Seas Micro Monitor - Elysium

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

r.ladage schreef:
Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om geen enkel stofdeeltje te vangen?
Verf je in een OK ofzo?
Haha verre van. Dit is gedaan in de schuur. Dezelfde schuur waarin ook alles gebouwd en geschuurd is. Dat het stofvrij geworden is komt voor een groot deel door gewoon stom geluk denk ik en de soort verf.
Wat heb ik gedaan?
-kale mdf met een kwast lekker dik in de grondverf gezet (2 lagen)
-Daarna glad geschuurd met korrel 120 en 220/240
-Meerdere dunne lagen verf gespoten. Denk aan een laag of 6.
-Schuren met korrel 240
-Paar lagen verf (laag of 3). Verf was netjes maar je zag de schuurkrassen
-Schuren met korrel 1000. Ja een flinke stap maar ik kon zo gauw niet de tussenliggende maten krijgen. En het ging prima.
-Paar lagen verf (laag of 3)
-oneffenheden weg schuren met korrel 1000 en de rest licht opschuren.
-Laatste 2 stappen herhalen tot het er netjes uitziet. Het verschilde per kast hoe vaak dit moest.

De verf is wel erg fijn hoor. Deze was binnen 10 min droog en binnen 2 uur uitgehard. Daardoor is de tijd dat het vatbaar is voor stof heel klein en kun je ook sneller je lagen opbouwen. Ik heb nu inmiddels 3 spuitbussen gebruikt.
Nu komt de grap. Normaal betaal je gemiddeld zo'n 10 euro per spuitbus. Deze kost 1.99!! Waar? Action baby!
Heerlijk spul vind ik het in ieder geval.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Nog vergeten te vertellen. Ik had een grote doos neergezet waar het kastje op lag om te kunnen spuiten. Nadat de baffle helemaal strak was heb ik deze afgeplakt om even de randjes zwart te maken zodat er dadelijk op de randjes op geen enkele manier hout te zien is. Na een half uur kom ik weer terug in de schuur om het resultaat te bekijken. Na het openen van de deur kreeg ik even een hart verzakking!! De doos was ingezakt en het kaste lag op zijn zij op de grond! Hij was dus van een kleine meter hoogte op de betonnen vloer gekletterd!
Blijkbaar heb ik de kastjes toch aardig in elkaar zitten want er was echt totaal geen schade te zien. Laklaag was nog steeds perfect en ook het hout was nergens beschadigd. Pfiew.... :rock:
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door r.ladage »

Over stom geluk gesproken!!! Van 1 meter vallen en dan niet eens de lak beschadigen?!?!?!!?
Je zou bijna denken dat er meer tussen hemel en aarde is haha

Anyway enorm bedankt voor je uitleg!
Ik denk inderdaad dat die korte droogtijd natuurlijk heel veel helpt.
Wat ik vooral interessant vond was het gedeelte over de krasjes en het aantal lagen.
Ik dacht namelijk na laag 4 al dat die krasjes er voor eeuwig in zouden blijven zitten.
Goed om te weten dat de aanhouder wint :)

Nogmaals complimenten!
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hrscharft »

Welke bussen van de action heb je gebruikt dan?
De hoogglans?

Wat ik overigens altijd wel doe bij die bussen is het bijgeleverde capje er af trekken en vervangen door een heel fijn capje dat eens bij een custom bus zat die ik had laten maken in de kleur van de auto.

Das een hele fijne brede platte straal ipv die kleine ronde stip die er op die action bussen zit. Hierdoor kun je nog mooier sluiten dunnere lagen, mooiere dekking en minder risico op zakkers als je even te lang op dezelfde plek blijft.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Dat is wel een mooie tip maar kun je die dopjes ook ergens los krijgen?
Ik zal nog wel een foto maken van de spuitbussen maar het is zeker geen hoogglans maar matzwart. Ik vind het een erg mooie kleur en matlook. Vind hem eerlijk gezegd mooier dan de speciaal laten maken matzwart van de Epilogue's. Ach wie weet haal ik het ooit in mijn bol om die opnieuw te spuiten...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Henkjan »

daar zitten meer laklagen op dan op een Bentley :shock:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Henkjan schreef:
daar zitten meer laklagen op dan op een Bentley :shock:
Haha, ja onderhand wel maar het zijn maar flinterdunne laagjes hoor. Nu nog wachten op de units... ;)
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hrscharft »

Geen idee of je die caps ook los kunt krijgen maar zal vast wel ergens te krijgen zijn.
Denk dat je het beste kunt proberen bij een automat of een dergelijke autozaak.

Ik bewaar de mijne iig goed want heb zelden een cap gehad die zo mooi spuit.

PS: deze kleur mat zwart dus gheghe.
Bijlagen
Dsc_0470x.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door wouter »

Vinculum schreef:
Nu komt de grap. Normaal betaal je gemiddeld zo'n 10 euro per spuitbus. Deze kost 1.99!! Waar? Action baby!
Heerlijk spul vind ik het in ieder geval.
Me 2, heb ik ook gebruikt bij mijn budget TL monitor. Was echter niet bepaald krasvast. Had er 2 naast elkaar in de auto gehad en die hebben langs elkaar wat bewogen, zie ik de witte spuitplamuur er direct weer door heen. Heb 2 of 3 lagen gedaan. Misschien dat de hechting aan die alabastine spuitplamuur minder is?!

verder super lekker werken, snel droog. :rock:
w130s 016.jpg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Marp »

wouter schreef:
Misschien dat de hechting aan die alabastine spuitplamuur minder is?!
Daar heb je dan weer primer/grondverf voor, al wordt het aanbrengen van een hechtlaag nogal eens overgeslagen. Vooral bij gebruik van spuitlak is dat aan te bevelen.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hrscharft »

En die staat bij de action dan weer naast de busjes met mat zwart ;)

grijze spuitprimer, zeker op metaal aan te bevelen.
Kost 2 euro nogwat geloof ik.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door EppeRRR »

Remreiniger, grote bussen wd40, spuitbussen en spuitplamuur haal ik ook allemaal bij de Action :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Haha stiekem toch nog wat Action klanten hier. ;)
Morgen post ik wel een foto van de spuitbus in kwestie (kan geen foto's vanaf mijn mobiel uploaden).
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door EppeRRR »

Vinculum schreef:
Haha stiekem toch nog wat Action klanten hier. ;)
Morgen post ik wel een foto van de spuitbus in kwestie (kan geen foto's vanaf mijn mobiel uploaden).
http://www.amerikaanseautosite.nl/actio ... n_test.htm

;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Barry2001 »

Erg interessant dit, een andere prijs dan 15 euris voor bv een bus Hammerite.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Ja idd, dat is dezelfde. Het verschil in prijs is enorm. 10+ euro voor hammerite of zelfs 12,50 voor een onbekend merk bij de Hornbach tov 1,99 bij de action. :-s
Spuitbus.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Barry2001 »

Ben wel benieuwd als je verf straks helemaal is uitgehard naar de sterkte. Want dat valt me in positieve zin op aan Hammerite, dan wordt knetterhard. Maar je resultaat ermee is mooi in elk geval!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

De verf zou na 2 uur al uitgehard moeten zijn. De test stukjes die ik gemaakt heb lijken het goed te doen. Heb er regelmatig over heen geveegd met mijn handen om stof e.d. eraf te vegen maar dus ook met mijn trouwring er over heen. Geen krasjes tot nu toe.
En natuurlijk hebben ze al een val van bijna een meter overleefd. :goeie:

Hammerite is idd erg harde en fijne verf. Nadeel met het verwerken is dat je meerdere lagen binnen 3 uur moet doen en dan pas weer na 6 weken tot het volledig is uitgehard. Dan duurt het proces wel erg lang. En de prijs natuurlijk.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Barry2001 »

Vinculum schreef:
De verf zou na 2 uur al uitgehard moeten zijn. De test stukjes die ik gemaakt heb lijken het goed te doen. Heb er regelmatig over heen geveegd met mijn handen om stof e.d. eraf te vegen maar dus ook met mijn trouwring er over heen. Geen krasjes tot nu toe.
En natuurlijk hebben ze al een val van bijna een meter overleefd. :goeie:

Hammerite is idd erg harde en fijne verf. Nadeel met het verwerken is dat je meerdere lagen binnen 3 uur moet doen en dan pas weer na 6 weken tot het volledig is uitgehard. Dan duurt het proces wel erg lang. En de prijs natuurlijk.
Geen krasjes op de trouwring? :mrgreen: nee, die is flauw.

Klopt wat je zegt over Hammerite. Die meerdere lagen in 3 uur is wel prettig, maar het uitharden duurt dus echt 6 weken. Als je je daaraan houdt heb je een echt stevige degelijke laag, daarom vroeg ik naar je ervaring. Wat ik trouwens ook zie met Hammerite is dat het als een soort emulsie samentrekt waardoor kleine oneffenheden niet zichtbaar worden. Was zelfs een keer met voelen of de verf droog was te vroeg, vinferafdruk erin, en dan nog zie je het weer glad samentrekken. Mooi spul, maar duur en het lange uitharden is een nadeel. Is niet even in de kertvakantie een projectje doen. Heb het trouwens inmiddels ook op hout toegepast, met jou nog gehad over je ervaring dacht ik, maar ook dat gaat erg mooi.

Ben nu zelf de Reference Monitors van een verfje aan het voorzien met de roller, inmiddels 3 grondlagen, moet steeds een dag drogen. Wordt wel mooi hoor, maar niets gaat boven de spuitbus.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Ik merk nu ook duidelijk het verschil tussen een roller en spuiten. De Epilogue's zijn dus gerold en deze gespoten. Het is veel strakker en mooier. Groot nadeel van spuiten vind ik dat je het perse buiten of in een schuur moet doen. Je gaat niet spuiten op je zolderkamer oid want alles zit onder. Mijn schuur is ook in 1 hoek helemaal zwart ondanks allerlei afdekkingen.

Ik heb de voet van de Epilogue's wel met hammerite gedaan omdat met stofzuigen deze nog wel eens een optater wil krijgen. Tot nu toe nog geen beschadigingen aan de voet gehad en mijn vrouw stofzuigt (zuigt stof?) elke dag.

Ook je beschrijving van het 'vloeien' kan ik beamen. Hammerite is een bijna stroperige verf als je die gespoten hebt en deze vloeit inderdaad heel mooi vlak. Zeker met een hamerslag versie zie je niets. Alleen jammer van de prijs. Ik heb nu voor dit kleine kastje al mijn 5de spuitbus in gebruik en dat alleen voor de baffles en de deksel/bodems. Nu kost het me maar 10 euro maar anders was ik al dik 50 euro armer geweest. Laat staan als ik dit voor de grote Epilogue's had gedaan...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Barry2001 »

Klopt, dat is ook de reden dat ik ze nu toch maar met de roller gedaan heb. Spuiten is mooi, maar echt alles zit eronder. Natuurlijk geen neuskapje gebruiken de eerste keer, als je later je neus snuit komt het nog weer naar buiten, lijkt me niet gezond, maar netjes een kapje gebruiken.
Naast m'n eigen motor staat er ook nog een 'logeetje' in de schuur nu in de winter, heb er toch vanaf gezien. Het rollen doe ik nu binnen op de hobbykamer, dat meurt al, maar dat spuiten geeft helemaal een lucht die niet te harden is. Hoe sneller het droogt hoe harder het meurt :mrgreen: Maar wat je zegt, spuiten wordt verreweg het strakst. Moet wel zeggen dat je het echt even onder de knie moet krijgen, zeker niet alles dekkend willen maken de eerste keren, en meerdere dunne lagen gebruiken, maar dat ziet er bij jou perfekt uit. En doen wat er op de bus staat, juiste primer gebruiken e.d. Heb met de 300B versterker de kappen en topplaat gespoten door schade en schande wijs geworden, en die zijn strak geworden.

Het zijn de voor- en nadelen, tegen elkaar opwegen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Ik heb net besloten dat ik voor de terminals geen gebruik ga maken van neutrik connectoren. Ik vind ze gewoon echt niet mooi. Bovendien vind ik ook de kwaliteit van de aansluitingen niet zo bijzonder.
Daarom heb ik via ebay 10 paar mooie binding posts gekocht en 8 paar nakamichi banaanpluggen. Met traditionele pluggen heb ik de meeste mogelijkheden qua aansluiten en kabelgebruik. Ben dan ook niet afhankelijk van speciale kabels met neutrik pluggen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Ik heb net besloten dat ik voor de terminals geen gebruik ga maken van neutrik connectoren. Ik vind ze gewoon echt niet mooi. Bovendien vind ik ook de kwaliteit van de aansluitingen niet zo bijzonder.
Daarom heb ik via ebay 10 paar mooie binding posts gekocht en 8 paar nakamichi banaanpluggen. Met traditionele pluggen heb ik de meeste mogelijkheden qua aansluiten en kabelgebruik. Ben dan ook niet afhankelijk van speciale kabels met neutrik pluggen.
Bedoel je dan de Speakon terminals?
speakon.jpg
speakon.jpg (48.23 KiB) 297 keer bekeken
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door cobaltjeh »

Vinculum schreef:
Ik heb net besloten dat ik voor de terminals geen gebruik ga maken van neutrik connectoren. Ik vind ze gewoon echt niet mooi. Bovendien vind ik ook de kwaliteit van de aansluitingen niet zo bijzonder.
Daarom heb ik via ebay 10 paar mooie binding posts gekocht en 8 paar nakamichi banaanpluggen. Met traditionele pluggen heb ik de meeste mogelijkheden qua aansluiten en kabelgebruik. Ben dan ook niet afhankelijk van speciale kabels met neutrik pluggen.
Die nakamichi ebay pluggen zijn na 1 jaar bruin gekleurd, vallen soms uit elkaar. En klemmen 1 keer goed en daarna voor geen meter meer.
Zijn echt enorm veel lagere kwaliteit dan echte neutrik pluggen!

Die binding posts zijn wel redelijk alleen niet te strak aandraaien dan gaat het plastic doorzichtige gedeelte altijd scheuren, als het al niet gescheurd is.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Dank voor de tips. Die pluggen had ik ook niet veel van verwacht. Waren ook maar 7 euro voor 16 stuks :rock:
De terminals zelf zijn uitstekend. Die gebruik ik al jaren. Deze zijn alleen silver plated. Zat ook te denken om geen pluggen te doen maar alleen bare banaanstekkers eb dan afwerken met krimpkous. Ook eerder gedaan (tip van Geenius) en is heel strak en goed. Even mooi adresje voor zoeken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”