wc fontein(linkwitz pluto)
Moderator: Beheerdersteam
Re: wc fontein(linkwitz pluto)
Wat ik me nu wel afvraag is wat je voor de filtering gebruikt?
Een miniDSP of de originele 'filters' van linkwitz.
Een miniDSP of de originele 'filters' van linkwitz.
Re: wc fontein(linkwitz pluto)
Ik heb daar een minidsp voor gebruikt. Ik heb instellingen gevonden op:cobaltjeh schreef:Wat ik me nu wel afvraag is wat je voor de filtering gebruikt?
Een miniDSP of de originele 'filters' van linkwitz.
http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/ ... asp-4.html
Woofer:
HP: 20Hz, 6db, BW. LP: 1000Hz, 24db, LR. EQ: 50Hz, +8db, Q=1.6, low-shelf.
Tweeter:
HP: 1000Hz, 24db, LR. LP: bypass. EQ: 4200Hz, -7db, Q=1.3, peak. EQ: 9000Hz, +5db, Q=1.0, high-shelf.
Wellicht zijn er betere instellingen, maar dit klinkt al heel goed.
Re: wc fontein(linkwitz pluto)
Wat ik wel opmerk is dat de plutos best gevoelig zijn voor waar ze staan. We hadden ze eerst boven staan en daar klonken ze fantastisch. Kleine ruimte, schuin dak van riet. Daarna beneden, 80m2, eentje in de hoek, maar wel 1 meter van de zijkant, de andere vrij in de ruimte. Het geluid was een stuk minder. Wel beter dan de Dali suite 2.5.
Re: wc fontein(linkwitz pluto)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pxu82AyivYg[/youtube]
Deze ziet er trouwens ook mooi uit! Deze heeft extra woofers. Dezwlfde als linkwitz in de Pluto 2.1. Ik zie dat hij een andere buis gebruikt, geen rubber koppelstuk, maar een bredere buis. Wel zelfde volume. Zouden er nu extra resonanties optreden? Of is dat te verwaarlozen?
Ook zie ik dat de tweeterbuis erg kort is. Optisch erg mooi, maar zou het geluidsmatig uitmaken? Ik dacht zelf dat de lengte van de tweeterbuis vast uitgedacht door linkwitz zou zijn. Wie heeft er een gedachte over?
Deze ziet er trouwens ook mooi uit! Deze heeft extra woofers. Dezwlfde als linkwitz in de Pluto 2.1. Ik zie dat hij een andere buis gebruikt, geen rubber koppelstuk, maar een bredere buis. Wel zelfde volume. Zouden er nu extra resonanties optreden? Of is dat te verwaarlozen?
Ook zie ik dat de tweeterbuis erg kort is. Optisch erg mooi, maar zou het geluidsmatig uitmaken? Ik dacht zelf dat de lengte van de tweeterbuis vast uitgedacht door linkwitz zou zijn. Wie heeft er een gedachte over?
Re: wc fontein(linkwitz pluto)
Er zullen andere resonanties optreden. De klank van het laag verandert ook sterk met de hoeveelheid demping, vooral met de lange buis. Dit is ook te meten.
Ik vind het een erg mooie uitvoering van een oorpronkelijk foeilelijke speaker.
Ik vind het een erg mooie uitvoering van een oorpronkelijk foeilelijke speaker.
Re: wc fontein(linkwitz pluto)
Ik weet dat Knuisje ook bezig is met een pluto en een minidsp. Wellicht kan je zijn settings eens naast die van jouw leggen.
Nog even en we krijgen gewoon speaker projecten, met daarbij een configuratiefile. Ipv. een filterschema.
Nog even en we krijgen gewoon speaker projecten, met daarbij een configuratiefile. Ipv. een filterschema.
Re: wc fontein(linkwitz pluto)
Stuur maar een pb bij interesse in mijn Pluto configuratiefile.
Re: wc fontein(linkwitz pluto)
hallo hemaworst,
ik zou heel graag de Pluto's willen beluisteren. Kan dat bij jouw of weet je iemand anders?
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Johnnyboy
ik zou heel graag de Pluto's willen beluisteren. Kan dat bij jouw of weet je iemand anders?
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Johnnyboy
Re: wc fontein(linkwitz pluto)
Sorry misschien voor het kicken van deze oude thread, maar wat misschien aardig is om te vermelden bij deze video is dat de filtering in de MacBook Air gebeurt, m.b.v. AU Lab en CrossoverUnit. Het signaal wordt in multi channel LPCM over HDMI naar de Sony AV versterker eronder gestuurd die de volumeregeling en eindversterking voor zijn rekening neemt.hemaworst schreef:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pxu82AyivYg[/youtube]
Deze ziet er trouwens ook mooi uit! Deze heeft extra woofers. Dezwlfde als linkwitz in de Pluto 2.1. Ik zie dat hij een andere buis gebruikt, geen rubber koppelstuk, maar een bredere buis. Wel zelfde volume. Zouden er nu extra resonanties optreden? Of is dat te verwaarlozen?
Ook zie ik dat de tweeterbuis erg kort is. Optisch erg mooi, maar zou het geluidsmatig uitmaken? Ik dacht zelf dat de lengte van de tweeterbuis vast uitgedacht door linkwitz zou zijn. Wie heeft er een gedachte over?
