Seas Micro Monitor - Elysium

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Jaha.... da's klote...
Photo 29-12-11 19 08 33 (HDR).jpg
Hoe het kan? Gewoon, niet goed opletten... ](*,) ](*,) ](*,)

Verder wel hele mooie units die Excel! Ben er heel erg blij mee! Wat een dikke magneet is het zeg... :mrgreen:
Bijlagen
Photo 29-12-11 19 36 29.jpg
Photo 29-12-11 19 37 21 (HDR).jpg
Photo 29-12-11 19 37 44 (HDR).jpg
Photo 29-12-11 19 34 32 (HDR).jpg
Photo 29-12-11 19 34 46 (HDR).jpg
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 29 dec 2011, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door FR_Aad »

Shit!!!
Oplossen met een aluminium "accent"??
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

FR_Aad schreef:
Shit!!!
Oplossen met een aluminium "accent"??
Ja zat ik ook aan te denken maar dat word niet mooi denk ik. Word te veel. Ik dacht zelf aan strookjes fineer er in plakken, schuren, eventueel plamuren en dan toch maar weer verven.
Ik heb nog fineer liggen van 0.5mm dus heb 3 lagen nodig voor de tweeter.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door dre »

laat eens een plaatje zien met beide drivers er in.
misschien valt het allemaal wel mee! :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Nee het valt echt niet mee. Ik heb iets meer dan 2mm rondom te veel. Dat ziet er echt niet uit. Er moet 1,5 tot 2mm rondom bij.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Barry2001 »

Vallen de units kleiner uit dan gedacht of had je de units voor die tijd al? Balen is dit.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Nee gewoon verkeerd gemeten. Ipv 0,2mm er 2mm van gemaakt. Dom. Meer niet.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Lnsadnoh »

Potverdikkie Vin, das idd jammer.
Waar gewerkt wordt, vallen spaanders.
Geen idee of je je units al had, maar ik begin niet met een verzonken uitfrezing als ik de unit niet zelf bij de hand heb.

Om dit op te lossen zou ik een ring frezen die in de reeds gemaakte infrezing past en een gat heeft van de diameter van de unit zelf (ietjes groter dan a 0,5mm).
De ring zal een wanddikte van ca. 2 dik worden dan?
Erg dun dus, maar wel te doen als je een goede en spelingsvrije cirkelgeleider hebt.
Voorzichtig frezen dan.

Pak een stuk mdf van 18mm ofzo.
Frees daar de buitendiameter in met een diepte van ca. 10mm.
Frees daarna de binnendiameter (de diameter van je unit + 0.5mm) helemaal door het mdf (misschien hoeft dat ook niet helemaal, probeer het navolgende eerst).
Snij dan met een scherp mesje (scalpel) je ring van 10mm (mag ook kleiner, dus minimaal de diepte van je infrezing) uit.

Lijm deze ring in de bestaande infrezing die nu tegroot is.
Zorg er wel voor dat als je houtijm gebruikt er geen verfresten op de verlijmen oppervlakken zitten.
Na drogen baffel vlakschuren en waar nodig plamuren (2 componenten auto plamuur bijvoorbeeld).

Dit is een mogelijke oplossing, hoop dat je kan volgen.

Komt goed.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Dit kan ik prima volgen! Had er niet aan gedacht en ga het zeker proberen. Voorzichtig frezen is de sleutel denk ik. Ik heb het wel eens eerder gedaan maar dan was het meer per ongeluk... ;)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Lnsadnoh »

Dus gewoon eerst die ringen frezen en kijken of dat lukt.
En dan pas beginnen aan je baffel.
Zorg ervoor dat je een scherpe frees gebruikt en wellicht een wat betere kwaliteit MDF.
Want ik zie op eerdere foto's dat het MDF wat vezelachtig lijkt in vergelijking met het MDF wat ik hier bij de bouwmarkt haal.
Maar wellicht lukt het daar ook wel mee.
Ring dan goed verlijmen en voorzichtig vlakschuren met de baffel (schuurpapier op ruime plank monteren), daarna het evt. naatje tussen ring en bestaande gat in je baffel plamuren.
Zo krijg je een perfect passende infrezing voor je tweeter.

Als het niet lukt wil ik die ringen wel voor je frezen.
Moet je wel de juiste maten doorgeven, liefst met de schuifmaat opmeten dan.
Bijlagen
Bijna%20klaar.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Arno »

En zo'n ringetje van door-en-door zwart mdf (of zwart gebeitst)? En dan niet de hele boel weer overschilderen, is dat wellicht een idee?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Tja, dat vind ik nu ook het grootste nadeel, dat ik weer de hele baffle opnieuw kan doen.
Een zwart randje ga je toch ook zien. Dat word echt niet mooi.

De diameter moest zijn 104 (+ een beetje speling) en is nu 108. Dat is echt veel te veel, zeker voor zo'n klein kastje. Ik zal zo een foto maken met de tweeter op zijn plaats.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Wowly »

Waarom zo moeilijk? Gewoon vullen met 2k plamuur en later frezen (zowel vlak als cirkel).

Hier moet je echt niet teveel om treuren, fiksen en verder gaan.

Jan
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Arno »

Vinculum schreef:
Tja, dat vind ik nu ook het grootste nadeel, dat ik weer de hele baffle opnieuw kan doen.
Een zwart randje ga je toch ook zien. Dat word echt niet mooi.

De diameter moest zijn 104 (+ een beetje speling) en is nu 108. Dat is echt veel te veel, zeker voor zo'n klein kastje. Ik zal zo een foto maken met de tweeter op zijn plaats.
Uiteraard ga je een zwart randje ook zien, maar de vraag is of een plamuurwerkje na een tijdje niet gaat aftekenen. Ik denk van wel namelijk. Naar mijn mening kun je dan beter kiezen voor iets wat de bedoeling lijkt.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Lnsadnoh »

@ Wowly, kun je iets specifieker zijn?
Bijv. werkwijze en gebruikte gereedschappen / hulpgereedschappen.
Dan snap ik het ook.

Dus als ik het goed begrijp de bestaande verdiepte infrezing met 2 componenten plamuur weer opvullen tot ruim boven de baffel, vervolgens glad met de baffel schuren.
Daarna een plug, met een gat in het midden voor je cirkelgeleider, in het bestaande gat drukken (klemmende passing) en dan vervolgens de nieuwe verdiepte infrezing aanbrengen?
Is ook een mogelijkheid, geen idee wat het plamuur doet bij het frezen, als deze niet afbrokkeld lijkt me het ook een goed plan.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Foto's!
Photo 30-12-11 10 22 27 (HDR).jpg
Photo 30-12-11 10 24 18 (HDR).jpg
En even een alu ring "gemaakt" rond de tweeter. Ik weet niet of dat mooi is.
Design 6 Blades met alu ring.jpg
Ik ga eerst maar eens proberen om die ring te maken van hout.
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 30 dec 2011, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Marp »

Ik zou dat gat dichten met een nauwkeurig gefreesde schijf van dun mdf. De huidige sponning kan je iets dieper frezen, zodat de oppervlakken nagenoeg gelijk komen te liggen. Een eventueel kiertje kan je vervolgens naadloos dichten met de beproefde methode van schuurstof in witte houtlijm schuren. Daarna kan je er weer een opening in frezen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Ja dat is de andere optie idd. Eerst de dunne ring proberen en anders een volle ring inlijmen en dan later een nieuw gat maken.

Alhoewel, ik denk dat die dunne ring helemaal gaat verbrokkelen. Ik kan beter een ronde schijf van 108 maken en die erin lijmen en plamuren tot hij strak is en dan een nieuw gat maken van 104.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

En de daad bij het woord...
Photo 30-12-11 11 09 38 (HDR).jpg
Hij past snoeistrak! Dadelijk bijschuren, dan plamuren.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door r.ladage »

jeeez a man wat zal jij balen zeg!
Hier gaan weer de nodige uurtjes inzitten ... denk je bijna klaar te zijn!!

Het komt dan uiteindelijk wel goed maar mooi klote is het wel.
Sterkte jongen.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Lnsadnoh »

Vinculum schreef:
En de daad bij het woord...
Photo 30-12-11 11 09 38 (HDR).jpg
Hij past snoeistrak! Dadelijk bijschuren, dan plamuren.

Helemaal goed.
Hoe dik is de schijf?
Deze moet dik genoeg zijn, pak hem beet 8mm mdf.
Dit om, tijdens het frezen, het gat niet uit te lubberen waar de pen van de cirkelgeleider in gaat.
Of ga je dat anders doen?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Marp »

Vinculum schreef:
Hij past snoeistrak! Dadelijk bijschuren, dan plamuren.
Zeker weten dat je niet stof in houtlijm wilt schuren? In een erg nauwe kier komt plamuur niet onderin, waardoor onderhuids mogelijk een naad blijft bestaan. Bij werking kan die doorscheuren tot aan de oppervlakte.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hrscharft »

Ook bij de action:

2K staalplamuur kost geen drol en is wonderspul kun je echt superglad wegschuren.
heb ff geen plaatje.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Nou het heeft bijna de hele dag gekost maar het probleem is opgelost.
Ik heb nu een kleine mm rondom de tweeter. Dit word natuurlijk iets minder door de verf die er nog op komt. Kortom, ben tevreden. Wel balen dat ik nu qua spuiten helemaal overnieuw kan beginnen. Kan ik weer nieuwe spuitbussen halen. Gelukkig zijn ze goedkoop! ;)

Het resultaat:
Photo 30-12-11 17 20 27.jpg
Het ziet er nu nog niet uit maar dat komt vanzelf goed. Spuiten, schuren, spuiten, schuren, etc. Je voelt helemaal niets van de overgang. Zou het toch goed gaan komen? :roll:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door EppeRRR »

Ziet er heel strak uit, hopen dat het in de toekomst niet gaat tekenen.
Anders weer een reden om iets nieuws te bouwen (wat wel zonder zou zijn).

suc6
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”