wc fontein(linkwitz pluto)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: wc fontein(linkwitz pluto)

Bericht door cobaltjeh »

Wat ik me nu wel afvraag is wat je voor de filtering gebruikt?

Een miniDSP of de originele 'filters' van linkwitz.
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: wc fontein(linkwitz pluto)

Bericht door hemaworst »

cobaltjeh schreef:
Wat ik me nu wel afvraag is wat je voor de filtering gebruikt?

Een miniDSP of de originele 'filters' van linkwitz.
Ik heb daar een minidsp voor gebruikt. Ik heb instellingen gevonden op:
http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/ ... asp-4.html
Woofer:

HP: 20Hz, 6db, BW. LP: 1000Hz, 24db, LR. EQ: 50Hz, +8db, Q=1.6, low-shelf.

Tweeter:

HP: 1000Hz, 24db, LR. LP: bypass. EQ: 4200Hz, -7db, Q=1.3, peak. EQ: 9000Hz, +5db, Q=1.0, high-shelf.

Wellicht zijn er betere instellingen, maar dit klinkt al heel goed.
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: wc fontein(linkwitz pluto)

Bericht door hemaworst »

Wat ik wel opmerk is dat de plutos best gevoelig zijn voor waar ze staan. We hadden ze eerst boven staan en daar klonken ze fantastisch. Kleine ruimte, schuin dak van riet. Daarna beneden, 80m2, eentje in de hoek, maar wel 1 meter van de zijkant, de andere vrij in de ruimte. Het geluid was een stuk minder. Wel beter dan de Dali suite 2.5.
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: wc fontein(linkwitz pluto)

Bericht door hemaworst »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pxu82AyivYg[/youtube]
Deze ziet er trouwens ook mooi uit! Deze heeft extra woofers. Dezwlfde als linkwitz in de Pluto 2.1. Ik zie dat hij een andere buis gebruikt, geen rubber koppelstuk, maar een bredere buis. Wel zelfde volume. Zouden er nu extra resonanties optreden? Of is dat te verwaarlozen?

Ook zie ik dat de tweeterbuis erg kort is. Optisch erg mooi, maar zou het geluidsmatig uitmaken? Ik dacht zelf dat de lengte van de tweeterbuis vast uitgedacht door linkwitz zou zijn. Wie heeft er een gedachte over?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: wc fontein(linkwitz pluto)

Bericht door jeroen_d »

Er zullen andere resonanties optreden. De klank van het laag verandert ook sterk met de hoeveelheid demping, vooral met de lange buis. Dit is ook te meten.

Ik vind het een erg mooie uitvoering van een oorpronkelijk foeilelijke speaker.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: wc fontein(linkwitz pluto)

Bericht door cobaltjeh »

Ik weet dat Knuisje ook bezig is met een pluto en een minidsp. Wellicht kan je zijn settings eens naast die van jouw leggen.

Nog even en we krijgen gewoon speaker projecten, met daarbij een configuratiefile. Ipv. een filterschema. :D
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: wc fontein(linkwitz pluto)

Bericht door knuisje »

Stuur maar een pb bij interesse in mijn Pluto configuratiefile.
Johnnyboy
Berichten: 8
Lid geworden op: do 07 jul 2011, 15:54

Re: wc fontein(linkwitz pluto)

Bericht door Johnnyboy »

hallo hemaworst,

ik zou heel graag de Pluto's willen beluisteren. Kan dat bij jouw of weet je iemand anders?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Johnnyboy
Rednaxela
Berichten: 8
Lid geworden op: za 13 jun 2009, 6:58

Re: wc fontein(linkwitz pluto)

Bericht door Rednaxela »

hemaworst schreef:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pxu82AyivYg[/youtube]
Deze ziet er trouwens ook mooi uit! Deze heeft extra woofers. Dezwlfde als linkwitz in de Pluto 2.1. Ik zie dat hij een andere buis gebruikt, geen rubber koppelstuk, maar een bredere buis. Wel zelfde volume. Zouden er nu extra resonanties optreden? Of is dat te verwaarlozen?

Ook zie ik dat de tweeterbuis erg kort is. Optisch erg mooi, maar zou het geluidsmatig uitmaken? Ik dacht zelf dat de lengte van de tweeterbuis vast uitgedacht door linkwitz zou zijn. Wie heeft er een gedachte over?
Sorry misschien voor het kicken van deze oude thread, maar wat misschien aardig is om te vermelden bij deze video is dat de filtering in de MacBook Air gebeurt, m.b.v. AU Lab en CrossoverUnit. Het signaal wordt in multi channel LPCM over HDMI naar de Sony AV versterker eronder gestuurd die de volumeregeling en eindversterking voor zijn rekening neemt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”