mooi model zo'n Sentinel
Moderator: Beheerdersteam
mooi model zo'n Sentinel
Hoi, ik volg dit forum al jaren zonder er ooit iets aan toe te voegen.
dat verandert nu omdat ik een paar weken geleden besloten heb een avalon sentinel na te bouwen.
in ieder geval wat betreft looks en wat minder qua gebruikte units.
voor het hoog wil ik een focal tlr welke ik al jaren gebruik inzetten. daaronder komt de thiel c79 die ik
afgelopen week aangeschaft heb.
het midlaag wordt een eton 8/800 37hex welke ik ook al een hele tijd heb maar eigenlijk nooit gebruikt heb.
het laag is nog een beetje een vraagteken; ik heb geen zin om 4 eton woofers bij te kopen, vooral omdat ik al vier
15' van visaton (tiw400) heb welke ik nu in een dipool opstelling gebruik, (aktief met thommessen filters en een rotel rb1090 )
mijn plan is eigenlijk om per kant 2 woofers in compound opstelling te gebruiken in een gesloten kast.
dit omdat deze woofers veel liters vragen in een gesloten kast en ik zo het benodigde volume halveer.
de lineaire luchtverplaatsing van 1 visaton is bijna gelijk aan die van 2 x eton 12 inch dus ik zie zo niet meteen een nadeel.
de eton´s zullen ongetwijfeld beter zijn maar ze hoeven niet ver door te lopen , ik denk aan zo´n 150 hz .
tot nu toe heb ik alleen nog twee mid-kasten waarmee ik halverwege ben , maar ik zal als ik weer wat verder ben update's plaatsen.
uiteraard heb ik graag adviezen en tips .
groet, frans
dat verandert nu omdat ik een paar weken geleden besloten heb een avalon sentinel na te bouwen.
in ieder geval wat betreft looks en wat minder qua gebruikte units.
voor het hoog wil ik een focal tlr welke ik al jaren gebruik inzetten. daaronder komt de thiel c79 die ik
afgelopen week aangeschaft heb.
het midlaag wordt een eton 8/800 37hex welke ik ook al een hele tijd heb maar eigenlijk nooit gebruikt heb.
het laag is nog een beetje een vraagteken; ik heb geen zin om 4 eton woofers bij te kopen, vooral omdat ik al vier
15' van visaton (tiw400) heb welke ik nu in een dipool opstelling gebruik, (aktief met thommessen filters en een rotel rb1090 )
mijn plan is eigenlijk om per kant 2 woofers in compound opstelling te gebruiken in een gesloten kast.
dit omdat deze woofers veel liters vragen in een gesloten kast en ik zo het benodigde volume halveer.
de lineaire luchtverplaatsing van 1 visaton is bijna gelijk aan die van 2 x eton 12 inch dus ik zie zo niet meteen een nadeel.
de eton´s zullen ongetwijfeld beter zijn maar ze hoeven niet ver door te lopen , ik denk aan zo´n 150 hz .
tot nu toe heb ik alleen nog twee mid-kasten waarmee ik halverwege ben , maar ik zal als ik weer wat verder ben update's plaatsen.
uiteraard heb ik graag adviezen en tips .
groet, frans
Re: mooi model zo'n Sentinel
Welkom Frans!
Je kiest wel een bijzonder fraai model uit voor je eerste showcase! Ik ga dat zeker volgen!!
Succes
jan
Je kiest wel een bijzonder fraai model uit voor je eerste showcase! Ik ga dat zeker volgen!!
Succes
jan
-
erik van voorst
- In memoriam †
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 jun 2005, 13:42
Re: mooi model zo'n Sentinel
Hoi Frans,
Stoer hoor om meteen te beginnen met zo een complexe vorm !!!!
Ik heb even naar je foto van de midkasten gekeken, als je gaat fineren dan kom je momenteel niet uit met de punten van de driezijdige vlakken, welke elkaar dienen te raken.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat je hier al een idee voor hebt.
Alleen met spuiten/lakken kom je om dit "probleem" heen en heb je verder gewoon een vlakker raakvlak.
Dit zal het polarisatiegedrag wel veranderen (meettechnisch op de computer) maar of je dat hoort, ik denk het eerlijk gezegd niet
Ik zou zelf na verlijming wel de schroeven weglaten om contactoverdracht te voorkomen.
Voor de rest vind ik het wel leuk om dit te volgen en wens je veel succes.
Stoer hoor om meteen te beginnen met zo een complexe vorm !!!!
Ik heb even naar je foto van de midkasten gekeken, als je gaat fineren dan kom je momenteel niet uit met de punten van de driezijdige vlakken, welke elkaar dienen te raken.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat je hier al een idee voor hebt.
Alleen met spuiten/lakken kom je om dit "probleem" heen en heb je verder gewoon een vlakker raakvlak.
Dit zal het polarisatiegedrag wel veranderen (meettechnisch op de computer) maar of je dat hoort, ik denk het eerlijk gezegd niet
Ik zou zelf na verlijming wel de schroeven weglaten om contactoverdracht te voorkomen.
Voor de rest vind ik het wel leuk om dit te volgen en wens je veel succes.
Re: mooi model zo'n Sentinel
Hoi,erik van voorst schreef:Hoi Frans,
Stoer hoor om meteen te beginnen met zo een complexe vorm !!!!
Ik heb even naar je foto van de midkasten gekeken, als je gaat fineren dan kom je momenteel niet uit met de punten van de driezijdige vlakken, welke elkaar dienen te raken.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat je hier al een idee voor hebt.
Alleen met spuiten/lakken kom je om dit "probleem" heen en heb je verder gewoon een vlakker raakvlak.
Dit zal het polarisatiegedrag wel veranderen (meettechnisch op de computer) maar of je dat hoort, ik denk het eerlijk gezegd niet
Ik zou zelf na verlijming wel de schroeven weglaten om contactoverdracht te voorkomen.![]()
Voor de rest vind ik het wel leuk om dit te volgen en wens je veel succes.
Ja, ik zat ook al naar je constructie methode voor de facetten te kijken. Wat was je reden/gedachtte om niet de "van dik hout zaagt men facetten" methode te gebruiken?
Zo naar het gat kijkende is je klankbord nu ook redelijk dun.
Huib
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: mooi model zo'n Sentinel
het is maar een mid hèhsmeets schreef:Zo naar het gat kijkende is je klankbord nu ook redelijk dun.
-
erik van voorst
- In memoriam †
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 jun 2005, 13:42
Re: mooi model zo'n Sentinel
Hoi Henkjan,
You must be joking...dat kan echt wel fout gaan zeker als je de woofers in laat komen op 70 Hz....maar goed dat weet je als geen ander.
Frans ik denk dat als je per se zo een set voor jaren wilt hebben dat het de moeite loont om inderdaad een wat massiever blok te maken en de hoeken af te zagen....ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het makkelijk is.....de 3 vlakken dat heeft mij heel wat hoofdbrekens gekost en ik vind mezelf zelfs "handig".....
Maar goed je hebt in ieder geval nu 2 mids die qua looks al gaaf in de buurt komen...
De liter inhoud zal bij jou met een "blok" helemaal geen probleem zijn/worden omdat je hem 1:1 bouwt...
Ik post even een foto ter verduidelijking......in mijn geval met een verschaling (1: 0.85) kwam ik op 30 graden
You must be joking...dat kan echt wel fout gaan zeker als je de woofers in laat komen op 70 Hz....maar goed dat weet je als geen ander.
Frans ik denk dat als je per se zo een set voor jaren wilt hebben dat het de moeite loont om inderdaad een wat massiever blok te maken en de hoeken af te zagen....ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het makkelijk is.....de 3 vlakken dat heeft mij heel wat hoofdbrekens gekost en ik vind mezelf zelfs "handig".....
Maar goed je hebt in ieder geval nu 2 mids die qua looks al gaaf in de buurt komen...
De liter inhoud zal bij jou met een "blok" helemaal geen probleem zijn/worden omdat je hem 1:1 bouwt...
Ik post even een foto ter verduidelijking......in mijn geval met een verschaling (1: 0.85) kwam ik op 30 graden
Re: mooi model zo'n Sentinel
Hoi
dank voor de reacties.
de baffle is idd aan de dunne kant, ik ben al verstevigingen aan de binnenkant aan het maken.
de reden dat ik niet met een dik blok (en dus een dikke baffle ) ben begonnen is dat je dan al gauw een soort
tunnel maakt en dat is ook niet goed.
als je ziet hoe groot een magneet is ten opzichte van de diameter van het gat voor de speaker dan zorgt dat denk
ik voor belemmering van de luchtstroming.
welke van de twee erger is weet ik niet, ik maak de baffle nu wat steviger maar laat hem wel zo dun dat de speaker
kan "ademen"
de facetten die niet helemaal tot in een punt lopen zijn een gevolg van mijn besluit er nog 3 mm mdf tegenaan te lijmen
na het zagen van de hoeken. ik heb daar even over getwijfeld maar ik ga ze toch niet fineren maar lakken.
vroeger heb ik ooit een 2 meter hoge luidspreker in kersen gefineerd en dat was niet alleen de eerste maar ook de laatstet keer.
zoiets moet het worden (maar dan lichter , misschien wit)
dank voor de reacties.
de baffle is idd aan de dunne kant, ik ben al verstevigingen aan de binnenkant aan het maken.
de reden dat ik niet met een dik blok (en dus een dikke baffle ) ben begonnen is dat je dan al gauw een soort
tunnel maakt en dat is ook niet goed.
als je ziet hoe groot een magneet is ten opzichte van de diameter van het gat voor de speaker dan zorgt dat denk
ik voor belemmering van de luchtstroming.
welke van de twee erger is weet ik niet, ik maak de baffle nu wat steviger maar laat hem wel zo dun dat de speaker
kan "ademen"
de facetten die niet helemaal tot in een punt lopen zijn een gevolg van mijn besluit er nog 3 mm mdf tegenaan te lijmen
na het zagen van de hoeken. ik heb daar even over getwijfeld maar ik ga ze toch niet fineren maar lakken.
vroeger heb ik ooit een 2 meter hoge luidspreker in kersen gefineerd en dat was niet alleen de eerste maar ook de laatstet keer.
zoiets moet het worden (maar dan lichter , misschien wit)
-
erik van voorst
- In memoriam †
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 jun 2005, 13:42
Re: mooi model zo'n Sentinel
Mischien zinvol om op het htforum te googlen naar front der fronts
Ik leg daar uit dat de unit-opening in de extreme dikke baffle aan de binnenzijde taps uit dient te lopen om reden welke je aanhaalt.
Een en ander is tevens gebaseerd op metingen van Focal ( leg ik ook uit met illustraties)
De manier welke je onderbouwt hebt gekozen is dus voor een optimaal resultaat niet de juiste.
Ik leg daar uit dat de unit-opening in de extreme dikke baffle aan de binnenzijde taps uit dient te lopen om reden welke je aanhaalt.
Een en ander is tevens gebaseerd op metingen van Focal ( leg ik ook uit met illustraties)
De manier welke je onderbouwt hebt gekozen is dus voor een optimaal resultaat niet de juiste.
Re: mooi model zo'n Sentinel
Dat project van Erik is inderdaad wel uitputtend uitgewerkt. Ikzelf verwacht dat een oplossing als hierboven niet noodzakelijk is, maar als je dan toch voor cost-no-time bouw gaat kan het natuurlijk wel. De opermerking van erik om ruimschoots te chamferen is wél noodzakelijk voor een goede inzet van je mid-unit!
Overigens vind ik persoonlijk de gefineerde versie van erik wel bizar mooi, en zeker een ingewikkelde constructie als jou midkast kan met lakken weleens krimp/trekscheurtjes geven.
Maar lees eerst maar eens de gigantische thread van Erik door op het HT-forum. Een schat van informatie staat daarin. Doe er je voordeel mee.
@Erik: hoe is tie, de laatste keer dat ik je zag was in minder leuke omstandigheden, weet je nog? (dennis schonewille RIP). Ik kom niet meer zo heel veel op het Htforum dus ik heb je doen en laten niet meer zo gevolgd. Weet dat je op de jou kenmerkende manier een keuken aan het bouwen was hahaha. Fantastisch was dat.
groetjes
jan
Overigens vind ik persoonlijk de gefineerde versie van erik wel bizar mooi, en zeker een ingewikkelde constructie als jou midkast kan met lakken weleens krimp/trekscheurtjes geven.
Maar lees eerst maar eens de gigantische thread van Erik door op het HT-forum. Een schat van informatie staat daarin. Doe er je voordeel mee.
@Erik: hoe is tie, de laatste keer dat ik je zag was in minder leuke omstandigheden, weet je nog? (dennis schonewille RIP). Ik kom niet meer zo heel veel op het Htforum dus ik heb je doen en laten niet meer zo gevolgd. Weet dat je op de jou kenmerkende manier een keuken aan het bouwen was hahaha. Fantastisch was dat.
groetjes
jan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: mooi model zo'n Sentinel
ach so. de titel van de foto had me dus op t verkeerde been gezet. tot hoe hoog loopt die door?erik van voorst schreef:.... als je de woofers in laat komen op 70 Hz....
Re: mooi model zo'n Sentinel
Helaas werkt dat alleen als je lid ben van het HT forumerik van voorst schreef:Mischien zinvol om op het htforum te googlen naar front der fronts
Dit word dus een volgertje
Re: mooi model zo'n Sentinel
Valt wel mee.595ss schreef:Helaas werkt dat alleen als je lid ben van het HT forumerik van voorst schreef:Mischien zinvol om op het htforum te googlen naar front der fronts, was wel benieuwd naar deze imposante luidsprekers...
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... eadid=8497
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: mooi model zo'n Sentinel
Een volgende keer kan je ook gewoon "front der fronts" intikken in de ZBA zoekmotor. 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: mooi model zo'n Sentinel
Hallo Frans,
wat een gave speaker ben je aan het bouwen zeg
Ikzelf ben het iets kleinere broertje aan het bouwen, namelijk de kloon van de Isis die eerder al door Ruud (Toto) in samenwerking met Tony Gee (Geenius) hier op het forum gebouwt is.
Sucses gewenst en ik ben heel erg benieuwd naar je bouwwijze, post dus vooral een hoop foto's
.
wat een gave speaker ben je aan het bouwen zeg
Ikzelf ben het iets kleinere broertje aan het bouwen, namelijk de kloon van de Isis die eerder al door Ruud (Toto) in samenwerking met Tony Gee (Geenius) hier op het forum gebouwt is.
Sucses gewenst en ik ben heel erg benieuwd naar je bouwwijze, post dus vooral een hoop foto's
Re: mooi model zo'n Sentinel
ben weer een klein beetje verder.
de midkasten moet ik nog wat verder strakmaken en dan ( laten ) spuiten denk ik.
aan de binnenkant heb ik best veel dakleer erin gebrand , als een goedkoper alternatief voor bituum wat volgens
mij precies hetzelfde is . bituum kost echter 40 a 50 euro per m2 en het (dikke) dakleer wat ik heb gekocht kost 25 euro per 7.5 m2 !
dakleer is alleen niet zelfklevend dus je moet het kitten of branden o.i.d.
als voorbeeldfoto's het paneel aan de achterkant van de basmid kast.
eerst dakleer op het paneel en daar druk ik dan weer een plaatje spaanplaat in terwijl het dakleer nog lekker borrelt.
na afkoeling hecht dat bijzonder goed.
dan dichtschroeven en plaatje mdf van 3mm erop
ook alvast aan 1 topkastje begonnen...
of mijn bouwsel wel of niet zwaar genoeg uitgevoerd is, daarover kun je discussieren maar ik luister nu naar gegoten betonnen kastjes
met 2 scanspeak 15w erin en het verschil met de vorige kasten van mdf is wat mij betreft heel klein.
2 weken geleden was ik bij een presentatie van speaker&co waar ze een dipool met bandtweeter en 6 midwoofertjes aktief aanstuurden
en toen ging het o.a. over de voordelen van een speaker zonder kast en vertelden ze dat hoe zwaar je de kast ook maakt,
je nooit om de unit zelf heen kunt, dat is eigenlijk de zwakke schakel in het geheel.
alle geluidsgolven in de kast hebben weer invloed op de konus of je moet zoiets als de b&w nautilus maken.
weer wat discussievoer denk ik....
de midkasten moet ik nog wat verder strakmaken en dan ( laten ) spuiten denk ik.
aan de binnenkant heb ik best veel dakleer erin gebrand , als een goedkoper alternatief voor bituum wat volgens
mij precies hetzelfde is . bituum kost echter 40 a 50 euro per m2 en het (dikke) dakleer wat ik heb gekocht kost 25 euro per 7.5 m2 !
dakleer is alleen niet zelfklevend dus je moet het kitten of branden o.i.d.
als voorbeeldfoto's het paneel aan de achterkant van de basmid kast.
eerst dakleer op het paneel en daar druk ik dan weer een plaatje spaanplaat in terwijl het dakleer nog lekker borrelt.
na afkoeling hecht dat bijzonder goed.
dan dichtschroeven en plaatje mdf van 3mm erop
ook alvast aan 1 topkastje begonnen...
of mijn bouwsel wel of niet zwaar genoeg uitgevoerd is, daarover kun je discussieren maar ik luister nu naar gegoten betonnen kastjes
met 2 scanspeak 15w erin en het verschil met de vorige kasten van mdf is wat mij betreft heel klein.
2 weken geleden was ik bij een presentatie van speaker&co waar ze een dipool met bandtweeter en 6 midwoofertjes aktief aanstuurden
en toen ging het o.a. over de voordelen van een speaker zonder kast en vertelden ze dat hoe zwaar je de kast ook maakt,
je nooit om de unit zelf heen kunt, dat is eigenlijk de zwakke schakel in het geheel.
alle geluidsgolven in de kast hebben weer invloed op de konus of je moet zoiets als de b&w nautilus maken.
weer wat discussievoer denk ik....
Re: mooi model zo'n Sentinel
De discussie laat ik over aan de jongens die er echt verstand van hebben.
Ik volg je alleen maar omdat het zo'n ontzettende imponerende speaker is.
Ik kan mij denk ik niet eens een voorstelling maken over hoe dit zal klinken.
Ik wil je in ieder geval bedanken voor je tip van het dakleer, ik zal daar zeker eens naar kijken bij een eventuele volgende speaker.
Voor de rest wil ik zeggen: "keep up the good work" en laat die plaatjes maar komen
Ik volg je alleen maar omdat het zo'n ontzettende imponerende speaker is.
Ik kan mij denk ik niet eens een voorstelling maken over hoe dit zal klinken.
Ik wil je in ieder geval bedanken voor je tip van het dakleer, ik zal daar zeker eens naar kijken bij een eventuele volgende speaker.
Voor de rest wil ik zeggen: "keep up the good work" en laat die plaatjes maar komen
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: mooi model zo'n Sentinel
Leuk, ik was daar ook. Het was ook verbazingwekkend om te horen hoeveel verschil er was met een volle of een lege zaal, en ook al de gordijnen achter de Speakers, gesloten of open.frans schreef:2 weken geleden was ik bij een presentatie van Speaker&Co waar ze een dipool met bandtweeter en 6 midwoofertjes aktief aanstuurden
en toen ging het o.a. over de voordelen van een speaker zonder kast en vertelden ze dat hoe zwaar je de kast ook maakt,
je nooit om de unit zelf heen kunt, dat is eigenlijk de zwakke schakel in het geheel.
alle geluidsgolven in de kast hebben weer invloed op de konus of je moet zoiets als de b&w nautilus maken.
weer wat discussievoer denk ik....
Wat s'middags wat scherp klonk was s'avonds heerlijk detailrijk.
Re: mooi model zo'n Sentinel
hoi, dat was toch ergens anders denk ik.
ik heb ze gehoord bij de audioclub oost brabant en dat is alleen s'avonds
ik heb ze gehoord bij de audioclub oost brabant en dat is alleen s'avonds
Re: mooi model zo'n Sentinel
Dat klopt.frans schreef:hoi, dat was toch ergens anders denk ik.
ik heb ze gehoord bij de audioclub oost brabant en dat is alleen s'avonds
Ik was met Andre Smol van Speaker & Co, ik heb hem er naar toe gereden met de versterkers e.d. achterin, en een Busje extra voor de luidsprekers.
Gezellige en leuke club bij jullie, ik ben normaal altijd bij de AVMN in Amersfoort, zie mijn www verwijzing onder.
Ik doe als bestuurslid de Site.
-
erik van voorst
- In memoriam †
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 jun 2005, 13:42
Re: mooi model zo'n Sentinel
Hoi Frans,
Gaat goed zeg!
Die discussie....tja.....ik denk zelf dat met een complexe constructie de driver een veel betere omgeving aangeboden krijgt, een beetje vreemd dat men dan stelt......ach je krijgt het niet goed (genoeg) omdat de driver toch de zwakste schakel is dus.....
Anyway omdat je kasten nog handelbaar zijn/blijven is het mischien wel een optie om de top aan de mid te bevestigen...en zo het geheel wat te verzwaren wat denk ik alles weer wat ten goede komt.
Gaat goed zeg!
Die discussie....tja.....ik denk zelf dat met een complexe constructie de driver een veel betere omgeving aangeboden krijgt, een beetje vreemd dat men dan stelt......ach je krijgt het niet goed (genoeg) omdat de driver toch de zwakste schakel is dus.....
Anyway omdat je kasten nog handelbaar zijn/blijven is het mischien wel een optie om de top aan de mid te bevestigen...en zo het geheel wat te verzwaren wat denk ik alles weer wat ten goede komt.
Re: mooi model zo'n Sentinel
hoi Erik
je idee om de topkast vast te zetten op de bas/mid kast lijkt me wel wat. als ze klaar zijn ga ik eens proberen of ze samen
nog te hanteren zijn.
wat die behuizing betreft, je hebt gelijk dat het loont om veel moeite in een goede behuizing te steken. mijn punt is alleen dat met die goede
behuizing het probleem van energie in de kast waar je vanaf wilt ,niet opgelost is.
de beste kast is nog altijd geen kast volgens mij ,maar dan krijg je er gratis en voor niks weer een heel stel andere problemen bij.
bij een gesloten kast kom je niet om het feit heen dat hoe dik je de wanden ook maakt, de conus flinterdun is en blijft...
ik heb voor inwendige paneeltjes gekozen die op de bituum vastzitten en zo trillingen kunnen absorberen.
tenminste dat is de gedachte erachter.
misschien zit ik er wel compleet naast maar daar is het een discussie voor.
nu ben ik met de topkast bezig maar ik weet nog niet hoeveel liter ik eigenlijk moet reserveren voor de c79.
volgens de specs 3 liter maar misschien is iets groter beter. opvullen kan altijd nog .
je idee om de topkast vast te zetten op de bas/mid kast lijkt me wel wat. als ze klaar zijn ga ik eens proberen of ze samen
nog te hanteren zijn.
wat die behuizing betreft, je hebt gelijk dat het loont om veel moeite in een goede behuizing te steken. mijn punt is alleen dat met die goede
behuizing het probleem van energie in de kast waar je vanaf wilt ,niet opgelost is.
de beste kast is nog altijd geen kast volgens mij ,maar dan krijg je er gratis en voor niks weer een heel stel andere problemen bij.
bij een gesloten kast kom je niet om het feit heen dat hoe dik je de wanden ook maakt, de conus flinterdun is en blijft...
ik heb voor inwendige paneeltjes gekozen die op de bituum vastzitten en zo trillingen kunnen absorberen.
tenminste dat is de gedachte erachter.
misschien zit ik er wel compleet naast maar daar is het een discussie voor.
nu ben ik met de topkast bezig maar ik weet nog niet hoeveel liter ik eigenlijk moet reserveren voor de c79.
volgens de specs 3 liter maar misschien is iets groter beter. opvullen kan altijd nog .
-
erik van voorst
- In memoriam †
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 jun 2005, 13:42
Re: mooi model zo'n Sentinel
Tja je kunt de energie natuurlijk wel grotendeels omzetten maar dat vergt vaak ontzettend veel werk ( zie mijn puzzle vormige panelen).
Groter maken en dan later opvullen/verkleinen kan......als het maar niet met wol is...
Voor wat betreft die paneeltjes moet je wel oppassen dat deze niet hoorbaar gaan resoneren.
Je geeft zelf al aan hoeveel energie er plaats vindt.
Ik ben met je eens dat de konussen het voor hun kiezen krijgen, mijn keuze viel ook mede daarom op keramiek.
Bij het origineel zit de head ook vast aan de mid ....tillen op de sub woofer is dan een 2mans werk en er is hiervoor veel uitleg omtrent "het eropzetten" in de Avalon manual gereserveert
Groter maken en dan later opvullen/verkleinen kan......als het maar niet met wol is...
Voor wat betreft die paneeltjes moet je wel oppassen dat deze niet hoorbaar gaan resoneren.
Je geeft zelf al aan hoeveel energie er plaats vindt.
Ik ben met je eens dat de konussen het voor hun kiezen krijgen, mijn keuze viel ook mede daarom op keramiek.
Bij het origineel zit de head ook vast aan de mid ....tillen op de sub woofer is dan een 2mans werk en er is hiervoor veel uitleg omtrent "het eropzetten" in de Avalon manual gereserveert
Re: mooi model zo'n Sentinel
ben weer een stukje verder met de topkastjes.
uitsparingen voor de tweeter en de mid op de frontjes gefreest. alles verstevigt en van bituum voorzien.
eigenlijk kunnen ze nu dicht maar ik laat het nog even zo voor het geval ik iets vergeet....
zo kan ik nog even nadenken (bijv. over hoe ik de bekabeling laat lopen)
ik denk dat ik dat naderhand maak en wel dmv een gootje aan de onderkant van de topkast.
dat kit ik vol als de kabel erin zit en dan schroef ik het paneel tussen top en mid kast erop.
de twee kabels van hoog en mid lopen dan samen door de doorvoer die ik in de midkast gemaakt heb.
(zie vorige foto's)
uitsparingen voor de tweeter en de mid op de frontjes gefreest. alles verstevigt en van bituum voorzien.
eigenlijk kunnen ze nu dicht maar ik laat het nog even zo voor het geval ik iets vergeet....
zo kan ik nog even nadenken (bijv. over hoe ik de bekabeling laat lopen)
ik denk dat ik dat naderhand maak en wel dmv een gootje aan de onderkant van de topkast.
dat kit ik vol als de kabel erin zit en dan schroef ik het paneel tussen top en mid kast erop.
de twee kabels van hoog en mid lopen dan samen door de doorvoer die ik in de midkast gemaakt heb.
(zie vorige foto's)
