Mijn eerste speakerbouw: Saba, openbaffle, 15 inch

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

hier een topic over saba's in OB
op forum Oosterburen maar toch...
zitten mooie linkjes bij :)

http://www.hifi-forum.de/index.php?acti ... =lpost&z=1
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

@weidok, genoeg inspiratie te vinden op die linkjes, dank!
Ik heb voor me zelf besloten dat ik even de grote openbaffles op pauze zet. Ik wil namelijk eerst even wat verschillende typen proberen, voordat ik speaker helemaal afbouw en netjes afwerk(verven, schuren etc). ik wil graag zelf even ondervinden wat voor effect het formaat van de baffle heeft op de klank.

Wat ga ik proberen(waar haal ik de tijd vandaan :roll: ):
* Een variant van de PMT1 van linkwitz met de Saba's en Dipole bas. Hij geeft aan dat er een limiet is aan hoe klein een ob kan worden. De pmt1 is een voorbeeld daarvan.
* Saba Cello achtige monitor (dus een halve saba cello)
* een hele Saba cello

* een standaard voor de PMT1 van PVC gevuld met vogelzand.

dus, is er een manier om dit topic te herdopen naar "het grote Saba experiment"? :lol:
Ik het net een eerste aanzet gemaakt voor de PMT1 van linkwitzlab. Dit is mijn inspiratie:
Afbeelding.
Hier het linkje naar linkwitz : http://www.linkwitzlab.com/proto.htm#%20PMT1
Bijlagen
Plankjes gezaagd van wat afval mdf
Plankjes gezaagd van wat afval mdf
Laatst gewijzigd door hemaworst op vr 30 jan 2009, 20:40, 6 keer totaal gewijzigd.
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

Achterkant heb ik uitgefreest om tunneleffect tegen te gaan
Bijlagen
stap02 achterkant randjes.jpg
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

hier zijn de gaten eruit.
Bijlagen
stap03 gaten eruit.jpg
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

zo, de achterkant is voorlopig klaar
Bijlagen
stap04 alles uitgefreeds.jpg
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

ff snel passen. Yes het past! De speakers ga ik niet schroeven maar tegen de baffle aanklemmen (zie het linkje naar de PMT1, daar doet hij dat ook)

Morgen weer verder, dan de zijkanten maken en wellicht een begin met de standaarden.
Bijlagen
stap05 sabas passen.jpg
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

Zo, vandaag de zijkanten schuin afgefreesd voor een wat meer afgewerkt uiterlijk. Daarnaast ben ik begonnen met het maken van een standaard om de PMT1 op te zetten.
Bijlagen
stap06 schuine zijden.jpg
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
ikke schreef:
Het blijft om één of andere reden een beetje door m'n hoofd spoken, maar waarom zou het niet werken met de woof zijwaards?
Vermits twee en halfweg gefilterd?
Het komt me niet zo goed uit en ik heb geen tweet's, maar anders zou ik even van 4 plankjes 2 baffltjes maken om het uit te proberen. Ik denk nog steeds dat het zal werken.
misshien dat et werkt
link

http://www.gradient.fi/helsinki15/
Bijlagen
spoken in Sietses hoofd!!!
spoken in Sietses hoofd!!!
openbafflesietse.jpg (12.23 KiB) 1226 keer bekeken
deze bestaat echt
deze bestaat echt
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

cool, doet me erg denken aan het computerspel: day of the tentacle(van heel vroeger)
Afbeelding
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

zo,
net vorige week even een PMT1 (linkwitz) variant gemaakt met Saba Greencones. Zoals verwacht klinkt het middengebied en hoog erg mooi, maar de basweergave laat veel te wensen over(lees: de bas is weg).

Linkwitz heeft een openbaffle woofer erbij ontworpen, de PW1, ik ga nu experimenteren met verschillende bas ondersteuningen:

openbaffle woofer, U frame en h-frame: lekker lomp met 15 inch, wel makkelijk om te maken. interessant om te horen wat precies de geluids verschillen te horen(staat ook wel beschreven op internet, maar zelf horen vind ik een stuk leerzamer)

Ripol: klinkt interessant aangezien hij naar voren straalt, terwijl de woofer toch zijwaarts gemonteerd is. Verhoogt de WAF. Wel vraag ik me af hoe ik het filter dan moet aanpassen om het verlies aan rendement te compenseren.

Zijwaartse woofer, naar idee van sietse. interessant om te zien wat een zijwaartse woofer doet met het geluid, of het hoorbaar is rond de 400 herz etc.

Daarnaast ga ik oefenen met filteren.

Daarnaast ben ik ook bezig om een Saba Cello in elkaar te flansen met de ovaaltjes voor mijn vader. Dat is wat makkelijker, want die kan ik gewoon nabouwen van internet.

Hieronder de foto mijn zelfgemaakte pvc voet(gevuld met vogelzand) en de speaker er boven op.
Bijlagen
lelijke foto, beetje te schuin genomen
lelijke foto, beetje te schuin genomen
Laatst gewijzigd door hemaworst op di 24 feb 2009, 20:53, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Je bas is weg, weet je zeker dat die niet wordt overstemt door mid/hoog?
Als je de basunits zijwaards plaatst, ben ik zeer benieuwd naar het effect. Maar filter dan wel twee en half weg. Kan later altijd nog es anders.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Met deze opzet heb je inderdaad geen bas en is het logisch dat het midhoog domineert. TS heeft gelijk, hij moet naar separate basondersteuning toe.
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

:D , ik heb een test opzetje gemaakt met een zijwaartse woofer en onder de speakertjes geplaatst. De missende bas is nu gelukkig weer terug. Het klinkt weer een stuk beter. Ik heb het originele filter gebruikt. Als ik een frequentie sweep afspeel dan denk ik dat ik de bas van plaats hoor veranderen. Met muziek valt het me niet erg op.

Helaas heb ik tegenwoordig erg weinig tijd om verder te freubelen en te testen, aangezien ik net vader ben geworden!!! :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hemaworst schreef:
..... aangezien ik net vader ben geworden!!! :D
VAN HARTE KEREL!!!
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

hemaworst schreef:
cool, doet me erg denken aan het computerspel: day of the tentacle(van heel vroeger)
Afbeelding
Geweldig spel was dat !!
En van harte, Paps. :P
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Van harte gefeliciteerd. Een jongetje of een meisje? En alles in goede gezondheid?
Volgende keer twee en halfweg filteren en zo, tweeling?.... 8)
:D :D
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

van hieruit ook van harte hoor
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Bericht door Teigetje »

Van harte gefeliciteerd! (en welkom bij de club van vaders met nog minder tijd dan voorheen... :wink: )

Groet, Frank
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”