ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door TubeHead »

misschien een ideetje Aat... Zie dat je bij de bias leds geen condensator hebt. Had ooit ergens keer gelezen dat 100n parallel erover heen het schakelende ruis van Leds/Diodes kunt killen.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

@Tubehead,

Een van de leden van DIY-audio heeft een aantal testen gedaan om van diodes, LED' s etc. de ruis te meten.
Bij de rode leds kwam dit neer op zo'n 0,30 uV. Te weing om mij te zorgen te maken, zeker bij een eindversterker!

groeten,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op do 19 mei 2011, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door b_force »

Het zijn wel meer LED's bij elkaar heh :wink:
Uiteindelijk wordt het een som van.

Het lijkt me overigens niet iets om je druk over te maken.
Er waren zelfs zeners die het prima deden in die test.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Barry2001 »

Ook hier al even niets meer gehoord, nog vorderingen Aat?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

@ Barry,
Geen vorderingen, want 's zomers doe ik eigenlijk niet zo gek veel aan mijn DHZ projectjes, maar ben van de week weer begonnen. Binnenkort hoop ik meer te kunnen laten zien!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Ik heb er maanden lang naar uitgekeken
maar eindelijk daar is ie dan,
de herfst :lol:
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door PA4URK »

Die herrefst die begon zowat in mei, :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Barry2001 »

AatV schreef:
@ Barry,
Geen vorderingen, want 's zomers doe ik eigenlijk niet zo gek veel aan mijn DHZ projectjes, maar ben van de week weer begonnen. Binnenkort hoop ik meer te kunnen laten zien!

groet,
Aat
Hier idem, het is meer een herfst-winter hobby. Maar zoals Rein al zei is de herfst reeds enkele maanden aan de gang, vandaar de vraag. We zien het wel weer verschijnen!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Zo. na een tijdje niets gedaaan te hebben aan mijn project en een tijdje het land uit te zijn geweest zijn er eindelijk wat vorderingen geweest.

1. Bij het testen van de versterker bleek dat de stroombron van de "stuurversterker" de ECC81 niet werkte. Het geval was dat ondanks alle zogvuldigheid bij het ontwerp, de lay-out niet goed was. Gelukkig bleef het bij het doorkrassen van een printbaantje.
2. Bij het hobbyen heb ik vrijwel altijd een ouderwetse radio aan staan. Wat bleek : bij het aanzetten van de voeding bleek de radio vrolijk mee te gaan ratelen, ofwel een knots van een oscillatie! Wat te doen. In de voeding had ik een gyrator-achtige schakeling opgenomen. Ongetwijfeld was dat de boosdoener. Ik heb heb vervolgens een nieuwe printplaat gemaakt waarbij ik de gyrator vervangen heb door een geregelde voeding, zie onderstaand plaatje:
ELL80 geregelde voeding IRF 830_edited.jpg
Wat ik als het grootste voordeel zie, is dat de spanning nu "zachtjes" opkomt. Door het variëren van de R en de C kan de tijd verlengd, dan wel verkort worden. Voor de voeding van de schermroosters had ik al een soortgelijke schakeling in gebruik en deze werkt naar teveredenheid.

Na dat al dit leed geleden was, heb ik alle printen in het "kooitje" gestopt en alle verbindingen aangebracht. Voor de achterkant van de behuizing heb ik een stuk plexiglas (o.i.d) genomen en daar de ingangen, uitgangen, de netstekker en een klein ventilatortje gemonteerd. Het ziet er nu zo uit:
doorkijkje 1.JPG
doorkijkje 2.JPG
groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Ter verduidelijking eerst nog het schema :
ELL80 versterker met wijziging.jpg
Nadat ik de schakelaar had omgezet (altijd een spannend moment!) kwam er gelukkig geen rook uit de de versterkerprinten.
Als eerste heb ik de statische spanningen gemeten.

1. Bij de ECC81 waren deze dik in orde. Er liep 5 mA door de stroombron en deze was netjes verdeeld over de linker en rechter buis. voor de statische waarden hoefde ik de stand van P102 niet te wijzigen.
2. Over de testweerstand bij de gezamelijke kathode (R116) van de ELL80's liep slechts 30 mA. Dit zou zo'n 50 mA moeten zijn. Het bleek dat de spanning tussen grid en kathode (ondanks datasheets en eerder metingen over de Led's) toch te hoog was. Ik heb daarom een rijtje Led's kortgesloten (zie het blauwe lijntje in het schema) en na wat tweaken met de schermroosterspanning (deze is immers geregeld en regelbaar) kwam ik netjes uit op 50 mA over de kathodeweerstand. Wel zonde van de Led's die nu stroomloos op de print zitten, maar het is niet anders.
Van het geheel nog een plaatje:
test versterker.jpg
In de loop van de week zal ik op de versterker wat signalen loslaten en een aantal zaken bepalen :
  • Wat is het fequentiebereik van de versterker?
    Treden er oscillaties op in de versterker?
    Hoog hoog maak ik de tegenkoppeling, ofwel de waarde van R108 en eventueel C104. (zie rode omlijning in het schema)
    Perk ik de frequentie al eerder in met behulp van R125 en C101 (zie rode omlijning in het schema)
In ieder geval zal het me de komende week wel van de straat houden.

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op zo 29 jan 2012, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door TheoK »

Mooi gebouwd Aat. Complimenten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Hoera,welkom terug :D
Nog altijd reuze benieuwd hoe het gaat verlopen met die kerstverlichting na de kerst :wink: .
Het begint al aardig vol te raken,gelukkig dat het maar een "versterkertje" is :lol:
Dat van die gyrator,ontgaat me iets :? .De voeding die je hebt laten zien was 15V ,300V en 4x250V met eenzelfde soort regeling als hierboven.
Anne
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door TubeHead »

Ziet er goed uit !
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Dat van die gyrator,ontgaat me iets :? .De voeding die je hebt laten zien was 15V ,300V en 4x250V met eenzelfde soort regeling als hierboven.
Anne
Anne, het is de 260 volt voeding op de eerste pagina (een na laatste post, althans op mijn scherm).

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Ah ja,dat.Met m'n neus gekeken,is wel van voor dat ik dat orgaan hierin stak :shock: .
Eigenlijk geen wonder,met zo'n steil onderdeel.Een stopweerstand van pak 'm beet 10k aan de poort had mogelijk ook wel geholpen.Minder werk :wink: ,kunt wel merken dat ik "op rust" ben :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Ah ja,dat.Met m'n neus gekeken,is wel van voor dat ik dat orgaan hierin stak :shock: .

Anne
Anne, je moet inderdaad altijd uitkijken waar je dat orgaan insteekt. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Ik heb wat metingen gedaan van de uitgangsspanning van de twee versterkerkanalen zonder tegenkoppeling. Referentie is de frequentie van 1000 Hz. Bij deze frequentie heb ik gemeten met een vermogen van 1 Watt.
In de grafiek heb ik vervolgens de spanning over de eindklemmen gemeten t.o.v. de referentie van 1000 Hz. en uitgedrukt in dB:
frequentieverloop ELL80 eindversterker.jpg
Een aantal zaken vallen op :
1. de laagafval begint al bij 200/250 Hz. (vooral het linker kanaal!) Ik zal toch een flink grotere koppelkondensatoren nodig hebben dan 0,068 uF.
2. naar "boven" loopt het frequentiebereik behoorlijk ver door, circa -1dbV bij 90 kHz zonder tegenkoppeling . Voor de rest loopt het netjes af, hoewel er een duidelijke resonantie te zien is bij ca. 350 kHz. Het lijkt mij het beste het frequentiebereik te beperken tot ca. 100 kHz. wat op zich wel netjes is.

Voor het overige kan ik opmerken dat de testopstelling nogal primitief te noemen is, met een flink aantal testsnoeren door en over elkaar heen. Dit zal zeker in vloed hebben gehad op de resultaten. Al met al ben ik zeker niet ontevreden. Zaak is nu eerst de koppelcondensatoren te vervangen, tegenkoppeling toe te passen en het hoog af te filteren bij 100 kHz.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door TubeHead »

Hoe heb je dit gemeten ?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

@Tubehead,

Op een nogal primitieve en omslachtige manier (maar voor mij werkt het):

- aan de ingang hangt een signaalgenerator.
- de uitgang belast ik met een vermogensweerstand van 8 Ohm.
- parallel aan de weerstand gebruik ik een goede true RMS multimeter, die betrouwbaar is tot 400 kHz.
- en eveneens parallel aan de weerstand een ouderwetse analoge scoop ter controle.

De uitkomsten noteer ik in een spreadsheet, wat vervolgens de berekeningen doet. De uitkomsten gebruik ik in een grafiekprogrammaatje (graph).
Nog even een sfeerplaatje van mijn werkbank/bureau :
testen eindv.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door b_force »

Waarom gebruik je niet gewoon je PC met geluidskaart?
Dat gaat een stuk sneller en nauwkeuriger :)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

@b_force,

Ik weet het, ik loop zwaar achter, maar eerst deze versterker af en dan tijd vrijmaken voor de wondere wereld van PC metingen....

groet,
Aat
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door RobertD »

Wat een akelig opgeruimd werkblad heb jij zeg.... :shock:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

RobertD schreef:
Wat een akelig opgeruimd werkblad heb jij zeg.... :shock:
Inderdaad. ik heb alles van het werkblad gegooid en begin dan pas te meten, anders kom ik om de rotzooi... maar je moet niet zien wat er dan allemaal in een hoek ligt.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
Wat een akelig opgeruimd werkblad heb jij zeg.... :shock:
Dat vond ik ook al. Ik zou me bijna schamen voor die van mij.
Zal de mijne ook eens gaan opruimen.
Maar ja zo gauw ik weer aan iets begin wordt het snel weer een puinhoop. :wink:
Zoiets heet schoon werken.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door TubeHead »

AatV schreef:
@Tubehead,

Op een nogal primitieve en omslachtige manier (maar voor mij werkt het):

- aan de ingang hangt een signaalgenerator.
- de uitgang belast ik met een vermogensweerstand van 8 Ohm.
- parallel aan de weerstand gebruik ik een goede true RMS multimeter, die betrouwbaar is tot 400 kHz.
- en eveneens parallel aan de weerstand een ouderwetse analoge scoop ter controle.

De uitkomsten noteer ik in een spreadsheet, wat vervolgens de berekeningen doet. De uitkomsten gebruik ik in een grafiekprogrammaatje (graph).
Nog even een sfeerplaatje van mijn werkbank/bureau :
testen eindv.jpg
groet,
Aat

Aaah ok. Nouja zolang het werkt en je kunt het meten waarom niet ? Dan bereken je de voltages op een gegeven moment om naar dB's ? Log20 ?
Plaats reactie