Aluminium soevereinen
Moderator: Beheerdersteam
Aluminium soevereinen
Wie weet er een makkelijke doch nette methode om aluminium te soevereinen? Als ik een 3-snedige soevereinboor gebruik, dan loopt die heel snel vol en als ik soeverein met een grote spiraalboor, dan krijg ik vaak van die vijfhoekige gaten. Ik hoop dat er een speciale boor voor bestaat, want het gaat regelmatig om heel veel gaten. Ik zit dus niet te wachten op omslachtige, kliederige koelmethodes.
Re: Aluminium soevereinen
ik gebruik een 5-voudige en die loopt niet zo snel vol, hoor.
hoe groot moet dat gat zijn? en wat noem jij "heel veel gaten"?
hoe groot moet dat gat zijn? en wat noem jij "heel veel gaten"?
Heel veel gaten; soms tientallen, soms honderden, soms meer dan duizend. En dan van het formaat om een 4mm of een 5mm spaanplaatschroef vlak weg te kunnen draaien. Het gaat hoofdzakelijk om alu hoeklijn van 30x30x3mm. Ik geloof wel dat het een vrij zachte soort is.
Neem dan ook een verzinkboor die speciaal voor aluminium geslepen is:
http://www.bm-techniek.nl/home/artikel/ ... kanten-alu
Laag toerental en smeren met spiritus tegen vreten. Ook de verzinkboren met zo'n dwarsgat gaan prima voor alu, die zijn makkelijker om de hoek te verkrijgen:

http://www.bm-techniek.nl/home/artikel/ ... kanten-alu
Laag toerental en smeren met spiritus tegen vreten. Ook de verzinkboren met zo'n dwarsgat gaan prima voor alu, die zijn makkelijker om de hoek te verkrijgen:

- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Die gebruiken we op school ook ja
Ook met spiritus of met snijolie
Anders vraagje, waar kan ik snijolie kopen ?
Lokale doe-het-zelf zaakje heeft het niet (en die heeft al heel erg veel!)
Ook met spiritus of met snijolie
Anders vraagje, waar kan ik snijolie kopen ?
Lokale doe-het-zelf zaakje heeft het niet (en die heeft al heel erg veel!)
- audiomanics
- Contacteer:
Als het gaat om koppen van verzonken schroeven/bouten... dan heb je het vermoedelijk oven een hoek van 90 graden.. Een gewone boor heeft een hoek van 120 graden..
Er is trouwens een oude truuk om met een grote boor wel een mooi vlak te krijgen ipv zo'n vijfhoek.. (ik dacht dat iedereen dat wel wist....): even een lapje stof een paar keer dubbel vouwen en daar doorheen boren..
Verder bestaan er zogenaamde Soevereinboren... Met een schuin gaatje.. ideaal voor zacht materiaal als aluminium..
Een enkel druppeltje lampenolie houdt de boor zeker vrij van aanplakaluminium... ook na 10000 gaten..
Klein plaatje wat ik kon vinden:

Ze zijn er in verschillende maten.. ik heb er zelf een stuk of vier, in twee maten..
Kees
edit.. ik zie dat er net weer mensen een seconde eerder zijn
Er is trouwens een oude truuk om met een grote boor wel een mooi vlak te krijgen ipv zo'n vijfhoek.. (ik dacht dat iedereen dat wel wist....): even een lapje stof een paar keer dubbel vouwen en daar doorheen boren..
Verder bestaan er zogenaamde Soevereinboren... Met een schuin gaatje.. ideaal voor zacht materiaal als aluminium..
Een enkel druppeltje lampenolie houdt de boor zeker vrij van aanplakaluminium... ook na 10000 gaten..
Klein plaatje wat ik kon vinden:

Ze zijn er in verschillende maten.. ik heb er zelf een stuk of vier, in twee maten..
Kees
edit.. ik zie dat er net weer mensen een seconde eerder zijn
Wat wel belangrijk is voor alu: Nooit voor iets anders gebruiken anders kun je braamvrij verzinken daarna wel vergeten voor alu. Geldt ook voor gewone spiraalboren.
Dan is mijn tip: ga naar een goede gereedschappen handel, en zoek boortjes met vaste 90gr. verzinkboren erop.
Dan boor en verzink je in 1 gang.
Daar was ik naar op zoek en kwam toen het volgende tegen: http://www.rextools.nl/assortiment/hout ... erzinkboorteacher schreef:Dan is mijn tip: ga naar een goede gereedschappen handel, en zoek boortjes met vaste 90gr. verzinkboren erop.
In alle verwijzingen die ik kan vinden wordt alleen maar over 'hout' gesproken, geen idee of het ook voor metaal te vinden is
Hier eentje van Bosch: Het problem met dit soort opzetstukken is dat na XXX gaten het kan gaan slippen vanwege de imbus/klemverbinding, toch maar even zoeken naar een 'een geheel' boor
-
wouter
- Ook commercieel actief
Heb je die braam aan de andere kant wel eens gezien als je een gaatje in alu boort?teacher schreef:Dan is mijn tip: ga naar een goede gereedschappen handel, en zoek boortjes met vaste 90gr. verzinkboren erop.
Ik boor het gat vanaf de onderkant, en dan verwijder ik de braam tijdens het soevereinen.
Van die opsteekverzinkers heb ik uiteraard in alle maten, maar die gebruik ik voor hout.
Als je die voor aluminium gebruikt, gaan die spaanders tussen de boor en de opsteekverzinker zitten en wordt het helemaal een ramp.
Iedereen, behalve ik. Moet ik mij toch eens wat meer onder de mensen begeven, dan kan ik nog wat leren. Helaas lijkt dat me ook niet echt een optie bij 1000+ gaten, zo met dat lapje.audiomanics schreef:Er is trouwens een oude truuk om met een grote boor wel een mooi vlak te krijgen ipv zo'n vijfhoek.. (ik dacht dat iedereen dat wel wist....): even een lapje stof een paar keer dubbel vouwen en daar doorheen boren..
Zo'n verzinkboor met een gat heb ik wel eens geprobeerd, maar die deed het eigenlijk niet in aluminium. Ik zal daar eens een betere van bestellen.
Als je zoveel gaten moet boren loont het om speciale aluminium boren te kopen met de optimale snijhoek en spaanspoed daarvoor, braamt het ook niet. Zowel spiraalboren als verzinkboren.
In Schiedam: http://www.erxs.nl/ (was vroeger Van Eyle & Ruygers) heeft veel op voorraad. Alleen voor de pro, levert niet aan particulieren.
In Schiedam: http://www.erxs.nl/ (was vroeger Van Eyle & Ruygers) heeft veel op voorraad. Alleen voor de pro, levert niet aan particulieren.
Ja zoiets zoek ik idd, specifiek gereedschap. Ik zal ze eens bellen maandag.
Neem dan gelijk een litertje boorolie mee geschikt voor alu. Olie bij het water gooien en niet andersom, dat werkt niet 
Mijn ervaring met snijolie voor dit soort kleine werkjes is dat je er van alles voor kan gebruiken. Ik heb uit noodzaak de gekste dingen gebruikt voor het koelen/smeren, van carter olie tot spiritus en dat ging prima zolang er maar geen grote oppervlakken gefreest moeten worden bijvoorbeeld. Trouwens kwantiteit is hier ook belangrijk, vooral voor het koelen mag er best kwistig geplonst worden 
Speciaal gereedschap is wel aan te bevelen voor aluminium, het is typisch een metaal wat gevoelig is voor materiaal poetsen etc.
Mvg Reinder
Speciaal gereedschap is wel aan te bevelen voor aluminium, het is typisch een metaal wat gevoelig is voor materiaal poetsen etc.
Mvg Reinder
Heb een poos terug ook zoiets gelezen in een Héél oude elektronica boek. Dat je bij alu spiritus moet gebruiken.meiborg schreef:tot spiritus
Klopt, voor alu gebruik je spiritus als smeermiddel. Toerental van de machine niet al te hoog.TubeHead schreef:Heb een poos terug ook zoiets gelezen in een Héél oude elektronica boek. Dat je bij alu spiritus moet gebruiken.meiborg schreef:tot spiritus
Ter hoogte waar de inbus op de boor komt even een vlak stukje op de boor slijpen! Blijft voor eeuwig op z'n plaats zitten,SARK schreef:Hier eentje van Bosch: Het problem met dit soort opzetstukken is dat na XXX gaten het kan gaan slippen vanwege de imbus/klemverbinding, toch maar even zoeken naar een 'een geheel' boor
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
nog gelukt? ik heb vorige week een verzinkboortje bij m'n lokale DIY winkel (vroeger een Fixet) gehaald, en dat werkt prima. Allemaal mooie ronde verzink-gaten in de onderkant van m'n Modu kast.Arno schreef:Ja zoiets zoek ik idd, specifiek gereedschap. Ik zal ze eens bellen maandag.