwel de waarde van R108 en eventueel C104. (zie rode omlijning in het schema)
Perk ik de frequentie al eerder in met behulp van R125 en C101 (zie rode omlijning in het schema)
groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op zo 29 jan 2012, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Hoera,welkom terug
Nog altijd reuze benieuwd hoe het gaat verlopen met die kerstverlichting na de kerst
.
Het begint al aardig vol te raken,gelukkig dat het maar een "versterkertje" is
Dat van die gyrator,ontgaat me iets
.De voeding die je hebt laten zien was 15V ,300V en 4x250V met eenzelfde soort regeling als hierboven.
Anne
Nog altijd reuze benieuwd hoe het gaat verlopen met die kerstverlichting na de kerst
Het begint al aardig vol te raken,gelukkig dat het maar een "versterkertje" is
Dat van die gyrator,ontgaat me iets
Anne
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Anne, het is de 260 volt voeding op de eerste pagina (een na laatste post, althans op mijn scherm).Ah!buis schreef:Dat van die gyrator,ontgaat me iets.De voeding die je hebt laten zien was 15V ,300V en 4x250V met eenzelfde soort regeling als hierboven.
Anne
groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Ah ja,dat.Met m'n neus gekeken,is wel van voor dat ik dat orgaan hierin stak
.
Eigenlijk geen wonder,met zo'n steil onderdeel.Een stopweerstand van pak 'm beet 10k aan de poort had mogelijk ook wel geholpen.Minder werk
,kunt wel merken dat ik "op rust" ben
.
Anne
Eigenlijk geen wonder,met zo'n steil onderdeel.Een stopweerstand van pak 'm beet 10k aan de poort had mogelijk ook wel geholpen.Minder werk
Anne
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Anne, je moet inderdaad altijd uitkijken waar je dat orgaan insteekt.Ah!buis schreef:Ah ja,dat.Met m'n neus gekeken,is wel van voor dat ik dat orgaan hierin stak.
Anne
groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Ik heb wat metingen gedaan van de uitgangsspanning van de twee versterkerkanalen zonder tegenkoppeling. Referentie is de frequentie van 1000 Hz. Bij deze frequentie heb ik gemeten met een vermogen van 1 Watt.
In de grafiek heb ik vervolgens de spanning over de eindklemmen gemeten t.o.v. de referentie van 1000 Hz. en uitgedrukt in dB: Een aantal zaken vallen op :
1. de laagafval begint al bij 200/250 Hz. (vooral het linker kanaal!) Ik zal toch een flink grotere koppelkondensatoren nodig hebben dan 0,068 uF.
2. naar "boven" loopt het frequentiebereik behoorlijk ver door, circa -1dbV bij 90 kHz zonder tegenkoppeling . Voor de rest loopt het netjes af, hoewel er een duidelijke resonantie te zien is bij ca. 350 kHz. Het lijkt mij het beste het frequentiebereik te beperken tot ca. 100 kHz. wat op zich wel netjes is.
Voor het overige kan ik opmerken dat de testopstelling nogal primitief te noemen is, met een flink aantal testsnoeren door en over elkaar heen. Dit zal zeker in vloed hebben gehad op de resultaten. Al met al ben ik zeker niet ontevreden. Zaak is nu eerst de koppelcondensatoren te vervangen, tegenkoppeling toe te passen en het hoog af te filteren bij 100 kHz.
groet,
Aat
In de grafiek heb ik vervolgens de spanning over de eindklemmen gemeten t.o.v. de referentie van 1000 Hz. en uitgedrukt in dB: Een aantal zaken vallen op :
1. de laagafval begint al bij 200/250 Hz. (vooral het linker kanaal!) Ik zal toch een flink grotere koppelkondensatoren nodig hebben dan 0,068 uF.
2. naar "boven" loopt het frequentiebereik behoorlijk ver door, circa -1dbV bij 90 kHz zonder tegenkoppeling . Voor de rest loopt het netjes af, hoewel er een duidelijke resonantie te zien is bij ca. 350 kHz. Het lijkt mij het beste het frequentiebereik te beperken tot ca. 100 kHz. wat op zich wel netjes is.
Voor het overige kan ik opmerken dat de testopstelling nogal primitief te noemen is, met een flink aantal testsnoeren door en over elkaar heen. Dit zal zeker in vloed hebben gehad op de resultaten. Al met al ben ik zeker niet ontevreden. Zaak is nu eerst de koppelcondensatoren te vervangen, tegenkoppeling toe te passen en het hoog af te filteren bij 100 kHz.
groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
@Tubehead,
Op een nogal primitieve en omslachtige manier (maar voor mij werkt het):
- aan de ingang hangt een signaalgenerator.
- de uitgang belast ik met een vermogensweerstand van 8 Ohm.
- parallel aan de weerstand gebruik ik een goede true RMS multimeter, die betrouwbaar is tot 400 kHz.
- en eveneens parallel aan de weerstand een ouderwetse analoge scoop ter controle.
De uitkomsten noteer ik in een spreadsheet, wat vervolgens de berekeningen doet. De uitkomsten gebruik ik in een grafiekprogrammaatje (graph).
Nog even een sfeerplaatje van mijn werkbank/bureau : groet,
Aat
Op een nogal primitieve en omslachtige manier (maar voor mij werkt het):
- aan de ingang hangt een signaalgenerator.
- de uitgang belast ik met een vermogensweerstand van 8 Ohm.
- parallel aan de weerstand gebruik ik een goede true RMS multimeter, die betrouwbaar is tot 400 kHz.
- en eveneens parallel aan de weerstand een ouderwetse analoge scoop ter controle.
De uitkomsten noteer ik in een spreadsheet, wat vervolgens de berekeningen doet. De uitkomsten gebruik ik in een grafiekprogrammaatje (graph).
Nog even een sfeerplaatje van mijn werkbank/bureau : groet,
Aat
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Waarom gebruik je niet gewoon je PC met geluidskaart?
Dat gaat een stuk sneller en nauwkeuriger
Dat gaat een stuk sneller en nauwkeuriger
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
@b_force,
Ik weet het, ik loop zwaar achter, maar eerst deze versterker af en dan tijd vrijmaken voor de wondere wereld van PC metingen....
groet,
Aat
Ik weet het, ik loop zwaar achter, maar eerst deze versterker af en dan tijd vrijmaken voor de wondere wereld van PC metingen....
groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Inderdaad. ik heb alles van het werkblad gegooid en begin dan pas te meten, anders kom ik om de rotzooi... maar je moet niet zien wat er dan allemaal in een hoek ligt.RobertD schreef:Wat een akelig opgeruimd werkblad heb jij zeg....
groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Dat vond ik ook al. Ik zou me bijna schamen voor die van mij.RobertD schreef:Wat een akelig opgeruimd werkblad heb jij zeg....
Zal de mijne ook eens gaan opruimen.
Maar ja zo gauw ik weer aan iets begin wordt het snel weer een puinhoop.
Zoiets heet schoon werken.
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
AatV schreef:@Tubehead,
Op een nogal primitieve en omslachtige manier (maar voor mij werkt het):
- aan de ingang hangt een signaalgenerator.
- de uitgang belast ik met een vermogensweerstand van 8 Ohm.
- parallel aan de weerstand gebruik ik een goede true RMS multimeter, die betrouwbaar is tot 400 kHz.
- en eveneens parallel aan de weerstand een ouderwetse analoge scoop ter controle.
De uitkomsten noteer ik in een spreadsheet, wat vervolgens de berekeningen doet. De uitkomsten gebruik ik in een grafiekprogrammaatje (graph).
Nog even een sfeerplaatje van mijn werkbank/bureau : groet,
Aat
Aaah ok. Nouja zolang het werkt en je kunt het meten waarom niet ? Dan bereken je de voltages op een gegeven moment om naar dB's ? Log20 ?
