VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC (Just Purple)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door Lnsadnoh »

Beter kan haast niet!
Prima zo!
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door A3Baak »

Bedankt voor het advies. O:)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door Lnsadnoh »

A3Baak schreef:
Bedankt voor het advies. O:)
Heb ik hier ook maar geleerd hoor :) .


opstelling 1 is al perfect
opstelling 2 nog beter door de spoelen nog verder uitelkaar te plaatsen

althans, dit kan zeker geen kwaad.

leuk project!
Bijlagen
opstelling 1.JPG
opstelling 2.JPG
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door meiborg »

Wordt leuk! Altijd fijn om plaatjes te kijken ook ;)

Mvg Reinder
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door wouter »

Eh, even relativeren... het gaat om een zeer compact luidsprekertje die eerder aan z'n vervorming komt dan die spoelen bij die belasting. Overspraak... ik zou het knap vinden als je ze al haaks op elkaar positioneert dus maak het praktisch en dan zit het echt wel goed. Maar je laatste voorstel was inderdaad erg netjes.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door Lnsadnoh »

wouter schreef:
Eh, even relativeren... het gaat om een zeer compact luidsprekertje.
Eh...we streven toch allemaal naar perfectie?
Compact of niet.
Waarom dan dingen laten als de mogelijkheid er is? :wink:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door wouter »

Omdat soms je dan ineens praktische problemen krijgt terwijl het echt spijkers op laag water zoeken is.
Maar TS krijgt in dit draadje goede feedback, optimaal was het laatste voorstel - dat schreef ik ook.
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door A3Baak »

Vandaag ga ik de filters maar afsolderen, het is weer k weer buiten dus kan ik niet frezen of zagen, tenzij ik de fietsen allemaal uit de schuur haal.

@Wouter, tuurlijk is het allemaal relatief voor dit speakertje ik verwacht ook niet een geluid ala de LBVS of Elysium speakers, dat zou wel heel bizar zijn. Maar ik wil het wel zoveel mogelijk goed doen om ervaring op te doen voor een eventueel volgend project en ben dan ook zeer dankbaar voor elk commentaar en advies :)
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door A3Baak »

1 Van de gesoldeerde filters.
Boven
sized_IMG_6306.JPG
Onder
sized_IMG_6307.JPG
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door r.ladage »

En we zijn begonnen!
Ik hoop voor je dat het weer een beetje gaat meewerken.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door Boerenterprise »

Keurig.

Inderdaad , beter "overdreven" dan te min. :wink:

edit: maximaliseren heet dat.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door Lnsadnoh »

Lekker dik koper!
En laat dat lood/tin maar lekker vloeien :D .

I like that :twisted: .

Nice!
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door A3Baak »

Na diverse experimenten om het hout haaks te krijgen met een frees, daar vanaf gestapt, het was het elke keer net niet.

Aangezien ik het toch ga fineren, althans dat is het plan, heb ik de boel nu maar kops op elkaar gelijmd.
sized_IMG_6316.JPG
En nu dient het volgende "probleem" zich al weer aan :?

Had van Remco, een cirkel geleider geleend, blijkt ie niet te passen op mijn frees :? , heel vervelend.

Ow en de nieuwe kleurstelling wordt hoogglans framboos :rofl:
framboos.png
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door Lnsadnoh »

Zit ook als een huis zo op deze manier.
En zeker als de andere delen ook gemonteerd zijn.
Mooie kleur trouwens!
Wat voor soort fineer ga je gebruiken?
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door r.ladage »

Het zit ook niet mee hè? :x
Is die versterker nou al eens binnen?

Als die nou deze week komt, dan kom je van het weekend even luisteren en dan frezen we gelijk even die rondjes eruit.

Het fineer word eiken, dat kan dan ook meteen meegenomen worden :)
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door A3Baak »

Tsja die versterker is nog steeds niet binnen :evil: , Chinees nieuwjaar dan ligt daar alles 2 weken plat naar het schijnt.
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door A3Baak »

Voor als ik de driver er in ga zetten, was ik al een hele tijd aan het nadenken hoe ik dit ging doen. Laten verzinken of niet?

Ik denk dat ik daar uit ben, ga hem niet verzinken maar toch ook weer wel.

De driver komt gewoon op de baffle te liggen, en daarop komt dan 4mm mdf met een uitsparing, zoiets als dit
sized_IMG_6318.JPG
en daarop dan misschien weer een plexiglas plaatje met een ronde uitsparing.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door Lnsadnoh »

Dat is ook een handige oplossing om deze vorm van drivers te verzinken.
Ziet er goed uit!

Wat zijn de buitenafmetingen van de kastjes?
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door A3Baak »

De kastjes zijn zonder behandeling 18,4 x 9,2 x 21,4 cm

Daar komt dan nog 1mm fineer bij en aan de voorkant iig nog 4 mm mdf.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door wouter »

4 mm mdf is wel dikker dan de unit uitsteekt, of niet?
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door A3Baak »

Volgens het datablad is de hoogte van de rand van de driver 3.2 mm. Hierop zit dan nog zo'n foam rand waardoor die net boven de 4 mm uitkomt.

Als ik op het mdf dan een plexiglas plaat monteer met een ronde uitsparing komt die foam rand hier net tegen aan.
front.JPG
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door A3Baak »

Of alles nog niet lastig genoeg is, heb ik na 35 dagen wachten op m'n Muse 21EX besloten dit maar op te geven. :roll:

Heb hem als lost opgegeven bij de Ebay verkoper en krijg als het goed is netjes m'n geld terug, nu weer verder op zoek naar iets anders.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door hrscharft »

Of dezelfde oplossing als die van meiborg met zijn Frs-8

Dit dus ;) en dan het drivertje gewoon OP het plexiglas leggen of daarin verzinken maar net wat je wilt.
Weergegeven drivertje is een W3 van tb maar die was qua afmetingen bijna exact gelijk aan de Frs-8

Gr,

Harm
Bijlagen
IMG_0192[1].JPG
IMG_0192[1].JPG (26.24 KiB) 304 keer bekeken
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door A3Baak »

Het idee is goed, alleen gaat het voor mij niet werken.
Het kastje is gewoon te smal om er een ronde ring overheen te zetten.

De buitendiameter van de cirkel zou +- 100 mm moeten zijn, terwijl het kastje maar 92 mm breed is.

Wel een mooie oplossing overigens.
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Pc/muziek Speakers VIFA TC9-FD18/08 ASE StartAirKit PC

Bericht door A3Baak »

Nieuw front ontwerp, plexiglas is verdwenen.

Speaker word verzonken in front, daarop komt dan 4 mm mdf met ronde uitsparing.
Purple.JPG
Lekker simpel maar toch effectief.

Credits naar Remco
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”