Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Is je behuizing hoog genoeg om de transfo's vertikaal te monteren tegen de frontplaat ?
De binnenmaat van de behuizing is zo'n 7,5 cm, misschien uiterst krap 8.
Die trafo's zijn 81x68x44mm even er van uitgaande dat ze lxbxh doen.
dat zou betekenen dat dat wel moet kunnen. Al vind ik het zelf niet zo'n mooie methode, kan het zeker een goede oplossing zijn!

thx!
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Die netentree die je gebruikt, is dat 1 met ingebouwd filter? Zo ja, hou er dan rekening mee dat als deze op een ongeaard stopcontact aansluit er een wisselspanning op je aarde kan ontstaan!
Ok, had ik niet gerealiseerd. Gelukkig heb ik alles geaard aangelegd :wink:
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Die trafo blijft dan gelijk over om een extra Placid te voorzien van stroom voor de extern te plaatsen USB module.
Ik heb zeker geen ruimte meer voor een extra placid. Wel zou ik een poweroutlet kunnen gaan maken....

Dat Stacken van die Sidecar had ik ook al gezien dat dat kon als het nodig zou zijn.
Ik heb de Placids gehusselt zodat ze een gelijke afstand krijgen naar de DAC's en de IVY's.

Ik mis wel een beetje een hookup/ wiring schema's. Ik vond wel wat voor de DAC II. Als ik op het schema van de IVY kijk zie ik 2 aparte spannings ingangen terwijl op dat schema en op de IVY zelf ook 1 centrale zit?

Wanneer verwachten ze die modules uit te brengen denk je? Het lijkt mij in deze wel verstandig om te wachten tot alles binnen is zodra het niet al te lang meer gaat duren....
Bijlagen
Opzet 3.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

jordo81 schreef:
Die netentree die je gebruikt, is dat 1 met ingebouwd filter? Zo ja, hou er dan rekening mee dat als deze op een ongeaard stopcontact aansluit er een wisselspanning op je aarde kan ontstaan!
Ok, had ik niet gerealiseerd. Gelukkig heb ik alles geaard aangelegd :wink:

Dat is goed, maar als je een ongeaard stopcontact gebruikt bestaat de kans dat je netspanning op je chassis krijgt.
:shock:
GRG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

Op je laatste foto zie ik inderdaad zo'n netentree die je niet op een ongeaard stopcontact mag gebruiken! ( 110v op chassis)!

GRG
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ok, check!

Het is een Schurter DD12.2121.11.
Op het schematje zie je inderdaad een verbinding tussen L en N met daartussen de aarde...
Goed om je bewust van te zijn dus!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

jordo81 schreef:
Ok, check!

Het is een Schurter DD12.2121.11.
Op het schematje zie je inderdaad een verbinding tussen L en N met daartussen de aarde...
Goed om je bewust van te zijn dus!
Vooral leuk als je je kast vasthebt en de verwarming aanraakt! :lol:
Ook leuk om vonken te trekken als je ergens een coax van de KabelTV in je systeem aansluit!

GRG
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ja ik heb al een keer een akkefietje gehad met een Firewire kabeltje dat tegen de achterkant van een cinch van mijn Lyngdorf aan kwam...

Daarna heb ik alles maar geaard.
Ik heb zo'n Xindak netfilter. Ik hoop dat het geen kwaad kan trouwens, 2 netfilters achter elkaar?...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

jordo81 schreef:
Ja ik heb al een keer een akkefietje gehad met een Firewire kabeltje dat tegen de achterkant van een cinch van mijn Lyngdorf aan kwam...

Daarna heb ik alles maar geaard.
Ik heb zo'n Xindak netfilter. Ik hoop dat het geen kwaad kan trouwens, 2 netfilters achter elkaar?...
Dit soort filters hebben een lekstroom naar de aarde, als je genoeg van deze dingen aansluit gaat vanzelf je aardlek er uit! :lol:

GRG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Kappa7 »

Als je de voedingen in een aparte behuizing onder brengt heb je dan wel genoeg ruimte om alle modules te plaatsen ook de USB ?
In dat geval lijkt mij de keuze niet moeilijk gewoon de transformatoren en de gelijkrichters in een aparte kast zetten en alleen DC naar de kast brengen waar de rest in zit.

Groetjes George
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik heb ook al met de gedachte gespeeld om aparte voedingskasten te bouwen maar
het is eigenlijk de bedoeling zo min mogelijk kastjes te hebben. Dus daarom zal ik mij extra inspannen om dit te bewerkstellingen :)
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

En hier is mijn eerste opzetje voor de Hypex.
Ik heb de NCore's een beetje onder een hoek staan. Hierdoor kunnen de voedingsdraden mooi weglopen en zullen ze niet gaan inteferreren met de signaalkabels.

De zwarte draaden die je ziet lopen eindigen op de kast precies daar boven bij de Buffalo de XLR's komen te zitten met de huidige opstelling.
Het is een Twisted Pair Shielded kabel waarvan alleen de eerste 1,5 cm niet ommanteld ligt... Dat gele draadje daar zit de shielding aan. Ook loopt er nog een dun zwart draatje voor een extra ground. Ik zal even moeten kijken wat ik daar mee ga doen.

Die gouden schroefjes zijn voor de aansluitingen van de speaker terminals.
Op deze manier zitten deze op gelijke afstand van de rand aan de zijkanten.
Ik denk dat ik die linker nog iets meer naar links doorschuif. Daardoor wordt het geheel wel wat A-symmetrisch maar dat moet toch niet zo veel uitmaken?

Achter de power inlet moet er zo voldoende ruimte zijn voor het printcirquit van de schakelaar hoop ik. Ik ben wel benieuwd naar de afmetingen en opstelling daarvan. Eventueel kan de linker SMPS nog wat naar rechts.

Het liefst had ik de XLR interlinks aan de binnenkant gehad en de speakr terminals aan de buitenkant want nu moeten ze elkaar alsnog aan de buitenkant gaan kruisen. Maar gezien de aansluitpunten op de NCore op deze manier geplaatst zitten en de opzet zoals de BIII nu is, kan het denk ik niet anders...

Ik lees in de beschrijving ook dat de NC400 zeer gevoelig is voor EMI. Ik denk dat ik er daarom nog wat schotjes in ga maken van MU-metaal.
NC Opzet 1.JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door BertDB »

Netfilter zonder Y-condensatoren gebruiken (van L en N naar PE) voor audio-apparatuur !!.. :-#

Uit de post van Sander Sassen hier op het forum:
De reden waarom je die Y-caps niet wilt hebben is uiteraard omdat je storingen uit 't net gelijk je aarde in koppelt en da's voor audio (en voor medische toepassingen, i.v.m. lekstromen etc.) geen goed idee.
Best zoek je ze onder de "medische netfilters"
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Gewoon géén extra netfilter gebruiken! Er zitten al filters op de voedingen.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hm ik wist niet dat er al een netfilter op zou zitten...
Deze is wel voor medische toepassingen, zo'n M5 geval.
Schurter DD12.9321.111
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

BertDB schreef:
Netfilter zonder Y-condensatoren gebruiken (van L en N naar PE) voor audio-apparatuur !!.. :-#

Uit de post van Sander Sassen hier op het forum:
De reden waarom je die Y-caps niet wilt hebben is uiteraard omdat je storingen uit 't net gelijk je aarde in koppelt en da's voor audio (en voor medische toepassingen, i.v.m. lekstromen etc.) geen goed idee.
Best zoek je ze onder de "medische netfilters"
Kunnen we hier niet beter een sticky van maken onder zelfbouw en veiligheid??

Heb nu al in korte tijd al meerdere van deze "klote" filters voorbij zien komen!

GRG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Henkjan »

BertDB schreef:
Netfilter zonder Y-condensatoren gebruiken (van L en N naar PE) voor audio-apparatuur !!.. :-#

Uit de post van Sander Sassen hier op het forum:
De reden waarom je die Y-caps niet wilt hebben is uiteraard omdat je storingen uit 't net gelijk je aarde in koppelt en da's voor audio (en voor medische toepassingen, i.v.m. lekstromen etc.) geen goed idee.
Best zoek je ze onder de "medische netfilters"
of gebruik t filter dat Sander ontworpen had voor die klik-aan-klik-uit print
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Gewoon geen filter gebruiken. Netfilters in audio apparatuur leveren meer ellende op dan dat ze wat oplossen. Als zo'n filter nodig is dan is de voeding slecht ontworpen.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hmm, ik heb het idee dat de voedingen van de DAC ook wel goed zijn ontworpen'.
Toch denk ik dat ik die dure M5 wel ga gebruiken op de DAC... :?
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Deze schakelaar zal ik dan voor de Hypex gaan gebruiken.
Is ook voor Medicinale doeleinden :sure:

Kan iemand trouwens nog iets zinnigs zeggen over de (dikte van de) draad die ik zou kunnen gebruiken voor het stukje binnen in de kast naar de speaker terminals?
Bijlagen
Schurter WOF.jpg
Schurter WOF.jpg (16.99 KiB) 298 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

jordo81 schreef:
Deze schakelaar zal ik dan voor de Hypex gaan gebruiken.
Is ook voor Medicinale doeleinden :sure:

Kan iemand trouwens nog iets zinnigs zeggen over de (dikte van de) draad die ik zou kunnen gebruiken voor het stukje binnen in de kast naar de speaker terminals?

Om alle kabelfluisteraars voor te zijn:

60 kwadraat zilverkabel!

GRG :mrgreen:
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Leon »

Kan iemand trouwens nog iets zinnigs zeggen over de (dikte van de) draad die ik zou kunnen gebruiken voor het stukje binnen in de kast naar de speaker terminals?
Ongeveer hetzelfde als wat je voor de speakerkabel gebruikt is prima (1.5-2.5mm2?). Zou wel even twisten.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

zilverkabel
Zilver kan het geluid toch best wel beinvloeden?
Ik heb wel eens interlinks met zilver geprobeerd maar ik vond de hoge tonen en de S klanken te hard worden...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door hannesie »

Verzilverd koper compenseert, dat is ook te krijgen.

Ik heb dat ook geprobeerd met zilver en teflon isolatie, inderdaad harder van klank.
Destijds gecompenseerd met een 1,5 volkern installatie draad van de Karwei en het probleem was weg. :D

Nu heb ik een stukje vd Hul kabel voor dit soort overbruggingen.
http://www.vandenhul.com/p_D03AH.aspx
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Destijds gecompenseerd met een 1,5 volkern installatie draad van de Karwei en het probleem was weg. :D
Het zal wel aan het late uur liggen maar ik las eerst:

"Destijds gecompenseerd met een 1,5 volkoren installatie draad van...."

Het zou zomaar kunnen :mrgreen:
Plaats reactie