Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jordo81

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik vond het weer eens tijd voor een plaatje.
De laatste dagen heb ik aan de voorversterker zelf weinig progressie gemaakt.
Ik ben nu weer vooral bezig met het samenstellen van een bestellijst en het uitzoeken van wat er precies op die lijst moet komen te staan.

Wel heb ik nog wat connecties gemaakt waarvan ik jullie nog niet op de hoogte heb gebracht.

De aarde routing had ik bepaald.
De Ventus Headphone Amp achter de DAC's krijgen straks hun spanning direct van de Placids en niet via de IVY zoals het nu zit. De geel/zwarte draadjes zijn de signaaldraden. Vanaf de IVY komt daar straks nog een draadje bij voor de XLR connectors. Ik zit eigenlijk te twijfelen of ik daarvoor afgeschermde Twisted Pairs zal nemen. Dat doe ik iig wel voor de Ventus naar de Headphone Jack.

De rechter DAC gaat de Sidecar voeden en die gaat de S/Pdif Mux voeden. Dat is weer via de rood/blauwe draden.

Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan voor de Clock's van de beide DAC's. Daar vertrekt een bruin/oranje draad vanaf de Sidecar die splitst naar beide DAC's.

De rechter DAC wordt de Master. Daar gaat straks de volume control op middels de gee/rood/oranje draad die naar voren loopt. Maar ook de source selector komt hier op.

De linker DAC gaat straks de Toslink Module voeden, heeft ie ook wat te doen O:)

Ook loopt er nog een zwart/wit/grijze draad. Dat is de I2C en die zorgt voor een dataverbinding tussen de beide DAC's. Bijvoorbeeld voor het juiste volume niveau.
Bijlagen
bedrading 2.JPG
knuisje

Bericht door knuisje »

jordo81 schreef:
Ik ben van plan om er een stuk of 5 te laten drukken zowiezo. Iemand suggesties waar dat redelijk tot snel kan gebeuren?
Itead studio
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ik heb zojuist even het bovenstaande plaatje laten zien op het TPA Support forum.
Men verondersteld daar dat ik problemen zou kunnen gaan ondervinden met de I2C lijn die te lang zou zijn op deze manier.

Leon zei het ook al dat de I2C lijn kleiner dan 10cm gehouden moet worden. Op deze manier is hij 20cm.

Aan de andere kant lees ik een stukje waar ze het over lengtes van 100m (!!) hebben...

The length can be increased significantly by running at a lower clock frequency. One particular application - clocked at about 500Hz - had a bus length of about 100m (300ft). If you are careful in routing your PCB's and use proper cabling (twisted pair and/or shielded cable), you can also gain some length.

Ik probeer nu even uit te vogelen met welke kloksnelheid er dan gewerkt wordt.
En ik denk dat ik er dan zowiezo een afgeschermde Twisted Pair voor ga gebruiken....

De Clock werkt op 1.544 to 156.250 MHz dus dat is wel wat anders dan 500Hz....
knuisje

Bericht door knuisje »

Je haalt I2S en I2C door elkaar, dat zijn 2 heel verschillende technieken. :-&
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ow... ik maak er een potje van!! :shock:
Ik was me er helemaal niet van bewust dat ik ook met een I2S lijn te maken heb.. Ik noem dat de Clock..

Dus I2C (de grijs/wit/zwarte lijn) Is helemaal het issue niet.
Het gaat om de bruin/oranje lijn.

Ik heb alles nog een keer opnieuw ingedeeld waarbij ik nog meer op de limieten ga zitten.
Zo heb ik de Sidecar die al op de S/Pdif Mux gestapeld zit, nog eens op de DAC's gestapeld.
Dit geeft mij in de diepte ook weer iets meer lucht.

De I2C lijn gaat hiermee van 20 naar 11 cm lengte.
De I2S lijntjes gaan van 10 naar 7cm.

Ik hoop dat dat het zo gaat doen dan.
Maar nu zou ik voor de I2S best nog afgeschermde Twisted Pairs kunnen gebruiken?
Bijlagen
Opzet 4.JPG
knuisje

Bericht door knuisje »

jordo81 schreef:
Maar nu zou ik voor de I2S best nog afgeschermde Twisted Pairs kunnen gebruiken?
Beter kun je misschien een flatcable gebruiken waarbij je elke datadraad (dus masterclock, bitclock, wordclock en data) afwisselt met een massadraad. Als je geen flatcable hebt liggen kun je ook een stukje van een oude IDE kabel afknippen.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ja, dat heb ik nu ook gedaan. Bruin is aarde en die heb ik getwist met de oranje van de BIT Clock.
Verder zijn er niet zoveel datadraden...
Er is wel zo'n (lompe) Ribbon kabel bijgeleverd alleen die (is dus lomp) gebruikt lang niet alle pinnetjes. Eigenlijk alleen maar die BIT Clock en de spanning.

De I2C is een platte 3 aderige kabel met links een gnd en dan 2 datadraden. Die zou dan ook shielded en twisted kunnen...
Leon

Bericht door Leon »

De I2C lijn gaat hiermee van 20 naar 11 cm lengte.
De I2S lijntjes gaan van 10 naar 7cm.
Dat is best een verbetering. De I2C boeit niet zo, die mag best lang zijn. Dat is gewoon serieel op vrij lage snelheden.
De I2S kabel is het meest kritische deel, daar kun je ook gewoon een paartje van een CAT5 bundel van nemen. Die zijn al netjes getwist. Ik denk niet dat daar shielden nog heel veel winst geeft: de kabel is nu al vrij kort.

Zou wel de beide Ventus modules 180 graden draaien. Dan kun je de stroomkabels ervan aan de buitenkant houden, waar ook je 15V modules zitten. Bovendien zitten de aansluitingen dan precies midden bij de IVY's. Scheelt allemaal weer lengte, en je hoeft niet dicht langs de borden/audio kabels met je stroom.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Althans, dat is wat ik er van begrepen heb...
Misschien moeten die andere ook worden aangesloten, dat zal ik nog gaan nakijken.
Maar zo'n Ribbon kabel vind ik veel te stug.
Ik denk dat ik dan liever allemaal twisted pair-tjes maak..
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hoi Leon,

Ik heb nu de Sidecar ook nog een stukje naar achteren gezet op z'n andere bevestigingsgaatjes.
Daardoor lijnen de DIN connectoren helemaal op en scheelt het weer 1cm.

Denk jij dat ik die andere dataverbindingen waar Knuisje het over heeft (masterclock, wordclock en data) ook moet aansluiten? Jij had het toch ook over 'maar 2 draden'?

Grt,

Jordo
Leon

Bericht door Leon »

2 per pin, ja. Dat moet met de grid connectors niet zo'n probleem zijn. En we hebben het over stroom gehad: maar 2 VD draden.
Voor je complete invoer zijn er wel wat meer draden nodig: DCK t/m D4. En voor ieder van hen zou ik gelijk even de bijpassende GND meenemen om er omheen te twisten.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ja die Grid connectoren werken mooi!
Ik heb 80 aanknijp pinnetjes in bestelling staan en 40 2 pin housings en 20 3 pin housings. Dus dat moet wel goed komen :)

Ik ga die draden gebruiken die ik bij de Hypex extra heb gekregen. Daar zitten allerlei kleurtjes bij en ze zijn niet zo dik.
Als straks alle spullen weer binnen zijn gaan we er weer lekker tegenaan.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Afgelopen dagen ben ik in afwachting van de materialen aan de slag gegaan met de layout van de front en backpanels voor de DAC en de AMP.

Voor degene die de software van Scheaffer niet hebben:
http://www.schaeffer-ag.de/de/download/ ... igner.html
Hiermee kun je alle bewerkingen tekenen en laten uitvoeren door Scheaffer.

Voor degene die benieuwd zijn voeg ik mijn tijdelijke opzet toe. Deze kunnen pas definitief worden zodra ik die $%&^)#%$ trafo's eens binnen heb maar ik verwacht er niet veel meer aan te hoeven veranderen.

Ik heb de volume knop exact in het midden gezet. Daardoor wordt het aan de rechter kant wel iets drukker dan links.
Voor de AMP heb ik de aan/uit knop precies op dezelfde plaats zitten als die van de DAC. Meestal wordt dit in het midden gedaan bij End-AMPS maar voor de uniformiteit zet ik die ook links onderin.

Iemand nog suggesties voor het estetisch verantwoorde? :)
Bijlagen
PANELS.zip
(2.54 KiB) 48 keer gedownload
jordo81

Bericht door jordo81 »

Nou, geen recties op mijn ontwerpjes dus ook geen afkeur :)

Ik wilde even wachten op de AC2 van TPA maar ik denk dat ik daar toch maar vanaf zie. Gaat nog wel even duren en volgens mij is het alleen wat als je goed bent met I2C programmeren.
In plaats daarvan, ik denk dat ik de AC2 toch niet goed zou benutten aangezien ik alleen maar een remote wil voor de aan/uit functie en de volume control. De AC2 zou een mogelijkheid hebben tot bronselectie maar die ene keer dat ik van bron moet schakelen kan ik nog wel uit mijn stoel komen :)

In plaats daarvan zit ik aan deze oplossing te denken:
http://electronics.dantimax.dk/Kits/Con ... index.html

De Softstart module heeft een 2VA powersupply en daar kunnen we wat spanning van stelen.
Nu alleen nog even onderzoeken of die trafo ook bekrachtigd blijft zodra de spanning er op staat anders hebben we geen volume control meer....
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Voor wat betreft de lay-out van je Dac front, ik zou het meest rechter gat, wat daar dan ook in mag komen op dezelfde hoogte doen als de volume en de andere.
Het word dan rustiger in aanzien, je houd dan hetzelfde voor de Amp aan uit knop.
front.jpg
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ok bedankt O:)

Ja dat gat is geplanned voor de aansluiting van de hoofdtelefoon.
Omdar die nog wat naar archter steekt en ik vermoedt dat de trafo's dan in de weg gaan zitten heb ik em even in de rechter boven hoek gezet.

Zodra het mogelijk is zal ik je advies overnemen want het is inderdaad wat rustiger. Zelf had ik hem automatisch rechts onder geplaatst maar dat heeft denk ik te maken met een Braun versterker die we vroeger hadden.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Nou ik ben nog even bezig geweest met de bedrading van de DIN connectoren voor de Clock e.d.
Normaal kun je hier een Flat Cable voor gebruiken maar omdat ze naast elkaar staan zou je die dan om moeten krullen waardoor de kabels (te)lang worden..

Op deze manier houd je de kabels op z'n kortst; 6,5-7cm maar wordt het wel een beetje een warboel.
Misschien had ik iets dunnere draden kunnen gebruiken maar deze had ik voor handen want die heb ik van de bijgeleverde Hypex connectoren gebruikt. En zo zijn ze weer lekker (overdadig) dik :D
Bijlagen
Bedrading Clock 1.JPG
Bedrading Clock 2.JPG
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik hoop dat je geen storing krijgt, ik gebruik ook dat soort kabeltjes in mijn minidsp kast bij de i2c signalen, en daar is het echt een grote elende. :oops:
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ja, daar was ik al een beetje bang voor.
Je twist ze met een ground zodat ze een minder groot strooiveld uitwerpen.
Bij de flatcable zitten ze om en om dus dat zal ze voldoende sepereren.

Wat ik nog wel kan doen is de binddraadjes weghalen en de twisted pairs wat afstand van elkaar geven. Dat maakt het aanzicht wel wat rommeliger....

Ik vind het opzich ook al wel een vreemde constructie dat het zo moet als je Dual Mono wil. Dichter bij elkaar kan ik de modules niet krijgen en als ik de flatcable gebruik wordt het te lang. :-s
Ik hoop maar dat alles goed komt. Ik heb de lengte van de draadjes vertrekkende vanuit hetzelfde punt in het midden zo gelijk mogelijk proberen te houden.

Wat heb je allemaal al geprobeerd dan om je storingen te verhelpen en weet je zeker dat het daar vandaan komt?
Volgende stap zou zijn om shielded kabels te gebruiken maar dan moet je wel aan een dunne variant zien te komen....

Grt,

Jordo
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

jordo81 schreef:
Wat heb je allemaal al geprobeerd dan om je storingen te verhelpen en weet je zeker dat het daar vandaan komt?
Volgende stap zou zijn om shielded kabels te gebruiken maar dan moet je wel aan een dunne variant zien te komen....
Bij de miniDigi gebruik ik de i2c signalen om te schakelen tussen de ingangen. Het gebruik van dikkere kables en een iets masievere pinheader blok heeft het probleem al veel opgelost.
Daarna het scheiden van de draden door een dikke mantel van een speakerkabel en het was totaal storingsvrij.

Al met al zorgen dat de kabels onderling ruimte hebben van elkaar, en een degelijke connector gebruiken.
Het kabeltje vervangen door de jumper loste alle problemen op, dus ik weer zeker dat het aan de kabels lag.
Nu gebruikte ik ook echt de meest goedkope jumper kabeltjes van ebay, die ze normaal gebruiken voor het maken met prototypes. :oops:

Andere mensen hebben dit opgelost door een degelijke afgeschermde coax kabel te gebruiken.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ja, ik las in jouw draadje net dat er soms een RG174 coax gebruikt wordt.
Ik zie dat die bij Digikey te bestellen is dus als ik nog iets ga bestellen daar (ongetwijfeld) dan zal ik die er meteen bij bestellen.

Ik ga nu nog geen probleem oplossen die ik niet heb maar het is goed om dit achter de hand te houden O:)
Ik gebruik nu pinnetjes van Molex. Ik hoop dat die goed genoeg contact maken.

Ik zal de touwtjes doorknippen en de draden wat meer sepereren van elkaar en voor de rest maar afwachten.

Het gaat allemaal nog wel even duren met de DAC voordat we dat kunnen gaan uitvinden.

Hoeveel kost het ongeveer om je panels op te sturen naar Scheaffer?
Ik denk dat ik eerst maar de Amplifier ga afmaken en de panelen dan wel in 2 delen op stuur naar ze....

-EDIT-
anders is dit miscchien nog een oplossing:
http://www.hollandshielding.com/index.p ... 225&Lang=2
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik ben 8 euro kwijt voor de tntpost bezorging van 1 paneel naar Duitsland.
Dit was zonder track en trace, en ik had het geluk dat ik onder de 2 kilo zat.
Ander was het dus vanaf 20 euro, waardeloze prijzen.

De opdracht bij schaeffer zelf kost me ongeveer 70 euro, de uitfrezing voor het display is gewoon erg duur!
Ik heb verder een gewoon standaard paneel met weinig poespas, en geen letters.

De tubing zou kunnen werken, ik heb het echter nog nooit gezien.
jordo81

Bericht door jordo81 »

O, in dat geval is het wellicht juist gunstiger om het in 2 pakketjes te sturen!
Ja, vreemde prijzen idd.

Mijn frontpanel van de DAC zou op ongeveer 55 euro uitkomen.
Het is een 10mm dik panel en ik moet een aantal dingen infrezen aan de achterkant omdat ze anders de doorsteek niet zullen halen.
Voor de voorkant van de Amp hoef ik eigenlijk maar 1 gat te hebben voor de aan/uit knop. Ik hoop de IR lichtsensor op de onderkant te kunnen monteren. Dat scheelt weer een gaatje aan de voorkant.
Ik twijfel nog over een rood standby LEDje...

Ik laat ook de achterpanelen door hun bewerken.
Verder vind ik niet dat zij mooie lettertypen hebben en met te harde kleuren werken.
Ik denk dat ik tzt naar een zeefdrukbedrijfje ga hier in de buurt om te kijken wat mogelijk is.

Ik las in jouw draadje dat iemand zei de shielding maar aan 1 kant aan GND te leggen, klopt dat?
Maar dan krijg je toch juist een antenne?!
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

jordo81 schreef:
Ik las in jouw draadje dat iemand zei de shielding maar aan 1 kant aan GND te leggen, klopt dat?
Klopt dat advies kreeg ik van iemand, echter kun je dat het beste even bij die persoon navragen.
Ik kan daar helaas niets zinnigs over zeggen, aangezien ik het nog niet getest heb. :oops:
BertDB

Bericht door BertDB »

cobaltjeh schreef:
jordo81 schreef:
Klopt dat advies kreeg ik van iemand, echter kun je dat het beste even bij die persoon navragen.
Ik kan daar helaas niets zinnigs over zeggen, aangezien ik het nog niet getest heb. :oops:
Het is vaak een tegenstrijdigheid.

shielding aan één kant aan ground: OK voor groundloops, NOK voor RF-frequenties
shielding aan 2 kanten aan ground: NOK voor groundloops, OK voor RF-frequenties

Compromis tussen de 2 is eigenlijk dat je de shielding aan één kant (vaak de zenderkant) aan massa legt en aan de andere kant met een condensator ertussen aan massa. Dan is het én OK voor groundloops, én OK voor RF-frequenties.
Plaats reactie