Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
klompen maken ze toch ook uit 1 stuk?
Pas maar op, Marp Photoshopt daar zo een Tangbandje in :D
Afbeelding

8)
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
klompen maken ze toch ook uit 1 stuk?
Pas maar op, Marp Photoshopt daar zo een Tangbandje in :D
ik denk dat Indoubt een idee krijgt voor een volgend project, als z'n koffiekopjes afzijn ;)
Heb ik al, ik heb twee dikwandige aluminium vaasjes op de kop getikt voor de andere tangbandjes die ik had besteld. Ligt voorlopig nog op de plank.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Sub-klomp :?:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Afbeelding :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

The End...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edo op vr 17 nov 2006, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

:shock:

Damn! Ziet er goed uit!
Ik vind ze miss wel de mooiste boxen die je tot nu toe hebt gemaakt, super!
Staat ook geweldig in je kamer :lol:
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Heel mooi, daar kan ik niet aan tippen. Nu nog het geluid eens horen :P
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Nog even en ze zijn wereldberoemd :!:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Gaaf!

Heel erg mooi,

De bouw van deze luidspreker heeft mij in ieder geval heel erg geinspireerd en gemotiveerd. Ik vond het super dat je alles zo goed hebt uitgelegd enzo!

Ik vind het design mooi, het fineer, de frontjes de units. Ik ben ook heel erg benieuwd hoe ze klinken. Is het misschien wat om eens af te spreken als ik mijn aangepaste reference monitors af heb? (kunnen we meteen horen wat die doen bij een buizenaansturing :D

Succes met je volgende project!!

Wowly
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

fireman schreef:
Nu nog het geluid eens horen :P
Wowly schreef:
Is het misschien wat om eens af te spreken als ik mijn aangepaste reference monitors af heb?
Is prima, ik hoor het wel wanneer je in de buurt bent of wanneer het schikt.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ondertussen staan ze al een tijdje en heb vandaag nog een klein detail toegevoegd..... :)

Afbeelding

Klein aluminium plaatje...
Laatst gewijzigd door Edo op vr 17 nov 2006, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Maakt het helemaal af. 8)

Voorzie je nu voortaan al je speakers van je eigen logo?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, de kosten zijn minimaal, maar maakt het wel leuk af zo. Misschien de volgende (Ares) ook wel weer, maar dan in koper of zo..
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Is natuurlijk wel blits zo!

Maak je die ook zelf?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

IJzerwarehandel... :D
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ja ok... Maar die initialen zijn gegraveerd ergens? Of zou dat ook van een digitaal bestand kunnen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, ook ijzerwarenhandel. Die maken (zoals veel van die zaakjes) ook sleutels en naambordjes voor op de deur. Die dingen zijn vaak langwerpig, maar je kan ze in elk formaat bestellen wat je wil.
In mijn geval 2x2 cm aluminium met EJ in sierletter ingekleurd met zwart en zonder plakstrip...
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Aha...

Ik ben het helemaal met je eens: ze zijn nu echt af! Hoort er ook een beetje bij vind ik, om je "signatuur" er op te zetten!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ach, leuk klein detail van een paar euro. Ik heb het vroeger ook wel eens gedaan....kreeg toch wel redelijk vaak te horen van : "EJ?...wa's dat voor merk?...Nooit van gehoord...."
Antwoord was ook regelmatig iets van "Italiaans desing, handgemaakt, betaat maar 1 setje van, speciaal laten ontwerpen..." :D ...
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

:lol:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

:lol:
Topproject Edo!
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Edo, ik heb 2 vragen over je Isis.

Ik las ik dat jij in eerste instantie geen Pitrex tegen de zijwanden hebt aangebracht. Is dat nog steeds zo of heb je dat later alsnog gedaan?

Ik wil nl. een luidspreker bouwen, die ook erg smal is: 22 cm. En dat is inwendig 15 cm. Ik ben ook bang dat Pitrex op de zijwanden te veel volume wegneemt.
Mijn 3 weg met sidefire woofer krijgt nl. een X-frequentie van ca. 120 Hz. M.a.w.: hoe hard is onder de 120 Hz de Pitrex nodig?

Jij hebt lood tussen de platen MDF/multiplex gedaan. Is jouw ervaring dat dat effectiever is dan loodbitumen op bijv. 25 mm MDF ?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Persoonlijk denk ik dat je beter veel bracing kan steken ipv exclusieve materialen tegen je wanden te plakken. Dunnen wanden met veel bracing zijn steviger dan een dikkere wand met wat demping tegen geplakt.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hans Nootdorp schreef:
Edo, ik heb 2 vragen over je Isis.

Ik las ik dat jij in eerste instantie geen Pitrex tegen de zijwanden hebt aangebracht. Is dat nog steeds zo of heb je dat later alsnog gedaan?

Ik wil nl. een luidspreker bouwen, die ook erg smal is: 22 cm. En dat is inwendig 15 cm. Ik ben ook bang dat Pitrex op de zijwanden te veel volume wegneemt.
Mijn 3 weg met sidefire woofer krijgt nl. een X-frequentie van ca. 120 Hz. M.a.w.: hoe hard is onder de 120 Hz de Pitrex nodig?

Jij hebt lood tussen de platen MDF/multiplex gedaan. Is jouw ervaring dat dat effectiever is dan loodbitumen op bijv. 25 mm MDF ?
Hallo Hans,

Ik heb inderdaad geen pritex aan de wanden gebruikt vanwege de smalle kast. Later nog wel even getest door links en rechts wat te plaatsen, maar werdt er niet beter op. Naar verloop van tijd dan ook weer eruit gehaalt. Pritex onder de 120Hz heb je niet nodig denk ik. Wel wat demping, maar voor deze lage frequentie heeft het minder effect.
Het lood was een expiriment en in mijn ogen gelukt....al wordt de kast echt niet te tillen. Maar vooral de combi werkt goed. Lood voor de massa flink omhoog te gooien, en het MDF in combi met multiplex dempt meer dan twee gelijke houtsoorten op elkaar. Ik heb voor een buro wat ik ging maken een test gedaan met 2x18mm dik MDF op elkaar (100x50 cm) en een combi van 18mm MDF en 18mm multiplex opelkaar gelijmt (ook 100x50cm) je ziet dan dat de combiplaat minder doorbuigt en stijver is dan de twee mdf delen op elkaar. En mat dat lood werdt het wel erg zwaar en dood. Goede bracing werkt natuurlijk ook goed, maar de wanddikte van Isis was al zo dik dat veel bracing weinig eraan kon verbeteren.

Ik ben nu van mening dat als je een kast maakt, niet te extreem, maar gewoon 6 vlakken, en je maakt dat met twee verschillende soorten hout, bijvoorbeeld 18mm MDF en 18mm multiplex met voldoende bracing, dat je een superstevige kast kan maken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je dan lood of loodbitumen tussen dat mux en MDF lijmt, wordt het pas echt extreem dood. Of in laagjes opbouwen zoals ik heb gedaan, heb je dat lood niet nodig. Gunstig bij effect van dat lood is dat de kast enorm zwaar wordt en stabiel staat.
Gesloten