Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft ervaring

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
schorpioen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 18:40

Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft ervaring

Bericht door schorpioen »

http://digilander.libero.it/essentialau ... ircuit.htm

Geachte mede forumleden,
Mijn oog viel op een schema van een fet klasse a versterker met een buisje in de voortrap. Een leuk en simpel schema dat ik eens wil proberen. Het schema lezende zie ik geen onvolkomenheden, toch lees ik een aantal negatieve kritieken. Het zou gaan om instabiel gedrag, een vreemde combinatie van fets en soms om een uitgefikte eindtrap. Het enige dat me bezighoudt is het relatief grote vermogen uit 2 TO220 torretjes.

Heeft iemand ervaring met dit onderwerp? Kan de kritiek die erop gegeven wordt kloppen?
Ik hoor het graag!

Michel.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door vigier »

Volgens mij kun je met een IRF540 rustig zo'n 50W verstoken, zonder problemen. Voor veel meer is een TO220 niet geschikt. Bij 50W klasse A moeten de torren zo'n 250W a 300W wegstoken. Kan me voorstellen dat er mensen zijn bij wie de eindtrap uitfikt. 300W wegstoken, daar gebruik je normaal 4 of 5 paartjes (zo niet meer) torren in bijvoorbeeld een TO247 behuizing voor!
Als je gewoon in klasse A/B zou werken, dan kun je uit een paartje 540/9540 100W halen, dan ga je tot zo'n 50W warmte wegstoken. Wil je meer: grotere of meer torren. Geen idee hoe deze 300W weg gaan stoken. Bij mijn weten is de ECC83 een voorversterkerbuis (130V/25mA zie ik staan), die zal ook geen grote stroom leveren om de 540/9540 te helpen.

Ik zou een ander ontwerpje zoeken. Ga je voor klasse A: Nelson Pass...
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door buisje »

Heb ik jaren geleden al eens gebouwd, gematcht paartje E88CC in SRPP met daarachter een stel oude fets de J50 en k140 hitachi's

Mijn beste amp in huis, soms overtroffen door een Sony beest: TAN7B, maar daar hoor je toch een soort transistor sound in.

Fets hebben een hogere inwendige weerstand zodat de woofer net wat minder gedempt wordt. Een trommelvel staat ook niet in 1X stil, dus het geluid is wat natuurlijker.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door vigier »

De 2SJ50/2SK135 (2SK140???) kunnen heel wat meer weg stoken dan de IRF's, zou daar dan ook een stuk meer vertrouwen in hebben!
Fantastische transistoren trouwens, zonde dat ze zo duur zijn als je ze nu nog wil hebben...
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door johan283 »

heb er nog wel een aantal liggen....... :D
Gebruikersavatar
johnrtd2
In memoriam †
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:04

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door johnrtd2 »

De A-50 is een veelgebouwd en betrouwbaar ontwerp. Je kunt een complete beschrijving bestellen bij: http://www.hawkaudio.be/downloads.htm

John
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door nl3prc »

Ik vind die prijzen goed aan de maat.
Voor iets wat volgens mij vrij gedeeld zou moeten worden.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door buisje »

Oh ja waren de j50 k135 torren, nog wel vervangers voor te krijgen

Ik heb de A25 van A&T, zelf opgebouwd vanuit een oude SC10 met ic aan ingang, ruststroom ingesteld tot koelplaat 45 gr wordt

Dat ontwerp van de link is ook leuk, geen koppel C (heb ik wel, PIO) maar de buistrap is niet bepaald een super design
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door johan283 »

nl3prc schreef:
Ik vind die prijzen goed aan de maat.
Voor iets wat volgens mij vrij gedeeld zou moeten worden.

John heeft een commercieel bedrijf en verdiend met die ontwerpen zijn boterham :|
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door johan283 »

buisje schreef:
Oh ja waren de j50 k135 torren, nog wel vervangers voor te krijgen

Ik heb de A25 van A&T, zelf opgebouwd vanuit een oude SC10 met ic aan ingang, ruststroom ingesteld tot koelplaat 45 gr wordt

Dat ontwerp van de link is ook leuk, geen koppel C (heb ik wel, PIO) maar de buistrap is niet bepaald een super design
heb hier een A30 werkend, vind hem wel lekker klinken maar een keer een ander ontwerp proberen is ook leuk :D
schorpioen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 18:40

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door schorpioen »

johnrtd2 schreef:
De A-50 is een veelgebouwd en betrouwbaar ontwerp. Je kunt een complete beschrijving bestellen bij: http://www.hawkaudio.be/downloads.htm

John
Inderdaad stevig aan de prijs. Teveel voor een hobby-project.
Ik zoek iets in de ordegrootte van een paar honderd euro. Jammer dat het ontwerp niet gratis inzichtelijk is.

Mocht iemand een leuk ontwerp hebben met een buisje in de voortrap en torren of fets in de eindtrap, dan houd ik me van harte aanbevolen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door Kappa7 »

Je kunt toch ook een ontwerp nemen van een buizen voorversterker nemen en daar een eindversterker achter bouwen naar keuze.
Ik bedoel het hoeft toch geen kant en klaar ding te zijn en je kan toch ook combineren.
schorpioen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 18:40

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door schorpioen »

Klopt helemaal. Maar sluit mijn vraag die mogelijkheid dan uit?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw hybride klasse a fet versterker, wie heeft erva

Bericht door Kappa7 »

Sluit het niet uit maar lijkt wel dat je nog niet aan deze mogelijkheid gedacht had.
vandaar dat ik het aanhaalde.
Plaats reactie