mooi model zo'n Sentinel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

frans

mooi model zo'n Sentinel

Bericht door frans »

Hoi, ik volg dit forum al jaren zonder er ooit iets aan toe te voegen.
dat verandert nu omdat ik een paar weken geleden besloten heb een avalon sentinel na te bouwen.
in ieder geval wat betreft looks en wat minder qua gebruikte units.
voor het hoog wil ik een focal tlr welke ik al jaren gebruik inzetten. daaronder komt de thiel c79 die ik
afgelopen week aangeschaft heb.

het midlaag wordt een eton 8/800 37hex welke ik ook al een hele tijd heb maar eigenlijk nooit gebruikt heb.

het laag is nog een beetje een vraagteken; ik heb geen zin om 4 eton woofers bij te kopen, vooral omdat ik al vier
15' van visaton (tiw400) heb welke ik nu in een dipool opstelling gebruik, (aktief met thommessen filters en een rotel rb1090 )
mijn plan is eigenlijk om per kant 2 woofers in compound opstelling te gebruiken in een gesloten kast.
dit omdat deze woofers veel liters vragen in een gesloten kast en ik zo het benodigde volume halveer.
de lineaire luchtverplaatsing van 1 visaton is bijna gelijk aan die van 2 x eton 12 inch dus ik zie zo niet meteen een nadeel.
de eton´s zullen ongetwijfeld beter zijn maar ze hoeven niet ver door te lopen , ik denk aan zo´n 150 hz .

tot nu toe heb ik alleen nog twee mid-kasten waarmee ik halverwege ben , maar ik zal als ik weer wat verder ben update's plaatsen.
uiteraard heb ik graag adviezen en tips .

groet, frans
Bijlagen
FvP111126_mid_99O1045.jpg
FvP111214_mid_99O1055.jpg
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door Wowly »

Welkom Frans!

Je kiest wel een bijzonder fraai model uit voor je eerste showcase! Ik ga dat zeker volgen!!

Succes

jan
erik van voorst
In memoriam †

Bericht door erik van voorst »

Hoi Frans,

Stoer hoor om meteen te beginnen met zo een complexe vorm !!!!

Ik heb even naar je foto van de midkasten gekeken, als je gaat fineren dan kom je momenteel niet uit met de punten van de driezijdige vlakken, welke elkaar dienen te raken.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat je hier al een idee voor hebt.

Alleen met spuiten/lakken kom je om dit "probleem" heen en heb je verder gewoon een vlakker raakvlak.
Dit zal het polarisatiegedrag wel veranderen (meettechnisch op de computer) maar of je dat hoort, ik denk het eerlijk gezegd niet :wink:

Ik zou zelf na verlijming wel de schroeven weglaten om contactoverdracht te voorkomen. :wink:

Voor de rest vind ik het wel leuk om dit te volgen en wens je veel succes. 8)
hsmeets

Bericht door hsmeets »

erik van voorst schreef:
Hoi Frans,

Stoer hoor om meteen te beginnen met zo een complexe vorm !!!!

Ik heb even naar je foto van de midkasten gekeken, als je gaat fineren dan kom je momenteel niet uit met de punten van de driezijdige vlakken, welke elkaar dienen te raken.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat je hier al een idee voor hebt.

Alleen met spuiten/lakken kom je om dit "probleem" heen en heb je verder gewoon een vlakker raakvlak.
Dit zal het polarisatiegedrag wel veranderen (meettechnisch op de computer) maar of je dat hoort, ik denk het eerlijk gezegd niet :wink:

Ik zou zelf na verlijming wel de schroeven weglaten om contactoverdracht te voorkomen. :wink:

Voor de rest vind ik het wel leuk om dit te volgen en wens je veel succes. 8)
Hoi,

Ja, ik zat ook al naar je constructie methode voor de facetten te kijken. Wat was je reden/gedachtte om niet de "van dik hout zaagt men facetten" methode te gebruiken? :) dus een dik klankbord en langs geleiders de hoeken er vanaf zagen.

Zo naar het gat kijkende is je klankbord nu ook redelijk dun.

Huib
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hsmeets schreef:
Zo naar het gat kijkende is je klankbord nu ook redelijk dun.
het is maar een mid hè :)
erik van voorst
In memoriam †

Hoi Henkjan,

You must be joking...dat kan echt wel fout gaan zeker als je de woofers in laat komen op 70 Hz....maar goed dat weet je als geen ander.

Frans ik denk dat als je per se zo een set voor jaren wilt hebben dat het de moeite loont om inderdaad een wat massiever blok te maken en de hoeken af te zagen....ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het makkelijk is.....de 3 vlakken dat heeft mij heel wat hoofdbrekens gekost en ik vind mezelf zelfs "handig".....

Maar goed je hebt in ieder geval nu 2 mids die qua looks al gaaf in de buurt komen...

De liter inhoud zal bij jou met een "blok" helemaal geen probleem zijn/worden omdat je hem 1:1 bouwt...

Ik post even een foto ter verduidelijking......in mijn geval met een verschaling (1: 0.85) kwam ik op 30 graden :wink:
Bron: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=8497.0;attach=2706;image
Bron: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=8497.0;attach=2706;image
frans

Bericht door frans »

Hoi
dank voor de reacties.
de baffle is idd aan de dunne kant, ik ben al verstevigingen aan de binnenkant aan het maken.
de reden dat ik niet met een dik blok (en dus een dikke baffle ) ben begonnen is dat je dan al gauw een soort
tunnel maakt en dat is ook niet goed.
als je ziet hoe groot een magneet is ten opzichte van de diameter van het gat voor de speaker dan zorgt dat denk
ik voor belemmering van de luchtstroming.

welke van de twee erger is weet ik niet, ik maak de baffle nu wat steviger maar laat hem wel zo dun dat de speaker
kan "ademen"

de facetten die niet helemaal tot in een punt lopen zijn een gevolg van mijn besluit er nog 3 mm mdf tegenaan te lijmen
na het zagen van de hoeken. ik heb daar even over getwijfeld maar ik ga ze toch niet fineren maar lakken.
vroeger heb ik ooit een 2 meter hoge luidspreker in kersen gefineerd en dat was niet alleen de eerste maar ook de laatstet keer.
zoiets moet het worden (maar dan lichter , misschien wit)
Bijlagen
avalon sentinel grijs 2.jpg
erik van voorst
In memoriam †

Mischien zinvol om op het htforum te googlen naar front der fronts
Ik leg daar uit dat de unit-opening in de extreme dikke baffle aan de binnenzijde taps uit dient te lopen om reden welke je aanhaalt.
Een en ander is tevens gebaseerd op metingen van Focal ( leg ik ook uit met illustraties)

De manier welke je onderbouwt hebt gekozen is dus voor een optimaal resultaat niet de juiste.
Bron: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=8497.0;attach=858;image
Bron: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=8497.0;attach=858;image
BodyBaffleThick.jpg (43.61 KiB) 2734 keer bekeken
Bron: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=8497.0;attach=857;image
Bron: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=8497.0;attach=857;image
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dat project van Erik is inderdaad wel uitputtend uitgewerkt. Ikzelf verwacht dat een oplossing als hierboven niet noodzakelijk is, maar als je dan toch voor cost-no-time bouw gaat kan het natuurlijk wel. De opermerking van erik om ruimschoots te chamferen is wél noodzakelijk voor een goede inzet van je mid-unit!

Overigens vind ik persoonlijk de gefineerde versie van erik wel bizar mooi, en zeker een ingewikkelde constructie als jou midkast kan met lakken weleens krimp/trekscheurtjes geven.

Maar lees eerst maar eens de gigantische thread van Erik door op het HT-forum. Een schat van informatie staat daarin. Doe er je voordeel mee.

@Erik: hoe is tie, de laatste keer dat ik je zag was in minder leuke omstandigheden, weet je nog? (dennis schonewille RIP). Ik kom niet meer zo heel veel op het Htforum dus ik heb je doen en laten niet meer zo gevolgd. Weet dat je op de jou kenmerkende manier een keuken aan het bouwen was hahaha. Fantastisch was dat.

groetjes

jan
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

erik van voorst schreef:
.... als je de woofers in laat komen op 70 Hz....
ach so. de titel van de foto had me dus op t verkeerde been gezet. tot hoe hoog loopt die door?
595ss

Bericht door 595ss »

erik van voorst schreef:
Helaas werkt dat alleen als je lid ben van het HT forum :? , was wel benieuwd naar deze imposante luidsprekers...
Dit word dus een volgertje :wink:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

595ss schreef:
erik van voorst schreef:
Helaas werkt dat alleen als je lid ben van het HT forum :? , was wel benieuwd naar deze imposante luidsprekers...
Valt wel mee.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... eadid=8497
595ss

Bericht door 595ss »

En dankjewel, imposant leesvoer :D
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Een volgende keer kan je ook gewoon "front der fronts" intikken in de ZBA zoekmotor. O:)
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Hallo Frans,

wat een gave speaker ben je aan het bouwen zeg :rock:

Ikzelf ben het iets kleinere broertje aan het bouwen, namelijk de kloon van de Isis die eerder al door Ruud (Toto) in samenwerking met Tony Gee (Geenius) hier op het forum gebouwt is.

Sucses gewenst en ik ben heel erg benieuwd naar je bouwwijze, post dus vooral een hoop foto's :D.
frans

Bericht door frans »

ben weer een klein beetje verder.
de midkasten moet ik nog wat verder strakmaken en dan ( laten ) spuiten denk ik.
aan de binnenkant heb ik best veel dakleer erin gebrand , als een goedkoper alternatief voor bituum wat volgens
mij precies hetzelfde is . bituum kost echter 40 a 50 euro per m2 en het (dikke) dakleer wat ik heb gekocht kost 25 euro per 7.5 m2 !
dakleer is alleen niet zelfklevend dus je moet het kitten of branden o.i.d.

als voorbeeldfoto's het paneel aan de achterkant van de basmid kast.
eerst dakleer op het paneel en daar druk ik dan weer een plaatje spaanplaat in terwijl het dakleer nog lekker borrelt.
na afkoeling hecht dat bijzonder goed.
dan dichtschroeven en plaatje mdf van 3mm erop

ook alvast aan 1 topkastje begonnen...

of mijn bouwsel wel of niet zwaar genoeg uitgevoerd is, daarover kun je discussieren maar ik luister nu naar gegoten betonnen kastjes
met 2 scanspeak 15w erin en het verschil met de vorige kasten van mdf is wat mij betreft heel klein.
2 weken geleden was ik bij een presentatie van speaker&co waar ze een dipool met bandtweeter en 6 midwoofertjes aktief aanstuurden
en toen ging het o.a. over de voordelen van een speaker zonder kast en vertelden ze dat hoe zwaar je de kast ook maakt,
je nooit om de unit zelf heen kunt, dat is eigenlijk de zwakke schakel in het geheel.
alle geluidsgolven in de kast hebben weer invloed op de konus of je moet zoiets als de b&w nautilus maken.

weer wat discussievoer denk ik....
Bijlagen
achterkant 1.jpg
achterkant 2.jpg
achterkant 3.jpg
achterkant dicht.jpg
begin topkastje.jpg
r.ladage

Bericht door r.ladage »

De discussie laat ik over aan de jongens die er echt verstand van hebben.
Ik volg je alleen maar omdat het zo'n ontzettende imponerende speaker is.
Ik kan mij denk ik niet eens een voorstelling maken over hoe dit zal klinken.

Ik wil je in ieder geval bedanken voor je tip van het dakleer, ik zal daar zeker eens naar kijken bij een eventuele volgende speaker.

Voor de rest wil ik zeggen: "keep up the good work" en laat die plaatjes maar komen :D
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

zo dan, dat gaat lekker Frans :rock:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

frans schreef:
2 weken geleden was ik bij een presentatie van Speaker&Co waar ze een dipool met bandtweeter en 6 midwoofertjes aktief aanstuurden
en toen ging het o.a. over de voordelen van een speaker zonder kast en vertelden ze dat hoe zwaar je de kast ook maakt,
je nooit om de unit zelf heen kunt, dat is eigenlijk de zwakke schakel in het geheel.
alle geluidsgolven in de kast hebben weer invloed op de konus of je moet zoiets als de b&w nautilus maken.

weer wat discussievoer denk ik....
Leuk, ik was daar ook. Het was ook verbazingwekkend om te horen hoeveel verschil er was met een volle of een lege zaal, en ook al de gordijnen achter de Speakers, gesloten of open.
Wat s'middags wat scherp klonk was s'avonds heerlijk detailrijk.
frans

Bericht door frans »

hoi, dat was toch ergens anders denk ik.
ik heb ze gehoord bij de audioclub oost brabant en dat is alleen s'avonds
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

frans schreef:
hoi, dat was toch ergens anders denk ik.
ik heb ze gehoord bij de audioclub oost brabant en dat is alleen s'avonds
Dat klopt.
Ik was met Andre Smol van Speaker & Co, ik heb hem er naar toe gereden met de versterkers e.d. achterin, en een Busje extra voor de luidsprekers. :mrgreen:
Gezellige en leuke club bij jullie, ik ben normaal altijd bij de AVMN in Amersfoort, zie mijn www verwijzing onder.
Ik doe als bestuurslid de Site. :rock:
erik van voorst
In memoriam †

Hoi Frans,

Gaat goed zeg!

Die discussie....tja.....ik denk zelf dat met een complexe constructie de driver een veel betere omgeving aangeboden krijgt, een beetje vreemd dat men dan stelt......ach je krijgt het niet goed (genoeg) omdat de driver toch de zwakste schakel is dus.....

Anyway omdat je kasten nog handelbaar zijn/blijven is het mischien wel een optie om de top aan de mid te bevestigen...en zo het geheel wat te verzwaren wat denk ik alles weer wat ten goede komt.
frans

Bericht door frans »

hoi Erik
je idee om de topkast vast te zetten op de bas/mid kast lijkt me wel wat. als ze klaar zijn ga ik eens proberen of ze samen
nog te hanteren zijn.

wat die behuizing betreft, je hebt gelijk dat het loont om veel moeite in een goede behuizing te steken. mijn punt is alleen dat met die goede
behuizing het probleem van energie in de kast waar je vanaf wilt ,niet opgelost is.
de beste kast is nog altijd geen kast volgens mij ,maar dan krijg je er gratis en voor niks weer een heel stel andere problemen bij.

bij een gesloten kast kom je niet om het feit heen dat hoe dik je de wanden ook maakt, de conus flinterdun is en blijft...
ik heb voor inwendige paneeltjes gekozen die op de bituum vastzitten en zo trillingen kunnen absorberen.
tenminste dat is de gedachte erachter.
misschien zit ik er wel compleet naast maar daar is het een discussie voor.

nu ben ik met de topkast bezig maar ik weet nog niet hoeveel liter ik eigenlijk moet reserveren voor de c79.
volgens de specs 3 liter maar misschien is iets groter beter. opvullen kan altijd nog .
erik van voorst
In memoriam †

Tja je kunt de energie natuurlijk wel grotendeels omzetten maar dat vergt vaak ontzettend veel werk ( zie mijn puzzle vormige panelen).

Groter maken en dan later opvullen/verkleinen kan......als het maar niet met wol is... :D

Voor wat betreft die paneeltjes moet je wel oppassen dat deze niet hoorbaar gaan resoneren.
Je geeft zelf al aan hoeveel energie er plaats vindt.

Ik ben met je eens dat de konussen het voor hun kiezen krijgen, mijn keuze viel ook mede daarom op keramiek.

Bij het origineel zit de head ook vast aan de mid ....tillen op de sub woofer is dan een 2mans werk en er is hiervoor veel uitleg omtrent "het eropzetten" in de Avalon manual gereserveert :wink:
frans

Bericht door frans »

ben weer een stukje verder met de topkastjes.
uitsparingen voor de tweeter en de mid op de frontjes gefreest. alles verstevigt en van bituum voorzien.
eigenlijk kunnen ze nu dicht maar ik laat het nog even zo voor het geval ik iets vergeet....
zo kan ik nog even nadenken (bijv. over hoe ik de bekabeling laat lopen)

ik denk dat ik dat naderhand maak en wel dmv een gootje aan de onderkant van de topkast.
dat kit ik vol als de kabel erin zit en dan schroef ik het paneel tussen top en mid kast erop.
de twee kabels van hoog en mid lopen dan samen door de doorvoer die ik in de midkast gemaakt heb.
(zie vorige foto's)
Bijlagen
FvP120108_topkast sentinel_99O1103.jpg
FvP120108_topkast sentinel_99O1104.jpg
FvP120108_topkast sentinel_99O1105.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”