Aluminium soevereinen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Aluminium soevereinen

Bericht door Arno »

Wie weet er een makkelijke doch nette methode om aluminium te soevereinen? Als ik een 3-snedige soevereinboor gebruik, dan loopt die heel snel vol en als ik soeverein met een grote spiraalboor, dan krijg ik vaak van die vijfhoekige gaten. Ik hoop dat er een speciale boor voor bestaat, want het gaat regelmatig om heel veel gaten. Ik zit dus niet te wachten op omslachtige, kliederige koelmethodes.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door ray5150 »

ik gebruik een 5-voudige en die loopt niet zo snel vol, hoor.
hoe groot moet dat gat zijn? en wat noem jij "heel veel gaten"?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door Arno »

Heel veel gaten; soms tientallen, soms honderden, soms meer dan duizend. En dan van het formaat om een 4mm of een 5mm spaanplaatschroef vlak weg te kunnen draaien. Het gaat hoofdzakelijk om alu hoeklijn van 30x30x3mm. Ik geloof wel dat het een vrij zachte soort is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door Pjotr »

Neem dan ook een verzinkboor die speciaal voor aluminium geslepen is:

http://www.bm-techniek.nl/home/artikel/ ... kanten-alu

Laag toerental en smeren met spiritus tegen vreten. Ook de verzinkboren met zo'n dwarsgat gaan prima voor alu, die zijn makkelijker om de hoek te verkrijgen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door b_force »

Die gebruiken we op school ook ja
Ook met spiritus of met snijolie :)

Anders vraagje, waar kan ik snijolie kopen ?
Lokale doe-het-zelf zaakje heeft het niet (en die heeft al heel erg veel!)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door audiomanics »

Als het gaat om koppen van verzonken schroeven/bouten... dan heb je het vermoedelijk oven een hoek van 90 graden.. Een gewone boor heeft een hoek van 120 graden..
Er is trouwens een oude truuk om met een grote boor wel een mooi vlak te krijgen ipv zo'n vijfhoek.. (ik dacht dat iedereen dat wel wist....): even een lapje stof een paar keer dubbel vouwen en daar doorheen boren..
Verder bestaan er zogenaamde Soevereinboren... Met een schuin gaatje.. ideaal voor zacht materiaal als aluminium..
Een enkel druppeltje lampenolie houdt de boor zeker vrij van aanplakaluminium... ook na 10000 gaten..
Klein plaatje wat ik kon vinden:
Afbeelding
Ze zijn er in verschillende maten.. ik heb er zelf een stuk of vier, in twee maten..

Kees

edit.. ik zie dat er net weer mensen een seconde eerder zijn :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door Pjotr »

Wat wel belangrijk is voor alu: Nooit voor iets anders gebruiken anders kun je braamvrij verzinken daarna wel vergeten voor alu. Geldt ook voor gewone spiraalboren.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door b_force »

En vijlen (die men soms aanziet als raspen ](*,) )
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door teacher »

Dan is mijn tip: ga naar een goede gereedschappen handel, en zoek boortjes met vaste 90gr. verzinkboren erop.
Dan boor en verzink je in 1 gang.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door SARK »

teacher schreef:
Dan is mijn tip: ga naar een goede gereedschappen handel, en zoek boortjes met vaste 90gr. verzinkboren erop.
Dan boor en verzink je in 1 gang.
Daar was ik naar op zoek en kwam toen het volgende tegen:
opsteekverzinkboor.jpg
http://www.rextools.nl/assortiment/hout ... erzinkboor

In alle verwijzingen die ik kan vinden wordt alleen maar over 'hout' gesproken, geen idee of het ook voor metaal te vinden is :-s

Hier eentje van Bosch:
BoschHoutboorMetVerzinkboor.jpg
BoschHoutboorMetVerzinkboor.jpg (14.24 KiB) 3116 keer bekeken
Het problem met dit soort opzetstukken is dat na XXX gaten het kan gaan slippen vanwege de imbus/klemverbinding, toch maar even zoeken naar een 'een geheel' boor 8-[
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door wouter »

:roll: heb vorige week ervaren dat dit inderdaad een probleem is met aluminium... Met een boor werd het idd 5 hoekig. Kwam later zo'n verzinkboor tegen, zo'n souvereinboor blijkbaar. Achteraf bijwerken durf ik eigenlijk niet aan, worden de gaten nog groter ben ik bang.
Bijlagen
Ampeerless2 049.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door Arno »

teacher schreef:
Dan is mijn tip: ga naar een goede gereedschappen handel, en zoek boortjes met vaste 90gr. verzinkboren erop.
Dan boor en verzink je in 1 gang.
Heb je die braam aan de andere kant wel eens gezien als je een gaatje in alu boort?
Ik boor het gat vanaf de onderkant, en dan verwijder ik de braam tijdens het soevereinen.

Van die opsteekverzinkers heb ik uiteraard in alle maten, maar die gebruik ik voor hout.
Als je die voor aluminium gebruikt, gaan die spaanders tussen de boor en de opsteekverzinker zitten en wordt het helemaal een ramp.
audiomanics schreef:
Er is trouwens een oude truuk om met een grote boor wel een mooi vlak te krijgen ipv zo'n vijfhoek.. (ik dacht dat iedereen dat wel wist....): even een lapje stof een paar keer dubbel vouwen en daar doorheen boren..
Iedereen, behalve ik. Moet ik mij toch eens wat meer onder de mensen begeven, dan kan ik nog wat leren. Helaas lijkt dat me ook niet echt een optie bij 1000+ gaten, zo met dat lapje.


Zo'n verzinkboor met een gat heb ik wel eens geprobeerd, maar die deed het eigenlijk niet in aluminium. Ik zal daar eens een betere van bestellen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door Pjotr »

Als je zoveel gaten moet boren loont het om speciale aluminium boren te kopen met de optimale snijhoek en spaanspoed daarvoor, braamt het ook niet. Zowel spiraalboren als verzinkboren.

In Schiedam: http://www.erxs.nl/ (was vroeger Van Eyle & Ruygers) heeft veel op voorraad. Alleen voor de pro, levert niet aan particulieren.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door Arno »

Ja zoiets zoek ik idd, specifiek gereedschap. Ik zal ze eens bellen maandag.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door Pjotr »

Neem dan gelijk een litertje boorolie mee geschikt voor alu. Olie bij het water gooien en niet andersom, dat werkt niet :D
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door meiborg »

Mijn ervaring met snijolie voor dit soort kleine werkjes is dat je er van alles voor kan gebruiken. Ik heb uit noodzaak de gekste dingen gebruikt voor het koelen/smeren, van carter olie tot spiritus en dat ging prima zolang er maar geen grote oppervlakken gefreest moeten worden bijvoorbeeld. Trouwens kwantiteit is hier ook belangrijk, vooral voor het koelen mag er best kwistig geplonst worden :)

Speciaal gereedschap is wel aan te bevelen voor aluminium, het is typisch een metaal wat gevoelig is voor materiaal poetsen etc.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door TubeHead »

meiborg schreef:
tot spiritus
Heb een poos terug ook zoiets gelezen in een Héél oude elektronica boek. Dat je bij alu spiritus moet gebruiken.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door sietse »

TubeHead schreef:
meiborg schreef:
tot spiritus
Heb een poos terug ook zoiets gelezen in een Héél oude elektronica boek. Dat je bij alu spiritus moet gebruiken.
Klopt, voor alu gebruik je spiritus als smeermiddel. Toerental van de machine niet al te hoog.
Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door Justapoke »

SARK schreef:
Hier eentje van Bosch:
BoschHoutboorMetVerzinkboor.jpg
Het problem met dit soort opzetstukken is dat na XXX gaten het kan gaan slippen vanwege de imbus/klemverbinding, toch maar even zoeken naar een 'een geheel' boor 8-[
Ter hoogte waar de inbus op de boor komt even een vlak stukje op de boor slijpen! Blijft voor eeuwig op z'n plaats zitten,
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aluminium soevereinen

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
Ja zoiets zoek ik idd, specifiek gereedschap. Ik zal ze eens bellen maandag.
nog gelukt? ik heb vorige week een verzinkboortje bij m'n lokale DIY winkel (vroeger een Fixet) gehaald, en dat werkt prima. Allemaal mooie ronde verzink-gaten in de onderkant van m'n Modu kast.
Plaats reactie