Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft ervaring
Moderator: Beheerdersteam
-
schorpioen
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di 18 jan 2011, 18:40
Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft ervaring
http://digilander.libero.it/essentialau ... ircuit.htm
Geachte mede forumleden,
Mijn oog viel op een schema van een fet klasse a versterker met een buisje in de voortrap. Een leuk en simpel schema dat ik eens wil proberen. Het schema lezende zie ik geen onvolkomenheden, toch lees ik een aantal negatieve kritieken. Het zou gaan om instabiel gedrag, een vreemde combinatie van fets en soms om een uitgefikte eindtrap. Het enige dat me bezighoudt is het relatief grote vermogen uit 2 TO220 torretjes.
Heeft iemand ervaring met dit onderwerp? Kan de kritiek die erop gegeven wordt kloppen?
Ik hoor het graag!
Michel.
Geachte mede forumleden,
Mijn oog viel op een schema van een fet klasse a versterker met een buisje in de voortrap. Een leuk en simpel schema dat ik eens wil proberen. Het schema lezende zie ik geen onvolkomenheden, toch lees ik een aantal negatieve kritieken. Het zou gaan om instabiel gedrag, een vreemde combinatie van fets en soms om een uitgefikte eindtrap. Het enige dat me bezighoudt is het relatief grote vermogen uit 2 TO220 torretjes.
Heeft iemand ervaring met dit onderwerp? Kan de kritiek die erop gegeven wordt kloppen?
Ik hoor het graag!
Michel.
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
Volgens mij kun je met een IRF540 rustig zo'n 50W verstoken, zonder problemen. Voor veel meer is een TO220 niet geschikt. Bij 50W klasse A moeten de torren zo'n 250W a 300W wegstoken. Kan me voorstellen dat er mensen zijn bij wie de eindtrap uitfikt. 300W wegstoken, daar gebruik je normaal 4 of 5 paartjes (zo niet meer) torren in bijvoorbeeld een TO247 behuizing voor!
Als je gewoon in klasse A/B zou werken, dan kun je uit een paartje 540/9540 100W halen, dan ga je tot zo'n 50W warmte wegstoken. Wil je meer: grotere of meer torren. Geen idee hoe deze 300W weg gaan stoken. Bij mijn weten is de ECC83 een voorversterkerbuis (130V/25mA zie ik staan), die zal ook geen grote stroom leveren om de 540/9540 te helpen.
Ik zou een ander ontwerpje zoeken. Ga je voor klasse A: Nelson Pass...
Als je gewoon in klasse A/B zou werken, dan kun je uit een paartje 540/9540 100W halen, dan ga je tot zo'n 50W warmte wegstoken. Wil je meer: grotere of meer torren. Geen idee hoe deze 300W weg gaan stoken. Bij mijn weten is de ECC83 een voorversterkerbuis (130V/25mA zie ik staan), die zal ook geen grote stroom leveren om de 540/9540 te helpen.
Ik zou een ander ontwerpje zoeken. Ga je voor klasse A: Nelson Pass...
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
Heb ik jaren geleden al eens gebouwd, gematcht paartje E88CC in SRPP met daarachter een stel oude fets de J50 en k140 hitachi's
Mijn beste amp in huis, soms overtroffen door een Sony beest: TAN7B, maar daar hoor je toch een soort transistor sound in.
Fets hebben een hogere inwendige weerstand zodat de woofer net wat minder gedempt wordt. Een trommelvel staat ook niet in 1X stil, dus het geluid is wat natuurlijker.
Mijn beste amp in huis, soms overtroffen door een Sony beest: TAN7B, maar daar hoor je toch een soort transistor sound in.
Fets hebben een hogere inwendige weerstand zodat de woofer net wat minder gedempt wordt. Een trommelvel staat ook niet in 1X stil, dus het geluid is wat natuurlijker.
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
De 2SJ50/2SK135 (2SK140???) kunnen heel wat meer weg stoken dan de IRF's, zou daar dan ook een stuk meer vertrouwen in hebben!
Fantastische transistoren trouwens, zonde dat ze zo duur zijn als je ze nu nog wil hebben...
Fantastische transistoren trouwens, zonde dat ze zo duur zijn als je ze nu nog wil hebben...
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
heb er nog wel een aantal liggen....... 
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
De A-50 is een veelgebouwd en betrouwbaar ontwerp. Je kunt een complete beschrijving bestellen bij: http://www.hawkaudio.be/downloads.htm
John
John
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
Ik vind die prijzen goed aan de maat.
Voor iets wat volgens mij vrij gedeeld zou moeten worden.
Voor iets wat volgens mij vrij gedeeld zou moeten worden.
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
Oh ja waren de j50 k135 torren, nog wel vervangers voor te krijgen
Ik heb de A25 van A&T, zelf opgebouwd vanuit een oude SC10 met ic aan ingang, ruststroom ingesteld tot koelplaat 45 gr wordt
Dat ontwerp van de link is ook leuk, geen koppel C (heb ik wel, PIO) maar de buistrap is niet bepaald een super design
Ik heb de A25 van A&T, zelf opgebouwd vanuit een oude SC10 met ic aan ingang, ruststroom ingesteld tot koelplaat 45 gr wordt
Dat ontwerp van de link is ook leuk, geen koppel C (heb ik wel, PIO) maar de buistrap is niet bepaald een super design
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
nl3prc schreef:Ik vind die prijzen goed aan de maat.
Voor iets wat volgens mij vrij gedeeld zou moeten worden.
John heeft een commercieel bedrijf en verdiend met die ontwerpen zijn boterham
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
heb hier een A30 werkend, vind hem wel lekker klinken maar een keer een ander ontwerp proberen is ook leukbuisje schreef:Oh ja waren de j50 k135 torren, nog wel vervangers voor te krijgen
Ik heb de A25 van A&T, zelf opgebouwd vanuit een oude SC10 met ic aan ingang, ruststroom ingesteld tot koelplaat 45 gr wordt
Dat ontwerp van de link is ook leuk, geen koppel C (heb ik wel, PIO) maar de buistrap is niet bepaald een super design
-
schorpioen
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di 18 jan 2011, 18:40
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
Inderdaad stevig aan de prijs. Teveel voor een hobby-project.johnrtd2 schreef:De A-50 is een veelgebouwd en betrouwbaar ontwerp. Je kunt een complete beschrijving bestellen bij: http://www.hawkaudio.be/downloads.htm
John
Ik zoek iets in de ordegrootte van een paar honderd euro. Jammer dat het ontwerp niet gratis inzichtelijk is.
Mocht iemand een leuk ontwerp hebben met een buisje in de voortrap en torren of fets in de eindtrap, dan houd ik me van harte aanbevolen.
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
Je kunt toch ook een ontwerp nemen van een buizen voorversterker nemen en daar een eindversterker achter bouwen naar keuze.
Ik bedoel het hoeft toch geen kant en klaar ding te zijn en je kan toch ook combineren.
Ik bedoel het hoeft toch geen kant en klaar ding te zijn en je kan toch ook combineren.
-
schorpioen
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di 18 jan 2011, 18:40
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
Klopt helemaal. Maar sluit mijn vraag die mogelijkheid dan uit?
Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva
Sluit het niet uit maar lijkt wel dat je nog niet aan deze mogelijkheid gedacht had.
vandaar dat ik het aanhaalde.
vandaar dat ik het aanhaalde.
