Fostex horn
Moderator: Beheerdersteam
Re: Fostex horn
Die Replikon is uiterlijk inderdaad erg mooi, lijkt mij alleen een stuk moeilijker te bouwen.
Re: Fostex horn
Kwam net nog een leuke tegen, "Das Viech N", zie link: http://www.lautsprecherkauf.com/product ... ch--n.html
Zoals ik het hier lees € 116,00 voor een paar
.
Zou alleen nog een matje noppenschuim bijkomen en het hout natuurlijk.
Iemand ervaring met "Das Viech"?
Zoals ik het hier lees € 116,00 voor een paar
Zou alleen nog een matje noppenschuim bijkomen en het hout natuurlijk.
Iemand ervaring met "Das Viech"?
Re: Fostex horn
Das Viech is een heel bekende, kan met een groot aantal drivers overweg ook. Prima ontwerp maar persoonlijk vind ik hem niet zo mooi om te zien.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Fostex horn
Betekend dat dat je er bijvoorbeeld ook ongestraft een Fostex of een Mark audio in kan plaatsen zonder overige aanpassingen?meiborg schreef:Das Viech is een heel bekende, kan met een groot aantal drivers overweg ook. Prima ontwerp maar persoonlijk vind ik hem niet zo mooi om te zien.
Mvg Reinder
Mooi is die zeker niet zoals die op de site afgebeeld staat, maar daar kan je zelf natuurlijk een hoop aan doen
Re: Fostex horn
Nou, welke er allemaal in spelen durf ik niet zo te zeggen maar dat kan gegoogled worden natuurlijk. Maar in principe kan dat ja, als de driver de juiste eigenschappen heeft. Ben zelf niet zo'n hoorntjes man dus ben geen expert
.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Fostex horn
farnmal schreef "Die Replikon is uiterlijk inderdaad erg mooi, lijkt mij alleen een stuk moeilijker te bouwen"
tjsa, niet 6 plankjes of zo, maar onmogelijk lijkt het me ook zeker niet. Kan best meevallen in de praktijk. Neem het niet direct aan van me want ik heb zoiets ook nooit eerder gebouwd. het is mijn inschatting dan ook voor wat die waard is. Maar er zijn genoeg leuke ontwerpen te vinden
"das viech" is hier heel veel besproken. Even zoekterm "viech" gebruiken. belangrijk is denk ik te weten wat soort sound je wenst, en wat je muziekstijl is.
Een viech kan weleens heel wat anders zijn dan zo'n ziggahornet.
tjsa, niet 6 plankjes of zo, maar onmogelijk lijkt het me ook zeker niet. Kan best meevallen in de praktijk. Neem het niet direct aan van me want ik heb zoiets ook nooit eerder gebouwd. het is mijn inschatting dan ook voor wat die waard is. Maar er zijn genoeg leuke ontwerpen te vinden
"das viech" is hier heel veel besproken. Even zoekterm "viech" gebruiken. belangrijk is denk ik te weten wat soort sound je wenst, en wat je muziekstijl is.
Een viech kan weleens heel wat anders zijn dan zo'n ziggahornet.
Re: Fostex horn
De Zigmahornets waren mijn eerste DIY project. Het resultaat was best leuk, maar zoals ik al eerder aangaf, je moet realistisch blijven over de hoeveelheid; kwaliteit en diepte vd bas die je uit een FE103 kan halen. Al bij al was de Zigmahornet verrassend muzikaal met akoestische blues zoals Hans Theessink, maar anderzijds klinkt rock veel te mager.
Over het correctiefilter: puristen zullen eerder de luidspreker wat naast de luisterpositie richten zodat de zijdelingse frequentie afval de stijgende curve min of meer compenseert. Maar ik heb niets tegen filters. Een zeer interessant ontwerp is deze platte hoorn voor de FE206E, bij een test in het duits Klang & Ton magazine bleek dat het filterontwerp echt wel goed werkte. Nu zijn dit filter en de kast niet gepubliceerd, je moet de kit bij deze winkel bestellen om alle info te krijgen:
http://www.eckhorn.com/cms/IKE.html (met link naar de bespreking in Klang & Ton)
Hier is nog een interessant budget project met een Gradient 8" driver:
https://www.intertechnik.de/Shop/Bauvor ... 822,103485
http://www.lautsprecherbau.de/Magazine/ ... ,90879,181
Over het correctiefilter: puristen zullen eerder de luidspreker wat naast de luisterpositie richten zodat de zijdelingse frequentie afval de stijgende curve min of meer compenseert. Maar ik heb niets tegen filters. Een zeer interessant ontwerp is deze platte hoorn voor de FE206E, bij een test in het duits Klang & Ton magazine bleek dat het filterontwerp echt wel goed werkte. Nu zijn dit filter en de kast niet gepubliceerd, je moet de kit bij deze winkel bestellen om alle info te krijgen:
http://www.eckhorn.com/cms/IKE.html (met link naar de bespreking in Klang & Ton)
Hier is nog een interessant budget project met een Gradient 8" driver:
https://www.intertechnik.de/Shop/Bauvor ... 822,103485
http://www.lautsprecherbau.de/Magazine/ ... ,90879,181
Re: Fostex horn
@dagon,
Leuk, iemand die de ziggy's gebouwd heeft,nuttig ervaringen te horen.
ik kwam deze tegen en ga deze bouwen http://oaudio.de/Loudspeaker-DIY-kits/F ... ::591.html
Het is dan wel geen hoorn en vml niet wat Farmal zoekt.
Leuk, iemand die de ziggy's gebouwd heeft,nuttig ervaringen te horen.
ik kwam deze tegen en ga deze bouwen http://oaudio.de/Loudspeaker-DIY-kits/F ... ::591.html
Het is dan wel geen hoorn en vml niet wat Farmal zoekt.
Re: Fostex horn
Heb de laatste dagen alle tips hier bekeken (waarvoor aan een ieder mijn dank), ben nu wel beter op de hoogte waar ik op moet letten, dat is het leuke aan dit forum
.
Heb nu een mooie hoorn gevonden die mij wel wat lijkt om te bouwen, zie link: http://www.lautsprecherkauf.com/product ... e103e.html.
Deze hoorn lijkt mij leuk om te bouwen, heeft afmetingen die bij mij goed te plaatsen zijn en de opening aan de achterzijde, zoals mij hier op het forum werd aanbevolen
.
Moet alleen eerst nog mijn Marantz 1030 versterker zien te verkopen zodat ik weer geld heb om de spulletjes te bestellen
.
En als ik er daar niet mee uitkom moet de Marantz 1060 ook het veld verlaten
.
Maar ja, eerst van het weekend maar eens foto's maken en de boel op marktplaats zetten.
Heb nu een mooie hoorn gevonden die mij wel wat lijkt om te bouwen, zie link: http://www.lautsprecherkauf.com/product ... e103e.html.
Deze hoorn lijkt mij leuk om te bouwen, heeft afmetingen die bij mij goed te plaatsen zijn en de opening aan de achterzijde, zoals mij hier op het forum werd aanbevolen
Moet alleen eerst nog mijn Marantz 1030 versterker zien te verkopen zodat ik weer geld heb om de spulletjes te bestellen
En als ik er daar niet mee uitkom moet de Marantz 1060 ook het veld verlaten
Maar ja, eerst van het weekend maar eens foto's maken en de boel op marktplaats zetten.
Re: Fostex horn
Nee, helaas nog niet, ik moet het van het mooie weer hebben omdat ik alles buiten moet doen.
Ik denk dat ik maar even wacht tot het voorjaar, het is nu te koud en vochtig om buiten met hout te werken.
En jij, heb jij al een start gemaakt?
Ik denk dat ik maar even wacht tot het voorjaar, het is nu te koud en vochtig om buiten met hout te werken.
En jij, heb jij al een start gemaakt?
Re: Fostex horn
oei, buiten werken
ik prijs me gelukkig met mijn garage
gestart met de Flat-5 ?
ja , in die zin dat er mdf besteld is en er in de garage een mooi stuk
beuken stroken meubelpaneel staat (20% korting bij de Gamma) voor de baffles.
Maar we gaan pas schroeven en lijmen als het andere project klaar is en dat is vml nog net voor de kerst. Dan zal er wel weinig gebeuren tot in het nieuwe jaar vrees ik.
Geen ramp want ik moet eerst proberen te genieten van het huidige project,
ik prijs me gelukkig met mijn garage
gestart met de Flat-5 ?
ja , in die zin dat er mdf besteld is en er in de garage een mooi stuk
beuken stroken meubelpaneel staat (20% korting bij de Gamma) voor de baffles.
Maar we gaan pas schroeven en lijmen als het andere project klaar is en dat is vml nog net voor de kerst. Dan zal er wel weinig gebeuren tot in het nieuwe jaar vrees ik.
Geen ramp want ik moet eerst proberen te genieten van het huidige project,
Re: Fostex horn
op mp even in de rubriek audio
"breedband" intypen,
er staat precies datgene wat jij gaat bouwen.
"breedband" intypen,
er staat precies datgene wat jij gaat bouwen.
Re: Fostex horn
Gelijk even gekeken, ziet er mooi uit.
Maar ja, ik vind het nu eenmaal leuker om zelf te bouwen hè.
Een garage is inderdaad ideaal, kan je ongeacht het weer toch lekker klussen, maar goed, die heb ik nu eenmaal niet dus even geduld tot het voorjaar
.
Maar ja, ik vind het nu eenmaal leuker om zelf te bouwen hè.
Een garage is inderdaad ideaal, kan je ongeacht het weer toch lekker klussen, maar goed, die heb ik nu eenmaal niet dus even geduld tot het voorjaar
Re: Fostex horn
Hallo Farmall,
Een tijdje geleden heb ik Jericho-hoorns gebouwd, naar een ontwerp uit Klang&Ton met de Fostex FE208Sigma (niet meer in productie). Het grote voordeel van zo'n back loaded hoorn is dat de bas geproduceerd wordt door een heel licht membraan. Die bas is dus supersnel en strak. Het grote nadeel is dat de werking van de hoorn sterk gekoppeld is aan de akoustiek van de luisterruimte. Ik kreeg daardoor een basrespons met grote ups en downs. Zelfs met een DSP lijkt het me heel lastig om dit goed te krijgen (ervaring op dit forum??). Aanpassen van de kamer is ook iets dat je niet zo maar even (goed) doet.
Hier vind je nog wat over mijn Jericho's: http://www.phys.tue.nl/EPG/veldhuizen/d ... ericho.htm.
Veel plezier met het bouwen van je luidsprekers.
M.vr.gr.
Eddie
Een tijdje geleden heb ik Jericho-hoorns gebouwd, naar een ontwerp uit Klang&Ton met de Fostex FE208Sigma (niet meer in productie). Het grote voordeel van zo'n back loaded hoorn is dat de bas geproduceerd wordt door een heel licht membraan. Die bas is dus supersnel en strak. Het grote nadeel is dat de werking van de hoorn sterk gekoppeld is aan de akoustiek van de luisterruimte. Ik kreeg daardoor een basrespons met grote ups en downs. Zelfs met een DSP lijkt het me heel lastig om dit goed te krijgen (ervaring op dit forum??). Aanpassen van de kamer is ook iets dat je niet zo maar even (goed) doet.
Hier vind je nog wat over mijn Jericho's: http://www.phys.tue.nl/EPG/veldhuizen/d ... ericho.htm.
Veel plezier met het bouwen van je luidsprekers.
M.vr.gr.
Eddie
Re: Fostex horn
Hallo Eddie,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels aardig wat gelezen over hoornluidsprekers en merk wel dat er toch nog wel wat nadelen aan (kunnen) kleven.
Hierdoor ben ik toch een beetje in twijfel geraakt of dit wel een verstandige keus is voor mij.
De Markstart wordt hier op het forum positief gewaardeerd, misschien is dit een betere keus voor mij, is natuurlijk wel een heel ander type.
Als het de Markstart zou worden wil ik de variant bouwen met de luchtsleuf aan de voorkant i.p.v. de reflexpoort aan de achterkant, de speakers zullen namelijk dicht bij de wand geplaatst moeten worden.
Maar goed, eerst maar eens wachten op beter weer, buiten klussen in de regen is ook niets waard.
Groetjes,
Marcel
Bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels aardig wat gelezen over hoornluidsprekers en merk wel dat er toch nog wel wat nadelen aan (kunnen) kleven.
Hierdoor ben ik toch een beetje in twijfel geraakt of dit wel een verstandige keus is voor mij.
De Markstart wordt hier op het forum positief gewaardeerd, misschien is dit een betere keus voor mij, is natuurlijk wel een heel ander type.
Als het de Markstart zou worden wil ik de variant bouwen met de luchtsleuf aan de voorkant i.p.v. de reflexpoort aan de achterkant, de speakers zullen namelijk dicht bij de wand geplaatst moeten worden.
Maar goed, eerst maar eens wachten op beter weer, buiten klussen in de regen is ook niets waard.
Groetjes,
Marcel
