Seas Micro Monitor - Elysium

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door cobaltjeh »

Vinculum schreef:
En het is binnen. Binnenkort maar plaatsen in de kast.
Ik kreeg nog een idee voor de afwerking van de baffle en boven/onderkant: Leer! Of nepleer dan. Dat leek me erg mooi en makkelijk. Binnenkort maar eens een testje doen.
Zo, die zijn mooi! :shock:

Met nepleer afwerken is wel erg lastig. Ik heb wel eens goedkoop kunstleer gebruik van een paar euro. Dit kan ik afraden, aangezien het snel beschadigd en scheurt.
En er totaal geen rek in zit. Dit heb je juist nodig om de vouwen in de hoeken er uit te krijgen.

Ik heb ook wel eens duurder kunstleer gehad van 20 euro de meter, dit werkte een stuk beter. Maar had nog steeds niet de kwaliteit die ik nodig had voor een mooie afwerking.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
En het is binnen. Binnenkort maar plaatsen in de kast.
Ik kreeg nog een idee voor de afwerking van de baffle en boven/onderkant: Leer! Of nepleer dan. Dat leek me erg mooi en makkelijk. Binnenkort maar eens een testje doen.
Veel verschillende materialen op een kleine kast levert in mijn ogen een onrustig resultaat op. Die sonus faber is daar een mooi voorbeeld van.

In de speakerunits zit veel detail (weving woofercosnus, randen in de tweeterfaceplate), glanzende zijkanten, gesculptuurde achterkant, metalen klemmen plaat die ovaal is, doffe baffle, veel naden/overgangen tussen de materialen. Een beetje overdaad. Op een grote kast pakt dat veel milder uit.

Maar, hey, dit is persoonlijke smaak.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Je hebt gelijk. Het word misschien een kermis. Ik ben gewoon aan het stoeien met wat opties en ik spuug alles gelijk op het forum. ;)
Denk dat matzwart gewoon het mooiste is.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Nog even de vorderingen van het weekend. Helaas niet veel tijd gehad.
Gat voor de baspoort gemaakt.
Baspoort.jpg
Bondum800 demping aangebracht en wat ruimte voor de woofer vrijgehouden.
Demping.jpg
En de baffle gemonteerd en op maat gemaakt. Althans de bovenkant. De zijkanten moet ik nog een beetje bijschuren om de ronding mooi te laten aansluiten op de blades zodat alles mooi doorloopt.
Totaal so far.jpg
De andere kast moet alleen nog demping krijgen en de baffle monteren.

Ik ben sterk aan het overwegen om het filter extern te doen. De binnenruimte is zo klein en onhandig om een filter te plaatsen dat een extern kastje de betere optie lijkt.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Ik blijf gewoon lekker tegen mezelf praten hier... ;)

Voortgang op dit moment:
Beide kasten zijn klaar en staan in de grondverf.
Kasten in grondverf.jpg
Afdekplaatjes in grondverg.jpg
De baspoorten hebben een likje verf gehad zodat je niet tegen grijze rioolpijp aan zit te kijken.
Baspoort geverfd.jpg
De blades zijn ook klaar voor de afwerking. Deze zijn voorzien van een gleuf voor de magneettape en op lengte ingekort. De sleuf is gemaakt door een mal te maken:
Mal gemaakt.jpg
Daar passen de alu plaatjes precies in:
Alu in mal.jpg
Zodoende kun je heel makkelijk en nauwkeurig dezelfde groef maken in alle blades.
Sleuf in alu.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door meiborg »

Dat gaat lekker! heerlijk he zo een beetje knutselen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door r.ladage »

Vinculum schreef:
Ik blijf gewoon lekker tegen mezelf praten hier... ;) ....
Heel herkenbaar. Er zitten meer spiekers dan lullers hier en daar maak ik mezelf ook schuldig aan.
Ik volg en bewonder je werk overigens wel.
Ook deze worden weer prachtig!
Keep up the good work and the postings (en de foto's, want die zijn het aller leukst :D )
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Joland »

Yup, ook ik ben er zoeen. Hoewel ik je vorige update over het hoofd had gezien. Ziet er erg netjes uit, ben heel benieuwd naar het totaalplaatje. Je gaat wel lekker snel btw.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door cobaltjeh »

Gebruik jij eigenlijk speciale metaalfreesjes in je bovenfrees, of is het ook gewoon houtfrezen opstoken zoals ik gedaan heb. :sure:

Verder ziet er goed uit!, ik denk dat je er inderdaad slim aan doet om het filter extern te houden, wegproppen in dat kastje lijkt me niet ideaal.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

cobaltjeh schreef:
Gebruik jij eigenlijk speciale metaalfreesjes in je bovenfrees, of is het ook gewoon houtfrezen opstoken zoals ik gedaan heb. :sure:
Ahum, euh ja euh kuch. :oops:

Hier een sneak preview van de eerste lagen verf voordat hij weer geschuurd gaat worden.
Bijlagen
Sneak preview.jpg
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door r.ladage »

Toch leuk werk dat verfen, met weinig moeite worden ze ineens veel mooier :)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Ja, en mijn schuur ook. Die is nu ook deels zwart... ;)

Vrijdag ga ik nieuwe verf halen en fijner schuurpapier. Dan meer nieuws.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door meiborg »

Hoi,

Vind het verven juist vreselijk, duurt toch zo lang voordat je de spiegelfinish hebt, ik haal dat meestal niet met mijn korte spanningsboog ;) PEtje af hoor voor je geduld!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

meiborg schreef:
duurt toch zo lang voordat je de spiegelfinish hebt
Daarom word het ook matzwart. :mrgreen:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door meiborg »

Hahaha, ook daarin zie je iedere oneffenheid!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door EppeRRR »

Ziet er allemaal mooi uit, krijg gewoon weer kriebels om zelf eens weer aan de slag te gaan met iets nieuws :P
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

EppeRRR schreef:
krijg gewoon weer kriebels om zelf eens weer aan de slag te gaan met iets nieuws
DOEN!! Het is zoo leuk.

Ik moet zeggen dat een klein monitortje erg leuk is om te doen. Door het kleine formaat is het makkelijker om dingen te proberen omdat het minder oppervlak is om aan te werken. Denk dan vooral aan schuren enzo. Kost je dus minder tijd en sneller resultaat.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door EppeRRR »

Vinculum schreef:
EppeRRR schreef:
krijg gewoon weer kriebels om zelf eens weer aan de slag te gaan met iets nieuws
DOEN!! Het is zoo leuk.

Ik moet zeggen dat een klein monitortje erg leuk is om te doen. Door het kleine formaat is het makkelijker om dingen te proberen omdat het minder oppervlak is om aan te werken. Denk dan vooral aan schuren enzo. Kost je dus minder tijd en sneller resultaat.

Een bijkomend voordeel is ook dat je ze ook zo even in de huis of studiekamer zet om ze even een tijdje te testen :D

Misschien toch maar eens wat inspiratie opdoen de aankomende tijd, kopiëren is geen optie uiteraard :D
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door 3sly »

Ik kom ook even m'n hoofd bovensteken. Volg alles op de voet :D.
Erg mooi tot nu toe.
Doet me er aan denken: ik heb dringend ook monitors nodig en zit momenteel met de laptop te luisteren...

Spijtig dat het filter extern moet zijn, maar ik zie ook dat het de enige optie is. Heb je er al verder aan gedacht? Ga je het proberen te verbergen (weg van de speakers of subtiel verborgen kastje achteraan)? Of ga je het een goed zichtbaar maken?

Dries
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

3sly schreef:
Ga je het proberen te verbergen (weg van de speakers of subtiel verborgen kastje achteraan)? Of ga je het een goed zichtbaar maken?
Ja hier heb ik wel aan gedacht. If you can't hide it, flaunt it! Dus een kastje met denk ik ook de gebogen zijkanten met carbon afwerking en misschien ook de zwarte "deksels" en een zwarte voorkant. Alleen dan het bovenste deksel met een perspex venster waar de filtercomponenten te zien zijn. De binnenkant zou dan ook met carbon bekleed kunnen zijn. Wel dan een dubbele bodem waar de dradenbende achter komt zodat je echt alleen de componenten ziet. Binnenkort maar eens een tekening maken. De grootte e.d. ligt natuurlijk heel erg aan wat voor filter er in komt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door jeroen_d »

Extern filter krijg je nooit spijt van. Het verkoopt minder makkelijk, dat wel, maar voor jezelf is het ideaal.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door 595ss »

Maak het externe filter zo groot/klein dat hij door een opening in de baffle kan. :wink:

Rob
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

595ss schreef:
Maak het externe filter zo groot/klein dat hij door een opening in de baffle kan. :wink:
haha ja dan kan ik hem net zo goed inbouwen als hij past!
Kijk, als het kan is dat nog steeds mijn voorkeur. Ik wacht ook met het maken van de gaten voor de terminals tot dat het filter klaar is. Past het er in dan gaat het er in.

De afgelopen dagen flink aan het verven geweest en dit is het resultaat:
Photo 25-12-11 12 29 12 (HDR).jpg
Photo 25-12-11 12 29 46 (HDR).jpg
Photo 26-12-11 15 40 00.jpg
Het verfwerk is, naar mijn mening, super strak!
Geen enkel stofje of wat dan ook. Erg tevreden!
Beide kastjes zijn nu klaar op het carbon na. Dit is nu ook besteld. Zodra dat binnen is kunnen het deksel en de bodem vastgelijmd worden. Voor de foto liggen ze er nu nog los op.
1 kast heeft ook al een deksel en bodem, de andere moet nog geverfd worden. Klusje voor deze week.
Photo 26-12-11 18 22 21 (HDR).jpg
Photo 26-12-11 18 33 06 (HDR).jpg
Photo 26-12-11 19 37 20 (HDR).jpg
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door r.ladage »

Nou dat is inderdaad retestrak zeg hé!
Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om geen enkel stofdeeltje te vangen?
Verf je in een OK ofzo?

Complimenten hoor!
Ik hoop ook jouw resultaat te bereiken, maar dan dus door schuren en polijsten want stofloos verfen heb ik opgegeven :)
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door EppeRRR »

Dat ziet er superglad en netjes uit :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”