Verder wel hele mooie units die Excel! Ben er heel erg blij mee! Wat een dikke magneet is het zeg...
Seas Micro Monitor - Elysium
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Jaha.... da's klote...
Hoe het kan? Gewoon, niet goed opletten...
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Verder wel hele mooie units die Excel! Ben er heel erg blij mee! Wat een dikke magneet is het zeg...
Verder wel hele mooie units die Excel! Ben er heel erg blij mee! Wat een dikke magneet is het zeg...
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 29 dec 2011, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Ja zat ik ook aan te denken maar dat word niet mooi denk ik. Word te veel. Ik dacht zelf aan strookjes fineer er in plakken, schuren, eventueel plamuren en dan toch maar weer verven.FR_Aad schreef:Shit!!!
Oplossen met een aluminium "accent"??
Ik heb nog fineer liggen van 0.5mm dus heb 3 lagen nodig voor de tweeter.
Re: Seas Mini-Monitor
laat eens een plaatje zien met beide drivers er in.
misschien valt het allemaal wel mee!
misschien valt het allemaal wel mee!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Nee het valt echt niet mee. Ik heb iets meer dan 2mm rondom te veel. Dat ziet er echt niet uit. Er moet 1,5 tot 2mm rondom bij.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Vallen de units kleiner uit dan gedacht of had je de units voor die tijd al? Balen is dit.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Nee gewoon verkeerd gemeten. Ipv 0,2mm er 2mm van gemaakt. Dom. Meer niet.
Re: Seas Mini-Monitor
Potverdikkie Vin, das idd jammer.
Waar gewerkt wordt, vallen spaanders.
Geen idee of je je units al had, maar ik begin niet met een verzonken uitfrezing als ik de unit niet zelf bij de hand heb.
Om dit op te lossen zou ik een ring frezen die in de reeds gemaakte infrezing past en een gat heeft van de diameter van de unit zelf (ietjes groter dan a 0,5mm).
De ring zal een wanddikte van ca. 2 dik worden dan?
Erg dun dus, maar wel te doen als je een goede en spelingsvrije cirkelgeleider hebt.
Voorzichtig frezen dan.
Pak een stuk mdf van 18mm ofzo.
Frees daar de buitendiameter in met een diepte van ca. 10mm.
Frees daarna de binnendiameter (de diameter van je unit + 0.5mm) helemaal door het mdf (misschien hoeft dat ook niet helemaal, probeer het navolgende eerst).
Snij dan met een scherp mesje (scalpel) je ring van 10mm (mag ook kleiner, dus minimaal de diepte van je infrezing) uit.
Lijm deze ring in de bestaande infrezing die nu tegroot is.
Zorg er wel voor dat als je houtijm gebruikt er geen verfresten op de verlijmen oppervlakken zitten.
Na drogen baffel vlakschuren en waar nodig plamuren (2 componenten auto plamuur bijvoorbeeld).
Dit is een mogelijke oplossing, hoop dat je kan volgen.
Komt goed.
Waar gewerkt wordt, vallen spaanders.
Geen idee of je je units al had, maar ik begin niet met een verzonken uitfrezing als ik de unit niet zelf bij de hand heb.
Om dit op te lossen zou ik een ring frezen die in de reeds gemaakte infrezing past en een gat heeft van de diameter van de unit zelf (ietjes groter dan a 0,5mm).
De ring zal een wanddikte van ca. 2 dik worden dan?
Erg dun dus, maar wel te doen als je een goede en spelingsvrije cirkelgeleider hebt.
Voorzichtig frezen dan.
Pak een stuk mdf van 18mm ofzo.
Frees daar de buitendiameter in met een diepte van ca. 10mm.
Frees daarna de binnendiameter (de diameter van je unit + 0.5mm) helemaal door het mdf (misschien hoeft dat ook niet helemaal, probeer het navolgende eerst).
Snij dan met een scherp mesje (scalpel) je ring van 10mm (mag ook kleiner, dus minimaal de diepte van je infrezing) uit.
Lijm deze ring in de bestaande infrezing die nu tegroot is.
Zorg er wel voor dat als je houtijm gebruikt er geen verfresten op de verlijmen oppervlakken zitten.
Na drogen baffel vlakschuren en waar nodig plamuren (2 componenten auto plamuur bijvoorbeeld).
Dit is een mogelijke oplossing, hoop dat je kan volgen.
Komt goed.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Dit kan ik prima volgen! Had er niet aan gedacht en ga het zeker proberen. Voorzichtig frezen is de sleutel denk ik. Ik heb het wel eens eerder gedaan maar dan was het meer per ongeluk... 
Re: Seas Mini-Monitor
Dus gewoon eerst die ringen frezen en kijken of dat lukt.
En dan pas beginnen aan je baffel.
Zorg ervoor dat je een scherpe frees gebruikt en wellicht een wat betere kwaliteit MDF.
Want ik zie op eerdere foto's dat het MDF wat vezelachtig lijkt in vergelijking met het MDF wat ik hier bij de bouwmarkt haal.
Maar wellicht lukt het daar ook wel mee.
Ring dan goed verlijmen en voorzichtig vlakschuren met de baffel (schuurpapier op ruime plank monteren), daarna het evt. naatje tussen ring en bestaande gat in je baffel plamuren.
Zo krijg je een perfect passende infrezing voor je tweeter.
Als het niet lukt wil ik die ringen wel voor je frezen.
Moet je wel de juiste maten doorgeven, liefst met de schuifmaat opmeten dan.
En dan pas beginnen aan je baffel.
Zorg ervoor dat je een scherpe frees gebruikt en wellicht een wat betere kwaliteit MDF.
Want ik zie op eerdere foto's dat het MDF wat vezelachtig lijkt in vergelijking met het MDF wat ik hier bij de bouwmarkt haal.
Maar wellicht lukt het daar ook wel mee.
Ring dan goed verlijmen en voorzichtig vlakschuren met de baffel (schuurpapier op ruime plank monteren), daarna het evt. naatje tussen ring en bestaande gat in je baffel plamuren.
Zo krijg je een perfect passende infrezing voor je tweeter.
Als het niet lukt wil ik die ringen wel voor je frezen.
Moet je wel de juiste maten doorgeven, liefst met de schuifmaat opmeten dan.
Re: Seas Mini-Monitor
En zo'n ringetje van door-en-door zwart mdf (of zwart gebeitst)? En dan niet de hele boel weer overschilderen, is dat wellicht een idee?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Tja, dat vind ik nu ook het grootste nadeel, dat ik weer de hele baffle opnieuw kan doen.
Een zwart randje ga je toch ook zien. Dat word echt niet mooi.
De diameter moest zijn 104 (+ een beetje speling) en is nu 108. Dat is echt veel te veel, zeker voor zo'n klein kastje. Ik zal zo een foto maken met de tweeter op zijn plaats.
Een zwart randje ga je toch ook zien. Dat word echt niet mooi.
De diameter moest zijn 104 (+ een beetje speling) en is nu 108. Dat is echt veel te veel, zeker voor zo'n klein kastje. Ik zal zo een foto maken met de tweeter op zijn plaats.
Re: Seas Mini-Monitor
Waarom zo moeilijk? Gewoon vullen met 2k plamuur en later frezen (zowel vlak als cirkel).
Hier moet je echt niet teveel om treuren, fiksen en verder gaan.
Jan
Hier moet je echt niet teveel om treuren, fiksen en verder gaan.
Jan
Re: Seas Mini-Monitor
Uiteraard ga je een zwart randje ook zien, maar de vraag is of een plamuurwerkje na een tijdje niet gaat aftekenen. Ik denk van wel namelijk. Naar mijn mening kun je dan beter kiezen voor iets wat de bedoeling lijkt.Vinculum schreef:Tja, dat vind ik nu ook het grootste nadeel, dat ik weer de hele baffle opnieuw kan doen.
Een zwart randje ga je toch ook zien. Dat word echt niet mooi.
De diameter moest zijn 104 (+ een beetje speling) en is nu 108. Dat is echt veel te veel, zeker voor zo'n klein kastje. Ik zal zo een foto maken met de tweeter op zijn plaats.
Re: Seas Mini-Monitor
@ Wowly, kun je iets specifieker zijn?
Bijv. werkwijze en gebruikte gereedschappen / hulpgereedschappen.
Dan snap ik het ook.
Dus als ik het goed begrijp de bestaande verdiepte infrezing met 2 componenten plamuur weer opvullen tot ruim boven de baffel, vervolgens glad met de baffel schuren.
Daarna een plug, met een gat in het midden voor je cirkelgeleider, in het bestaande gat drukken (klemmende passing) en dan vervolgens de nieuwe verdiepte infrezing aanbrengen?
Is ook een mogelijkheid, geen idee wat het plamuur doet bij het frezen, als deze niet afbrokkeld lijkt me het ook een goed plan.
Bijv. werkwijze en gebruikte gereedschappen / hulpgereedschappen.
Dan snap ik het ook.
Dus als ik het goed begrijp de bestaande verdiepte infrezing met 2 componenten plamuur weer opvullen tot ruim boven de baffel, vervolgens glad met de baffel schuren.
Daarna een plug, met een gat in het midden voor je cirkelgeleider, in het bestaande gat drukken (klemmende passing) en dan vervolgens de nieuwe verdiepte infrezing aanbrengen?
Is ook een mogelijkheid, geen idee wat het plamuur doet bij het frezen, als deze niet afbrokkeld lijkt me het ook een goed plan.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Foto's!
En even een alu ring "gemaakt" rond de tweeter. Ik weet niet of dat mooi is.
Ik ga eerst maar eens proberen om die ring te maken van hout.
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 30 dec 2011, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Seas Mini-Monitor
Ik zou dat gat dichten met een nauwkeurig gefreesde schijf van dun mdf. De huidige sponning kan je iets dieper frezen, zodat de oppervlakken nagenoeg gelijk komen te liggen. Een eventueel kiertje kan je vervolgens naadloos dichten met de beproefde methode van schuurstof in witte houtlijm schuren. Daarna kan je er weer een opening in frezen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Ja dat is de andere optie idd. Eerst de dunne ring proberen en anders een volle ring inlijmen en dan later een nieuw gat maken.
Alhoewel, ik denk dat die dunne ring helemaal gaat verbrokkelen. Ik kan beter een ronde schijf van 108 maken en die erin lijmen en plamuren tot hij strak is en dan een nieuw gat maken van 104.
Alhoewel, ik denk dat die dunne ring helemaal gaat verbrokkelen. Ik kan beter een ronde schijf van 108 maken en die erin lijmen en plamuren tot hij strak is en dan een nieuw gat maken van 104.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
En de daad bij het woord...
Hij past snoeistrak! Dadelijk bijschuren, dan plamuren.
Re: Seas Mini-Monitor
jeeez a man wat zal jij balen zeg!
Hier gaan weer de nodige uurtjes inzitten ... denk je bijna klaar te zijn!!
Het komt dan uiteindelijk wel goed maar mooi klote is het wel.
Sterkte jongen.
Hier gaan weer de nodige uurtjes inzitten ... denk je bijna klaar te zijn!!
Het komt dan uiteindelijk wel goed maar mooi klote is het wel.
Sterkte jongen.
Re: Seas Mini-Monitor
Vinculum schreef:En de daad bij het woord... Hij past snoeistrak! Dadelijk bijschuren, dan plamuren.
Helemaal goed.
Hoe dik is de schijf?
Deze moet dik genoeg zijn, pak hem beet 8mm mdf.
Dit om, tijdens het frezen, het gat niet uit te lubberen waar de pen van de cirkelgeleider in gaat.
Of ga je dat anders doen?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Seas Mini-Monitor
Zeker weten dat je niet stof in houtlijm wilt schuren? In een erg nauwe kier komt plamuur niet onderin, waardoor onderhuids mogelijk een naad blijft bestaan. Bij werking kan die doorscheuren tot aan de oppervlakte.Vinculum schreef:Hij past snoeistrak! Dadelijk bijschuren, dan plamuren.
Re: Seas Mini-Monitor
Ook bij de action:
2K staalplamuur kost geen drol en is wonderspul kun je echt superglad wegschuren.
heb ff geen plaatje.
2K staalplamuur kost geen drol en is wonderspul kun je echt superglad wegschuren.
heb ff geen plaatje.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Nou het heeft bijna de hele dag gekost maar het probleem is opgelost.
Ik heb nu een kleine mm rondom de tweeter. Dit word natuurlijk iets minder door de verf die er nog op komt. Kortom, ben tevreden. Wel balen dat ik nu qua spuiten helemaal overnieuw kan beginnen. Kan ik weer nieuwe spuitbussen halen. Gelukkig zijn ze goedkoop!
Het resultaat: Het ziet er nu nog niet uit maar dat komt vanzelf goed. Spuiten, schuren, spuiten, schuren, etc. Je voelt helemaal niets van de overgang. Zou het toch goed gaan komen?
Ik heb nu een kleine mm rondom de tweeter. Dit word natuurlijk iets minder door de verf die er nog op komt. Kortom, ben tevreden. Wel balen dat ik nu qua spuiten helemaal overnieuw kan beginnen. Kan ik weer nieuwe spuitbussen halen. Gelukkig zijn ze goedkoop!
Het resultaat: Het ziet er nu nog niet uit maar dat komt vanzelf goed. Spuiten, schuren, spuiten, schuren, etc. Je voelt helemaal niets van de overgang. Zou het toch goed gaan komen?
Re: Seas Mini-Monitor
Ziet er heel strak uit, hopen dat het in de toekomst niet gaat tekenen.
Anders weer een reden om iets nieuws te bouwen (wat wel zonder zou zijn).
suc6
Anders weer een reden om iets nieuws te bouwen (wat wel zonder zou zijn).
suc6
